Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni opettaja on yli 70-vuotias!

Vierailija
19.08.2021 |

Yleensähän eläkkeelle pitää jäädä viimeistään 68-vuotiaana, mutta tämä ei koske kun tekee eläkkeellä sijaisuutta. Lapseni opettajan sijaisuus kestää melkein koko lukuvuoden. Hän on selkeästi vanha ihminen, ei enää kovin hyvässä kunnossa esim. Ei jaksa kävellä kuin pienen matkan.
Onko kuinka yleistä näin vanhat opettajat?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nuorempia päteviä opettajia ollut tarjolla. Eläkeläiset soiteltu läpi kun ei ole kuitenkaan haluttu ottaa epäpätevää tilalle. Parempi näin päin. Vanhemmalla opettajalla on korvaamatonta kokemusta.

Vierailija
82/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla koulun entinen opettaja? Jotkut tekevät lyhyitä sijaisuuksia. Lukuvuodeksi harvoin palkataan yli 70-vuotiasta, koska nuoria vastavalmistuneita saa.

Mutta, jos sijaisen tarve on tullut äkkiä (esim vaki ope sairastunut ) niin ei niitä vastavalmistuneita ole enää tarjolla. Silloin koulun kannalta on viisasta palkata kokenut opettaja. Eikö se ole hienoa, jos eläkeläiset ovat työssä? Eikös siihen pyritäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkarit ovat kultaa. Se kannattaisi muistaa työpaikoilla. Kaikkein parhaimmat opit sain konkareilta nuorena. Heillä oli sitä vuosikymmenien aikana kertynyttä hiljaista tietoa mitä ei opi mistään kirjasta tai koulusta.

Viisainta mitä nuori työntekijä voi tehdä on se, että pumppaa konkareilta kaiken tämän hiljaisen tiedon itselleen ja yhdistää ja soveltaa koulusta saamaansa tuoreeseen tietoon.

Vierailija
84/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma tässä on aloittajan oma asenne.

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
85/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana yli 70v ei voi toimia, edes lyhyessä virkasuhteessa ja perustuu Suomen lain säädäntöön. Ja näin kaikissa virkasuhteessa julkisella sektorilla.

Ei niin virkasuhteessa, mutta määräaikaisessa sijaisuudessa voi toimia.

Vierailija
86/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi veikkoset, mun ystävä väitteli tuossa joku vuosi sitten 8-kymppisenä tohtoriksi, pitää webinaareja. Kesällä kipasimme pari ämpäriä mustikoita poimimassa. Ei se aina ikää katso.

Ja jos ei tuo ap: lapsen ope käy juoksulenkillä, niin korvien välissä on varmasti runsaasti kaikenlaista tietoa ja kokemusta. Me ikäihmiset taidamme useinkin loistavasti kaikki älyhärpäkkeet kaikkine whatsappeineen, instagrameineen, podcasteineen spotfyneineen , netflixeineen ect. Minulla ikää vasta 73v

Vierailija
87/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntema kouluavustaja on 64-vuotias, täyttää puolen vuoden päästä 65v.

No hän on vielä työikäinen, koska monilla aloilla alkaa eläkeikä 65-vuotiaana.  

Millä aloilla? Luulin eläkeiän riippuvan kaikilla aloilla syntymävuodesta.

Luulit väärin, riippuu ammattialasta.

Vierailija
88/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelu rehtorille!

Miksi??

Vierailija
89/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi pääsee kansakoulun ajan seminaarin käyneen opettajan opetukseen. Jolloin opetus perustui yrittämiseen. Tuohan on aivan helmi verrattuna nykyisiin peruskoulun tasapäistämiin pullamössö opettajiin.

No kyllä seminaarien opettajakoulutus  muuttui yliopistokoulutukseksi jo 70-luvulla.

Vierailija
90/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi pääsee kansakoulun ajan seminaarin käyneen opettajan opetukseen. Jolloin opetus perustui yrittämiseen. Tuohan on aivan helmi verrattuna nykyisiin peruskoulun tasapäistämiin pullamössö opettajiin.

Onkohan seminaarin käyneitä enää 70-vuotiaissakaan?

Ei ole.

Vierailija
91/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku ongelma? Useinhan nuo vanhat opet ovat tosi päteviä ja osaavia. Meilläkin koulussa eläkeläiset tekivät sijaisuuksia, ja olivat varmasti koulun parhaita opeja. T. Ope

Niin, ja jaksavat kävellä pitempiä matkoja kuin passatut lapset.

Vierailija
92/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin koska tahansa mieluummin kokeneen opettajan kuin jonkun kokemattoman tyttösen, jolla on ruusuiset kuvitelmat opettajantyöstä ja, joka romahtaa alle vuodessa, kun ne kuvitelmat eivät vastaakaan todellisuutta. 

Mä inhosin vanhoja kääkkäopettajia. Olivat ihan hulluja. Yksi lantrasi erikeepperiä, niin ettei se pitänyt enää mitään. Raamattu piti osata ulkoa. Ja yksi rankaisi luovuudesta.

Kun sain nuoren fiksun naisopen, mun todistuksen keskiarvo nousi yli numerolla hetkessä! Ja koulunkäynti muuttui kuin taikaiskusta kivaksi.

Vierailija
93/101 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, että lapsi näkee jo alakoulussa minkä ikäiseksi asti joutuu itse tekemään töitä.

Vierailija
94/101 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

72 vuotiaaksi asti voi tehdä töitä mutta eläje kertyy 68 ikävuoteen asti.

Vierailija
95/101 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää!! Opettajilla ei ole enää 60 v eläkeikä. Se oli joskus aikanaan, mutta eläkemuutoksessa joskus kymmeniä vuosia sitten sai valita joko uuden eläkkeen tai pitää vanha. Vanhassa järjestelmässä eläkkeen määrä laskettiin erilailla. Minä jäin eläkkeelle 66 vuotiaana eli tämän uuden järjestelmän mukaan. Olen myös ollut eläkeläisenä sijaisena ja on ollut tosi kivaa. Mitäs sitten jos ope kävelee huonosti jne. Ei se opetukseen vaikuta. Vanhemmalla opella on kyllä jo sellaista karismaa ja elämän kokemusta että jopa lapset osaa arvostaa sitä. Nuoremman sijaisena aikana lapset ovat tosi villinä luokassa ja rehtori käy vähän väliä rauhoittamassa tilannetta. Minun tunneilla ei käy. Palkan maksussa ei oteta huomioon ikälisiä eli peruspalkalla mennään. Ei siinä paljoa tunnista käteen jää kun verot lohkasee suurimman osan. Eläkeläisethän maksavat kakdinkertaista raippaveroa. Turha siitä on olla kateellinen. Ainakin minulla sijaisuudet tuovat elämän iloa ja enpä edes jatkuvasti ole sijaisena.  

Vierailija
96/101 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ei ole totta. Me jäädään eläkkeelle juuri samanikäisinä kuin muutkin työtä tekevät. Kaikki opettaja kollegat ovat jääneet kuten minäkin. Minä jäin 1955 vuonna syntyneenä 64 ja risat vuotiaana. Kukaan ei ole jäänyt 60 -vuotiaana ja ei meillä kellään ole edes ollut mahdollista jäädä silloin. Mutta minun 95-vuotias kansakoulun opettaja mummuni jäi 60-vuotiaana

Vierailija
97/101 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vie eläkkeellä jonkun nuoren ihmisen työpaikan. En hyväksy.

Tuskin vie. Eiköhän hänet ole otettu, kun nuorempia ei ole ollut tarjolla. Ei nimittäin ole ihan joka oksalla opettajia varsinkaan pienempien paikkakuntien kouluihin tarjolla. 

Olisiko rehtorin viime keväänä ylioppilaaksi kirjoittanut tytär parempi opettaja, kun jaksaa kävellä ja jopa juosta? Ei opettajana tarvitse kovin pitkiä matkoja kävellä ja ovat voineet jakaa keskenään oppitunteja niin, että liikuntaa opettaa joku muu. Meillä piti kunnan liikuntakilpailuja lapsille eläkkeelle jäänyt opettaja, joka oli taatusti kovakuntoisempi kuin yksikään työssä oleva.

Vierailija
98/101 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei ole totta. Me jäädään eläkkeelle juuri samanikäisinä kuin muutkin työtä tekevät. Kaikki opettaja kollegat ovat jääneet kuten minäkin. Minä jäin 1955 vuonna syntyneenä 64 ja risat vuotiaana. Kukaan ei ole jäänyt 60 -vuotiaana ja ei meillä kellään ole edes ollut mahdollista jäädä silloin. Mutta minun 95-vuotias kansakoulun opettaja mummuni jäi 60-vuotiaana

Itsekin tahtoisin eläkkeelle 60 -vuotiaana mutta eihän se käy. Pakko painaa pitkää päivää, koska saavutetuista eduista ei voi tinkiä.

Eläkeuudistus meni taas metsään, koska ei uskalleta suututtaa äänestäjiä. Jos ne rahat eivät riitä kaikille, niin miksei skaalata niitä sopimaan. Halukkaat eläkkeelle ajoissa ja eläkkeet pienemmiksi jotta tämä onnistuisi. Samalla verorahat irti eläkkeiden rahoittamisesta. Saadaan nuoretkin työelämään mukaan. Eihän tässä nykymallissa ole mitään järkeä.

Vierailija
99/101 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vie eläkkeellä jonkun nuoren ihmisen työpaikan. En hyväksy.

Tuskin vie, ei opettajia ole saatavilla kun entisetkin vaihtavat alaa. 

Vierailija
100/101 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Hesarissa on juttu lehtori Eero Kitusesta.

Fyysistä ikää ei ehkä niin runsaasti, mutta opetustavat kuulostavat virkistävän vanhakantaisilta.