Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä psykologinen ongelma?

Vierailija
13.09.2014 |

Minusta tuntuu että muut voivat vahingoittaa mua ajatuksillaan?

Esim. en uskalla kertoa muille että haen johonkin kouluun, kun ajattelen että muut ajattelee että epäonnistun, ja sitten epäonnistun.

Muutenkin välillä ajattelen, että toiset yrittää tuhota mun elämää; en uskalla kertoa hyvistä asioista, koska pelkään että jotain pahaa kohta kuitenkin tapahtuu.

Pienestä asti ollut tuota.

Olisko jotain asiaa käsitteleviä kirjoja? Terapiaan ei ole varaa mennä. Olen pienipalkkaisessa työssä ja pitäisi olla ihan seinähullu että saisi Kelan maksamaan sen.

Olen 26v.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla seinähullu päästäkseen kelan tukemaan psykoterapiaan. Keskusteluapua voi saada ilmaiseksi terveyskeskuksesta tai mielenterveystoimistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto ja epäonnistmisen pelko.

Vierailija
4/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvi olla seinähullu kelan terapiaan, päinvastoin; ei saa olla liian hullu. Karkeasti kelan terapiaan on kolme kriteeriä: sinun kuntouttamisesta pitää olla hyötyä yhteiskunnalle (eli esim pitkäaikaistyöttömiä ei kovin helpolla kuntoutet), sinun tulee olla kuntoutettavissa psykiatrin arvioin mukaan (eli niille seinähulluille ei sitä terapiaa suositella edes), sinun työkyvyn tulee olla uhattuna.

Kannattaa ottaa terapiasta selvää. Kuulostaa kovin raskaalta elämältä tuollainen epäluuloisuus.

Vierailija
5/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne kelan terapiaan ei nimenomaan oteta niitä seinähulluja. Ei ne kunnon hullut pysty systemaattisesti käymään terapiassa 2-3krt/viikko ja analysoimaan ongelmiaan. Mielenterveysrahat on myös hyvin rajallisia, joten ne käytetään ns potentiaalisten tulevien veronmaksajien psykoterapiaoihin. Ne oikeasti hullut käy sitten välillä osastolla, ja välillä saavat jotain juttuseuraa psykologista tai psyk. sairaanhoitajasta, mutta terapiaksi sitä ei voi kutsua.

Vierailija
6/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:34"]

Sinne kelan terapiaan ei nimenomaan oteta niitä seinähulluja. Ei ne kunnon hullut pysty systemaattisesti käymään terapiassa 2-3krt/viikko ja analysoimaan ongelmiaan. Mielenterveysrahat on myös hyvin rajallisia, joten ne käytetään ns potentiaalisten tulevien veronmaksajien psykoterapiaoihin. Ne oikeasti hullut käy sitten välillä osastolla, ja välillä saavat jotain juttuseuraa psykologista tai psyk. sairaanhoitajasta, mutta terapiaksi sitä ei voi kutsua.

[/quote]

Allekirjoitan tämän ja muut vastaavasta kertoneet mielipiteet. Minä sain 3v. psykoterapian Kelalta, ilman että olin edes sairauslomalla koskaan. Itse kävin terapian ahdistukseen ikävuosina 25-28 ja suosittelen lämpimästi. Kaikki ahdistus ja kummalliset ajatukset ovat olleet poissa nyt jo 4v enkä näe, että tulisivat takaisin.

Minulla ahdistuksen laukaisi kriisi elämässä, mutta syyt joita hoidettiin olivat lapsuudessa ja kestämättömissä ja kummallisissa ajatusmalleissa. Ja olipa onni, että että ahdistuin :) Tuntuu, että olen ihan eri ihminen nykyään, enkä edes halua tietää millainen ihminen siitä vanhasta olisi vanhetessaan tullut!

Vierailija
7/30 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto

Vierailija
9/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tarve haastaa riitaa tuon perusteella että ajattelet muiden haluavan vahingoittaa sinua niin paranoidinen persoonallisuus sopisi.

Muussa tapauksessa olisiko obsessiivis-kompulsiivista taipumusta.

Vierailija
10/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä muille sitä kerro, että ajattelen niiden vahingoittavan mua.

Vierailija
11/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pakko-oireinen häiriö sopii aika hyvin. 

Nyt tarvitsen jotain kirjallisuutta siitä! Ehdotuksia kehiin.

Vierailija
12/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:00"]

Minusta tuntuu että muut voivat vahingoittaa mua ajatuksillaan?

Esim. en uskalla kertoa muille että haen johonkin kouluun, kun ajattelen että muut ajattelee että epäonnistun, ja sitten epäonnistun.

Muutenkin välillä ajattelen, että toiset yrittää tuhota mun elämää; en uskalla kertoa hyvistä asioista, koska pelkään että jotain pahaa kohta kuitenkin tapahtuu.

Pienestä asti ollut tuota.

Olisko jotain asiaa käsitteleviä kirjoja? Terapiaan ei ole varaa mennä. Olen pienipalkkaisessa työssä ja pitäisi olla ihan seinähullu että saisi Kelan maksamaan sen.

Olen 26v.

[/quote] Katso sopiiko epäluuloinen persoonallisuushäiriö.

Vierailija
13/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:10"]

Tuo pakko-oireinen häiriö sopii aika hyvin. 

Nyt tarvitsen jotain kirjallisuutta siitä! Ehdotuksia kehiin.

[/quote] miten niin muka? Ethän pakonomaisesti toistele mitään? Vai toisteletko ajatuksiasi. Ja se on oikeastin tyyliin 300 kertaa! Tai tekoja. Epäluuloinen paljon järkeenkäyvämpi.

Vierailija
14/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:06"]

Jos sinulla on tarve haastaa riitaa tuon perusteella että ajattelet muiden haluavan vahingoittaa sinua niin paranoidinen persoonallisuus sopisi.

[/quote]

Lauman toiminta on välillä karua. Joskus voi ihan oikeasti olla niin, että perheessä/suvussa joku joutuu kynnysmaton/sylkykupin/syntipukin rooliin ja siinä lestissä sitten tulee pysymän. Samalla mallilla sitten mennän muissa ihmissuhteissa. Ei auta yhtään, että väitetään välittömästi ja ainoana vaihtoehtona ko. henkilön kuvittelevan asiain tilan. Ikäänkuin siinä ei olisi jo tarpeeksi, että joutuu kärsimään läheisistä, jotka torpedoivat erilaisilla tempuillaan elämää.

Vierailija
15/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO siis mietin että muut saattavat tahallaan hankaloittaa mun elämää.

Ja sitten mietin että jos en laita kenkiä tietyllä tavalla riviin, jotain pahaa tapahtuu jne.

Kuulostakoon miten tyhmältä tahansa.

Vierailija
16/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä putoa.

Vierailija
17/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:06"]

[/quote]

Lauman toiminta on välillä karua. Joskus voi ihan oikeasti olla niin, että perheessä/suvussa joku joutuu kynnysmaton/sylkykupin/syntipukin rooliin ja siinä lestissä sitten tulee pysymän. Samalla mallilla sitten mennän muissa ihmissuhteissa. Ei auta yhtään, että väitetään välittömästi ja ainoana vaihtoehtona ko. henkilön kuvittelevan asiain tilan. Ikäänkuin siinä ei olisi jo tarpeeksi, että joutuu kärsimään läheisistä, jotka torpedoivat erilaisilla tempuillaan elämää.

[/quote]

Oliko tässä ketjussa kyseessä erityisesti perheen tai suvun häirinnän kohteeksi joutuminen? Ei. Aloittaja puhui "muista".

Paranoidinen persoona ei myöskään uhriudu vain tai ensisijaisesti perheen tai läheisten ihmissuhteiden kautta, vaan usein kokee myös joutuvansa erityisen, henkilökohtaisen vainon kohteeksi jopa viranomaisten ja viranomaisorganisaatioiden taholta. Hän hakee aktiivisesti merkkejä siitä, että häntä vainotaan ja kohdellaan väärin, etsien piilomerkityksiä ja epäoikeudenmukaisuutta kaikesta kanssakäymisestä, voidakseen iskeä takaisin syytöksillä.

Vierailija
18/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan kaikkiin asioihin tarvitse hakea lääketieteellistä psykologista syytä. Me ihmiset olemme erilaisia.

Uskotko ap, että hyvin suurella osalla ihmisistä on välillä kummallisia asioita, lieviä pakkoneurooseja ym. Muut eivät vaan tiedä,jos ao. ihminen ei niistä kerro.

Ja ihan hyvin pärjätään silti:)  Itsensä hyväksyminen on aika hyvä juttu.

Vierailija
19/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUomeon Tourette- ja OCD-yhdistyksen sivu: http://www.tourette.fi/ocd.php

OCD on suomeksi pakko-oireinen häiriö.

Vierailija
20/30 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nuorempana myös erilaisia pakkotoimintoja: jatkuva käsienpesu, suihkussa piti varoa ettei vahingossa nielaise vettä, voileipiä piti olla aina kaksi kappaletta (tai yksi piti halkaista kahdeksi). Olivat suojakeinoja, joilla piti itseään kasassa ja sisäistä kaaosta tiedostamattomassa. Jäivät vähitellen pois, mutta paranemisprosessi jatkuu edelleen vielä kypsissä kymmenissä. Kasvuolosuhteeni olivat haasteelliset ja sekavat; keskeisinä häiriötekijöinä joutuminen alistetuksi ja pakotetuksi erilaisiin asioihin+perheenjäsen, joka oman persoonallisuushäiriönsä vuoksi harrasti mainittua torpedoimista ja erilaisten omituisten tilanteiden junailua. N48