Häät tärkein päivä?????? WTF?
Millainen ihminen pitää häitään tärkeimpänä päivänä koskaan? Siis häitä? Ei edes avioliittoa (joka sentään on juridisestikin tärkeä instituutio), vaan häitä? Häät ovat juhla, tietynlainen show tai teatteri, jonka monet kokevat useammin kuin kerran. Onhan niitä nyt paljon tärkeämpiäkin tapahtumia; valmistuminen opinnoista, lasten syntymät, hyvän työpaikan saaminen jne. Ei joku naimisiinmeno noiden rinnalla ole/ollut paljon mitään. Jotenkin onnettoman käsityksen saa ihmisestä, jonka suurin saavutus on mies ja naimisiinmeno.
Miten muut aikuiset ihmiset ajattelee asiasta? Eikö todellakaan esim. lapset tai työelämässä eteneminen ja sen tuoma taloudellinen vakaus ole olleet mitään häiden rinnalla?
Kommentit (47)
Minulle häät olivat tähänastisen elämäni iloisin päivä.
Minulla ei ole vielä lapsia eikä valmistumiset ole olleet mitään ihmeellisiä juhlia.
Oli ihanaa juhlistaa minun ja mieheni avioliiton alkua ystäviemme kera kauniissa ympäristössä, hienoissa vaatteissa ja hyvästä ruoasta nauttien.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:44"]
En ymmärrä. Häiden eteen ei tarvitse ponnistella samalla tavalla kuin lasten syntymän tai vaikka tohtoriksi väittelemisen eteen. Se on vain juhla. Kyllä minä arvostan enemmän juurikin noita "työn juhlia", joissa on joutunut itseään laittamaan likoon. Paremmin myös viihdyin karonkassani kuin häissäni.
[/quote]
On toi karonkkakin aika naurettava juhla. Todella moni pitää sen ulkoisten paineiden takia eikä siksi että haluaisi.
Itse en voi sietää tuollaisia tilaisuuksia. Pidän itse vapaista tilaisuuksista johon saa täysin vapaasti kutsua kenet haluan ja että siellä ei ole mitään pakollista vaan se on vapaaa ystävien ja sukulaisten juhla.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:35"]
Minkä muun asian tiimoilta juhlitaan yhtä näyttävästi kuin häiden? Eli kertoo miten tärkeä se on. Mulle yliopistosta valmustuminen oli tärkeää, mutta ei se päivä. Lapsen syntymäkin oli tärkeä tietty ja sitäkin juhlitaan jälikäteen
[/quote]
Monet myöskin juhlivat hääpäivää ja lasten syntymäpäiviä joka vuosi uudestaan, mutta en kyllä ole kuullut kenestäkään, joka juhlisi valmistumisensa vuosipäiviä :o)
[/quote]
No on noi hääpäivien juhliminen ja syntymäpäivien juhliminenkin aivan järjetöntä. Juhlit jotain missä ei ole mitään tarvinnut tehdä ja jolla ei ole merkitystä.
Jos on naimisissa niin sillä onko 15. vai 20. vuosi häistä on täysin merkityksetöntä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:52"]Eikö todellakaan esim. lapset tai työelämässä eteneminen ja sen tuoma taloudellinen vakaus ole olleet mitään häiden rinnalla?
[/quote]
Ottamatta muuten kantaa aloitukseen, en arvosta ihmistä, jolle tärkeää on työelämässä eteneminen. Minusta arvostettavaa on se, jos ihminen viihtyy työssään, vaikka pysyisi koko elämänsä samassa (ehkä matalassakin) asemassa.
[/quote]
Mutta sitten nämä paikallaan pysyjät valittavat kun on niin vähän rahaa ja kaikki on niin kallista. Sellainen joka ei viitsi yrittää koko ajan parempaa niin on turha valittaa palkan pienuudesta tai hintojen noususta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:35"]
Minkä muun asian tiimoilta juhlitaan yhtä näyttävästi kuin häiden? Eli kertoo miten tärkeä se on. Mulle yliopistosta valmustuminen oli tärkeää, mutta ei se päivä. Lapsen syntymäkin oli tärkeä tietty ja sitäkin juhlitaan jälikäteen
[/quote]
Monet myöskin juhlivat hääpäivää ja lasten syntymäpäiviä joka vuosi uudestaan, mutta en kyllä ole kuullut kenestäkään, joka juhlisi valmistumisensa vuosipäiviä :o)
[/quote]
No on noi hääpäivien juhliminen ja syntymäpäivien juhliminenkin aivan järjetöntä. Juhlit jotain missä ei ole mitään tarvinnut tehdä ja jolla ei ole merkitystä.
Jos on naimisissa niin sillä onko 15. vai 20. vuosi häistä on täysin merkityksetöntä.
[/quote]
Asioita voi ajatella kahdella tavalla: järjellä ja tunteella. Ei hääpäivän viettämisessä tosiaan puhtaasti järjellä ajateltuna ole merkitystä. Toisaalta ainakin itsestäni on kiva tehdä asioita joskus ihan vain tunteen vuoksi, vaikkei niissä sen suurempaa järkeä olisikaan. Tuo vähän iloa elämään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:44"]
En ymmärrä. Häiden eteen ei tarvitse ponnistella samalla tavalla kuin lasten syntymän tai vaikka tohtoriksi väittelemisen eteen. Se on vain juhla. Kyllä minä arvostan enemmän juurikin noita "työn juhlia", joissa on joutunut itseään laittamaan likoon. Paremmin myös viihdyin karonkassani kuin häissäni.
[/quote]
On toi karonkkakin aika naurettava juhla. Todella moni pitää sen ulkoisten paineiden takia eikä siksi että haluaisi.
Itse en voi sietää tuollaisia tilaisuuksia. Pidän itse vapaista tilaisuuksista johon saa täysin vapaasti kutsua kenet haluan ja että siellä ei ole mitään pakollista vaan se on vapaaa ystävien ja sukulaisten juhla.
[/quote]
Jaa, ja häihinkö ei ole mitään protokollaa, jonka mukaan vieraita kutsutaan? Mistä täälläkin sitten usein natistaan ja valitellaan? Serkun kummin kaimoja pitää kutsua, vaikkei haluisikaan, koska perinne, sukulaisuus tmv. velvoittaa ja samalla joutuu sitten jättämään jonkun itselleen läheisemmän kutsumatta.
Pidin pienen karonkan, johon kutsuin lähimmän työporukan - kaikki loistotyyppejä, ei avec - muutaman lähimmän kaverin ja sukulaisen. Oikeasti paljon paremmat bileet kuin hääni, mutta tämä on ihan oma kokemukseni.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:52"]Eikö todellakaan esim. lapset tai työelämässä eteneminen ja sen tuoma taloudellinen vakaus ole olleet mitään häiden rinnalla?
[/quote]
Ottamatta muuten kantaa aloitukseen, en arvosta ihmistä, jolle tärkeää on työelämässä eteneminen. Minusta arvostettavaa on se, jos ihminen viihtyy työssään, vaikka pysyisi koko elämänsä samassa (ehkä matalassakin) asemassa.