Millaisia ulkonäköönne kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet?
Millaisia ulkonäköönne tai olemukseemme kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet? Pidetäänkö sinua ilkeänä, tyhmänä, laiskana tms.?
Itse olen vaalea- ja pitkähiuksisena nuorena naisena saanut usein ehkä vähän yllätyksettömästi kohdata olettamuksia tyhmyydestäni ja pinnallisuudestani. Raflaavin ja edelleen raivostuttavan esimerkki on eräs tyttö, jonka kanssa olin samassa lukiossa ja myöhemmin opiskeluaikanani hetken aikaa samassa työpaikassa. Hän oli päättänyt, että olen pintaliitäjäpissaliisa ja toi näkemystään esiin sekä ollessamme kahdestaan että isommassa porukassa, pari esimerkkiä:
- kerroin tauolla mieheni lähtevän venereissulle, johon hän totesi "No sä et varmaan voi lähteä mukaan, kun sun kynnet katkee ja vaatteet menee likaiseksi, voi voi voi".. Paikalla oli muitakin ja hämmentyneenä sanoin vain, ettei sellaiset mua haittaa.
- kerroin meneväni naimisiin varsin pienimuotoisesti ei-kirkollisin menoin, "Siis miksi? Mä ainakin kuvittelin sut prinsessamekossa isoihin megaprinsessahäihin".... Joo ei?
- vähätteli mun osaamista lukioaikana kaikissa aineissa ja piti itseään niin paljon parempana. Nyt olen korkeakoulutettu, hän monet koulut keskenjättänyt ja töissä paikassa, jossa ei tarvitse mitään koulutusta.
Emme ole enää tekemisissä. :)
Kommentit (66)
En ole koskaan ollut mikään kaunotar. Hiukseni ovat tummat ja ohuet. Kun ne olivat vieläpä lyhyet, enkä ollut parisuhteessa, niin koulu- ja työkaverit pitivät minua lesbona. Ruma nainen ja sinkku = lesbo automaattisesti.
Olen harteikas ja roteva ja pukeudun androgyynisti = olen lesbo. Ja mustasankaiset silmälasit tekevät ihmisestä ilmeisesti taiteilijan tai arkkitehdin. Oikeasti olen ihan hetero ja perheenäiti ja teknisellä alalla.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:08"]
Olen hoikka ja poikamainen, lyhyttukkainen ja käytän miesten vaatteita. Ajan ammatikseni rekkaa - minun on siis pakko olla lesbo ;D
[/quote]
Tää on muuten hassua. Itse tunnen monta ns "femmeä" eli todella naisellista lesboa. Jotenkin siis yhdistän sellaisen korostetun naisellisuuden lesboudessa, ennemmin kuin miesmäisyyden. :D Ainoa miesmäinen lesbo, jonka olen tuntenut, vaihtoi sukupuoltaan, eli hän ei varsinaisesti ollut lesbo.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:10"]
En ole koskaan ollut mikään kaunotar. Hiukseni ovat tummat ja ohuet. Kun ne olivat vieläpä lyhyet, enkä ollut parisuhteessa, niin koulu- ja työkaverit pitivät minua lesbona. Ruma nainen ja sinkku = lesbo automaattisesti.
[/quote]
Hmm, tämänköhän takia minuakin on luultu lesboksi...
Mua luullaan usein ylimieliseksi ja usein ollaan yllättyneitä mun älykkyydestä, siis esim. arvosanoista lukiossa. Oon ihan nätti ja pukeudun muodikkaasti ja huolitellusti, en käytä paljoo meikkiä. En siis omasta mielestäni vaikuta itseäni korostavalta tai tyhmältä ihmiseltä. Mua luullaan usein myös venäläiseksi tai itäeurooppalaiseksi. Joku kasvonpiirteissä tekee sen. Just yksi kaveri sanoi että näytän puolalaiselta. :D
Siksi että olen nätti, hiljainen ja aika arka/ujo, minut tulkitaan ylimieliseksi ja töykeäksi. Se oikeasti satuttaakin joskus, kun minä en tahdo olla missään nimessä ilkeä tai aiheuttaa kenellekään pahaa mieltä, ja sitten kuitenkin tulkitaan noin.
Kun kerron, että mulla on neljä lasta, niin lähes tulkoon aina vastapuoli ei ole uskoa korviaan. Huolehdin lasteni lisäksi myös itsestäni, olen hoikka ja kauniiksikin haukuttu.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:45"]
Monesti pidetään jotenkin vastuuttomana, päihdemyönteisenä huithapelina ja kaikinpuolin epäkelpona ihmisenä ja mutistaan "nykyajan nuorista". Olen 36v irokeesipäinen punkkariäiti, en vastuuton enkä edes päihdemyönteinen - olen töissä päihdelaitoksessa, käyn töissä, hoidan lapset ja kodin, asun punkkarimiehen, lasten ja koirien kanssa vieläpä uudessa omakotitalossa.. katseli naapurit aika kauan oudosti kun muutettiin, mutta tutustuessa kyllä asenteetkin muuttui :)
[/quote]
Kuulostat ihan mahtavan ihanalta, olisitpa mun naapuri!
Ärsyttää kun mobiilissa ei pääse näkemään kaikkia sivuja kuin vain vastaamalla!
Koska olen ylipainoinen... tittidii, olen varmasti sinkku! :)
Olin bileissä ja kaiken lisäksi avopuolisoni kanssa. Eräs kanssabilettäjä päätti ykskantaan että "Nyt mennään etsimään sinullekin mies!". Aluksi tämän sivuutti naureskelemalla, että mitähän se oma mies sellaisesta toiminnasta pitäisi. Mutta kun hän jäi aika lailla jumiin tämän pakkomielteensä kanssa, oli pakko vähän hölmistyneenä ja vielä minut tuntevien säestyksellä muistuttaa, että minä toden totta olen parisuhteessa, ja että miesystäväni istuu tuolla tuolilla. Vastauksena sain vain lähinnä huvittuneita kädenhuitaisuja ja naurahduksia.
Kieltämättä sen illan aikana tuli hölmistyneenä pohdittua, olenko vain kuvitellut itselleni komean, mukavan miehen ja kuvitellut hänet vieläpä samoihin bileisiin.
Ai niin: sama ihminen myös analysoi minut myös "emäntätyyppiseksi" naiseksi, joka näyttää tomerasti kaapin paikan. Todellisuudessa miellän itseni aika lempeäksi lulluksi, kaikkea muuta kuin tomeraksi emännäksi. :)
Ylipainoisena minulla ei voi olla lihaksia, kuntoa, terveellinen ruokavalio eikä hyvää avioliittoa ja seksielämää normaalipainoisen miehen kanssa. Kun minulla todettiin raskauden aikana raskausdiabetes, hoitaja ennusti minulle lääkitystä ja insuliinipistoksia sekä kakkostyypin diabetesta. Eipä tullut muita kuin raskauden aikainen lääkitys. Raskauden jälkeen imetyksen aikana paino tippui normaalilukemiin eikä diabeteksesta oo tietoakaan. Olin siis ennen raskautta ylipainoinen ja kaikki varoittelivat raskauskiloista ja puoli vuotta raskauden jälkeen olin normaalipainoinen. Että semmosia ylipainoon ja raskauteen liittyviä ennakkoluuloja.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:07"]Nyt olen korkeakoulutettu, hän monet koulut keskenjättänyt ja töissä paikassa, jossa ei tarvitse mitään koulutusta.
[/quote]
Veikkaan, että vaikka et olisi ennakkoluuloinen, niin olet kuitenkin ylimielinen ja arvotat ihmisiä tiukasti koulutuksen mukaan. Ja olet ylpeä siitä.
Meikkaan runsaasti ja minulla on pitkät vaaleat hiukset. Minulla on isot silmät ja muhkeat huulet, nenä on suurehko mutta kasvot ovat melko nätit. Olen lyhyt ja nuoren näköinen sekä todella siro ja hoikka. Alahuulessa on yksi timantti lävistyksenä. Minua on säälitelty usein teiniäitinä, mutta olen oikeasti 26v aikuinen nainen ja aikuisiällä myös lapseni saanut. :D
Olen lyhyt tyttö, olen siis lapsi. Minulle puhutaan kuin lapselle sekä neuvotaan yksinkertaisissa asioissa. Työelämässä minua ei tarvitse katsoa silmiin kun jutellaan, lisäksi on helppo ohittaa tällainen lapsonen esimerkiksi tapaamisissa. Onneksi olen tästä sisuuntuneena kasvattanut selkärangan, enkä ihan joka jutusta enää hämilleen mene... sitä saa mitä tilaa. ja ikää on 30.
Olen kouluttautunut luovalle alalle. Harvoin haluan kertoa ammatistani tai koulutuksestani esim. illanistujaisissa vieraalle, mutta silloin tällöin joku sitä päätyy kysymään. Tarvinneeko edes kertoa? Sossupummi, taivaanrannanmaalari, haihattelija, vastuuton tai muuten vain ihminen, joka ei ole päässyt lapsuutensa julkkistason haihatuksista eteenpäin.
Hauskimmat ennakkoluulot ovat olleet, että opiskelijat vetävät tunnit toisensa perään viiniä ja tekevät taidettaan tukevassa neuvoa-antavassa. Puhumattakaan muista tripeistä... Tiedä häntä muista opiskelutovereistani, mutta tuntimme olivat ennakkoluuloja huomattavasti tylsempiä. Minä taas vietin melko laiskanpulskeaa opiskelijaelämää muutenkin. Taisin mennä yhdelle ainoalle oppitunnille krapulassa, enkä ole eläessäni kokeillut huumeita.
Minua luullaan tyhmäksi, naiiviksi ja kokemattomaksi sekä epäpäteväksi, koska näytän nuorelta. Oikeasti ikää on 30 vuotta ja akateeminen loppututkinto. Paha vaan kun siististä ja konservatiivisesta pukeutumisesta huolimatta työhaastatteluissa tuijotetaan babyface-kasvojani enemmän kuin oikeaa pätevyyttäni.
Olen aina ollut sellainen, että aamutoimissa kuuluu perusrasvauksen lisäksi kevyt meikki. Urheillessa en käytä meikkiä, mutta muuten kyllä.
Tämähän aiheutti sen, ettei minua otettu tosissaan, kun kerroin olevani väsynyt koliikkia huutavan kuopuksen kanssa. "No jaksathan sä meikata ja liikkua, et sä nyt voi mitenkään väsynyt olla." Liikkuminen on minulle elämäntapa, joten sain siitä voimia, mutta väsynyt olin silti.. Niin väsynyt etten uskaltanut pitkään aikaan ajaa autoa, kun pelkäsin että nukahdan rattiin. Jos istuin alas, nikahdin miltei välittömästi istualleen..
jotkut sukulaiset myös pitävät minua jollain tapaa hienohelmana. Yllättyvät, edelleen, joka kerta kun näkevät minun lotraavan mudassa lasten kanssa, tai tekemässä lumilinnaa, vaihtamassa auton renkaita tai öljyjä. Kukaan ei myöskään halua uskoa, että osaan hoitaa kodin peruskorjauksia ihan itse.
Jotenkin sekin tulee monelle yllätyksenä, että rakastan Star Wars elokuvia, Dr. Whota, luen paljon, olen aina "pähkinöinä" kun jotain Uutta löydetään avaruudesta ja lempiharrastukseni on kutominen. :) olen kai yllätyksiä täynnä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:07"]Nyt olen korkeakoulutettu, hän monet koulut keskenjättänyt ja töissä paikassa, jossa ei tarvitse mitään koulutusta.
[/quote]
Veikkaan, että vaikka et olisi ennakkoluuloinen, niin olet kuitenkin ylimielinen ja arvotat ihmisiä tiukasti koulutuksen mukaan. Ja olet ylpeä siitä.
[/quote]
No veikkaat sitten väärin! Viittasin lainaamallasi kohdalla siihen, kuinka hän piti itseään lukiossa kaikessa minua parempana ja minua tyhmänä bimbona. Mulla on läheisiä ystäviä sekä kavereita kaikilta koulutusasteilta. :)
-Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:08"]
Olen hoikka ja poikamainen, lyhyttukkainen ja käytän miesten vaatteita. Ajan ammatikseni rekkaa - minun on siis pakko olla lesbo ;D
[/quote]
Tää on muuten hassua. Itse tunnen monta ns "femmeä" eli todella naisellista lesboa. Jotenkin siis yhdistän sellaisen korostetun naisellisuuden lesboudessa, ennemmin kuin miesmäisyyden. :D Ainoa miesmäinen lesbo, jonka olen tuntenut, vaihtoi sukupuoltaan, eli hän ei varsinaisesti ollut lesbo.
[/quote]
Ihmiset yllättyvät kuullessani lesboudestani, sillä olen hyvin tavallinen nätti nuori brunette..menisin heterosta mennen tullen enkä ole ikinä ollut miehen kanssa ....
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:37"]
Kun tukassa oli vielä rastat, luultiin että minulla on voimakkaita mielipiteitä ja olen todella persoonallinen. Oikeasti minulla oli vain rastat, muuten olen ihan tavallinen.
[/quote]
Minua taas luultiin monesti kasvissyöjäksi. Jotkut pitivät minua myös hamppuveikkona. Moni oli lähelläni esim kaupassa oli jotenkin varautunut, sain useasti osakseni mulkoilua ja todella nyrpeitä ilmeitä.