Ärsyttää tuttu kaksosten äiti joka
koko ajan jaksaa hokea ettei yksi ole kuin kaksi eikä pieni ikäero ole sama kuin olisi kaksoset. ihme sankarinviittaa hakee itselleen. mulla on lapsilla alle vuosi ikäeroa ja voin sanoa että ovat kyllä ihan kuin kaksoset, ikää nyt 2,5 ja 3,5. ja varmasti on yhtä työteliästä kuin kaksosten kanssa, elllei enmmänkin kun joutuu tekemään eri asioita kun kaksosten kansaa aina samoja.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:28"]
Mulla on neljä lasta, joista keskimmäiset on kaksosia. Kaikista rankinta oli esikoisen kanssa, kun oli vielä nuori ja kokematon eikä tiennyt mikä on normaalia ja mikä ei ja oli huolissaan joka asiasta. Kaksoset kun syntyi, ei vaan kertakaikkiaan ollut aikaa miettiä, onko tää nyt rankkaa vai ei, kun piti vaan hoitaa homma, jaksoi tai ei. Neljännen kohdalla oli äitiysloma oikeasti ihan kuin olisi lomalla ollut. Mulla on kaveri, jolla on kaksi lasta kolmen vuoden ikäerolla, ja aina muistaa korostaa sitä, miten rankkaa on, kun on kaksi lasta. Kaikki on siis kovin suhteellista ja varmaan vähän asenteestakin kiinni. Ehkä mulla on ollut helpot lapset ja kaverilla ei. Jokainen kokee sen omalla kohdallaan eri tavalla.
[/quote]
Tämä on niin totta! Meille syntyi esikoisiksi kaksoset joten vältyin siltä ilmeisen tavalliselta tuoreen äidin "turhalta säätämiseltä ja hössöttämiseltä". Ei olis ollut mitään mahdollisuuksia hoitaa vauvoja kaikkien mahdollisten ja mahdottomien sääntöjen ja suositusten mukaan! Oli pakko priorisoida, soveltaa ja keksiä luovia ratkaisuja jotta saatiin arki rullaamaan kahden keskosvauvan kanssa. :)
Kaikesta siitä jaksetaan vääntää! Kenellä on raskainta? En viitsi edes kommentoida asiaa tän kummemmin.
Mä olen itse kaksonen ja kuunnellut koko ikäni omalta äidiltäni, miten hirveätä oli olla kaksosten äiti. Diipa-daapa-diipa-daapa, mutta kun TEITÄ OLI KAKSI. Äiti meni töihin ollessamme puolivuotiaita ja meillä oli kodinhoitaja, joka hoiti kodin ja lapset, mutta kun meitä oli kaksi, äidillä oli kamalaa. Mitä vain mutta KUN TEITÄ OLI KAKSI. Luulin oikeasti pitkään, että kauheinta mitä voi tapahtua, on saada kaksoset. Äitini teki siitä aina ihan järkyttävän suuren numeron siitä huolimatta ettei itse meitä hoitanut.
Itselläni on lapset pienellä (1v3kk) ikäerolla enkä ole koskaan kokenut tätä kovin raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 23:08"]
Mä olen itse kaksonen ja kuunnellut koko ikäni omalta äidiltäni, miten hirveätä oli olla kaksosten äiti. Diipa-daapa-diipa-daapa, mutta kun TEITÄ OLI KAKSI. Äiti meni töihin ollessamme puolivuotiaita ja meillä oli kodinhoitaja, joka hoiti kodin ja lapset, mutta kun meitä oli kaksi, äidillä oli kamalaa. Mitä vain mutta KUN TEITÄ OLI KAKSI. Luulin oikeasti pitkään, että kauheinta mitä voi tapahtua, on saada kaksoset. Äitini teki siitä aina ihan järkyttävän suuren numeron siitä huolimatta ettei itse meitä hoitanut.
Itselläni on lapset pienellä (1v3kk) ikäerolla enkä ole koskaan kokenut tätä kovin raskaaksi.
[/quote]
Ystäväni, myös kaksonen, on kertonut samaa omasta äidistään. Varmasti kurjaa kuulla äitinsä suusta jotain tuollaista. Sen vuoksi kerron omille kaksosilleni miten hurjan onnekkaita me ollaan että saatiin kerralla kaksi noin ihanaa lasta! :) Pojat pitävät myös itse hienona juttuna että heillä on kaksosveli.
No ei Se todellakaan ole sama asia. Molemmilla on varmasti rankkaa, mutta eri tavalla.
anna olla ja keskity omaan elämääsi.
terveisin 2,5 ja 4,5 äiti
Antakaa olla, mitä väliä. Keneltä se toisen vaiva tai ei-vaiva on pois.
Miettikää Ukrainaa, Isistä ja mitä näitä nyt on...sitähän minäkin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:30"] Huom myös että kaksoset ei ole oma valinta, mutta 2 lasta pienellä ikäerolla on. [/quote]No näinpä. [/quote] Moni nykyajan kaksosraskauksista tulee hedelmöityshoidoista, ei luonnostaan ja kyllä ollaan tietoisia montako alkiota sinne siirretään. Sitten itketään ku on niin hankalaa kahden kanssa.
[/quote]
Suomessa siirryttiin yhden alkion istuttamiseen jo 90-luvun lopulla. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia televisiosarjoja.
[/quote]
Edelleenkin tapahtuu kahden alkion siirtoja myös Suomessa. Lisäksi Suomessa on myös mm. clomifen-hoitoja.
Ilman hoitoja noin 1 % raskauksista on kaksosraskauksia. Hoitoraskauksista sen sijaan noin 20-25 % on kaksosraskauksia.
Moni saa siis hoidoilla tietoisesti kaksoset. Ja joka ikisessä luonnollisessa raskauksessa on myös kaksosmahdollisuus.
Mulla on vaikeampaa kuin kellään muulla koska sain kolmoset, jäin yksin raskausaikana, asutaan hissittömän talon ylimmässä kerroksessa ja olen vielä yrittäjäkin! Niin että pistäkääs haastavammaksi!
Vaikea uskoa näitä juttuja lukiessa, ettei vauvan mukana kropasta poistu muutakin kuin istukka... miten idiootti pitää olla että tosissaan vertailee omia vaikeuksiaan muiden haasteisiin? Mitä paskempaa, sen parempaa ja kruunu kiiltää. Jos on niin pirun vaikeaa, antakaa ne lapset pois ja olkaa hiljaa. Tosin keksitte varmaan siitäkin jonkun itkuhymnin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:50"]Naurattaa kun kuvittelen miesten käymässä tällaistä keskustelua. Kuka jaksaa vängätä moisesta.
[/quote]
Minuakin naurattaa ajatella miestä, joka ottaa päävastuun lastenhoidosta niin, että tajuaa kuinka raskasta se joskus on.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:30"]
Huom myös että kaksoset ei ole oma valinta, mutta 2 lasta pienellä ikäerolla on.
[/quote]No näinpä.
[/quote]
Moni nykyajan kaksosraskauksista tulee hedelmöityshoidoista, ei luonnostaan ja kyllä ollaan tietoisia montako alkiota sinne siirretään. Sitten itketään ku on niin hankalaa kahden kanssa.
Tutulla on kaksoset ja on hirveä marttyyri asiasta johtuen. Mitään ei voi koskaan muka tehdä kun on KAKSI LASTA ja sukulaisten täytyisi olla aina valmiina hoitamaan. Potalle opettelu ja kaikki muut hieman "haastavammat" opettelut on hyvä siirtää ja siirtää eteenpäin hamaan tulevaisuuteen, koska onhan heitä KAKSI. Kaikkeen menee tuplasti rahaa ja pyykkiäkin tulee tuplasti sen verta mitä yhden lapsen kanssa. Elämä on siis aivan PERSEESTÄ kun on KAKSI LASTA! Olen niiiiiin täynnä sitä valittamista ja muiden ihmisten hyväksikäyttöä vain siksi kun on KAKSI LASTA. Ja lisää tarvitsee tietty tehdä. Äiti kertoi unelmoivansa neljästä lapsesta. Siinä vaiheessa meinasin todeta, että ihanko oot ***** tosissas, onhan sulla jo KAKSI LASTA! Perkele.
Jossain tilanteissa kaksoset on rankempi, jossain helmpompi eli molemmat on oikeassa. Kaksosten vauva-aika on rankempi, mutta myöhemmin on kiva edetä samaa tahtia.
Minulla on kaksoset plus 'yksönen'
En ymmärrä tuollaista kilpailua kellä on kaikkein raskainta. Jos törmään tuollaiseen, alan hyväntuulisesti korostamaan sitä miten mukavaa ja helppoa minulla on lasteni kanssa. Ilmeet ovat aina näkemisen arvoisia. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:50"]Naurattaa kun kuvittelen miesten käymässä tällaistä keskustelua. Kuka jaksaa vängätä moisesta. [/quote] Minuakin naurattaa ajatella miestä, joka ottaa päävastuun lastenhoidosta niin, että tajuaa kuinka raskasta se joskus on.
[/quote]
miehet muistaa kuinka monta lasta niillä on vasta siinä vaiheessa kun näkevät ne illalla päivällispöydässä. Koko muun elämän ajan ne on täydellisen muistamattomia edes isyydestään.
Anteeksi. Poikkeus. On vain yksi tilanne, jossa miehet muistavat lasten lukumäärän. Silloin kun on mahdolllisuus lasten lukumäärän perusteella vaihtaa isompaan uuteen autoon.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:30"] Huom myös että kaksoset ei ole oma valinta, mutta 2 lasta pienellä ikäerolla on. [/quote]No näinpä. [/quote] Moni nykyajan kaksosraskauksista tulee hedelmöityshoidoista, ei luonnostaan ja kyllä ollaan tietoisia montako alkiota sinne siirretään. Sitten itketään ku on niin hankalaa kahden kanssa.
[/quote]
Suomessa siirryttiin yhden alkion istuttamiseen jo 90-luvun lopulla. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia televisiosarjoja.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:59"]Voin sanoa omasta kokemuksesta,että oisin ollu kiitollinen kaksosista,sillä meille syntyi kuopus 11kk ja 3vko erolla siskoonsa.Raskaus oli haastava ku esikon sectiosynnytyksestä oli 3,5kk ja piti kokoajan varoa ettei hypi tai lyö/potki vattaan ja muutenkin oli raskas kokemus tällä kertaa ja nyt on ollu 3kk esikolla mustasukkaisuutta ja tilannetta ei helpota mun synnytyksenjälkeinen masennus. [/quote]. Kaksosraskausko sitten on helppo?? Paljon mieluummin ootin yhtä kuin kahta kun sai pelätä että syntyvät ennenaikasina. [/quote] Niinhän ne yleensä syntyykin ennenaikaisesti. Siis helpompaa siinäkin mielessä, kun raskausaika lyhyempi.
[/quote]
Siinä että lapset syntyvät ennenaikaisesti, ei ole oikeastaan mitään hyvää. Se on riski lapsen / lasten hengelle ja terveydelle.
Kaksosraskaus on yleensä myös monella tavalla paljon rankempi kuin yksösraskaus - vaikka toki ykösraskaudessakin toisinaan on ongelmia. Kaksosraskaus lasketaan aina riskiraskaudeksi ja sitä seurataan paljon tarkemmin kuin yksösraskauksia.
Oma raskauteni oli pari kuukautta normiraskautta lyhyempi. Olen valtavan onnellinen kaksosistani, mutta varsinaisen raskauden kaikkine oireineen ja huolineen olisin enemmän kuin mielelläni vaihtanut tavallisempaan, täysiaikaiseen raskauteen ilman kolmen kuukauden vuodelepoa yms.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:54"]
Tutulla on kaksoset ja on hirveä marttyyri asiasta johtuen. Mitään ei voi koskaan muka tehdä kun on KAKSI LASTA ja sukulaisten täytyisi olla aina valmiina hoitamaan. Potalle opettelu ja kaikki muut hieman "haastavammat" opettelut on hyvä siirtää ja siirtää eteenpäin hamaan tulevaisuuteen, koska onhan heitä KAKSI. Kaikkeen menee tuplasti rahaa ja pyykkiäkin tulee tuplasti sen verta mitä yhden lapsen kanssa. Elämä on siis aivan PERSEESTÄ kun on KAKSI LASTA! Olen niiiiiin täynnä sitä valittamista ja muiden ihmisten hyväksikäyttöä vain siksi kun on KAKSI LASTA. Ja lisää tarvitsee tietty tehdä. Äiti kertoi unelmoivansa neljästä lapsesta. Siinä vaiheessa meinasin todeta, että ihanko oot ***** tosissas, onhan sulla jo KAKSI LASTA! Perkele.
[/quote]
Ja tuon yhden valittajan takia leimaat meidät kaikki kaksosten äidit tuollaisiksi??? Meillä ei ole ketään joka hoitaisi poikia vieläkään, mun suku asuu kaukana ja miehen äiti on 85v. ja kuusikymppiset veljet eronneita ja toistaitoisia lastenhoidossa. Onneksi mulla oli esikoinen apuna, nyt hän on vuoden ulkomailla, ja vävypoika on joskus vapaapäivänään poikien kanssa, jos mulla on jotain menoa, ja mies on töissä, niin mihinkään ei poikia saa hoitoon. Kaikilla ihmisillä on omat lapset ja niiden harrastukset ym. ja eihän noita kehtaa kenellekään edes tyrkyttää kun niitä on KAKSI... eivät ole edes mitään kauhukakaroita, mutta silti ajattelen että en voi toiselle kahta laittaa taakaksi jos itselläkin on lapsia. Silti, meidän elämä ei ole perseestä, taloudellisesti toki, mutta ei lasten takia. Ja joo, myöhään on siirrytty potalle ym. lapset ovat saaneet kehittyä omaan tahtiinsa. Ja mies kävi vasektomiassa heti kun kaksoset olivat syntyneet.
Ja eipä niitä kaksosia kuitenkaan hoidoilla niin paljon tule, kyllä hoidoilla lapsia tehneet on saaneet yleensä vaan yhden, joista tiedän onko hoidoilla vai ei.
On varmaan eri asia odottaa kaksosia kuin yhtä kerrallaan. Tai hoitaa kahta vauvaa kuin vauvaa+taaperoa. Harvoin noita silti vertailla tarvii.
Mulla on kuitenkin yksi kaveri jolla on kaksoset ja mua alkaa jo kyllästyttää sen hokeminen siitä kuinka paljon rankempaa hänellä on kaksosten kanssa ja kuinka mitään ei voi tehdä kun on ne kaksoset. Ja oikeasti, sen kaksoset on 4,5v. Mulla on lapset 5v, 4v ja 1v, kaveri huokailee jatkuvasti kuinka helppoa mun on liikkua ja tehdä asioita lasten kanssa kun ei ole niitä kaksosia. Ei siinä, helppoa se mun mielestä onkin ja jossain määrin käy sääliksi kun kaveri ei vieläkään pääse edes kauppaan lasten kanssa ilman toisen aikuisen apua. Saati että voisi lähteä vaikka leikkipuistoon, uimaan tai hoploppiin yksin lasten kanssa.
Mä ymmärrän että vauvojen kanssa toi oli rankkaa mutta ihan rehellisesti en tajua miten iso ero on 4,5v kaksosilla ja 4v & 5v sisaruksilla ihan sen suhteen mitä lasten kanssa pystyy tekemään.
Eiköhän niitä alkioita siirretä ihan tilanteen mukaan. Meille siirrettiin ensin yksi (ei kiinnittynyt), mutta sitten kun näkymät oli huonot muutenkin, seuraavalla kerralla ehdotettiin, että jos siirretään kuitenkin kaksi alkiota. Siskolla on kaksoset, joten en innostunut ajatuksesta, mutta suostuttiin silti ehdotukseen. No, eipä ollut mitään siirrettävää seuraavalla kerralla että ei tarvinnut jännittää, tuleeko yksi vai kaksi.