Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät tärkein päivä?????? WTF?

Vierailija
12.09.2014 |

Millainen ihminen pitää häitään tärkeimpänä päivänä koskaan? Siis häitä? Ei edes avioliittoa (joka sentään on juridisestikin tärkeä instituutio), vaan häitä? Häät ovat juhla, tietynlainen show tai teatteri, jonka monet kokevat useammin kuin kerran. Onhan niitä nyt paljon tärkeämpiäkin tapahtumia; valmistuminen opinnoista, lasten syntymät, hyvän työpaikan saaminen jne. Ei joku naimisiinmeno noiden rinnalla ole/ollut paljon mitään. Jotenkin onnettoman käsityksen saa ihmisestä, jonka suurin saavutus on mies ja naimisiinmeno.

Miten muut aikuiset ihmiset ajattelee asiasta? Eikö todellakaan esim. lapset tai työelämässä eteneminen ja sen tuoma taloudellinen vakaus ole olleet mitään häiden rinnalla?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sanoisin että hääpäivä oli/on tärkeä päivä. Toki elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuten terveys yms mutta jos nyt puhutaan yhdestä päivästä. Kyllähän häiden järjestämiseen käytetään paljon aikaa, vaivaa ja rahaakin että se olisi täydellinen.

Opiskelut, työelämä, lapset taas ovat pidempijaksoisia tärkeitä asioita toki nekin

Vierailija
22/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:30"]

Kyllä mä sanoisin että hääpäivä oli/on tärkeä päivä. Toki elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuten terveys yms mutta jos nyt puhutaan yhdestä päivästä. Kyllähän häiden järjestämiseen käytetään paljon aikaa, vaivaa ja rahaakin että se olisi täydellinen.

Opiskelut, työelämä, lapset taas ovat pidempijaksoisia tärkeitä asioita toki nekin

[/quote]

No mikä nyt on täydellinen päivä kenenkin mielestä. Minusta täydellisimpiä päiviä ovat olleet jotkin ihan muut kuin juhlapäivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilmeisesti ollut koskaan oikeasti rakastunut?

Vierailija
24/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellinen hääpäivä on sikäli hauska ilmaisu, että 99%:lla täydellisyys ei ulotu hääpukuun. Sen liian pienen ja omalle (ylipainoiselle) vartalolle sopimattoman kainalopuvun kiskonta jatkuvasti ei ole täydellistä. Mutta sellaista se on kun netistä tilataan ja halpaa on eikä ammattlainen sano, että ei noilla kainalotursokkeilla ja puvun kupitkin jää tyhjiksi kun morsian on kokoa 42 ja hinkit ei.

Vierailija
25/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä muun asian tiimoilta juhlitaan yhtä näyttävästi kuin häiden? Eli kertoo miten tärkeä se on. Mulle yliopistosta valmustuminen oli tärkeää, mutta ei se päivä. Lapsen syntymäkin oli tärkeä tietty ja sitäkin juhlitaan jälikäteen

Vierailija
26/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:32"]

[/quote]

No mikä nyt on täydellinen päivä kenenkin mielestä. Minusta täydellisimpiä päiviä ovat olleet jotkin ihan muut kuin juhlapäivät.

[/quote]  Olen samaa mieltä. Mutta ei näistä uskalla aukaista suutaan, vaan olen yleensä hiljaa, kun naiset vouhkaa hääpäivästään. Onneksi hääbuumi on jo ohi, koska olen jo niin vanha. Mutta parikymmentä vuotta sitten elin aikaa, jolloin samanikäiset kaahottivat sormusten ja timanttien kanssa ja servettien ja tiimarin kukkien hehkuttaen, kuinka haluavat täydellisen elämänsä tärkeimmästä päivästä. 

Eräs työkaveri vaahtosi tunnin valehtelematta siitä, miten hän ajatuttaa miehelleen parran kaksi päivää aiemmin, jotta kuvassa on juuri sopivan muodikas sänki. Sitä hääpäivää lähestyessä olin jo todella kypsä koko touhuun. Kuulimme kuvaukset sukkanauhasta ja sukista ja siitä, millainen kiille pitää sukissa olla jne...meikit ja muut. Harmi vain, että hääpäivä peruuntui erään sukulaisen kuoleman takia. Menivät sitten kuukautta myöhemmin naimisiin ja ero tuli kahden vuoden päästä.

Omat elämäni parhaat päivät ovat ihan muita, kuin juhlapäiviä. Niitä on onneksi elämääni sattunut aika monta.

Vierailija
27/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se tärkein päivä pitäisi olla se, kun on itse syntynyt... muutenhan itseäsi ei olisi olemassakaan. Vai pitäisikö se olla se kun on tullut siitetyksi?

Vierailija
28/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan lei menneellä vuosisadalla häät oli se konkreettinen tapahtuma, joka muutti paljon naisen elämää. Yhteiskunnallinen status muuttui neidistä (tai peräti ikäneidosta) Rouvaksi, joka oli erittäin tärkeää. Seksi oli sallittua ja sen jälkeen siirryttiin kotoa miehen huusholliin.

Nykyään hääpäivä on vain juhla, sinänsä voi olla hyvinkin tärkeä mutta ei muuta yhtään mitään, vain sukunimen kun siviilisäädyllä ei ole juuri mitään merkitystä.

Vierailija
29/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä logiikalla ikänsä avoliitossa elävät jäävät paitsi jostain todella oleellisesta :D

Vierailija
30/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:32"]

[/quote]

[/quote]No ehkä mä voisin korjata sen verran että häät on tärkein yksittäinen päivä jonka eteen nähdään paljon vaivaa ja jonka haluaa olevan täydellinen. Päivä mihin voi itse vaikuttaa. Yhtään mitätöimättä lapsien syntymää tai kaunista sateenkaarta taivaalla :)

Enkä mä todellakaan tarkoita että muillakin pitäisi olla näin

Vierailija
31/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Häiden eteen ei tarvitse ponnistella samalla tavalla kuin lasten syntymän tai vaikka tohtoriksi väittelemisen eteen. Se on vain juhla. Kyllä minä arvostan enemmän juurikin noita "työn juhlia", joissa on joutunut itseään laittamaan likoon. Paremmin myös viihdyin karonkassani kuin häissäni.

Vierailija
32/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:23"]Ei häät sinänsä ole mikään ihmeellinen saavutus, mutta siitä perhe-elämä lähtee. Sen jälkeen muutetaan yhteen ja alkaa tulla lapsia, jos on tullakseen. Se on siis perhe-elämän ja lasten tulon pohja. Toki tunnekuohu on vielä isompi esim. lapsen syntyessä. Ja tiedän, että nykyään kaikki eivät elä kuin minä, mutta minun kohdallani näin. Ja onhan se sikäli ERITTÄIN tärkeää kenen kanssa sitä naimisiin menee.
[/quote]

Aika moni tosin on asunut vuosia avoliitossa ja lapsiakin ehtinyt tekemään, ennenkuin naimisiin menevät :D

Vierailija
33/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni tärkeimpiä päiviä näin jälkikäteen ajateltuna ovat olleet ne pääsykoepäivät, jotka ovat ratkaisseet opiskelupaikan ja sen jälkeen työuran. Juhlapäiviksi niitä ei varsinaisesti ole voinut sanoa.

Vierailija
34/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:44"]

En ymmärrä. Häiden eteen ei tarvitse ponnistella samalla tavalla kuin lasten syntymän tai vaikka tohtoriksi väittelemisen eteen. Se on vain juhla. Kyllä minä arvostan enemmän juurikin noita "työn juhlia", joissa on joutunut itseään laittamaan likoon. Paremmin myös viihdyin karonkassani kuin häissäni.

[/quote]Kyllä se on juhla, tärkeimmät saavutukset sitten eri kategoriaan :D

Vierailija
35/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:35"]

Minkä muun asian tiimoilta juhlitaan yhtä näyttävästi kuin häiden? Eli kertoo miten tärkeä se on. Mulle yliopistosta valmustuminen oli tärkeää, mutta ei se päivä. Lapsen syntymäkin oli tärkeä tietty ja sitäkin juhlitaan jälikäteen

[/quote]

Monet myöskin juhlivat hääpäivää ja lasten syntymäpäiviä joka vuosi uudestaan, mutta en kyllä ole kuullut kenestäkään, joka juhlisi valmistumisensa vuosipäiviä :o)

Vierailija
36/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:44"]

[/quote] Pitäähän. Pitää ensin muutama vuosi olla miehelle mieliksi ja ihana ja antaa pillua useasti ja hymyillä miehen typerille jutuille ja mielistellä. Sitten kun on sormus sormessa, voi huokaista, että tavoite saavutettu. Nyt voin olla oma vittumainen itseni.

Vierailija
37/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota valmistumista ja hääpäivää ynnä muita. Valmistuminen on minulle ainakin tavallaan loppu. Toki se on "työelämän alku" (vaikka töissä olin vuosia ollut ennen valmistumista) ja todistus siitä, että olen opiskelullani saavuttanut jotain. Mutta se kaikki on saavutettu aikaisemmin ja valmistumispäivä on enää jonkun ulkopuolisen kuittaus sille, että okei, sulla on kurssit kasassa, gradu hyväksytty ja olet nyt sitten maisteri. Tärkeää toki, mutta kaikki se taito ja henkilökohtaiset saavutukset mulla olisi ilman sitä paperiakin. Eli se valmistuminen itsessään ei ole tärkeä, vaikka taitekohta toki sekin.

Hääpäivän näen taas sikäli eri tavalla, että se on alku jollekin. Nimenomaan tulevaisuuteen katsomista, sopimus siitä, että nyt tehdään töitä yhdessä yhteisen tavoitteemme edestä. Ja se on päätetty tässä ja nyt. Tässä me sitoudumme siihen asiaan, joka määrittää pitkälti ratkaisumme tulevaisuudessa. Ja se on asia, jota minun ei ole pakko tehdä vaan teen sen omasta halustani. Opiskeleminen, valmistuminen, työelämä... ne on yhteiskunnallisia pakkoja käytännössä. 

En tosin silti väittäisi, että hääpäivä tärkein päivä. Pohdiskelin lähinnä tätä vertailun vuoksi.

Vierailija
38/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:15"]

Entäs ne jotka ovat avoliitossa tai jotka ovat eronneet? Ovat vissiin sitten vailla tätä "tärkeintä päivää"....

[/quote]

Entäs tää yhtälö: mä oon naimisissa, mutta meillä ei ollut häitä.

Vierailija
39/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:15"]

Entäs ne jotka ovat avoliitossa tai jotka ovat eronneet? Ovat vissiin sitten vailla tätä "tärkeintä päivää"....

[/quote]

Entäs tää yhtälö: mä oon naimisissa, mutta meillä ei ollut häitä.

[/quote]

Juu, onnettomia ollaan. On talo, lapsi ja yhteisiä vuosia takana paljon, mutta ei olla naimisissa. Ilmeisesti olen jäänyt paljosta paitsi. Laitoin kyllä rahani mieluummin talon rakentamiseen kuin päivään prinsessana, mutta olisi kai pitänyt valita toisin. 

Ja jos vielä päätettäisiin naimisiin päräyttää, niin kahdestaan ja maistraatissa. 

Vierailija
40/47 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että elämäni käänteentekevin ja siinä mielessä tärkein päivä/vät oli/vat elokuun alkupuolella 1986, kun sain käteeni kirjeet kahdesta eri opinahjosta ihan eri puolilta maata. Kumpikaan opiskelupaikka ei ollut kotikaupungissani. Olin hakenut ja päässyt kahteen koulutusohjelmaan ja molemmat tuntuivat todella kiinnostavilta. Parin päivän tuskallisen puntaroinnin jälkeen valitsin toisen ja siitä sitten aikanaan valmistuin. Tuo päätöksenteon päivä oli todellinen tienhaara elämässäni; jos olisin valinnut toisin, olisin kulkenut aivan erilaisen elämänpolun, valmistunut eri ammattiin, tutustunut eri ihmisiin, luultavasti myös eri kumppaneihin jnejnejne....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän