Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni opettaja on yli 70-vuotias!

Vierailija
19.08.2021 |

Yleensähän eläkkeelle pitää jäädä viimeistään 68-vuotiaana, mutta tämä ei koske kun tekee eläkkeellä sijaisuutta. Lapseni opettajan sijaisuus kestää melkein koko lukuvuoden. Hän on selkeästi vanha ihminen, ei enää kovin hyvässä kunnossa esim. Ei jaksa kävellä kuin pienen matkan.
Onko kuinka yleistä näin vanhat opettajat?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: Täälläpä on keskusteltu. Ope itse kertoi ikänsä, nämä pienet kun on kysyneet… Olen nähnyt hänet, kävelee ja puuskuttaa hitaasti kulkee. Jo pienet retket oppilaiden kanssa saattaa olla haasteellisia, vaikka kirjastoon, liikuntapaikkoihin tms. Tämä ope ei menisi vaellukselle. Ilmeisesti eivät ole saaneet nuorempaa. En tiedä miten aktiivisesti on haettu. Kyllä, eläkkeellä hän on open työstä. On niitä eläkevuosia jo useita mahtunut, kun on jo jonkin verran yli 70.

No osaako opettaa? Se on hänen tärkein tehtävänsä.

Sitäpaitsi lapsille tekee ihan hyvää nähdä myös vanhempia ihmisiä arjessaan. Mitä väliä sillä että puuskuttaa kävellessään? Itse puuskutan myös ja aika nuori, hengästyn vähästäkin koska astmaatikko. Jos asenteesi on tuo vanhempaa väkeä kohtaan, varo ettet tartuta sitä lapsiisi.

Vierailija
42/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki on myös ihmisestä eli yksilöstä kiinni. Noin 60-70-vuotiaat ova kaikki myös erilaisia. Eikä mitään yleistystä voi tehdä pelkän iän perusteella. Itse olen vähän alle 60-vuotias opettaja ja tiedän, että pitäisi jaksaa noin 65-vuotiaaksi asti töissä. En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär.  Pidän kyllä jo 30-vuotiaan aikuisena, että ei tulisi mieleenkään.

Olipa sekava teksti! Mitä yritit sanoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi pääsee kansakoulun ajan seminaarin käyneen opettajan opetukseen. Jolloin opetus perustui yrittämiseen. Tuohan on aivan helmi verrattuna nykyisiin peruskoulun tasapäistämiin pullamössö opettajiin.

Vierailija
44/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on sitten kokenut opettaja.

Ja edustaa myös vanhanaikaisia ideologioita. Meillä oli tällainen sijainen ja herraisä niitä juttuja mitä hän kyseli mm. m a m u lapsilta. Todella noloa eikä yhtään tätä päivää. Huomautin asiasta.

Mitä huomautuksesta seurasi?

Luojan kiitos meillä on myös vanhanaikaista ajattelua eikä vain itseään täynnä olevia maailmanparantaja joilta todellisuus välillä hukassa. Menisivät oikeisiin töihin mokomatkin kaduilla istuskelijat.

Vierailija
45/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisena on monesti eläkkeellä olevia. Parempi kuin koulunkäyntiavustaja tai se, että rinnakkaisluokan ope opettaa kahta luokkaa yhtäaikaa!

Vierailija
46/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki on myös ihmisestä eli yksilöstä kiinni. Noin 60-70-vuotiaat ova kaikki myös erilaisia. Eikä mitään yleistystä voi tehdä pelkän iän perusteella. Itse olen vähän alle 60-vuotias opettaja ja tiedän, että pitäisi jaksaa noin 65-vuotiaaksi asti töissä. En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär.  Pidän kyllä jo 30-vuotiaan aikuisena, että ei tulisi mieleenkään.

Olipa sekava teksti! Mitä yritit sanoa?

Monta asiaa oli tarjolla. Ehkä pääpointti on, että ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
47/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä päteviä opettajia välttämättä saa joka paikkaan eli joskus on otettava eläkkeellä oleva. Nuorikin voi olla huonossa kunnossa.

HÄH? Ei nuori tarkoita pätevää. Useimmissa tapauksissa seitsemänkymppinen opettaja pesee märkäkorvaisen nuoren mennen tullen. Ihan älytöntä juttua tuo trollauksesi.

Vierailija
48/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi pääsee kansakoulun ajan seminaarin käyneen opettajan opetukseen. Jolloin opetus perustui yrittämiseen. Tuohan on aivan helmi verrattuna nykyisiin peruskoulun tasapäistämiin pullamössö opettajiin.

Onkohan seminaarin käyneitä enää 70-vuotiaissakaan?

Vierailija
49/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin vie eläkkeellä jonkun nuoren ihmisen työpaikan. En hyväksy.

Tuskin vie. Eiköhän hänet ole otettu, kun nuorempia ei ole ollut tarjolla. Ei nimittäin ole ihan joka oksalla opettajia varsinkaan pienempien paikkakuntien kouluihin tarjolla. 

Ruotsissa opettajista on jo pulaa. Koulut on saatettu niin surkeaan jamaan, ja opettajien työolosuhteet ja palkkaus niin surkeiksi, että opettajan ammatti ei houkuttele.

Suomessa on ihan sama tendenssi. Tätä on tutkittukin. Joka kolmas tai joka neljäs opettaja kertoo, että vaihtaisi alaa, mikäli siihen tarjoutuisi mahdollisuus. Suomalainen koulu on syöksykierteessä.

Vierailija
50/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin koska tahansa mieluummin kokeneen opettajan kuin jonkun kokemattoman tyttösen, jolla on ruusuiset kuvitelmat opettajantyöstä ja, joka romahtaa alle vuodessa, kun ne kuvitelmat eivät vastaakaan todellisuutta. 

Vau, naisvihat tulilla!

Vierailija
51/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä ikäsyrjintää. Joku on aina liian vanha johonkin. Perässä me kaikki mennään. Pelottaako noin kovasti vanheneminen, että pitää näitä aloituksia tehdä aina vaan?

Vierailija
52/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär."

Mitä ihmettä?

Vierailija
53/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ikinä alkaisi opettamaan mitään 30-vuotiasta lasteni vanhempaa, koska itselläni on 19-vuotias tytär."

Mitä ihmettä?

Minäkin kiinnitin huomiota tuohon sekavaan lauseeseen. Ei kukaan oikea opettaja kirjoita noin.

Vierailija
54/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Niin joku kertoi, että iäkäs opettaja alkoi opettamaan lapsen vanhempia ilmeisesti sen takia, koska ajatteli, että vanhemmat ovat niin nuoria. Nämä vanhemmat olivat noin 30-vuotiaita. Siis en itse pidä noin 30-vuotiaita lapsina vaan aikuisin. Opettajana suhtaudun heihin aikuisina lasten vanhempina. Eikä minulla edes ole tuon ikäisiä lapsia, vaan 19-vuotias.

Vierailija
55/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sillähän on urakkaa, jos lasten lisäksi vielä yrittää opettaa vanhempia. Eikä aikuisia voi alkaa määräillä.

Vierailija
56/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monella iäkkäällä opettajalla voi olla noin 30-vuotiaita lapsia eli siinä voi tulla mieleen pitää myös vanhempia "lapsina".

Vierailija
57/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

"30-vuotias lasteni vanhempi" Tässä vuoden kukkanen!

Vierailija
58/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat opettajat olleet 60+. Eivät uskalla pitää kuria ja muutenkin sekoilevat kokoajan.

Vierailija
59/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenhän opettajat jäivät eläkkeelle ennen kuin olivat edes 60-v.

Peruskoulun opettajien eläkeikä on 60 vuotta, mutta halutessaan töissä voi olla 68 vuotiaaksia asti ja sijaisuuksia voi tehdä tuonkin jälkeen.

Vierailija
60/101 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan afganistanista uusia opettajia. Käynkin heti kertomassa Ohisalolle tämän idean ja Lii Anterssonille!Lapsissa on tulevaisuus!