Keskiluokkainen elämä kamalaa
Me haksahdettiin keskiluokkaiseen unelmaan: kaunis koti lainalla, muutenkin kaikki vimpan päälle hyvin. Mutta molempien mielestä tämä on vastenmielistä. Keskiluokkaiset ympäröivät meidät ja yritetään itsekin istua tähän kuvioon. Oikeasti molemmat haluaa vaihtaa kämpän halvempaan ja pienempään (saadaan ilman lainaa) huonommalle alueelle. Vaatteita jaksetaan ostaa just sen verran mitä ehjiä tarvii. Itse käytän 90% pyörää liikkumiseen, miehellä on joku pieni autonkottero jonka myyntiä harkitaan vakavasti. Mieskin haluaa pyörän. Meillä on yksi lapsi ja toinen haaveissa, mutta sen sijaan että tässä valmistauduttaisiin hankkimalla isompi koti, auto ja enemmän roinaa ollaan ajateltu hankkia pienempi koti, autosta luopua ja tarpeelliset tavarat hankkia halvalla jostain aleista ja kirpputoreilta. Mies ei enää siedä työtään kaupallisella alalla, mistä kyllä maksetaan kovinkin kivasti.
Keskiluokkaisuudessa ei ole kyllä mitään tavoiteltavaa.
t. Espoolainen
Kommentit (53)
Meillä olisi varaa elää "keskiluokkaisesti", muttei haluta. Asumme itävantaalaisessa lähiössä, meillä ei ole mökkiä vaan ikivanha vene. Emme ostele vaatteita, elektroniikkaa emmekä matkustele. Sen sijaan syömme ja teemme laadukasta ruokaa, luemme paljon ja käymme erilaisissa kulttuuritapahtumissa. Olemme molemmat toista kertaa naimisissa, edelliset elämämme olivat just tätä rahakeskeistä ok-talo-kartanovolvo-elämää.
Ei keskiluokkaisessa elämäntavassa ole mitään vikaa. Vika on teisä, koska ette sovi kuvioon. Halusitte liian varhain liian paljon. Olisitte lähteneet pienestä liikkeelle, niin joskus myöhemmin jopa kesluokkainen elämäntyyli olisi saattanut tuntua omalta. Toisaalta: mitä hittoa tarvii katsoa mallia muista. Jokainen taaplaa tyylillään. Aja pyörällä ja kulje vanhoissa vaatteissa, jos ne kerran tuntuvat hyviltä. Älä orjaile muita!
Asuuko ap jollain uudella juurettomalla asuinalueella? Elämänarvot omaksutaan mainoksista ja viihteestä kun naapurustossa ei ole kerroksisuutta ja puuttuu perinteet ja yhteisön johtohahmot.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:29"]
Ehkä nyt pointti oli se, että eikö kukaan muu ole kokenut keskiluokkaista elämää jotenkin köyhäksi? Käperrytään siihen omaan kotiin, kuskataan lapsia autolla harrastuksiin, keskustellaan samaa yhteiskuntaluokkaa olevien kanssa. Itse koen ahdistavaksi, vaikka tätähän me tavoiteltiin että olisi kiva koti kivalla alueella, rahaa puuhata mitä keskiluokkaiset puuhaa jne. Olemme molemmat koulutettuja työssäkäyviä aikuisia. ap
[/quote]
En ole kokenut sitä köyhäksi, myös keskiluokkaiset ihmiset ovat kovin erilaisia, osalle ehkä tuollaiset ulkoiset jutut ovat tärkeitä, osalle taas ei mitenkään erityisen tärkeitä, ja suurella osalla on elämässään muutakin kuin vain se keskiluokkaiselta näyttävä elämä.
Itse asun aika keskiluokkaisesti, olen taustaltani sellainen, tottuntu siihen, tykkään että asunnossa on tilaa jne. Sen sijaan en osaa sisustaa enkä erityisemmin sellaisesta välitä, en välitä merkkivaatteista, vaikka joskus saatan sellaisia ostaakin, mutta ei niissä se merkki ole pääasia, ostan vaatteen josta pidän, vaikka halvankin. Vapaa-ajalla pukeudun hitusen rähjäisesti, viihdyn sellaisissa vaatteissa. Mies sen sijaan arvostaa hienoja ja kalliita vaatteita, ja pukeutuu sen mukaisesti. Samoin auto on hänelle tärkeä, itselläni on japsi, miehellä hieno ja kallis auto (tarvitsemme kaksi autoa). Mutta vaikka mies arvostaa noita kalliita merkkijuttuja, niin hän on monella muulla tavalla ihan omanlaisensa ja hieno mies. Into hienohin tavaroihin ym. on hänellä lapsuuden peruja, minulla taas vanhemmatkaan eivät sellaisista välittäneet.
Joten vastaus kysymykseesi on sekä kyllä - sellainen "keskiluokkaisuus" jota kuvailet, tuntuu tylsältä - että ei - en usko, että kukaan on niin yksioikoisesti keskiluokkainen, ettei hän olisi muuta kuin ulospäin näkyvät ominaisuudet ja omaisuus
Ap, kiva kuulla, että joku muukin on herännyt siihen, että elämä täyttyy asioista, jotka eivät sitten kuitenkaan pidemmän päälle tuota iloa, onnellisuudesta puhumattakaan.
Keskiluokkainen elämä on juuri sellaista joksi sen itse itselleen luo. Keskiluokkaisuus tarkoittaa mielestäni sitä, että on senverran varaa että voi hiukan valita asuinalueensa. Siksi en oikein ymmärrä tuota ap:n aloitusta. Mutta sen ymmärrän , että kaikille ei sovi asuminen omakotialueella jossain syrjemmässä. minun painajaiseni olisi jokin omakotitalo jossain pallolla. Haluan asua niin , että pääsen ratikalla kunlemaan enkä tarvitse autoa. Ja todella, ettei tarvitse kuskailla lapsia harrastuksiin vaan heidät voi viedä sinne pyörällä/julkisilla/kävellen. Ja kouluikäiset menevät jo itse.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:43"]
Ap, kiva kuulla, että joku muukin on herännyt siihen, että elämä täyttyy asioista, jotka eivät sitten kuitenkaan pidemmän päälle tuota iloa, onnellisuudesta puhumattakaan.
[/quote]
Saahan täällä haukut niskaan jos myöntää erehtyneensä ;) Erehdyimme, ja pahemman kerran!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:43"]
[/quote]
Saahan täällä haukut niskaan jos myöntää erehtyneensä ;) Erehdyimme, ja pahemman kerran!
[/quote]
Ja eihän kukaan varmaan keskiluokasta (joka ei ole homogeeninen sakki) putoa, mutta onhan sitä sellaista tiettyä idylliä mitä luodaan varsinkin tietyillä alueilla. Että miten kannattaisi asioiden olla. Ja siellä voi tuntea olonsa aika ulkopuoliseksi, kun ei välitäkään niistä jutuista. ap
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:29"]
Ehkä nyt pointti oli se, että eikö kukaan muu ole kokenut keskiluokkaista elämää jotenkin köyhäksi? Käperrytään siihen omaan kotiin, kuskataan lapsia autolla harrastuksiin, keskustellaan samaa yhteiskuntaluokkaa olevien kanssa. Itse koen ahdistavaksi, vaikka tätähän me tavoiteltiin että olisi kiva koti kivalla alueella, rahaa puuhata mitä keskiluokkaiset puuhaa jne. Olemme molemmat koulutettuja työssäkäyviä aikuisia. ap[/quote]
Minä elin lapsuuden alemman keskiluokan alarajoilla (perheelläni oli omakotitalo, mutta arjessa pihisteltiin joka asiassa) ja nyt aikuisena ylemmän keskiluokan alarajoilla, jossa ei tarvitse stressata raha-asioilla, koska elämme sästeliäästi (vaimo on samanlaisesta taustasta). Minusta tämä nykyinen on paljon mukavampaa. Keskiluokkaisuus on lähinnä tulotaso. Ei se pakota muihin elämänvalintoihin. Me elämme maalla. Työmatkat ovat pitkiä, mutta oma rauha ja vapaus (esim. asumisen määrittelyssä, täällä kaavamääräykset sanelevat lähinnä rakennusten maksimikoon ja sekin on teoreettinen raja (saisin rakentaa yli tuhatneliöisen talon)). kompensoi sen. Harrastamme mitä haluamme (ja minkä keskiluokkainen tulotaso mahdollistaa, valitettavasti en voi harrastaa helikopterilentoa enkä maailman kiertelyä huvijahdilla). Valitsemme kaverimme itse. Varmasti minua ahdistaisi jossain Espoon valkokaulusghetossa, jossa on perseen kokoiset tontit ja kaikki naapurit kliseisiä pyrkyreitä ja leveilijöitä (tai ainakin ne muutama, jotka pilaisivat kaikkien maineen) ja joka ruohonkorren paikka määrätty millilleen, mutta keskiluokkaisuuden ydin on valinnanvara.
Kyllähän sitä ennemmin olisi rikas, mutta se ei ole omissa käsissä. Enkä usko, että olisimme onnellisempia, joten ei kannata uhrata elämäänsäkään sen tavoitteluun. Mutta jos keskiluokkaisuus risoo toiseen suuntaan, niin köyhäksi alkaminen on vain itsestä kiinni.
Itsekin asunut Espoon keskuksen lähistöllä sekä Lippajärvellä eikä niissä ainakaan ole keskiluokkaisuus ahdistanut. Joten tule pois sieltä kultahammasrannikolta ja vapauta samalla mielesi omista ennakko-odotuksistasi elämäsi suhteen ja etsi omat polkusi.
Ymmärrän ap, mitä tarkoitat. Varsinkin pääkaupunkiseudun uusissa omakotilähiössä tuo ihmisten homogeenisuus korostuu. Liian homogeenisessä ympäristössä keskustelutkaan eivät kehity, kun ollaan aina samaa mieltä.
Kannattaa muuttaa tosiaan jonnekin ghettoon niin saa varmasti paljon muutakin mietittävää kuin vaatemerkki. Se onkin mielenkiintoista seurata kun yhtä viedään ja toista tuodaan mustalla maijalla, unohtuu ne viininmaistelut ja laskettelureissut kun ikkunasta voi seurata suurta tosi-tv:tä. Ihan oikeastiko joku miettii tuollaisia asioita kuin ap? :)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:54"]
Kannattaa muuttaa tosiaan jonnekin ghettoon niin saa varmasti paljon muutakin mietittävää kuin vaatemerkki. Se onkin mielenkiintoista seurata kun yhtä viedään ja toista tuodaan mustalla maijalla, unohtuu ne viininmaistelut ja laskettelureissut kun ikkunasta voi seurata suurta tosi-tv:tä. Ihan oikeastiko joku miettii tuollaisia asioita kuin ap? :)
[/quote]
Kokeile asua jossakin missä tärkeintä näyttää olevan hienolla autolla ajo kotioven eteen nurmikolle ja töissä juokseminen. Ja muistetaan sitten mainita kokoajan "on niin kiire, on niin kiire, taloudellisesti tiukkaa kun tää elämä on niin kallista". Ei tarvinnut miettiä tälläisiä kun sai asua huonomaineisessa lähiössä.
Käytät ehkä vähän väärin käsitettä keskiluokkainen ?
No , oli miten oli, ymmärrän mitä tarkoitat. Teimme 15 v sitten tuon saman virheen. Se oli sinänsä ihan mielenkiintoinen kokemua, mutta vuosi riitti ja muutimme takaisin vanhoille asuinsijoille. Nyt vaan asunto myyntiin ja uusia seikkailuja kohti.
Hei ap! Ymmärrän kyllä mistä puhut. Muakin on todella alkanut ahdistaa tämä tietty espoolainen idylli ja siihen liittyvät asiat. Itsekkyyttä, itsekeskeisyyttä, yhteisöllisyyden puutetta, itsetärkeyttä, , kiittämättömyyttä, takakireyttä, nuivuutta kaikkea erilaista kohtaan. MOnethan täällä viihtyvät, mutta itse kaipaan jotain maanläheisempää, boheemimpaa ja rennompaa. Toisaalta, kuten monet ovat tässä jo osoittaneet, onneksi downsfiftaaminen lienee helpompaa kuin ylöspäin tavoitteleminen. Kyllä mekin paikkamme löydetään!
Kenenkään ei ole kai pakko asua espoossa omakotialueella ? Tulkaa pois sieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:54"]
[/quote]
Kokeile asua jossakin missä tärkeintä näyttää olevan hienolla autolla ajo kotioven eteen nurmikolle ja töissä juokseminen. Ja muistetaan sitten mainita kokoajan "on niin kiire, on niin kiire, taloudellisesti tiukkaa kun tää elämä on niin kallista". Ei tarvinnut miettiä tälläisiä kun sai asua huonomaineisessa lähiössä.
[/quote]
Oisko se elämä sitten onnellisempaa jossain jumalan selän takana murjussa kököttäen, ihan sama kiire sielläkin voi töissä olla ja rahat ei riitä mihinkään? Onko köyhyys ja niukkuus jotenkin ylevää, tekeekö köyhyys susta paremman ja henkisemmän ihmisen?
Ap tarkoittaa ehkä ylempää keskiluokkaa? Itse asun espoolaisessa aidosti keskiluokkaisessa pientalolähiössä (Kaupunginkallio) ja täällä on aidosti rentoa ja naapurit mukavia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:37"]
Ap on selvästi muuttanut Espooseen ja kuvitellut sen olevan jotain tiettyä. Itse olen asunut täällä aina ja tiedän, että elämää on monennäköistä tämänkin kaupungin sisällä. Minä en matkustele, laskettele, purjehdi tai tee mitään muutakaan, mitä en aidosti itse halua tehdä. Koti on hankittu itseä varten, paikaksi jossa on hyvä olla ja joka puitteiltaan miellyttää silmää ja täyttää tarpeet.
Ap, muuttakaa tai ette niin alkakaa nyt ihan ensialkuun elää näköistänne elämää ja etsikää omanlaisia ystäviä, eihän niiden tarvitse olla siitä lähinaapurista.
[/quote]
Mekin kyllä ihan hankittiin koti joka oli omannäköinen. Tiedän myös Espoossa lukuisissa paikoissa asuneena että täällä on hyvin erilaisia alueita (mm. Tapiola, Haukilahti, Espoon keskustan lähistö, Lippajärvi). Ja ei me Espoosta pois muuteta ;)
Pointti olikin nyt ehkä enemmän keskiluokkaisessa kulutusajatuksessa. ap