Lapseni opettaja on yli 70-vuotias!
Yleensähän eläkkeelle pitää jäädä viimeistään 68-vuotiaana, mutta tämä ei koske kun tekee eläkkeellä sijaisuutta. Lapseni opettajan sijaisuus kestää melkein koko lukuvuoden. Hän on selkeästi vanha ihminen, ei enää kovin hyvässä kunnossa esim. Ei jaksa kävellä kuin pienen matkan.
Onko kuinka yleistä näin vanhat opettajat?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki on myös ihmisestä eli yksilöstä kiinni. Noin 60-70-vuotiaat ova kaikki myös erilaisia. Eikä mitään yleistystä voi tehdä pelkän iän perusteella. Itse olen vähän alle 60-vuotias opettaja ja tiedän, että pitäisi jaksaa noin 65-vuotiaaksi asti töissä. En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär. Pidän kyllä jo 30-vuotiaan aikuisena, että ei tulisi mieleenkään.
"En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär."
Mitä ihmettä?"30-vuotias lasteni vanhempi" Tässä vuoden kukkanen!
Jos niin haluat, etkä osaa ajatella asiaa oikein. Ole hyvä siinä sinulle kukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenhän opettajat jäivät eläkkeelle ennen kuin olivat edes 60-v.
Peruskoulun opettajien eläkeikä on 60 vuotta, mutta halutessaan töissä voi olla 68 vuotiaaksia asti ja sijaisuuksia voi tehdä tuonkin jälkeen.
Olen opettaja ja minun eläkeikä on 65.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan afganistanista uusia opettajia. Käynkin heti kertomassa Ohisalolle tämän idean ja Lii Anterssonille!Lapsissa on tulevaisuus!
Olet myöhässä. Opettajien ja poliisien vakivirat menee jo mamuille. Vain kantasuomalaisten palveluista vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki on myös ihmisestä eli yksilöstä kiinni. Noin 60-70-vuotiaat ova kaikki myös erilaisia. Eikä mitään yleistystä voi tehdä pelkän iän perusteella. Itse olen vähän alle 60-vuotias opettaja ja tiedän, että pitäisi jaksaa noin 65-vuotiaaksi asti töissä. En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär. Pidän kyllä jo 30-vuotiaan aikuisena, että ei tulisi mieleenkään.
"En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär."
Onhan tuo ihan hirveän huonoa tekstiä! Jos joku opiskelija kirjoittaisi noin, hänet hylättäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun opettajien eläkeikä on 60 vuotta, mutta halutessaan töissä voi olla 68 vuotiaaksia asti ja sijaisuuksia voi tehdä tuonkin jälkeen.
Minulla se on 68v.
Opettajana yli 70v ei voi toimia, edes lyhyessä virkasuhteessa ja perustuu Suomen lain säädäntöön. Ja näin kaikissa virkasuhteessa julkisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se on 68v.
Niin oikeasti melkein 66.
Mikäs tuossa? Me nyt nelikymppiset tullaan jatkamaan 70-vuotiaiksi ja ollaan vitsejä. Minusta 60 vuotta ikäeroa oppilaisiin on jo liikaa. Lisäksi on tosi kiva olla vanhempi kuin niiden mummut....
Muuten. Opettajista on alkanut tulla pulaa. Tai sanotaanko, että muutama vuosi sitten jokaiseen sijaisuuteenkin oli runsaasti hakijoita, mutta eipä ole enää. Hädin tuskin tulee yliopistokaupungin vieressä edes pari pätevää ja vastavalmistunutta. Jopa virkoihin hakijoiden määrä on romahtanut ja paljon tulee perumisia. Opoja ja erkkoja on tosi vaikea saada edes vakivirkaan. Meille valittiiin kolme erkkaa ja joka kerta valittu + varasijalla olevat perui. Kysymys oli kuitenkin virasta, ei määräaikaisuudesta. Joku historia oli klassikko takavuosina ja hakijoita oli perusyläkoulun virkaan jopa 200. Nyt 10. Toki, sekin on hyvin, mutta muutos on ollut hurja.
Sijaisia on vaikea saada myöskin.
No mutta jos jää eläkkeelle 60-vuotiaana (peruskoulu), on eläke varmaan aika pieni. Eläkkeen määrä suurenee, jos olet töissä pidempään. Peruskoulussa opettajan palkka ei ala-asteella ole muutenkaan mikään kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan hirveän huonoa tekstiä! Jos joku opiskelija kirjoittaisi noin, hänet hylättäisiin.
No näin aamulla taitaa vielä nukuttaa. Oikeasti olen saanut erittäin paljon kiitosta kirjoitustaidostani. Kännykällä on myös vaikeampi kirjoittaa liikkuvassa kulkuneuvossa ja ikäkin painaa.
Joo munkin alalla on vaikea saada päteviä opettajia, eikä epäpäteviä saa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
No mutta jos jää eläkkeelle 60-vuotiaana (peruskoulu), on eläke varmaan aika pieni. Eläkkeen määrä suurenee, jos olet töissä pidempään. Peruskoulussa opettajan palkka ei ala-asteella ole muutenkaan mikään kovin suuri.
Opettajat eivät voi jäädä normieläkkeelle yhtään nuorempina kuin muutkaan. Ihan samat eläkkeellejäämisen kriteerit on yhtenäistetty lähes joka alalla. Balettitanssijoilla on alhaisempi eläkeikä, puolustusvoimilla on vielä joitain poikkeuksia yleiseen eläkeikään.
Ammatillinen tai henkilökohtainen eläkeikä
Useilla opettajilla on jokin erityinen eläkeikä, joka on perustunut joko valintaan tai työvuosien määrään.
Yleisin on perusopetuksen luokanopettajan 60 vuotta, joka perustui valintaan. Perusopetuksen erityisluokanopettajilla on ollut mahdollisuus valita 55 vuoden eläkeikä. Erityisopettajilla eläkeikien kirjo on kuitenkin hyvin laaja. Nämä opettajaryhmät kuuluivat valtion eläkelakiin.
Lisäksi valtion eläkelain puolella monilla lukion opettajilla ja niillä, jotka eivät tehneet valintaa, henkilökohtainen eläkeikä on 63–65 vuotta. Tähän ryhmään kuuluvat myös yliopistojen opettajat.
Kunnallisessa eläkejärjestelmässä, johon kuuluu pääosa ammatillisista sekä varhaiskasvatuksen opettajista, on henkilökohtaisia eläkeikiä, jotka on laskettu painotettuna keskiarvona vanhan ammatillisen eläkeiän ja kulloisenkin yleisen eläkeiän väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Useilla opettajilla on jokin erityinen eläkeikä, joka on perustunut joko valintaan tai työvuosien määrään.Yleisin on perusopetuksen luokanopettajan 60 vuotta, joka perustui valintaan. Perusopetuksen erityisluokanopettajilla on ollut mahdollisuus valita 55 vuoden eläkeikä. Erityisopettajilla eläkeikien kirjo on kuitenkin hyvin laaja. Nämä opettajaryhmät kuuluivat valtion eläkelakiin.
Lisäksi valtion eläkelain puolella monilla lukion opettajilla ja niillä, jotka eivät tehneet valintaa, henkilökohtainen eläkeikä on 63–65 vuotta. Tähän ryhmään kuuluvat myös yliopistojen opettajat.
Kunnallisessa eläkejärjestelmässä, johon kuuluu pääosa ammatillisista sekä varhaiskasvatuksen opettajista, on henkilökohtaisia eläkeikiä, jotka on laskettu painotettuna keskiarvona vanhan ammatillisen eläkeiän ja kulloisenkin yleisen eläkeiän väliltä.
Mutta onko tuo 55 enää voimassa? Entä tuo 60? Mutta eläke on luultavasti aika pieni, jos jää tuon ikäisenä eläkkeelle. Eikä peruskoulun open palkkakaan ole suuri. Olen itse ymmärtänyt, että eläkeikäni olisi lähemmäs 66 (sama kuin minun ikäisilläni) eli opettajuus ei vaikuttaisi eläkeikääni.
Vierailija kirjoitti:
Useilla opettajilla on jokin erityinen eläkeikä, joka on perustunut joko valintaan tai työvuosien määrään.Yleisin on perusopetuksen luokanopettajan 60 vuotta, joka perustui valintaan. Perusopetuksen erityisluokanopettajilla on ollut mahdollisuus valita 55 vuoden eläkeikä. Erityisopettajilla eläkeikien kirjo on kuitenkin hyvin laaja. Nämä opettajaryhmät kuuluivat valtion eläkelakiin.
Jos olet aloittanut opettajan uran 1.1.1993 jälkeen opettajuus ei vaikuta eläkeikään, vaan kuulut yleisen eläkeiän piiriin eli monella on jo YLEINEN ELÄKEIKÄ.
Vierailija kirjoitti:
Puhelu rehtorille!
Rehtorina hänet varmaan on valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät voi jäädä normieläkkeelle yhtään nuorempina kuin muutkaan. Ihan samat eläkkeellejäämisen kriteerit on yhtenäistetty lähes joka alalla. Balettitanssijoilla on alhaisempi eläkeikä, puolustusvoimilla on vielä joitain poikkeuksia yleiseen eläkeikään.
Puolustusvoimien ”poikkeukset” koskevat kaikkia sotilashenkilöitä, joilla on muita alempi eläkeikä, ehkä komentajaa lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin vie eläkkeellä jonkun nuoren ihmisen työpaikan. En hyväksy.
Tuskin vie. Eiköhän hänet ole otettu, kun nuorempia ei ole ollut tarjolla. Ei nimittäin ole ihan joka oksalla opettajia varsinkaan pienempien paikkakuntien kouluihin tarjolla.
Pienillä paikakunnilla halutaan pysyä omissa porukoissa eikä välttämättä haluta ulkopuolisia päteviä opettajia. Oman lapsen kouluun oli päteviä hakijoita, mutta eipä heitä valittukaan,vaan muutettiin paikka määräaikaiseksi, jotta saatiin palkattua entinen epäpätevä ope edelleen.
Kai teitte valituksen?
Taidankin tästä lähteä väärentämään henkkariini pari numeroa...
No kieltämättä kyllä minua (pätevää työikäistä työtöntä opettajaa) ärsyttää, että kunnan sijaislistalta rehtori soittaa mieluummin töihin vanhan työkaverinsa, seitsenkymppinen tämäkin, kuin meitä nuorempia opettajia. Tulee kalliimmaksi veronmaksajillekin, kun me nuoremmat sitten nostetaan työttömyyskorvausta. Tuo eläkeopehan ei menetä eläkettään työskennellessään.