Millaisia ulkonäköönne kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet?
Millaisia ulkonäköönne tai olemukseemme kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet? Pidetäänkö sinua ilkeänä, tyhmänä, laiskana tms.?
Itse olen vaalea- ja pitkähiuksisena nuorena naisena saanut usein ehkä vähän yllätyksettömästi kohdata olettamuksia tyhmyydestäni ja pinnallisuudestani. Raflaavin ja edelleen raivostuttavan esimerkki on eräs tyttö, jonka kanssa olin samassa lukiossa ja myöhemmin opiskeluaikanani hetken aikaa samassa työpaikassa. Hän oli päättänyt, että olen pintaliitäjäpissaliisa ja toi näkemystään esiin sekä ollessamme kahdestaan että isommassa porukassa, pari esimerkkiä:
- kerroin tauolla mieheni lähtevän venereissulle, johon hän totesi "No sä et varmaan voi lähteä mukaan, kun sun kynnet katkee ja vaatteet menee likaiseksi, voi voi voi".. Paikalla oli muitakin ja hämmentyneenä sanoin vain, ettei sellaiset mua haittaa.
- kerroin meneväni naimisiin varsin pienimuotoisesti ei-kirkollisin menoin, "Siis miksi? Mä ainakin kuvittelin sut prinsessamekossa isoihin megaprinsessahäihin".... Joo ei?
- vähätteli mun osaamista lukioaikana kaikissa aineissa ja piti itseään niin paljon parempana. Nyt olen korkeakoulutettu, hän monet koulut keskenjättänyt ja töissä paikassa, jossa ei tarvitse mitään koulutusta.
Emme ole enää tekemisissä. :)
Kommentit (66)
Minulla on isot rinnat, joten pidän varmasti seksistä valtavasti ja olen helppo. Todellisuudessa pidän seksistä varmasti sen verran kun keskiverto suomalaisnainen, eikä minulla ole ollut montaa kumppania.
olen leväharteinen & selkäinen, rinnat ovat pienet & jokainenhan tietää miten urheiluliivit litistävät povea?
no joka tapauksessa, menin suoraan salilta Makuuniin hakemaan leffaa. verkkarit, urheiluliivit, t-paita, ei meikkiä & lippis päässä. pihalla joku mies huusi "hyi vittu ! transu! ja kun hölmönä kysyin että "anteeksi mitä?!" niin alkoi mesota, että "näkeehän sen sokeakin että oot ollu mies!"
muutenkin itsetunto matala ison nenän & aknen takia, sitten vielä luullaan mieheksi !
Sama kuin seiskalla eli urheilen ja olen ylipainoinen. Ihmiset kuvittelee, etten ymmärrä mitään treenaamisesta tai ruokavaliosta...
23 jatkaa, lajini on jenkkifutis.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:34"]
23 jatkaa, lajini on jenkkifutis.
[/quote]
No ei kai siinä lajissa kovin heiveröiset tyttöset pärjäisikään :D (hohoo, oliko tää taas ulkonäköön liittyvä ennakkoluulo?!)
Heh! Tavallaan oli ennakkoluulo, koska joukkueeseen tarvitaan monen kokoisia, isoja mörssäreitä ja hoikkia nopsajalkoja :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:27"]
Olen tyyliltäni sellainen runotyttö; silmälasit, otsatukka, suloisia vaatteita jne. ja jotkut ovat luulleet minua sen vuoksi araksi, hempeäksi, konservatiiviseksi ihmiseksi. Oikeasti olen melko karski, vahvaluonteinen sekä käytännönläheinen ihminen. Vieläpä hirveä perverssi lisäksi.
[/quote]
Samastun. Miehille tämä on tietty yllätys. Yleensä positiivinen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:30"]olen leväharteinen & selkäinen, rinnat ovat pienet & jokainenhan tietää miten urheiluliivit litistävät povea?
no joka tapauksessa, menin suoraan salilta Makuuniin hakemaan leffaa. verkkarit, urheiluliivit, t-paita, ei meikkiä & lippis päässä. pihalla joku mies huusi "hyi vittu ! transu! ja kun hölmönä kysyin että "anteeksi mitä?!" niin alkoi mesota, että "näkeehän sen sokeakin että oot ollu mies!"
muutenkin itsetunto matala ison nenän & aknen takia, sitten vielä luullaan mieheksi !
[/quote]
Olisit sanonut sille, että päinvastoin, oot vaihtamassa naisesta mieheksi, senkin ignorantti vajakki. Kamalaa joka tapauksessa, mitä transsukupuoliset joutuvat tuolta tyypiltä kestämään. Ja näköjään kaikki muutkin :/
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:30"]
olen leväharteinen & selkäinen, rinnat ovat pienet & jokainenhan tietää miten urheiluliivit litistävät povea?
[/quote]
Apua! Tästä tulee mieleen, kun odottelin kerran teininä bussia ja kaksi puliukkoa käveli ohitseni, toinen tokaisi vähän matkan päästä: "Ihan hyvän näkönen -- mut ei oo alkanu tissit vielä kasvaa! HÄHÄHÖHÄHÄHÄÄÄ!" ... Siis mitä helvettiä?
-Ap
Ihmiset tuntuvat luulevan, että koska olen pullero, minulla on huono itsetunto. Saan aika paljon sellaista tsemppipuhetta, sä-oot-just-hyvä-tuollaisena-kuin-olet, vaikka en koe sellaiselle mitään tarvetta, pidän itseäni ihan hyvännäköisenä naisena ja totta munassa olen just hyvä just tällaisena.
Jotkut pitävät vähän ylimielisenä, mutta se harhaluulo on yleensä karistettu, kun on päästy keskustelutasolle. Luulen, että se johtuu paljon hiukan huonosta näöstäni. Joudun siristelemään silmiäni tarkentaakseni katsetta, ja se saa ilmeen tuimaksi. Enkä välttämättä hoksaa moikata kaupungilla, kun en kovin kaukaa tunnista, ellei sitten vaatteista ja olemuksesta.
Nuorena, kun ulkonäköni oli aika tavalla vähemmän konservatiivinen, aika yleinen oletus oli, että olen ihmisenä jotenkin kova. Totuushan on, että olen pehmeä ja kiltti kuin kissanpentu, olen aina ollut.
Näitä riittää, tässä tulee osa:
- ala-asteella kysyttiin käytänkö peruukkia koska hiustyylini ei ole "perinteinen suomalainen hiustyyli" ja haukuttiin hienostelevaksi prinsessaksi. Niin ihminenhän saa itse valita että minkälaisten hiusten kera tähän maahan syntyy? ja onko suora hius se ainoa oikea hiustyyli.
- Korkokengät pilaa jalat ja hehehehehe. Joopajoo. Kuka väittää että on pakko kävellä 15cm korot jalassa 24/7? Katsokaa vaikkapa Englannin kunigatarta, hän on hyvin vanha ja käyttää pieniä korkoja mutta jaksaa silti kävellä! Eivät korot tee naisesta huonojalkaista ihmistä, se riippuu siitä ovatko kengät sopivat ja miten korkea korko on.
- Vanha juoppo sanoi bussissa että "kannattaisi sinunkin bilettää vähemmän! Ei joka viikonloppu tarvitse bilettää!!!" olen nainen joka on viimeksi "bilettänyt" ala-asteen limudiscossa, muissa en ole käynyt enkä käy, olen absolutisti. Juoppo päätteli minun olevan aikamoinen bilehirmu, ulkonäöstä/vaatteistani ja vastaavanlaisiin on tullut aiemminkin törmättyä. Ja samaan kategoriaan varmaankin kuuluisi myös se että etenkin aikaisemmin miehet tulivat aina minulta pyytämään tupakkaa/tulta tupakkaan, en ole koskaan polttanut mutta ilmeisesti näytän tupakoijalta. Usein kävi myös niin ettei joku uskonut vaan jäi inttimään niitä tupakoita.
- On luultu että minulla on ollut runsaasti poikaystäviä, yhden illan juttuja jne. vaikka ei ole ollut, on ollut paljon vähemmän kuin muilla saman ikäisillä. Yksi mies myös kerran totesi minusta että "niin aina sinulla on joku kumppani! aina on! myönnä vaan, tiedän kyllä!!" ja sanoi tuon vielä silloin, kun olin ollut yli vuoden sinkkuna tapailematta ketään.
Lihavuuteni takia minulle huudellaan kaduilla, kuiskitaan esim. junassa ja nauretaan katsoen minua ja joskus tölväistään vaikkapa kaupassa ajattelemattomasti.
Kaksi päivää sitten lääkäri oli aidosti yllättynyt, kun kerroin paljonko liikun viikon aikana (enemmän kuin suositukset) ja takelteli sitten puheissaan hetken.
Mä en tiedä. En yleensä tutustu sellaisiin ihmisiin, joilla on ennakkoluuloja minua kohtaan.
Mutta jos tätä palstaa on uskominen, ihmiset pitävät minua joko:
a) pinnallisena fitnesspimuna, jonka päähän mahtuu vain punttisali, rahka ja itsensä kuvaaminen salin peilin kautta. (Olen lihaksikas, mutten käy salilla. Treenaan kotona. Rahkaa en syö.)
b) pinnallisena, yli-impulsiivisena, kouluttamaton, ajattelemattomana, piittamattomana, roskasakkina, jonka elämän päätarkoitus on juoda kaljaa, nussia ja polttaa röökiä. (Tämä koska minulla on tatuointeja. En polta, en juo, en nussi muita kuin aviomiestäni. En ole piittaamaton, en impulsiivinen, enkä ajattelematon. Ylempi ammattikorkeakoulututkintokin on takataskussa.)
c) pinnallisena ja ylimielisenä nörttinä. (Tämä koska olen hiljainen ja luen paljon.)
Mutta tosiaan, irl, en näistä tiedä. Ainakaan kukaan ei ole tunnustanut että heillä olisi jotain ennakkoluuloja ollut.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:23"]
Homoksi on jotkut luulleet, kun olen kalju ja lihaksikaskin. Sellaiseksi homoksi joka panee perseeseen, eikä ota, kun olen naamaltani vähön rujon näköinen. En kyllä tiedä miksi, mutta ei se haittaakkaan, joskus on homot kourinu perseestäkin. Ei sekään oikeastaan haittaa. Olen ennakkoluuloton ja kaikki me ollaan ainakin vähän biseksuaaleja.
[/quote]
Anteeksi ohis, mutta tämän kirjoittaja vaikuttaa todella symppikseltä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:44"]Minä no, olen aika kaunis ja usein ihmiset (useimmiten naiset)muodostavat mielipiteen samantien että olen ylimielinen. Totuus on että olen introvertti ja ujo. Harmittaa :(
[/quote]
Tämä sama. Monet ovat sanoneet miten ovat yllättyneet tutustuessaan minuun. Olenkin mukava.
Olin pari viikkoa sairaalassa. Hoitsut olivat porukalla päätelleen minun olevan kovakin baarikärpänen. Kuulin tästä eräältä hoitsulta ja kysyin mihin päätelmä perustuu, ja vastaus oli ulkonäköni. Olon tuolloin 26 tai 27, ikäistäni nuoremman näköinen ja hoikka värjätyillä hiuksilla ja yhdellä kasvolävistyksellä. Siviilivaatetuksena yleensä farkut ja villapaita.
Olen lihava, ja monet pitävät lihavia laiskoina, saamattomina, itsekurittomina.
Olen todella kova tekemään töitä (esimiehet kiittäneet miten ahkera, aikaansaava, nopea ja tehokas olen, teen myös paljon ylitöitä).
Vapaa-ajalla myös harvoin ns. lepään, vaan teen paljon juttuja; olen himosiivoaja, himokokkaaja, ulkoilen lasten kanssa, urheilen, harrastan käsitöitä, kunnostan huonekaluja yms. yms.
En koskaan lepää sohvalla, kerran viikossa "sallin" itselleni hieman ruutuaikaa, jonka käytän netissä, maksan siellä laskut, hoitelen asioita, luen lehdet ja surffaan viihdettä.
Kaikki vapaa-aikani menee siis kaikkeen muuhun kuin sohvalla makaamiseen, tai tv.n tuijottamiseen...
Käyn myös kansalaisopiston kursseilla kehitämässä mm. kielitaitoani säännöllisesti.
Olen hoikka ja poikamainen, lyhyttukkainen ja käytän miesten vaatteita. Ajan ammatikseni rekkaa - minun on siis pakko olla lesbo ;D
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:05"]
Taitaa olla aika tyypillinen käsitys tuo, että nätti ja huoliteltu ei voi olla fiksu. Jopa pomo on töissä vihjaissut minun olevan tyhmä, kun en osannut käyttää erästä laitetta jota en ole koskaan käyttänyt. Sanoi siihen, että "aijuu, sä puhut enemmän tuota ulkonäön kieltä." Olin ihan hämmentynyt tuosta.
[/quote]
Tuota kohtelua saa itseään hieman vanhemmilta naisilta helposti hyvällä ulkonäöllä.