Miten saan kissan raapimaan raapimispuutaan?
Ostin kissalle hienon ja kalliin raapimispuun mutta se ei raavi sitä ollenkaan. Se raapii vain mattoa.
Olen kieltänyt raapimasta mattoa ja näyttänyt sille omin kynsin miten raapimispuuta raavitaan. Hihkuin raapiessani "Ooh ompa hauskaa, raps raps, ihanaa raapia tätä! Tule kokeilemaan! On niiiiiiin kivaa raapia tätä raapimispuuta. Raps raps."
Ei mitään vaikutusta. Vinkkejä?
Kommentit (29)
Lipastoa raapiessaan kissa katsoi olkansa yli ja naukui vaativasti.
Vaihda rasapimispuun paikkaa. Kissa raapii sitä kyllä kun se on hänen mielestään oikeassa paikassa! 😽
Vierailija kirjoitti:
Ei kissa tyhmä ole kuten joku yllä luulee, kyllä se raapii jos sitä kiinnostaa.
Se pitää saada kiinnostumaan raapimispuusta ENNEN kuin se kiinnostuu raapimaan mattoja, muutoin voi olla vaikea enää vaihtaa. Kissällä pitää siis pennusta asti olla mahdollisuus raapia muutakin kuin vain mattoa.
Ja kyllä kissaa voi opettaa siinä missä koiraakin, kyse on vain sen kiinnostuksesta joka on ihan erilainen kuin koiralla, koira kun ei paljoa ajattele touhkottaa vaan.
Meidän eräs kissa oppi hakemaan lankakerää kun sen sille heitti, sen kanssa oli helppo sen jälkeen leikki lankakerällä. Samaten se oppi avaamaan ovet kun halusi päästä huoneesta toiseen. Rääkkäystä on ottaa sitä jaloista kiinni ja pakottaa raapimaan.
Nyt esiinnyt kyllä vähän turhan suurena asiantuntijana sen takia, että olet saanut erään kissan juoksemaan lankakerän perässä. Mulla on ollut 6 kissaa ja kaikkia niitä on kiinnostanut lankakerät, ihan ilman mitään opettamisia.
Muutin helmikuussa uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden raapimispuun. Tämä on ensimmäinen, johon kummatkin kissani tykästyivät. Nukkuvat puun koreissa ja raapivat vartta. En tiedä, mikä tässä olisi niin kovasti erilaista kuin aiemmissa puissa muuta kuin, että tää nykyinen on tosi painava eli edes 7 kg kolli ei saa sitä liikkumaan vaikka kynsii runkoa.
Pikkukissan opetin uuden puun kynsimiseen juurikin noin, että kun oli kynsimässä ruokapöydän tuolia, nappasin syliin, kannoin raapimispuun luo, asettelin etutassut rungolle ja vetelin niitä runkoa pitkin. Hoksasi heti kuinka toimii, ei todellakaan ole mitään rääkkäystä tollanen.
Minä olen ensimmäistä kissaani lukuunottamatta leikannut kissoiltani kynsien kärjet pois viikon parin välein ja se vaikuttaa myös siihen, mitä haluavat kynsiä. Jos kissan kynnet on ns. luonnontilassa, niiden kärjet on tosi terävät ja jää helposti kiinni siihen, mihin kynsiään "teroittavat". Yleensä silloin kissa kynsiikin mielummin jotain vähän pehmeämpää kuten vaikka mattoa tai sohvan kulmaa. Kun terävät kärjet leikataan pois, kissa saa kynsimällä aikaan sen, mitä oikeasti hakee eli uloimman kerroksen irtoamisen ja siihen toimii parhaiten just esim. raapimispuiden köysivarsi.
Jotkut kissat myös raapivat mieluiten vaakatasossa eli jos raapimispuu ei ala kiinnostaa myöhemminkään, voi seuraavaksi hankkia sellaisen raapimislaudan. Puu on silti hyvä olla jo kiipeilyä ja muuta oleilua varten.
Teippat tindermiehen jeesarilla tankoon.
Raapimispuun ja maton materiaali ja kynsittävyys tuntuu erilaiselta. Osta kisulle oma pieni matto mitä voi raapia!
Minulla pikkukisu ei osoittanut mielenkiintoa kynsihoitoihin raapimapuuta vasten niin annoin lisäksi yhden metrisen pätkän kokopuista käsittelemätöntä seinäpaneelia jonka laitoin kissapuun pohjatukilevyn päälle. Sen hän hyväksyi ja nyt parin vuoden käytön jälkeen se on tosiaan sen näköinen, että sitä on pikku kynsin antaumuksella riivitty.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kissat myös raapivat mieluiten vaakatasossa eli jos raapimispuu ei ala kiinnostaa myöhemminkään, voi seuraavaksi hankkia sellaisen raapimislaudan. Puu on silti hyvä olla jo kiipeilyä ja muuta oleilua varten.
Unohdin tuossa äsken mainita että laitoin sen paneelinpätkän nimenomaan maan suuntaisesti, se on minun kissalleni mieluisampi asento. Isompi votkula tekee perinteisellä tyylillä kissapuuhun.
Meille kun hankittiin raapimisalusta, jossa oli kissanminttua, niin kissa raapi sekä tätä että makuuhuoneen lipastoa, joka piti lopulta peittää huovalla.