Sossu maksaa ajokortinkin!
Sanomalehti Karjalainen 30.4.2011.
"Valtio maksaa esimerkiksi Lieksan vastaanottokeskuksessa oleville nuorille ajokortin, autokoulun ja tulkki tulee Helsingistä tulkkaamaan ajon ajaksi."
Kommentit (88)
Onko hoommafoorumi huollossa kun kilipäät suoltavat tänne kommentteja ilman mitään todisteita?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:32"]Uskotteko te ihan oikeasti näihin juttuihin. Nyt kaikki sossun työntekijät: sutatkaa kaikki tunnistustiedot yli ja laittakaa näitä harkinnanvaraisia ajokortteja, autoja sekä normaalia parempien lastenvaunujen maksupäätöksiä linkkeinä tulemaan.
Ettekö te mammat ymmärrä, että populistipuolueet käyttävät teitä hyväksenne. Populisti elää huhuista!
[/quote]
Kyllä mä olen ihan sossulta saanut 200e avustusta vaunujen ostoon, suomalainenkin olen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:32"]
Uskotteko te ihan oikeasti näihin juttuihin. Nyt kaikki sossun työntekijät: sutatkaa kaikki tunnistustiedot yli ja laittakaa näitä harkinnanvaraisia ajokortteja, autoja sekä normaalia parempien lastenvaunujen maksupäätöksiä linkkeinä tulemaan. Ettekö te mammat ymmärrä, että populistipuolueet käyttävät teitä hyväksenne. Populisti elää huhuista!
[/quote]
No miten muuten työssäkäymättömillä monilapsisilla maahanmuuttajaperheillä voisi olla rahaa sellaisiin asioihin mihin pienituloisilla työsskäyvilläkään suomalaisilla ei ole?
Menkää suomen joutsen kauppaan käymään, niin näette ketkä asiakkaana ja millä maksavat. Siinä faktaa teille tarpeeksi! vaikkapa selloon
Niimpä se sossu maksaa minun poikani, jokaei ole päivääkään tehnyt töitä, vuokran ja toimeentulon. Huonekalu raha ja muuttorahaakin sai aika kivasti.
Tiedän myös pari suomalaisperhettä(lapsia on), joiden vanhemmat kummatkin elävät näillä etuuksilla ja ajokortin hankinnassa autettu.
Eli mikä ihmetyttää? Suomessa on hyvä sosiaalihuolto KAIKENVÄRISILLE.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:32"]Uskotteko te ihan oikeasti näihin juttuihin. Nyt kaikki sossun työntekijät: sutatkaa kaikki tunnistustiedot yli ja laittakaa näitä harkinnanvaraisia ajokortteja, autoja sekä normaalia parempien lastenvaunujen maksupäätöksiä linkkeinä tulemaan.
Ettekö te mammat ymmärrä, että populistipuolueet käyttävät teitä hyväksenne. Populisti elää huhuista!
[/quote]minulla on maahanmuuttaja taustainen ystävä ja tiedän et saivat ajokortin mies hankittua sossn avustuksella ja auton.Minusta sosiaalituen varassa elävät ei tarvitse ajokorttia eikä autoa.Itekin keskituloisena välillä mietin onks mul varaa autoon ja talvisin auto onkin välillä seisonnassa.
Jossain netissä pyörii myös ihan hakijan itsensä nettiin laittama päätös, jossa suomalaiselle hakijalle on sossu maksanut ajokortin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:34"]On tää hienoa, ja miksiköhän meillä sitten leimahtaa näitä "lastenratasskandaaleja"?! Mitä ero on ulkkarin tai suomalaisen ajokortin tarpeessa? Miksi ulkkari saa suomalainen ei? "Eipä yllätä. Varmaan tämä on sitä tarveharkintaa mistä ei saa puhua." [/quote] Tapahtuuko tätä oikeasti?
[/quote]
Kyllä.
Tiedän kosovolaisperheen, missä äiti on kotiäitinä ei puhu kieltä jne. Isä ei ole kuvioissa, perheen vanhempi poika töissä, nuoremmalle pojalle kustannettu opiskelut (koulukirjat, jalkapalloharrastus, AJOKORTTI, vaatteita) Heille maksetaan puolet vuokrasta. Kys. pojat liikkuvat merkkivaatteissa ja leuhkailee rahoillansa (veronmaksajien) ja lähettävät myös kotimaahansa tietyn väliajoin rahaa sukulaisilleen.
Juuri kahdenkympin tietämillä, olen selkähiessä painanut töitä 16-vuotiaasta. Olen todella pienituloisesta yh.perheestä ja joutunut kustantamaan opiskelut ajokortit yms ITSE. Tämä jos joku saa todella raivostumaan, mikä olisikaan helpompa kun kaikki olisivat olleet valmiina tarjottimella. Usko yhteiskuntaan on rapissut jo aikoja sitten.
Ohis, mutta jos asuu jossain korvessa (Lieksa lienee on sellainen paikka...?) niin ajokortin antaminen voi olla ihan perusteltua. Tarkoitan sitä, että jos asuu pk-seudulla ei sitä orttia tarvitse kun julkisia menee koko ajan, maaseudulla ajokortti saattaa olla edellytys siihen että pystyy kulkemaan töihin.
Itse olen elänyt maalla, ja sieltä ei päässyt muuta kuin bussilla (kun ensin käveli pari kilometriä pysäkille) aamulla kouluun ja iltapäivällä takaisin, mitään muita julkisia ei ollut. Naapureiden kanssa oli yhteiskuljetuksia harrastuksiin, mutta naapureitakaan ei paljoa ollut, ikävä juttu jos oli "ainoa ikäänsä", silloin ei samaa matkaan kulkijoita harrastuksiin ollut, oli kokonaan omien vanhempien kyytien varassa. Kesällä pääsi vielä pyörällä (joskin kaikkialle oli pitkä matka...), talvella pakkasessa tai räntäsateessa oli jumissa kotona, ellei joku kyytinyt. Esim. kesätöihin kulkeminen oli mahdotonta ellei ollut mopoa tai menny äidin/isän työpaikalle jolloin pääsi samalla kyydillä.
Moni joka asuu julkisten lähellä ei ymmärrä miten jumissa monissa maalaispaikoissa ollaan jos ei ole ajokorttia tai omaa autoa...
[/quote] kyllähän niitä päätöksiä on netissä levinnyt, ja tilille tulleet summat tosi isoja.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:32"]
Ohis, mutta jos asuu jossain korvessa (Lieksa lienee on sellainen paikka...?) niin ajokortin antaminen voi olla ihan perusteltua. Tarkoitan sitä, että jos asuu pk-seudulla ei sitä orttia tarvitse kun julkisia menee koko ajan, maaseudulla ajokortti saattaa olla edellytys siihen että pystyy kulkemaan töihin.
Itse olen elänyt maalla, ja sieltä ei päässyt muuta kuin bussilla (kun ensin käveli pari kilometriä pysäkille) aamulla kouluun ja iltapäivällä takaisin, mitään muita julkisia ei ollut. Naapureiden kanssa oli yhteiskuljetuksia harrastuksiin, mutta naapureitakaan ei paljoa ollut, ikävä juttu jos oli "ainoa ikäänsä", silloin ei samaa matkaan kulkijoita harrastuksiin ollut, oli kokonaan omien vanhempien kyytien varassa. Kesällä pääsi vielä pyörällä (joskin kaikkialle oli pitkä matka...), talvella pakkasessa tai räntäsateessa oli jumissa kotona, ellei joku kyytinyt. Esim. kesätöihin kulkeminen oli mahdotonta ellei ollut mopoa tai menny äidin/isän työpaikalle jolloin pääsi samalla kyydillä.
Moni joka asuu julkisten lähellä ei ymmärrä miten jumissa monissa maalaispaikoissa ollaan jos ei ole ajokorttia tai omaa autoa...
[/quote]
Mutta eikö sitten pitäisi kustantaa ajokortti kaikille maalaisille etniseen taustaan katsomatta? Siitähän tässä on kyse, pienituloiset ihmiset asetetaan niin kovin eriarvoiseen asemaan etnisestä taustasta johtuen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:32"]Ohis, mutta jos asuu jossain korvessa (Lieksa lienee on sellainen paikka...?) niin ajokortin antaminen voi olla ihan perusteltua. Tarkoitan sitä, että jos asuu pk-seudulla ei sitä orttia tarvitse kun julkisia menee koko ajan, maaseudulla ajokortti saattaa olla edellytys siihen että pystyy kulkemaan töihin.
[/quote] Sitten pitää antaa kaikille sossuasiakkailke, ei vain maahanmuuttajille.
Kyllä mä tiedän pari suomalaista jotka ovat saaneet ajokortti avustusta sossulta, kun perustelee tarpeeksi hyvin niin sen voi saada ihan kuka vaan! Pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa ei ehkä niin helposti kun joka paikkaan pääsee aika helposti julkisilla, mut sit saa sitä työmatkakulu rahaa. Esim kaveri on pienituloinen ja käy Helsingistä Vantaalla töissä hänelle maksetaan reilu 40€ erotusta.
Ja tiedän todella monta suomalaista perhettä jotka on saanut rattaisiin avustuksen sekä pinnasankyyn, ruokapöytään ym. Kuluihin, mut suomalaiset ei vaan niistä harvemmin huutele. Eikä kyllä pääsisi otsikoihinkaan niinkuin mamu. Esim. Maija sai 200€ avustuksen rattaisiin jne ketään ei kiinnosta sellane, mut annaku laitetaan mamu sai jotakin, kyllä jokaikinen mamuvastainen ihminen avaa sen linkin ja muutkin ja voivotellaan sit miten mamu saa ja me ei.
Oikeasti, nytkö ihmiset vasta kuulevat/näkevät nämä asiat?!? Ei tarvitse Vantaalla lähteä kuin ovesta ulos (asun ok-talossa, mutta ghetto kivenheiton päässä), niin jokatoinen vastaantulija on tällainen ei-päivääkään-työtä-tehnyt, mutta kaiken ilmaiseksi saava "kunnia"kansalainen. Ette voi tosissannekaan luulla, että jos kumpikaan vanhemmista ei ole päivääkään tehnyt töitä, niin mitään heidän yllään/mukaan/kotonaan olevaa vaatetta ja tavaraa olisi omilla rahoilla ostettu. Tai vaikka isä kävisikin töissä, vaikka hyväpalkkaisessakin, että ne rahat silti riittäisivät tuollaisten perhekokojen ylläpitoon, vielä useimmiten kalleimmilla tuotteilla mitä kaupan on. Äideistä ei varmasti töihin ole, jos pentuja pukkaa yksi per vuosi.
Juuri viime viikolla tuossa lähellä yksi huntupäinen tummahipiäinen äiti kurvasi uudehkolla Toyotan tila-autolla hakemaan muksujaan. Joo, varmaan itse maksettu auto ja autokoulu (ja varsinkin tuikitarpeellista olla se auto). Joo ja varmaan niiden lasten kalleimmasta päästä olevat älylaitteet ja vaatteet itse maksettu, varmasti.
Entäpä kun kesä koittaa ja on mukavaa lähteä matkoille sinne kotimaahan, jossa ei kuitenkaan millään muuten voi asua. Varmaan joo ihan omilla rahoilla maksetaan ne matkat.
Tässä vain jäävuoren huippu. En voi ymmärtää kuinka sellainen suomalainen, jonka oma veroprosentti koko ajan vain nousee samalla kun kaikki palvelut supistetaan minimiin, pystyy puolella sanallakaan puolustamaan tuota hävytöntä tukien väärinkäyttöä. Ettekö tajua, että kaikki on pois meidän lapsilta ja vanhuksilta? Ja turha tulla mölisemään että tukia jaetaan samoin perustein kaikille, alkuperää katsomatta, ei pidä paikkaansa. Hävettää kuinka esim. eläkeläiset joutuvat kaiken muun ohessa jättämään jopa lääkkeitä hankkimatta, koska rahaa ei ole. Samalla kun nämä elintasopakolaiset saavat mitä ikinä voivatkaan keksiä haluta. Meidän rahoilla.
Että olisi ihan mukavaa jos miettisitte näitä asioita vaalien lähestyessä ja muutenkin.
T: akateemisesti koulutettu pienipalkkainen hoitovapaalainen, joka toivoisi verorahoilla kustannettavan esim. lastensa vaikean sairauden tutkimuksen ja hoidon
Ja työperäiset maahanmuuttajat maksavat itse eivätkä valita vaikka tekevät esim siivoojan töitä.
Maksaako ne sitten niille autotkin? Ei minun valkoisella tyttärelläni ja puolisollaan ollut varaa ajokortteihin, me vanhemmat avustettiin sitten. Ei ollut varaa uusiin lastenvaunuihin kun ensimmäinen lapsi syntyi, me vanhemmat taas avustettiin..ja kyllä molemmat pienipalkkaisia työssäkäyviä ei sossuasiakkuutta, se on hassua että noin sama tulo olisi jos eivät tekisi töitä. Näin se vaan menee, meidän sosiaalipolitiikka.
Muuttakaa hetkeksi Ukrainaan ja vaihdatte kansalaisuuden. Sitten muutatte Suomeen mamuksi ja lihapatojen ääreen.
Miten joku voi oikeasti olla kateellinen raukoille ihmisille, jotka ovat joutuneet kotinsa ja sukulaisensa jättämään esim. sodan jalkoihin?
Palasin juuri työelämään ja sitä ennen 2,5-vuotta olin sossun asiakas. Sain sieltä rattaisiin rahan, pinnasänkyyn, lapsen harrastuskuluihin, pyykinpesukoneen yms. Ja olen ihan syntyperäinen suomalainen ja voin kertoa et monet perheet saa ihan samat jutut ja enemmänkin. Myös lääkkeet, lääkärikäynnit ja kaikki on ilmaisia itselle kun sossuhan ne kaikki maksaa.
harmi kun en muuttanut niin en saanut sitä huonekaluavustusta kun senkinhän saa ihan suomalaiset jos on perustelut. Esim kaveri erosi miehestä ja muutti erilleen sai huonekaluihin rahaa. Pääkaupunkiseudulla tosin on toi joku keskus mistä voi hakea sossun päätöksellä sängyn, ruokapöydän ym, mut eivät oo hienon näköisiä vaan ihan puutuotteita.
ja tuosta autokortista tiedän pääkaupunkiseudulla yhden miehen joka oli työttömänä työnhakijana ja halusi bussikuskiksi ja sossu makso 2/3 autokortista et mies pääsee bussinkuljettajakoulutukseen. Ja ihan suomalainen mies oli.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:34"]On tää hienoa, ja miksiköhän meillä sitten leimahtaa näitä "lastenratasskandaaleja"?! Mitä ero on ulkkarin tai suomalaisen ajokortin tarpeessa? Miksi ulkkari saa suomalainen ei?
"Eipä yllätä. Varmaan tämä on sitä tarveharkintaa mistä ei saa puhua."
[/quote]
Tapahtuuko tätä oikeasti?