Mtv3 uutiset juuri nyt: lääkäreistä pula myös suurissa kaupungeissa, puhutaan palkkojen nostosta. Mites sairaanhoitajat, ei puhuta palkkojen nostosta mitään?
Tällainen asenne. Hoitajista ja lääkäreistä pula, vain lääkärien kohdalla puhutaan palkkojen nostosta.
Kommentit (45)
Jos lääkäreitä on liian vähän, pelkkä palkankorotus ei taio heitä lisää.
Lääkärit on omasta ja joidenkin muidenkin mielestä jumalasta seuraavia. Niin onhan ne palkkakuopassa kun ei edes kuusinumeroinen kuukausipalkka. Kun itse otin vaivastani selvää niin paljon kuin nykyään pystyy. Netistä kun hömpän lisäksi löytyy ihan tietoakin. Asenne tuli päin naamaa kun yritin kertoa mitä itse epäilin. Kumpi meistä on oikein lääkäri?
Kaiken huipuksi olin oikeassa ja siitä oli entistä närkästyneempi. Onneksi kaikki lääkärit eivät ole samanlaisia. Toisen suusta "potilas tietää oireensa yleensä parhaiten itse". Sellainen hyvä lääkäri kun osuu kohdalle niin haluttaisi aina käydä sen luona jos ja kun on jotain vaivaa.
Mikä on sitten riittävän hyvä palkka? Tiedän että joillakin lääkäreillä 16-20 tonnia kuukaudessa. Keikkalääkäreille on maksettu jopa 40 tonnia kuukaudessa. Se meni jo mielestäni ahneuden puolelle.
Olin järkyttynyt kun sain tietää palkoista ikuisesti valittavan hoitajaystäväni kuukausipalkan. En ole ikinä itse AMK-koulutettuna yltänyt sellaisiin lukemiin ja kyennyt silti aivan hyvään, jopa yltäkylläiseen elintasoon.
En osaa enää ottaa hoitajien puheita vakavasti. En kiireestäkään. Totta puhuen en ole koskaan nähnyt missään kiireiseltä näyttävää hoitajaa. Tuo mainitsemani tuttunikin hehkutti, miten rauhallista on ollut koronan aikaan kun kukaan ei uskalla tulla pikkuvaivojen takia ja kiireetöntä hoitoa on ajettu alas. On kuulemma niin vähän tekemistä töissä, ettei viitsinyt pitää edes kesälomaa. Pitää lomat sitten kun on vähän enemmän töitä.
Ja arvasitte varmasti oikein - on ollut kovaäänisenä somessa ja muualla vaatimassa hoitajille koronalisää, ensimmäisenä tietenkin itselleen vaikka ei ole yhtäkään koronapotilasta nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt kun sain tietää palkoista ikuisesti valittavan hoitajaystäväni kuukausipalkan. En ole ikinä itse AMK-koulutettuna yltänyt sellaisiin lukemiin ja kyennyt silti aivan hyvään, jopa yltäkylläiseen elintasoon.
En osaa enää ottaa hoitajien puheita vakavasti. En kiireestäkään. Totta puhuen en ole koskaan nähnyt missään kiireiseltä näyttävää hoitajaa. Tuo mainitsemani tuttunikin hehkutti, miten rauhallista on ollut koronan aikaan kun kukaan ei uskalla tulla pikkuvaivojen takia ja kiireetöntä hoitoa on ajettu alas. On kuulemma niin vähän tekemistä töissä, ettei viitsinyt pitää edes kesälomaa. Pitää lomat sitten kun on vähän enemmän töitä.
Ja arvasitte varmasti oikein - on ollut kovaäänisenä somessa ja muualla vaatimassa hoitajille koronalisää, ensimmäisenä tietenkin itselleen vaikka ei ole yhtäkään koronapotilasta nähnytkään.
Ei jaksa tätä väsynyttä horinaa. En jaksa edes kommentoida noita sun palkkapäätelmiäsi, mutta LOPETTAKAA tuo havaintojen tekeminen tyyliin En ole ikinä näyttänyt kiireiseltä näyttävää hoitajaa vaikka olen käynyt kerran katsomassa mummoa terveyskeskuksessa. Pitääkö niiden juosta ja valojen vilkkua 8 h päivässä, ennen kuin sille osastolle tai terveyskeskukseen pistäytyjälle todistellaan että kiire on? Miksi jonkun pitäisi perustella ulkopuoliselle pällistelijälle jotain?
Joo, poleilla oli koronan aikaan hiljaisempaa kun pahimmassa vaiheessa tartuntojen pelossa käyntejä lykättiin ja peruutettiin. Siellä on tämän takia muhimassa kunnon jonopommi, samalla henkilöstöllä tietysti. Muualla on sama helve tti lisättynä vielä koronatesteillä, koronan aiheuttamilla väen vähennyksillä ja eristyksillä. Ja se peruspalkka on edelleen välillä 2200-2800, jälkimmäisessä lisät mukana. Sun matalapalkkaisuutesi ei nyt liity tähän. Mene ihan vapaasti työhön jonnekin valvontaosastolle ja mieti sitten.
Koko ala on jo ennen koronaa ollut aliresurssoitu jotain psykiatrian osastoja lukuunottamatta. Hoitajat saavat vaatia juuri sitä mitä he katsovat asiakseen. En minäkään puutu muiden vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on työn vaativuuden kanssa linjassa. Hoitajat usein valittavat että vastaavan tasoisen koulutuksen omaavat insinöörit saavat parempaa palkkaa. Juu, niin saavatkin, mutta nämä insinöörit tekevätkin lääkärintasoista työtä omalla alallaan, ovat suunnittelijoita joiden yläpuolella ei ole enää ketään katsomassa perään.
Tekniikan alalla ei ole pätevyysvaatimuksia, kuka tahansa voi olla pääsuunnittelija jos on vain muuten kompetenssia. Terveysalalla on tiukat lakiin perustuvat pätevyysvaatimukset, hoitajat voivat tehdä vain sitä omaa työtänsä, eivät lääkärin.
Hoitajan työ vastaa tekniikan alalla asentajan työtä. Monet amk-insinöörit tekevät asentajan työtä ja saavat myös sen mukaista palkkaa.
Kuten joku jo mainitsikin, jos hoitaja haluaa paremmille palkoille niin silloin pitää lukea lääkäriksi.
Käsittämätöntä paskaa:D. Insinöörit tekevät lääkäritasoista työtä omalla alallaan:D
Hoitajakoulutukseen hakeutuu koko ajan riittävästi ihmisiä. Nopea helppo koulutus. Työ istuksimista ja Buranan jakoa. Silti hyvä palkka ja koulutus työllistää.
Ihan tarpeeksi niille piikki-iitoille maksetaan, piste.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit syö hoitajien palkat sekä usein myös eväät työpaikalla.
Lääkäreitä on vähemmän, joten heille on varaa maksaa parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vali vali vali. Sairaanhoitajat hoitaa kyllä tämän palkkaulinan ilman uutisiakin.
Lääkärien ei tarvitse palkkaulista kun palkat ovat kunnossa.
ApLääkäreillä on se hoitovastuu ja aika paljon vaativampi koulutus. Opiskele lääkäriksi, jos haluat isompaa palkkaa. Hoitajien palkka on sopiva.
Samaa mieltä. Miksi AMK-tutkinnolla normaali suomalaisen mediaanipalkka noin 3000€/kk ei olisi riittävä? Itse olen akateemisesti koulutettu ja tienaan hieman enemmän, mutta en takuulla olisi mennyt yliopistoon jos sairaanhoitajana saisi 4000€/kk. Alalla on täysvarma työllistyminen, ei siis mitään riskiä siitä että pitäisi hakemalla hakea töitä ja olla parempi kuin muut tullakseen palkatuksi. Opiskelemaan on todella helppo päästä vrt yliopistot joihin täytyy opiskella vähintään puoli vuotta pääsykokeisiin jotta ylipäänsä pääsee sisään. Itse pidin aikoinaan täysin palkatonta lomaa 2kk jotta ehdin lukea pääsykokeisiin. Kesti aika monta kuukautta saada talous balanssiin sen jälkeen. Miksi ihmiset näkisivät tämän vaivan jos sairaanhoitajille maksettaisiin yliopistotason palkkoja? Ja se opiskeluaikakin maksaa, sairaanhoitajan opinnot tekee nopeasti.
Lääkärien koulutuskiintiöt tuplaksi. Ei voi olla niin, että yksi ammattikunta pitää koko maata "panttivankina".
Käsittääkseni hoitajien palkka-kiistassa on kysymys enemmän siitä, että palkka ei ole työn raskauteen nähden sopiva. Ratkaisu siihen olisi useamman hoitajan palkkaaminen, ei itse palkan nostaminen. Jos jokaisen päivän suorittaa viimeisillä voimillaan eikä vapaa-aika riitä palautumiseen, ei siihen palkankorotus auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vali vali vali. Sairaanhoitajat hoitaa kyllä tämän palkkaulinan ilman uutisiakin.
Lääkärien ei tarvitse palkkaulista kun palkat ovat kunnossa.
ApLääkäreillä on se hoitovastuu ja aika paljon vaativampi koulutus. Opiskele lääkäriksi, jos haluat isompaa palkkaa. Hoitajien palkka on sopiva.
Samaa mieltä. Miksi AMK-tutkinnolla normaali suomalaisen mediaanipalkka noin 3000€/kk ei olisi riittävä? Itse olen akateemisesti koulutettu ja tienaan hieman enemmän, mutta en takuulla olisi mennyt yliopistoon jos sairaanhoitajana saisi 4000€/kk. Alalla on täysvarma työllistyminen, ei siis mitään riskiä siitä että pitäisi hakemalla hakea töitä ja olla parempi kuin muut tullakseen palkatuksi. Opiskelemaan on todella helppo päästä vrt yliopistot joihin täytyy opiskella vähintään puoli vuotta pääsykokeisiin jotta ylipäänsä pääsee sisään. Itse pidin aikoinaan täysin palkatonta lomaa 2kk jotta ehdin lukea pääsykokeisiin. Kesti aika monta kuukautta saada talous balanssiin sen jälkeen. Miksi ihmiset näkisivät tämän vaivan jos sairaanhoitajille maksettaisiin yliopistotason palkkoja? Ja se opiskeluaikakin maksaa, sairaanhoitajan opinnot tekee nopeasti.
Kuule kyllä se on se työn sisältökin joka vaikuttaa palkkaan. Monella ammattikoulutuksen vaativalla alallakin on palkka huomattavasti suurempi kuin kirjastonhoitajilla tai pätkätöissä olevalla tutkijalla. Myös kuntien teknisten palkat ovat jostain syystä suurempia kuin naisvaltaisilla aloilla, joiden matalapalkkaisuuteen kyllä keksitään syy.
Kyllä, pääsee helpommin sisään tosin riippuu alasta, ja luin itsekin aikoinaan yliopiston pääsykokeisiin 2 kk ja pääsin sisään. Tein akateemisena töitä jotka olivat, jos nyt eivät leppoisia mutta huomattavasti sekä fyysisesti että henkisesti sekä taidollisesti helpompia kuin mitä tein erikoissairaanhoidossa.
Koittakaa nyt ymmärtää että tässä maassa jää jumalattomasti kokeneita sairaanhoitajia eläkkeelle lähivuosina, ja ihmiset alkavat olla aivan kypsiä tähän työtahtiin ja siihen, että palkkakehitys on aivan surkea. Miksi jäädä alalle, kun rahan saa helpommallakin? Nuoret jatkavat pois. Työllisyys on kyllä hyvä, mutta hätätilassa työtä voi tehdä keikkaillenkin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni hoitajien palkka-kiistassa on kysymys enemmän siitä, että palkka ei ole työn raskauteen nähden sopiva. Ratkaisu siihen olisi useamman hoitajan palkkaaminen, ei itse palkan nostaminen. Jos jokaisen päivän suorittaa viimeisillä voimillaan eikä vapaa-aika riitä palautumiseen, ei siihen palkankorotus auta.
Jos jätettäisiin asia hoitajille? Et sinä päätä että jompi kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jätettäisiin asia hoitajille? Et sinä päätä että jompi kumpi.
Öh, mitä? En minä ole mitään päättämässä. Tarkoitin, että palkka-asia ymmärretään usein väärin, enemmistö hoitajista valittaa henkilökunnan puutetta kuin palkan pienuutta. Kiellätkö tämän?
Lääkäreitä olisi pitänyt jo vuosia sitten kouluttaa enemmän. Ei voi olla niin, että etujärjestö sanelee, miten paljon yhteiskunta saa kouluttaa lääkäreitä. Kehtaa jopa vaatia, että Suomen tiedekunnista pitää vähentää sisäänottoa sen verran kuin ulkomailla opiskelee. Sisäänottoa on nostettava jokaisessa tiedekunnassa ja eipä haittaisi, että perustettaisiin uusi tiedekuntakin.
Koska vieraiden muuttoon ja ylläpitoon, sekä etelän kansojen. 6 miljardia voidaan rahoittaa velalla, niin toki voimme ottaa satoja miljardeja velkaa ja saattaa terveydenhoito kuntoon.
Vasemmisto on kertonut meille, että valtion ei tarvitse maksaa velkoja pois, joten otetaan nyt sitä velkaa ja laitetaan kerrankin kansan asioita kuntoon.
Lääkärien palkkoja ei tule nostaa senttiäkään vaan lisätä opiskelupaikkoja. Yksinkertainen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa tätä väsynyttä horinaa. En jaksa edes kommentoida noita sun palkkapäätelmiäsi, mutta LOPETTAKAA tuo havaintojen tekeminen tyyliin En ole ikinä näyttänyt kiireiseltä näyttävää hoitajaa vaikka olen käynyt kerran katsomassa mummoa terveyskeskuksessa. Pitääkö niiden juosta ja valojen vilkkua 8 h päivässä, ennen kuin sille osastolle tai terveyskeskukseen pistäytyjälle todistellaan että kiire on? Miksi jonkun pitäisi perustella ulkopuoliselle pällistelijälle jotain?
Joo, poleilla oli koronan aikaan hiljaisempaa kun pahimmassa vaiheessa tartuntojen pelossa käyntejä lykättiin ja peruutettiin. Siellä on tämän takia muhimassa kunnon jonopommi, samalla henkilöstöllä tietysti. Muualla on sama helve tti lisättynä vielä koronatesteillä, koronan aiheuttamilla väen vähennyksillä ja eristyksillä. Ja se peruspalkka on edelleen välillä 2200-2800, jälkimmäisessä lisät mukana. Sun matalapalkkaisuutesi ei nyt liity tähän. Mene ihan vapaasti työhön jonnekin valvontaosastolle ja mieti sitten.
Koko ala on jo ennen koronaa ollut aliresurssoitu jotain psykiatrian osastoja lukuunottamatta. Hoitajat saavat vaatia juuri sitä mitä he katsovat asiakseen. En minäkään puutu muiden vaatimuksiin.
Hoitajat saavat vaatia ja ovat vaatineetkin, niin kauan kuin muistan. Mutta ei tarvitse ihmetellä miksi muut eivät jaksa loputtomiin vastata näihin vaatimuksiin, varsinkaan kun ikinä ei ole muuta sanottavaa kuin tuo iänikuinen kiire, jota ei kuitenkaan muka tarvitse perustella ja todistella yhtään mitenkään.
Muut eivät jaksa vastata näihin loppumattomiin vaatimuksiin myöskään siksi, että suurin osa amk-koulutetuista tulee aivan moitteetta toimeen samalla palkalla ja pienemmälläkin. En ymmärrä miksi menisin töihin valvontaosastolle, tienaan tarpeeksi jp nyt vaikka se onkin vähemmän kuin hoitajakaverini. En edes pidä itseäni matalapalkkaisena. Ja totta puhuen ei pidä hoitajakaverinikaan itseään, vaan nauttii kovin elintasostaan. Ainahan kuitenkin lisääkin kelpaisi, varsinkin kun on tällainen ikuinen mantra keksitty ja ala, jossa on helppo kerätä sympatiaa ja kiristää.
Minua nolottaa kun olen aikoinaan puolustanut hoitajia ja ollut heidän palkankorotusten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Voihan hoitaja käydä testaamassa esim kerrossiivousta ja vertailla kiirettä ammateissa.
Ai ei voi verrata, eri tason koulutus? Niin on lääkäreillä ja hoitajillakin eri tason koulutus.
Olet oikeassa. Luin rivien välistä vähän liikoja.