Ärsyttää tuttu kaksosten äiti joka
koko ajan jaksaa hokea ettei yksi ole kuin kaksi eikä pieni ikäero ole sama kuin olisi kaksoset. ihme sankarinviittaa hakee itselleen. mulla on lapsilla alle vuosi ikäeroa ja voin sanoa että ovat kyllä ihan kuin kaksoset, ikää nyt 2,5 ja 3,5. ja varmasti on yhtä työteliästä kuin kaksosten kanssa, elllei enmmänkin kun joutuu tekemään eri asioita kun kaksosten kansaa aina samoja.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:54"]
Tutulla on kaksoset ja on hirveä marttyyri asiasta johtuen. Mitään ei voi koskaan muka tehdä kun on KAKSI LASTA ja sukulaisten täytyisi olla aina valmiina hoitamaan. Potalle opettelu ja kaikki muut hieman "haastavammat" opettelut on hyvä siirtää ja siirtää eteenpäin hamaan tulevaisuuteen, koska onhan heitä KAKSI. Kaikkeen menee tuplasti rahaa ja pyykkiäkin tulee tuplasti sen verta mitä yhden lapsen kanssa. Elämä on siis aivan PERSEESTÄ kun on KAKSI LASTA! Olen niiiiiin täynnä sitä valittamista ja muiden ihmisten hyväksikäyttöä vain siksi kun on KAKSI LASTA. Ja lisää tarvitsee tietty tehdä. Äiti kertoi unelmoivansa neljästä lapsesta. Siinä vaiheessa meinasin todeta, että ihanko oot ***** tosissas, onhan sulla jo KAKSI LASTA! Perkele.
[/quote]
Ja tuon yhden valittajan takia leimaat meidät kaikki kaksosten äidit tuollaisiksi??? Meillä ei ole ketään joka hoitaisi poikia vieläkään, mun suku asuu kaukana ja miehen äiti on 85v. ja kuusikymppiset veljet eronneita ja toistaitoisia lastenhoidossa. Onneksi mulla oli esikoinen apuna, nyt hän on vuoden ulkomailla, ja vävypoika on joskus vapaapäivänään poikien kanssa, jos mulla on jotain menoa, ja mies on töissä, niin mihinkään ei poikia saa hoitoon. Kaikilla ihmisillä on omat lapset ja niiden harrastukset ym. ja eihän noita kehtaa kenellekään edes tyrkyttää kun niitä on KAKSI... eivät ole edes mitään kauhukakaroita, mutta silti ajattelen että en voi toiselle kahta laittaa taakaksi jos itselläkin on lapsia. Silti, meidän elämä ei ole perseestä, taloudellisesti toki, mutta ei lasten takia. Ja joo, myöhään on siirrytty potalle ym. lapset ovat saaneet kehittyä omaan tahtiinsa. Ja mies kävi vasektomiassa heti kun kaksoset olivat syntyneet.
Ja eipä niitä kaksosia kuitenkaan hoidoilla niin paljon tule, kyllä hoidoilla lapsia tehneet on saaneet yleensä vaan yhden, joista tiedän onko hoidoilla vai ei.
[/quote]
leimasiko toi edellinen kaikki kaksostenäidit tuollaisiksi? Mä luulin että se puhui vaan tosta yhdestä tutustaan.
Meidän kahdella lapsella reilu vuosi ikäeroa. Siinä vaiheessa, kun toinen menee joka paikkaan, mihin ei saisi ja toista pitää syöttää/nukuttaa tms. niin kyllä siinä joutuu koville. Ja ei teitenkään nukkuneet samaan aikaan. Kyllä meni pari vuotta sumussa ja pahasti, mutta nyt ovat toisilleen niin tärkeitä ja ajattelevat aina toisiaan. Eroaa varmasti kaksosten hoidosta, välillä edukseen ja välillä haitakseen. Mutta en ole kilpailemassa kenenkään kanssa siitä millaista arki on ollut, koska siihen vaikuttaa niin moni asia.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:59"]
Voin sanoa omasta kokemuksesta,että oisin ollu kiitollinen kaksosista,sillä meille syntyi kuopus 11kk ja 3vko erolla siskoonsa.Raskaus oli haastava ku esikon sectiosynnytyksestä oli 3,5kk ja piti kokoajan varoa ettei hypi tai lyö/potki vattaan ja muutenkin oli raskas kokemus tällä kertaa ja nyt on ollu 3kk esikolla mustasukkaisuutta ja tilannetta ei helpota mun synnytyksenjälkeinen masennus.
[/quote] Minusta on naurettavaa tällainen itsensä korostaminen, että kyllä kaksosten äideillä on rankempaa. En ole koskaan viitsinyt niihin kommentoida, koska itselläni ei ole kaksosia, vaan lyhyillä ikäeroilla lapset. Mutta tämä on se pointti, mitä olisi joskus haluttanut sanoa. Eli oksennat ympäri vuorokautta samaan aikaan kun esikoinen (tai kolmas tai neljäs) on vauva ja koet sen alkuraskauden äärettömän väsymyksen. Lisäksi sen, kun vauva opettelee seisomaan, olet itse ison mahan kanssa siinä kömpelönä. Sitä kokemusta kaksosten äiti jää paitsi.
Koin nimittäin tämän saman kehumisen kerran eräältä kaksosten äidiltä, joka kailotti koko ajan elämänsä raskautta. Itselläni oli 10 kuukauden ikäinen ja taapersin selkä-ja liitoskipuineni seuraavaa odottaen. No, toisaalta, en ole kyllä mitenkään erityisen kamalaksi elämääni koskaan kokenut. Mutta hymyilin kaksosten äidille ymmärtäväisesti ja siunailin hänen elämänsä rankkuutta ja annoin ihan vapaasti hänen voittaa tämän kilpailun elämän kauheudesta ja lasten hoidon hirveydestä.
On varmaan eri asia odottaa kaksosia kuin yhtä kerrallaan. Tai hoitaa kahta vauvaa kuin vauvaa+taaperoa. Harvoin noita silti vertailla tarvii. Mulla on kuitenkin yksi kaveri jolla on kaksoset ja mua alkaa jo kyllästyttää sen hokeminen siitä kuinka paljon rankempaa hänellä on kaksosten kanssa ja kuinka mitään ei voi tehdä kun on ne kaksoset. Ja oikeasti, sen kaksoset on 4,5v. Mulla on lapset 5v, 4v ja 1v, kaveri huokailee jatkuvasti kuinka helppoa mun on liikkua ja tehdä asioita lasten kanssa kun ei ole niitä kaksosia. Ei siinä, helppoa se mun mielestä onkin ja jossain määrin käy sääliksi kun kaveri ei vieläkään pääse edes kauppaan lasten kanssa ilman toisen aikuisen apua. Saati että voisi lähteä vaikka leikkipuistoon, uimaan tai hoploppiin yksin lasten kanssa. Mä ymmärrän että vauvojen kanssa toi oli rankkaa mutta ihan rehellisesti en tajua miten iso ero on 4,5v kaksosilla ja 4v & 5v sisaruksilla ihan sen suhteen mitä lasten kanssa pystyy tekemään.
[/quote]
Hmmh, no joo, tuossa vaiheessa ei luulis nimenomaan kaksosuuden aiheuttavan enää kovin suuria erityishaasteita. Meillä helpotti paljon taaperoiän jälkeen. Nyt kun lapset ovat jo 5v, tää on varmaan jo helpompaa kuin eri-ikäisten pikkulasten vanhemmilla. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:21"]
On varmaan eri asia odottaa kaksosia kuin yhtä kerrallaan. Tai hoitaa kahta vauvaa kuin vauvaa+taaperoa. Harvoin noita silti vertailla tarvii. Mulla on kuitenkin yksi kaveri jolla on kaksoset ja mua alkaa jo kyllästyttää sen hokeminen siitä kuinka paljon rankempaa hänellä on kaksosten kanssa ja kuinka mitään ei voi tehdä kun on ne kaksoset. Ja oikeasti, sen kaksoset on 4,5v. Mulla on lapset 5v, 4v ja 1v, kaveri huokailee jatkuvasti kuinka helppoa mun on liikkua ja tehdä asioita lasten kanssa kun ei ole niitä kaksosia. Ei siinä, helppoa se mun mielestä onkin ja jossain määrin käy sääliksi kun kaveri ei vieläkään pääse edes kauppaan lasten kanssa ilman toisen aikuisen apua. Saati että voisi lähteä vaikka leikkipuistoon, uimaan tai hoploppiin yksin lasten kanssa. Mä ymmärrän että vauvojen kanssa toi oli rankkaa mutta ihan rehellisesti en tajua miten iso ero on 4,5v kaksosilla ja 4v & 5v sisaruksilla ihan sen suhteen mitä lasten kanssa pystyy tekemään.
[/quote]
Hmmh, no joo, tuossa vaiheessa ei luulis nimenomaan kaksosuuden aiheuttavan enää kovin suuria erityishaasteita. Meillä helpotti paljon taaperoiän jälkeen. Nyt kun lapset ovat jo 5v, tää on varmaan jo helpompaa kuin eri-ikäisten pikkulasten vanhemmilla. :)
[/quote]
sitä mieltä muutkin mun tuntemat kaksosten äidit on, eli taaperoiän jälkeen helpottaa. Ja jossain määrin helpompi kun saa kaikki päiväkotien ja koulujen aloitukset hoidettua molemmilla yhtä aikaa, mä taas kuvittelisin että olis helpompi keskittyä yhteen koulunaloittajaan kerrallaan.
oikeasti mä kyllä luulen että tässä mun kaverin tapauksessa on enemmän kysymys äidin luonteesta kuin lasten ikäeroista. Olen miltei varma että jos mulla olisi ne kaksoset ja hänellä lapset vuoden ikäerolla niin mä saisin kuulla kuinka helppoa mulla on kun sain lapset kerralla ja kyllä ne kaksi menee siinä kuin yksikin kun taas hänellä tilanne on paljon hankalampi. :D
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:50"]Naurattaa kun kuvittelen miesten käymässä tällaistä keskustelua. Kuka jaksaa vängätä moisesta. [/quote] Minuakin naurattaa ajatella miestä, joka ottaa päävastuun lastenhoidosta niin, että tajuaa kuinka raskasta se joskus on.
[/quote]
Meilläpäin on paljon miehiä jotka kantavat lapsistaan ihan yhtäläisen vastuun äidin kanssa. :)
[/quote]
Niin meilläkin päin, mutta ei yhtään miestä, joka kantaisi sitä vastuuta enemmän. En myöskään tunne yhtään naista, joka on se perheen lisälapsi, niitten oikeitten lasten lisäksi, sen ijaan muutaman tällaisen miehen tiedän. Tuuppiiko naiset miehet sivuun lapsiasioissa, vai onko ne vaan niin epäkypsia, kuka tietää.
Itse asiassa vain 20% kaksosista syntyy hoidoilla ja loput 80% saavat alkunsa spontaanisti. Hoitojen kautta syntyneiden monikkolasten määrä on laskenut sitä mukaa kun hoitomenetelmät ovat kehittyneet.
Itse kaksosten äitinä olen sitä mieltä että kahden pienellä ikäerolla syntyneiden kanssa voi hyvinkin olla rankempaa kuin kaksosten kanssa - juuri siksi kun on kaksi pientä eri kehitysvaiheissa. Tämäkin riippuu paljon lasten temperamenteista, onko ns. helppoja vai vaativampia.
Pienellä ikäerolla on raskaampaa siksi että toinen kiipeää pitkin taloa sillä välin kun imetät/nukutat jne toista. Kaksoset ei pääse vauva-aikana karkuun, kun hoidat toista. Huutavat toki. Itsellä sekä kaksoset, että kaksi lasta pienellä ikäerolla. Enempää ei tule :D
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:08"]
Suomessa siirryttiin yhden alkion istuttamiseen jo 90-luvun lopulla. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia televisiosarjoja.
[/quote]Mulla siirrettiin vielä 2000-luvun puolivälissä joka kerta 2 alkiota.
Työkaveri on kolmosten äiti, ja jaksaa sanoa, että kyllä ne kaksosten vanhemmat pääsevät helpolla.
Mulla on neljä lasta, joista keskimmäiset on kaksosia. Kaikista rankinta oli esikoisen kanssa, kun oli vielä nuori ja kokematon eikä tiennyt mikä on normaalia ja mikä ei ja oli huolissaan joka asiasta. Kaksoset kun syntyi, ei vaan kertakaikkiaan ollut aikaa miettiä, onko tää nyt rankkaa vai ei, kun piti vaan hoitaa homma, jaksoi tai ei. Neljännen kohdalla oli äitiysloma oikeasti ihan kuin olisi lomalla ollut. Mulla on kaveri, jolla on kaksi lasta kolmen vuoden ikäerolla, ja aina muistaa korostaa sitä, miten rankkaa on, kun on kaksi lasta. Kaikki on siis kovin suhteellista ja varmaan vähän asenteestakin kiinni. Ehkä mulla on ollut helpot lapset ja kaverilla ei. Jokainen kokee sen omalla kohdallaan eri tavalla.
Riippunee lasten tempperamentistä ja ikävaiheesta.
No mutta eihän se ole sama asia. Kaksi ihan täysin eri asiaa. Kyllä se sinunkin esikoinen käsittää enemmän, kuin se 2,5 v.
T. ei kaksosia
Helpommalla kaksosten äidit päääsevät kuin ne äidit, joilla on pienellä ikäerolla lapset.
Millä perusteella pääsevät kaksosten äidit helpommalla?
Joo, ei ole sama asia. Vähemmällä pääsee kaksosten kanssa kun ovat isompia kuin tuollaisten pienellä erolla olevien. Toisaalta rahaa menee enemmän kun ei mikään mene perintönä. Miksi se kaksosäiti sulle sitä kaksosuuden erilaisuutta korostaa? Oletko sinä niitä ärsyttäviä yksösten äitejä jotka hokee että mullakin on ihan kuin kaksoset, vaikka ei olekaan?
Miksi ylipäätään pitää kilpailla siitä, kenellä on rankinta tai helpointa? Ihan käsittämätöntä.
Ei ole sama asia, mutta tuossa iässä itseasiassa kaksosten kanssa on jo helpompaa. Vauvavuosi on vaativampi, mutta myöhemmin sama kehitystaso lapsilla on helpottava tekijä verrattuna pienen ikäeron lapsiin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:50"]Naurattaa kun kuvittelen miesten käymässä tällaistä keskustelua. Kuka jaksaa vängätä moisesta. [/quote] Minuakin naurattaa ajatella miestä, joka ottaa päävastuun lastenhoidosta niin, että tajuaa kuinka raskasta se joskus on.
[/quote]
Meilläpäin on paljon miehiä jotka kantavat lapsistaan ihan yhtäläisen vastuun äidin kanssa. :)