Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko juoda viiniä uskovien (VL) appivanhempieni läsnäollessa?

Vierailija
12.09.2014 |

Siis kotonani? 

Loukkaanko heitä jotenkin, jos juon viiniä ruuan kanssa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa juotiin monessa paikassa viiniä, Jeesuskin joi viiniä. Viini kuuluu juutalaisen sapatin viettoon. Miksi viini olisi siis kiellettyä? Juopottelu on asia erikseen, mutta miksi viini ruoan kanssa olisi jotenkin "syntistä"?

Vierailija
22/24 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:05"]

Mulle on ihan uutta, ettei kristinuskoiset saisi juoda viiniä ruuan kanssa? Mistä moinen luulo on peräisin?

[/quote]

Ap:n kysymys koski nimenomaan vanhoillislestadiolaisia. He pitävät kaikkea alkoholin juomista vääränä. Koska en ole itse vl eikä kukaan lähipiiristänikään ole, niin ole ihan varma siitä, mihin tämä perustuu. Oletan kuitenkin ainakin yhden syyn olevan se, että Laestadius aikoinaan saaransi kovasti alkoholin väärinkäyttöä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:00"]Loukkantuvat, jos teet niin. Voi mennä välit kokonaan poikki. Toki saat kotonasi tehdä kuten haluat, mutta nämä ovat seuraukset. Mutta on paljon muutakin kuin viinin juonti, josta välit tulehtuvat.
[/quote] Riippuu todellakin ihmisistä. Tunnen vaikka kuinka paljon vanhoillislestadiolaisia ja useimmat suhtautuvat nykyisin alkoholin kaltaisiin asioihin välinpitämättömästi, rennosti tai huumorilla. Toki on vieläkin myös niitä, jotka suhtautuvat yhteisössä syntinä pidettyihin asioihin tiukkapipoisesti, mutta aika vaikea sanoa näin täysin tietämättä keistä on kyse.

Vierailija
24/24 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 14:05"]

Mulle on ihan uutta, ettei kristinuskoiset saisi juoda viiniä ruuan kanssa? Mistä moinen luulo on peräisin?

[/quote]

Ap:n kysymys koski nimenomaan vanhoillislestadiolaisia. He pitävät kaikkea alkoholin juomista vääränä. Koska en ole itse vl eikä kukaan lähipiiristänikään ole, niin ole ihan varma siitä, mihin tämä perustuu. Oletan kuitenkin ainakin yhden syyn olevan se, että Laestadius aikoinaan saaransi kovasti alkoholin väärinkäyttöä vastaan.
[/quote]
Aluksi Lestadius aloitti saarnaamisen juopoille, ja "raja" oli vedettävä tiukaksi. Siitä on tullut tämä tiukka linja alkoholiin lestadiolaisille.
Itse en "tiukkapipoisten" lestadiolaisten seurassa viiniä joisi, voisin sen verran joustaa. Tuskin televisiostakaan katso ns. nykyajan musiikkivideoitakaan katso heidän vieraillessa. Riippuu siitä kuinka "tiukkoja" ovat. Jos ovat rennompia niinkuin omat appivanhemmat, voisin juodakin.