Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikkorahaneuvottelu 12v ja 16v

Vierailija
11.09.2014 |

eli millaisia viikkorahoja maksatte lapsillenne? Vaatteet ostamme heille ja viikonlopuksi karkkia tai muuta herkkua. Muut menot pitäisi itse maksella

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12 v ja 14 v, ja maksamme tietenkin kaiken (siis jos on meno vaikka kaverin kanssa uimahalliin tai burgerille tms, niin siihen saa matkarahat ja 5-7 euroa). Viikkorahaa tulee 3 tai 4 euroa, mutta maksamme sen viiden viikon kuukausirahana tyyliin 15 euroa/20 euroa. Hommiin kuuluu vuoronperään roskapussin vienti ja keskiviikkoisin asunnon imurointi, toinen ottaa keittiön ja olkkarin, toinen eteisen ja vessan + omat huoneet. Lisärahaa voi tienata tekemällä koti/pihatöitä, kuten haravointi, halonhakkuu, ruohonleikkuu, lumenluonti, matontamppaus, vessanpesu ja lattianpesu. Eipä nuo ole lisää kyselleet, eikä ole vissiin tarvettakaan. Ruokaa laittavat molemmat ilman maksuakin :)

Vierailija
2/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16-vuotiaalle pojalle maksetaan tehtyjen kotitöiden mukaan. Kodin yhteisten tilojen imuroinnista kerran viikossa saa 10 eur. Siitä, että ilalla tiskaa ne astiat, joita ei panna astianpesukoneeseen (yleensä pari kattilaa / paistinpannua ja muutama puinen työväline) saa 1,50 eur / kerta. Oma huone pitää pitää siistinä ilman mitään maksuja.

Lisäksi maksamme vaattee, koulukirjat, soittoharrastuksen hankintoineen, kännykkälaskusta 10 eur / kk ja bussiliput.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä saanut viikko/kuukausirahaa ja kotitöistä en saa palkkaa

T. Tyttö 16v

Vierailija
4/15 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole saanut koskaan tiettyä viikko-tai kuukausirahaa. Rahaa olen saanut itse töitä tekemellä, esim. lapsen vahtihommia, kesätöitä yms.yms.

Mutta kyllä. Rahaa sain jos oli tarvetta. Eli vanhemmat kustantavat asumisen ja kaiken muun. Omat vaatteet pyrin ostamaan itse. Ja nyt olen säästämässä rahaa viikon lomamatkaan Turkkiin, koska maksan itse osan matkasta. 

Koskaan en ole kinunnut rahaa tai käyttänyt ''osta mulle tää''- toimintoa. Aina tarjoudun maksamaan takaisin jos he ostavat jotain minulle, joka ei ole mikään ns. tarpeellinen.

Vanhempani ovat hyvin tasavertaisia minua ja veljeäni kohtaan.

Tulevaisuudessa, en ehkä haluaisi antaa lapsilleni tiettyä rahamäärää, vaan tarpeen tullen. Ja pyrin heidät opettamaan viisaaseen rahan käyttöön.

T.16-vuotias tyttö

Vierailija
5/15 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8lk on saanut 8 e/vkossa ja 6 lk 5 e. Ensi vuonna tulee indeksikorotus ja molemmat yläasteikäiset saavat kympin. 

Raha menee karkkiin, ja sitten säästävät, jotta saavat ostaa pelejä tai kuulokkeita tai jotain. Itse ei tarvi ostaa mitään pakollista.

Vierailija
6/15 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v sain 100e kuussa, kun sovitut hommat oli tehty. Tuon rahan käytin sitten vaatteisiin (vanhemmat tietty osti pakolliset esim talvitakin jne) ja kaikkiin muihin juttuihin rahaa ja loput pistin säästöön jos jäi yli. Rahat EI todellakaab menny juomiseen tai tupakkaan, olin kiltti teini:D

Omasta mielestäni tuo oli varsin hyvä taktiikka. Oppi, kuinka paljon vaatteet ja ruoka maksaa, kuinka paljon menee rahaa leffassa tai raflassa jne. Sitten kun muutin kotoa pois ei tullut ollenkaan yllätyksenä, kuinka "vähän" satasella loppupelissä saa, toisin kuin osalle ystävistäni joilla ei ollut kuukausirahaa, vaan vanhemmat sitten makseli esim shoppailureissulla kaiken jne.

Vierailija
7/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 10v saa 3e viikko oman huoneen siivous ja roskien vienti

Vierailija
8/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v saa kolmekymppiä kuussa, 11v kaksikymppiä. Nuo voi tuhlata kavereiden kanssa tai ostaa jonkun korun yms. Tekevät kotitöitä kun pyydän.

Vierailija
9/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon asettelu oli jo täysin väärä, tuonikäisten kanssa ei neuvotella, säännöt sanellaan ja jos ei toimi, niin se on voivoi.

Vierailija
10/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias saa 6 euroa viikossa. Sitten maksamme leffaliput, vaatteet, bussikortin  ja purilaissyömiset kavereiden kanssa.

Vierailija
11/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuota kotitöistä maksamista. Eri asia jos tekee pihahommia, puiden kantamista, haravointia yms. Kukin tyylillään :)
Itse en koskaan saanut viikkorahaa, tein kotityöt mukisematta ja rahaa sain ehkä uimahallissa käyntiin. Vaatteetkin jouduin ostamaan itse 12vuotiaasta asti. Rahaa sain tosin ihan kiitettävästi kun olin koko viikonlopun siskoni luona vahtimassa hänen lapsiaan.

Itse en siis lapsilleni aijo viikkorahaa antaa. Rahaa saa työtä tekemällä, kotityöt ei kuulu siihen sillä se on kaikkien homma eikä mikään vain äidin tehtävä

Vierailija
12/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon pitäisi maksaa, jos kerran maksavat itse mm. hygieniatarvikkeensa, lääkkeensä, bussikorttinsa, harrastuksensa, kampaaja/parturikäynnit, koulutavarat, oppikirjat lukioon/ammattikouluun ja ruoat.

bussikortti 16-vuotiaalle noin 50 euroa, lääkkeet ja hygieni 50 euroa, harrastukset 100 euroa, kampaaja 40 euroa, koulu10-150 riippuen onko lukiossa, ruoat 200 euroa.

Eli 410- 550 euroa.

Asumisen kai kustannatte sentään????

Vierailija
13/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan antaisin rahaa tarpeen mukaan leffalippuun tai kaverin kanssa jos käyvät ulkona syömässä, en tiettyä summaa karkkiin joka viikko. Meilläkään ei lapsena ollut mitään kiinteää summaa vaan saatiin rahaa tarpeen mukaan, ei mitään rikkaita oltu kun lama vei työpaikan äidiltä, isällä sentäs pysyi. Kotitöihin osallistui kaikki sen mukaan mitä ehti, ei niistä meille maksettu. Herkkuja löytyi kun leipoi itse jos edelliset oli syöty, tarvikkeet oli aina olemassa. Vaatteita tehtiin itse tai saatiin ja laitettiin eteenpäin kierrättämällä, joskus tuli jotain ostettuna uutenakin, yleensä siitä alerekistä.

Lapsella ei ole vielä tarvetta omalle rahalle, mutta kai sitä on jo aloittanut samojen sääntöjen toiston, jotenkin kiinteä viikkoraha tuntuu vieraalle ajatukselle. Toki jos lapsi haluaa alkaa säästämään johonkin niin voin yrittää muuttaa ajatteluani ja neuvotella lapsen kanssa.

Vierailija
14/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on 7 vuotiaasta alkaen saanut ikävuosien verran viikkorahaa. Sillä voi ostaa itselleen haluamiaan asioita. Aiemmin joskus legoja, jonkun lelun, nykyään välipalaa koulussa, pelejä, lehtiä, tai jätskin yms. On nyt 14 v. On tästä säästänyt n 2000 e, toki tässä on lisänä rahalahjoja ja on saanut pitää kirpputorilla myymiensä lelujen ja kirjojen rahat. Suhteellisen isosta viikkorahansa johtuen ei ole tarvinnut kuulla osta äiti kinuamisia, koska hänelle on itsellään ollut rahaa osta ( mitä ei sitten juuri raaski tehdä).

Vierailija
15/15 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta, 13-17 v., kaikilla sama viikkoraha, 7 e. Kaikki maksetaan, tuota rahaa eivät varsinaisesti tarvitse muuhun kuin ehkä ylimääräisiin karkkeihin. Säästävät osan. Lisäksi käteistä rahaa tulee sukulaisilta, ja itsekin annan usein 'korotettua' viikkorahaa oman rahatilanteeni mukaan. Raha ei liity mihinkään kotitöihin tms. Mielestäni on hyvä, että lapsilla on tietty summa aina tulossa, jonka myötä voivat suunnitella menojaan ja hankintojaan. Vanhimmalle annan lisää rahaa aina välillä, että saisi koulussa ostettua kahvia ja välipalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän