KIlpirauhasen vajaatoiminta ja masennus
Minulla diagnosoitiin viime talvena kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen syönyt siihen thyroxin 0,1mg päivässä. Nyt odotan vain, että lääke alkaisi purra kunnolla. Väsymys on kyllä vähentynyt, samoin paino pudonnut ja turvotus hävinnyt, mutta masennus vain pahenee. Onko niin, että jos masennus ei johdu ko. sairaudesta, tyroksiini ei auta siihen? Pitäisikö minun vielä odotella, vai hakea masennuslääkettä?
Olen syönyt masennuslääkkeitä kolmeen eri otteeseen menneisyydessä, kun olen ollut syvässä depressiossa, ja pelottaa, että sama on toistumassa taas. Vai onko kyseessä vain kilpirauhasen vajaatoiminnan tyyppioire, joka tyroksiinin myötä helpottaa?
Kokemuksia? Neuvoja? Pitäisikö odotella vielä?
Kommentit (10)
Ei pidä odotella, depressiotahan sinulla on ollut jo aiemmin, ei se tyroksiinilla katoa, siis jos se ei johdu kilpparista. Itsellä molemmat, kilpparin vajis ja depressio, kumpaankin oma lääkitys.
Mä en edes tajunnut olleeni masentunut ennenkuin thyroksiini alkoi purra ja sitten vasta tajusin, että hetkinen, mielialahan kohenee. Mutta voi, kun vielä vaikuttaisi tuohon painoon.
Kulutus on väh. 500 kcal päivässä kun painon mukainen odotus olisi ja silti se vaan tahtoo kiivetä ylöspäin. Ei reilua!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:07"]
Ei pidä odotella, depressiotahan sinulla on ollut jo aiemmin, ei se tyroksiinilla katoa, siis jos se ei johdu kilpparista. Itsellä molemmat, kilpparin vajis ja depressio, kumpaankin oma lääkitys.
[/quote]
No näin vähän ajattelinkin.
ap
Hormonitasapainosi on sekaisin ja kun sinulla on vielä masennushistoriaa niin älä aikaile avun hankkimisessa. Lääkitys auttaa sinua varmasti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:14"]
Hormonitasapainosi on sekaisin ja kun sinulla on vielä masennushistoriaa niin älä aikaile avun hankkimisessa. Lääkitys auttaa sinua varmasti.
[/quote]
Niin kai sitten. Täytyy yrittää saada aikaa lääkäriin. Valitettavasti ne on täällä kiven alla. :(
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:10"]
Mä en edes tajunnut olleeni masentunut ennenkuin thyroksiini alkoi purra ja sitten vasta tajusin, että hetkinen, mielialahan kohenee. Mutta voi, kun vielä vaikuttaisi tuohon painoon. Kulutus on väh. 500 kcal päivässä kun painon mukainen odotus olisi ja silti se vaan tahtoo kiivetä ylöspäin. Ei reilua!
[/quote]
Mulla alkoi paino kyllä pudota, mutta suurin syy on se, ettei ruoka maistu lainkaan. Turvotus lähti melkein heti, niin että sikäli tyroksiini puree.
ap
Mene lääkäriin! Jos ei masennus johdu kilpirauhasesta, ei se tyroksiini vaikuta siihen millään tavoin! Minullakin on molemmat, siis keskivaikea toistuva masennus ja kilpparin vajis. Ilman lääkkeitä en olis tässä enää, vaikka niistä paljon pahaa puhutaan. Minkä sille voi, kun systeemit on sekaisin.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:31"]
Mene lääkäriin! Jos ei masennus johdu kilpirauhasesta, ei se tyroksiini vaikuta siihen millään tavoin! Minullakin on molemmat, siis keskivaikea toistuva masennus ja kilpparin vajis. Ilman lääkkeitä en olis tässä enää, vaikka niistä paljon pahaa puhutaan. Minkä sille voi, kun systeemit on sekaisin.
Tsemppiä!
[/quote]
OT, mutta onko kukaan miettinyt, mistä tämä kilpirauhassairauksien suuri määrä Suomessa johtuu? Onko syynä Tshernobyl? Itse olen kotoisin Itä-Suomesta, ja sekä äidilläni, minulla, että molemmilla sisarillani on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen 40-v, ja muistan sen onnettomuuden hyvin elävästi, samoin oman huonon olon.
Eikö tässä olisi tutkimuksen paikka?
Suomessa ei syödä tarpeeksi mereneläviä ja levää, siksi täällä on kilpirauhasongelmia. Oli jo ennen Tshernobyliä, siksi jossain vaiheessa lisättiin suolaan jodia.
Kyllä kannattaa mennä lääkäriin. Itsellä on ollut teini-iästä asti sekä tyroksiini- että mielialalääkitys. Molemmat perinnölllisiä, vajaatoiminta ja depressio. Näillä mennään.
Tsemppiä!