Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhoja kiuaskiviä ei saa viedä metsään sillä ne eivät maadu luontoon

Vierailija
19.08.2021 |

Tarkkaa on sillä käytetyt kiuaskivet ovat jätettä ja siksi meitä suositellaan viemään käytetyt kivet lähimpään kierrätyskeskukseen, jossa niistä peritään asianmukainen käsittelymaksu. Esimerkiksi Helsingissä kiviainekselle löytyy Sortti-asemalta oma lavansa. Viennistä peritään pieni maksu, 50 litran laatikko kiviä maksaa alveineen 3,28 euroa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008200847.html

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiltä on kadonnut maalaisjärki kokonaan. No raha ja sähkö tulee seinästä niin onhan se liian monimutkaista ymmärtää että kivi on kivi. Pelastakaa kiuaskivet ry. Liity jo tänään. Vain 49,90/kk.

Vierailija
122/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tuleman ... " vai miten se meneekään. Pätee myös kiviin, kukkamultaan, kissanhiekkaan ( jos se on oikeaa hiekkaa) ym. sellaiseen ainekseen, joka on alkujaan otettu maasta tai maasta kasvanut.

Kohta pitää varmaan vainajatkin rahdata ongelmajäteasemalle. Ajatelkaa nyt vaikka vanhojen ihmisten elohopea-amalgaamipaikkoja hampaissa, tekoniveliä, sydämentahdistimia ja ties mitä romua, mitä ovat eläessään ruumiiseensa saaneet.

sydämentahdismimen sisältävät ruumiit kuuluvat ser astiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös luonnossa muutenkin ole kiviä? 🪨

Vierailija
124/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös luonnossa muutenkin ole kiviä? 🪨

Ja eihän nekään maadu.

Vierailija
125/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin tätä vitsiksi, mutta ympäristöasiantuntija pääsi yllättämään:

"KYSYIMME asiaa HSY:n ympäristöasiantuntijalta Minna Partilta.

Partin mukaan oikea osoite ei ainakaan ole metsä, sillä jätettä ei saa hylätä luontoon muutenkaan"

Kuinkahan paljon meillä on tuollaisia verovaroin kustannettuja henkilöitä, joilla ei ole maalaisjärkeä päässä pätkääkään, vaan mennään ainoastaan periaatteella.

Käytä itse sitä maalaisjärkeä. Älkää viskatko niitä kiviä yhteen kasaan vaan heittäkää sinne tänne.

Vierailija
126/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa johonkin kivikasan väliin.

Vierailija
127/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Partin mukaan oikea osoite ei ainakaan ole metsä, sillä jätettä ei saa hylätä luontoon muutenkaan"

Kuinkahan paljon meillä on tuollaisia verovaroin kustannettuja henkilöitä, joilla ei ole maalaisjärkeä päässä pätkääkään, vaan mennään ainoastaan periaatteella.

Käytä itse sitä maalaisjärkeä. Älkää viskatko niitä kiviä yhteen kasaan vaan heittäkää sinne tänne.

Miksi minä maksan virkamiehen työstä, jos minun pitää rikkoa hänen ohjeistuksia?

Vierailija
128/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä maksan virkamiehen työstä, jos minun pitää rikkoa hänen ohjeistuksia?

Koska se virkamies tekee 99% muuta kuin neuvoo saatko heittää kiviä metsään.

Vierailija
129/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivet kierrätetään ja valmistetaan kallioita.

Vierailija
130/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivi ei kuulu luontoon!

Suomeen pitää välittömästi perustaa työryhmä pohtimaan kuinka saisimme poistettua kivet luonnosta ennenkuin ne tuhoavat kaikki metsät ja niityt 😱

Ottaisivatkohan vihreät tästä koppia.

Miksi Ohisalo ei kommentoi mitään?

Vierailija
131/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapihan kompostiin ne kuuluu, sinne munuaiskivien joukkoon.

Vierailija
132/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se virkamies tekee 99% muuta kuin neuvoo saatko heittää kiviä metsään.

Onkohan ne loputkin 99% vastaavan tasoista työskentelyä? Me emme vain tiedä. Tämä oli ainoa julkisuuteen tullut asia.

Vierailija
133/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykaupunkilaiset

Vierailija
134/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja... "kivet ei kuulu luontoon"??? Mikä ihme nykyihmisiä oikein vaivaa?

Saatte olla ihan varmoja, että jos minun pitää vaihtaa joskus kiuaskivet ja päästä vanhoista eroon, niin en helvetissä maksa jollekin siitä että hävittää puolestani KIVIÄ. Metsään käyn heittämässä, soittakaa poliisit. 

Vierailija
135/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Mutta haitalliset vieraslajit ovat ongelma. Kyllähän kaikki jotain kasvattaneet tietävät kuinka kivet lisääntyvät vuosi vuodelta, vaikka niitä kuinka keräisi viljelyksiltään.

Kahvit näytöllä ...  :)) Näen ikkunasta peltoa, josta on  kerätty kiviä tähän mennessä 70 vuotta ja aina vaan niitä riittää. Toinen vieraslaji kasvaa maan pinnalla, mutta yhtä satoisia näkyvät olevan molemmat.

Miten tätä luonnollista kasvua voisi hyödyntää kiukaissa? Olen pannut merkille, että kyllä kivet  vähitellen siitä murenee pois, eli eivät ole ikuisia. Kun löytäisi jostakin sellaisia kiuaskiviä, jotka eivät murene vaan lisääntyvät samalla tavalla kuin pellolla. Kertoisiko 17 tarkemmin, mistä sellaisia saa.

Vierailija
136/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se virkamies tekee 99% muuta kuin neuvoo saatko heittää kiviä metsään.

Kerrotko meille esimerkiksi mitä?

Vierailija
137/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki hörhöt pahvikyltit kainaloon ja osoittamaan mieltä saunomista vastaan!

Se on kiellettävä!

Sauna lämpiää ja lämmittää samalla ilmastoa! Samalla syntyy kivijätettä joka ei maadu! Ja jos joku ei maadu, niin sen on pakko olla ilmaston kannalta jotenkin haitallista!!!!

Sanna M ja Maria O, missä olette? Teiltä tarvitaan taas entiseen tapaan nopeita eikä liikaa harkittuja ulostuloja ja tekoja sekä sauna- ja kivipoliittisia ratkaisuja!

Vierailija
138/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitää viedä sinne mistä ne on tuotukin. Jos niitä vie lähimetsään niin syntyy tilanne että yhdessä paikassa on liikaa kiviä ja toisessa ei ole riittävästi.

Vierailija
139/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitää kasata tunturin huipulle semmoiseksi keoksi. Tai lähettää kreikkaan missä ne auttavat ihmisiä jotka kuljettavat kiviä Olympos-vuoren huipulle koska heitä harmittaa että alueen korkein vuori on Bulgariassa.

Vierailija
140/146 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivet menevät hyötykäyttöön sieltä Sortin kivikeräyksestä. Ei vain roskaksi metsään. Ostokivet harvoin ovat suomalaisia metsäkiviä.

Itse olen toimittanut kivet Sorttiin samalla kuin kaiken muunkin jätteen.

Eli ostokivet on haitallisia vieraslajeja, joita ei saa päästää luontoon. Ilmankos niitä ei sitten saa laittaa kuin omaan puutarhaan ja valvoa, ettei ne karkaa mihinkään, muuten alkuperäiset kotimaiset kivilajit häviää metsistä uusien lajien tieltä.