Lapseni opettaja on yli 70-vuotias!
Yleensähän eläkkeelle pitää jäädä viimeistään 68-vuotiaana, mutta tämä ei koske kun tekee eläkkeellä sijaisuutta. Lapseni opettajan sijaisuus kestää melkein koko lukuvuoden. Hän on selkeästi vanha ihminen, ei enää kovin hyvässä kunnossa esim. Ei jaksa kävellä kuin pienen matkan.
Onko kuinka yleistä näin vanhat opettajat?
Kommentit (101)
Onko myös nuorempien opettajien pätevyys suoraan verrannollinen matkaan jonka he jaksavat kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä päteviä opettajia välttämättä saa joka paikkaan eli joskus on otettava eläkkeellä oleva. Nuorikin voi olla huonossa kunnossa.
Opettajista on ylitarjontaa.
Huutomerkillä varustettu otsikko kertoo yleensä, että aloitus on trolli.
Samasta kertoo sekin, että ap ei lainkaan kommentoi saamiaan vastauksia.
Ennenhän opettajat jäivät eläkkeelle ennen kuin olivat edes 60-v.
Tekee vaan hyvää lapsillesi oppia jotain vanhempien ihmisten arvosta ja arvostamisesta, näköjään kotoa sellaista opetusta on turha odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin tehtiin lähes missä tahansa muussakin työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tehtiin lähes missä tahansa muussakin työssä.
Opettajilla, ja joillakin muilla, oli alhaisempi kuin yleisesti.
Usein unohtuu, ettei ihmisen ammattitaito minnekään katoa sillä hetkellä, kun hän jää eläkkeelle. Kyllä se hyvin vankasti säilyy edelleen.
Nykyeläkeläiset myös seuraavat tiiviisti aikaansa ja erityisesti oman alansa kehitystä. Siksi monet voivat helposti tehdä alallaan sijaisuuksia, jos ja kun kysyntää on. Niin teen itsekin, vaikka en opettaja olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä päteviä opettajia välttämättä saa joka paikkaan eli joskus on otettava eläkkeellä oleva. Nuorikin voi olla huonossa kunnossa.
Sanoo hän, joka ei ole koskaan poistunut Kehä 3 sisäpuolelta.
Ohis: Meillä oli nuori liikunnanopettaja, joka oli yhtä leveä kuin pitkäkin. Jotenkin ei oikein ollut vakuuttava...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin vie eläkkeellä jonkun nuoren ihmisen työpaikan. En hyväksy.
Tuskin vie. Eiköhän hänet ole otettu, kun nuorempia ei ole ollut tarjolla. Ei nimittäin ole ihan joka oksalla opettajia varsinkaan pienempien paikkakuntien kouluihin tarjolla.
Pienillä paikakunnilla halutaan pysyä omissa porukoissa eikä välttämättä haluta ulkopuolisia päteviä opettajia. Oman lapsen kouluun oli päteviä hakijoita, mutta eipä heitä valittukaan,vaan muutettiin paikka määräaikaiseksi, jotta saatiin palkattua entinen epäpätevä ope edelleen.
Kuulostaapa huonokuntoiselta ikäisekseen. Itse palasin juuri vaellusreissulta 70-vuotiaan äitini kanssa.
Ap vastaa: Täälläpä on keskusteltu. Ope itse kertoi ikänsä, nämä pienet kun on kysyneet… Olen nähnyt hänet, kävelee ja puuskuttaa hitaasti kulkee. Jo pienet retket oppilaiden kanssa saattaa olla haasteellisia, vaikka kirjastoon, liikuntapaikkoihin tms. Tämä ope ei menisi vaellukselle. Ilmeisesti eivät ole saaneet nuorempaa. En tiedä miten aktiivisesti on haettu. Kyllä, eläkkeellä hän on open työstä. On niitä eläkevuosia jo useita mahtunut, kun on jo jonkin verran yli 70.
Lapsillani on ollut yläasteella muutama opettaja, jotka ovat aikanaan opettaneet myös minua. Olin kolmenkympin molemmin puolin lasten syntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta nyt eivät enää pääse eläkkeelle silloin. Eläkeikää on nostettu. En nyt muista ulkoa tarkkoja syntymävuosia, mutta muistaakseni 60-luvulla syntyneillä taitaa alin eläkeikä olla 65. Jos olet töissä pitempään, saat parempaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikkialla, eikä kaikissa aineissa. Opettajat joutuvat aika kovilla, kun oppilaina on psyykkisesti sairaita yms. Kaikki eivät jaksa tehdä sitä työtä, vaan jotkut hakeutuvat muihin töihn.
Kyllä kaikki on myös ihmisestä eli yksilöstä kiinni. Noin 60-70-vuotiaat ova kaikki myös erilaisia. Eikä mitään yleistystä voi tehdä pelkän iän perusteella. Itse olen vähän alle 60-vuotias opettaja ja tiedän, että pitäisi jaksaa noin 65-vuotiaaksi asti töissä. En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär. Pidän kyllä jo 30-vuotiaan aikuisena, että ei tulisi mieleenkään.
Ihanaa, kokemuksen myötä varmaan tosi hyvä opettaja jos koulu hänet palkannut. Minun tyttärellä on nuori 3 lapsen äiti opettajana ja aivan puhki kun kaitsee kiljuvat "apinalaumaa" ensin kotona ja sitten töissä. Ei auktoriteettiä mutta kova ääni. Koko luokka kärsii, lapset muuttuvat vaan levottomimmiksi jos opettajakin kiljuu vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on sitten kokenut opettaja.
Ja edustaa myös vanhanaikaisia ideologioita. Meillä oli tällainen sijainen ja herraisä niitä juttuja mitä hän kyseli mm. m a m u lapsilta. Todella noloa eikä yhtään tätä päivää. Huomautin asiasta.
Meillä kävi kouluaikana sotaveteraani pitämässä yhden historian tunnin. Opin sillä tunnilla enemmän kuin usean vuoden aikana historian opettajan pitämillä tunneilla.