Voinko juoda viiniä uskovien (VL) appivanhempieni läsnäollessa?
Siis kotonani?
Loukkaanko heitä jotenkin, jos juon viiniä ruuan kanssa?
Kommentit (24)
Toki saat tehdä niin kuin haluat, mutta kannattaako nyt ehdoin tahdoin loukata appivanhempia? Kyllä se nimittäin melko varmasti loukkaa heitä.
Oma on kotisi, joten voit. Älä nyt perseitä vedä, pari lasillista max
Voit. Heidän uskontonsa on heidän asiansa, ei sinun.
Kysy niiltä häiritseekö. Voi olla kyllä vieras ja outo tapa heille. Eivät he siitä voi loukkaantua mutta vähän ehkä se voi tuntua heistä oudoksuttavalta vaikka sinulle tapa olisi ihan asiaankuuluva.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:52"]
Oma on kotisi, joten voit. Älä nyt perseitä vedä, pari lasillista max
[/quote]
:-D Just näin, ei perseitä
Itse olen sen verran kohtelias, että pyrin huomioimaan vieraat ja kunnioittamaan heidän tapojaan. Jos ovat tulossa ihan vain tavallisena viikonloppuna, en ymmärrä miksi pitäisi juuri silloin juoda viiniä. Jos taas tulevat jouluna, jolloin sinulla on tapana juoda jouluaterialla viiniä niin mielestäni voit hyvin sitä juoda kohtuullisesti loukkaamatta ketään.
Oma tupa oma lupa.
Jotkut tiukkis-uskovaiset suuttuu ja loukkaantuu vaikka mistä mutta onko sillä niin väliä?
Omassa kodissasi aikuisena ihmisenä voit juoda viiniä ruuan kanssa jos sinulla on sellainen tapa muutenkin eli ei tarvitse vierailta lupaa pyydellä tai muutenkaan siitä mitään numeroa tehdä.
Tarjoa toki vieraillekin ;)
3 tarkoittaa siis nyt nimenomaan tilannetta, jossa omassa kodissasi juot viiniä ruuan kanssa. Eli tavallaan appivanhemmille on selvää, että sinä olet itse päättänyt ottaa viinit tarjolle, vaikka he ovat kylässä. Mielestäni tilanne on täysin eri silloin, jos olette yhdessä jossain kolmannessa paikassa kylässä tai juhlissa. Silloin en näe mitään ongelmaa siinä, että juot viiniä ruuan kanssa.
Muista tarjota heillekin. Eiväthän uskovaisetkaan ihmiset mitään ohjelmoituja robotteja ole, vaan ajattelevia ihmisiä jotka tekevät omat ratkaisunsa.
Kauheeta jos omassa kodissaan ei voisi tehdä ihan normaaleita asioita, koska joku lesta voisi pahastua. Kätke taulutelkkari ja hävitä kaukosäädin sit samalla :)
Joivathan Jeesus ja opetuslapsetkin viiniä.
Sinuna en joisi. En juo itsekään jos vanhempani käymässä kylässä jne. Mut esim häissä joissa viinirypäleitä juon kyllä vaikka vanhempani ovatkin istuneet vieressä. Toki saat juoda mut ite en jaksais kuunnella saarnaa joten huomattavasti helpompi olla juomatta. Usein kyllä kun ovat lähteneet viini maistuu paremmalta ja tulee juotua koko pullo.. Ex vl
Häissä joissa viiniä, ei viinirypäleitä...
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:53"]Oma tupa oma lupa.
Jotkut tiukkis-uskovaiset suuttuu ja loukkaantuu vaikka mistä mutta onko sillä niin väliä?
Omassa kodissasi aikuisena ihmisenä voit juoda viiniä ruuan kanssa jos sinulla on sellainen tapa muutenkin eli ei tarvitse vierailta lupaa pyydellä tai muutenkaan siitä mitään numeroa tehdä.
Tarjoa toki vieraillekin ;)
[/quote] Ihana kun joku on näin ahdasmielinen :) Itse olen työn puolesta tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat usein hyvinkin erilaisista uskonnollisista tai kulttuurisista taustoista. Sekä minulle, että näille muille kollegoille on ihan päivän selvää, ettei omia tapoja tuputeta vieraille. Kyse on käytöstavoista. Uskoisin, että ap:n tapauksessa, kun kyseessä on läheisempiä tuttavia, viinistä kysyminen voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Mitään numeroa nyt ei jonkun viinilasin takia kannata järjestää.
Loukkantuvat, jos teet niin. Voi mennä välit kokonaan poikki. Toki saat kotonasi tehdä kuten haluat, mutta nämä ovat seuraukset. Mutta on paljon muutakin kuin viinin juonti, josta välit tulehtuvat.
No tarviiko juoda just silloin? Kuulostaa siltä, että haluat haastaa riitaa heidän kanssaan.
Mulle on ihan uutta, ettei kristinuskoiset saisi juoda viiniä ruuan kanssa? Mistä moinen luulo on peräisin?
Eikös ap:n kannattaisi kysyä miehensä mielipidettä eikä huudella täällä av:lla?