Miksi pikkulapsilla on usein epäsiistit hiukset?
Pitkät, epätasaiset, silmillä kasvavat reuhkat sukupuolesta riippumatta. Reuhittavaa takatukkaa unohtamatta. Eikö lapset anna koskea niihin saksilla vai missä vika?
Kommentit (49)
meillä laiskoilla mutseilla on niin kiire täällä vauvapalstalla, ettei me ehditä viemään lapsiamme parturiin. Ja sit jos ite leikkais, ni ei vois somettaa samalla.
t. laiskamutsi
Varmaan siksi, että siinä vaiheessa kun itse tajuaa kaiken arjen keskellä, että kas, lapsi pitää viedä parturiin, niin se on jo sen näköinen, että sitä on jo vauvapalstalla ihmetellä.
No se vika ei ole lapsen vaan VANHEMPIEN.
Mä pidän lasteni tukat aina siistinä, pestyinä, puhtaina ja hyvin leikattuina.
Lapsi ei vaan voi valita itse mihin perheeseen syntyy. Osassa perheitä ei huolehdita lapsesta ollenkaan ja sotkuinen tukka on se pienin murhe kaikkien isompien laiminlyöntien rinnalla…
No ainakin minun 4-vuotiaani todellakin vihaa hiusten leikkuuta. Kidutamme häntä siis niin harvoin kuin suinkin. Ei nyt sentään silmillä roiku hiukset, mutta leikkausväliä pitkitetään viimeiseen saakka.
Meidän 3v ainakin pelkää hysteerisesti hiusten leikkausta. Isänsä saa joskus hyvänä päivänä saksia, mutta sekin niin työläs prosessi, että tulee lykättyä viimeiseen asti. Aikamoinen takkutukka on kyllä välillä. Sillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei vaan voi valita itse mihin perheeseen syntyy. Osassa perheitä ei huolehdita lapsesta ollenkaan ja sotkuinen tukka on se pienin murhe kaikkien isompien laiminlyöntien rinnalla…
Mä en siistinyt lapsen tukkaa kun hän oli pieni. Se oli usein takussa, koska sellainen hiuslaatu. Ei meillä kyllä laiminlyöty mitään muuta. Ennemmin sanoisin, että jos hiusten siisteys on pakkomielle äidille, mitä hän sillä mahtaakaan piilotella..?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänytkään, että se olisi LASTEN vika. Reuhottavia hiuksia löytyy myös ns. paremmista piireistä, esim. länsinaapurin hovista.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutin ylimielisyyttä, vaikka monesta asiasta samaa mieltä olenkin.
Pidän lapsestani erinomaista huolta sekä fyysisesti että psyykkisesti ja ehkä liikaakin kuuntelen joissain asioissa hänen tunnetilojaan, kun en pakota häntä kovin usein vihaamaansa hiustenleikkuuseen. Toivottavasti et kuvittele, että kaikilla peikkotukilla on huonot ja piittaamattomat vanhemmat.
Meillä on varmaan siksi kun meillä itelläkin on hiukset miten sattuu😅Kerran pari vuodessa havahdun, ja vanhin lapsi sitten saksii koko sakilta hiuksia lyhyemmäksi. Koen kampaajan hirveänä rahan hukkana ja tosiaan meillä aikuisetkaan ei siellä käy.
Aistiherkkyys/autisminkirjo hankaloittaa hiusten harjaamista ja usein pompulat ja pinnit lähtee hiuksista hyvin äkkiä pois.
Tiedän, että ette voi ymmärtää ellei ole omakohtaista kokemusta. En sitä ennen itsekään ymmärtänyt.
Minusta suomalaislapsilla on yleensä siistit hiukset, mutta olen huomannut paparazzi-kuvista, että Hollywood-julkkisten lapsilla on usein tuollainen ylipituinen, siivottoman oloinen hiuskuontalo. Ehkä vanhemmat, joiden elämää ja ulkonäköä seurataan ja arvostellaan jatkuvasti, haluavat antaa lapsilleen täyden vapauden olla vaikka miten peikkotyylisiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kyllä ne sitten lähtee kun päikystä tulee ekan kerran täitä.. 😁
Mutta joo, oikeasti joidenkin lasten paksut takkutukat haisevat ihan järkylle ts se päänahka. Kesällä ovat hikiset ja haisevat ja talvella lentää keltaista karstaa pipon alta. Vaikka se peikkopää olisi oman äidin tai isin mielestä niin söpö takkutukan kanssa niin ei ole kyllä kaikkien mielestä, sorry vaan, pikemminkin ällö.
Hoitakaa niitä lastenne hiuksia. Opettakaa jo pienestä pitäen harjaan, pompulaan, shamppooseen, saksiin tai pojilla jopa koneeseen. Pääsette niin paljon helpommalla.
T: se päikyn täti
Vierailija kirjoitti:
Just näin.
Sitä olen ihmetellyt, kuinka usein näkee harjaamattomia pikkuisia. Näyttää, kuin takatakkua ei olisi päiviin harjattu. Miksei, jos kerran vanhempien omakin ulkonäkö on keskimääräisen huoliteltu? Eihän se nyt mikään pakko ole, tai kukaan siihen kuole, mutta kyllä kai lapselle sen verran voi pettymystä elämässä aiheuttaa, että harjaamisen ajaksi pyytäisi olemaan aloillaan?
Meidän 5-vuotiaalla tytöllä on ihan siisti leikkaus (polkkapituinen tukka ja otsis jota siistin kotona noin kerran kuussa). Juhlapäivinä ja kotipäivinä tukka pysyy kondiksessa kun aina harjaan sen esim ennen kuin lähdetään, autossa, jne.
Mutta päiväkotipäivät tuon ikäisillä on semmoista rymyämistä että tyttö tulee aina kotiin tukka sekaisin. Ihan sama vaikka tukka olisi kiinni, kotiin tullessa se on auki ja pörrössä.
Eipä asialle varmaan mitään voi, ymmärrän ettei päiväkodin henkilökunnalla ole aikaa joka välissä kammata kymmenien lasten hiuksia.
Tiedän, että monet lapset kammoavat hiusten pesua ja kampausta, mutta eihän se ole mikään syy jättää homma tekemättä. Nämä on just niitä pieniä pakkoja, johon lapset on hyvä opettaa, pieneen kiukkuun ei kukaan kuole. Leikkien, laulellen, palkiten, huijaten - mikä nyt kenellekin tepsii - hiukset saa kyllä siisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt, kuinka usein näkee harjaamattomia pikkuisia. Näyttää, kuin takatakkua ei olisi päiviin harjattu. Miksei, jos kerran vanhempien omakin ulkonäkö on keskimääräisen huoliteltu? Eihän se nyt mikään pakko ole, tai kukaan siihen kuole, mutta kyllä kai lapselle sen verran voi pettymystä elämässä aiheuttaa, että harjaamisen ajaksi pyytäisi olemaan aloillaan?
Kyllä kerran päivässä luulisi löytyvän mahdollisuus harjata. Olen isä, ja tyttären ollessa pieni harjasin aina aamulla hänen hiuksensa, ennen päiväkotiin lähtöä. Olihan se välillä itkua ja huutoa ja takkuista touhua, mutta jos oikein muistan, niin pikkuhiljaa se alkoi mennä aina vaan paremmin.
Leikkaan pojan hiukset sen nukkuessa, yleensä siihen menee useampi päivä... tytöillä on sellainen hiuslaatu, että menee harjatessakin jo takkuun. Jotenkin tosi takkuuntuvaa, onko sitten ohuita ne yksittäiset hiukset? No, ei ole täysin realistista harjata tyttöjen hiuksia kymmentä kertaa päivässä vähintään, on aina takussa. Onneksi vanhemmiten itselläkin muuttui erilaiseksi. Mutta ei ole laiminlyöty, ei vaan voi kaikkia miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sitten lähtee kun päikystä tulee ekan kerran täitä.. 😁
Mutta joo, oikeasti joidenkin lasten paksut takkutukat haisevat ihan järkylle ts se päänahka. Kesällä ovat hikiset ja haisevat ja talvella lentää keltaista karstaa pipon alta. Vaikka se peikkopää olisi oman äidin tai isin mielestä niin söpö takkutukan kanssa niin ei ole kyllä kaikkien mielestä, sorry vaan, pikemminkin ällö.
Hoitakaa niitä lastenne hiuksia. Opettakaa jo pienestä pitäen harjaan, pompulaan, shamppooseen, saksiin tai pojilla jopa koneeseen. Pääsette niin paljon helpommalla.T: se päikyn täti
Yöööööök noita sun kuvailemia päitä 🤮 Kaikkea tekin joudutte päiväkodissa sietämään, osanottoni. Täytyy vaan toivoa mahdollisimman isoa täi-invaasiota, että saadaan takkutukat kuriin.
Tein itse ja säästin.