Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan kissan raapimaan raapimispuutaan?

Vierailija
11.09.2014 |

Ostin kissalle hienon ja kalliin raapimispuun mutta se ei raavi sitä ollenkaan. Se raapii vain mattoa.

Olen kieltänyt raapimasta mattoa ja näyttänyt sille omin kynsin miten raapimispuuta raavitaan. Hihkuin raapiessani "Ooh ompa hauskaa, raps raps, ihanaa raapia tätä! Tule kokeilemaan! On niiiiiiin kivaa raapia tätä raapimispuuta. Raps raps."

Ei mitään vaikutusta. Vinkkejä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:41"]Ei kissa tyhmä ole kuten joku yllä luulee, kyllä se raapii jos sitä kiinnostaa.

Se pitää saada kiinnostumaan raapimispuusta ENNEN kuin se kiinnostuu raapimaan mattoja, muutoin voi olla vaikea enää vaihtaa. Kissällä pitää siis pennusta asti olla mahdollisuus raapia muutakin kuin vain mattoa.

Ja kyllä kissaa voi opettaa siinä missä koiraakin, kyse on vain sen kiinnostuksesta joka on ihan erilainen kuin koiralla, koira kun ei paljoa ajattele touhkottaa vaan.

Meidän eräs kissa oppi hakemaan lankakerää kun sen sille heitti, sen kanssa oli helppo sen jälkeen leikki lankakerällä. Samaten se oppi avaamaan ovet kun halusi päästä huoneesta toiseen. Rääkkäystä on ottaa sitä jaloista kiinni ja pakottaa raapimaan.
[/quote]
Jos viittasit viimeisellä lauseella viestiin 10, niin olen kyllä eri mieltä. Ei sitä kissaa tarvitse repiä ja pakottaa raapimaan, vaan kevyesti auttaa ottamaan tuntuma kynsillä siihen raapimispuuhun. Ei väkisin eikä silloin jos kissa ei ole mukana jutussa ja haluaa pois. Kissaa voi kouluttaa, olen samaa mieltä, mutta kun ei kaikki kissat vaan kiinnostu leikin kautta, tai sitten jos kauan on saanut mattoa raapia, ei ymmärrä että raapimispuu on hänen oma juttunsa eikä mamman uusi sisustuselementti. Ei kissa välttämättä uskalla ottaa tuntumaa uusiin juttuihin, yhdessä voi näyttää että se on ok ja aika kivaakin. -10

Vierailija
2/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:47"]

Jos viittasit viimeisellä lauseella viestiin 10, niin olen kyllä eri mieltä. Ei sitä kissaa tarvitse repiä ja pakottaa raapimaan, vaan kevyesti auttaa ottamaan tuntuma kynsillä siihen raapimispuuhun. Ei väkisin eikä silloin jos kissa ei ole mukana jutussa ja haluaa pois. Kissaa voi kouluttaa, olen samaa mieltä, mutta kun ei kaikki kissat vaan kiinnostu leikin kautta, tai sitten jos kauan on saanut mattoa raapia, ei ymmärrä että raapimispuu on hänen oma juttunsa eikä mamman uusi sisustuselementti. Ei kissa välttämättä uskalla ottaa tuntumaa uusiin juttuihin, yhdessä voi näyttää että se on ok ja aika kivaakin. -10

[/quote]

Siihen viittasin kyllä. Mutsin kissa ei ainakaan koskaan teroittanut kynsiään raapimispuuhun, koska se ostettiin ihan liian myöhään, vasta siinä vaiheessa kun tajuttiin sohvan ja kynnyksien jne. olevan rumassa kunnossa. Eikä se todellakaan pitänyt siitä että sen tassuihin tartuttiin, se vaan ei jaksanut kiinnosttua ollenkaan raapimuspuustaan. Eikä kyllä kissanmintustakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa esim. vanhaa räsymattoa raapimispuun ympärille, ja kissan sitä raapiessa kehua vuolaasti.:) Samaan aikaan kannattaa pitää matot kokonaan pois lattioilta, jotta houkutus puuhun tutustumiseen on suurempi. Kun kissa on muutamia kertoja hoksannut raapia mattoon kiedottua puuta, niin voit koittaa poistaa maton ja laittaa enää pienen kaistaleen räsymattoa puun ympärille.(kirpparilta ainakin saa melkein ilmaiseksi vanhoja mattoja joita voi leikellä:) Jos kissa jatkaa puun käyttöä vaikka maton osuutta siinä on vähennetty, voit koittaa ottaa maton kokonaan pois raapimispuusta ja vain odotella josko katti tyytyisi puuhun ilman mattotuntumaa.:) Tosiaan koko tämän vaiheen ajan kannattaa pitää kaikki muut matot poissa kissan ulottuvilta, jos vain mahdollista.

Vierailija
4/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko puun päälle kääräistä palasen samanlaista mattoa, jos tämä on vain matskukysymys.

Vierailija
5/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan leikitys puuta vasten voi myös auttaa, höyhenpäiset leikitystikut ja niiden avulla kissa puuta kohti :)

Vierailija
6/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripottele tahi levittele kissanminttua siihen, tietenkin sillä edellytyksellä että kissasi pitää kissanmintusta.

Vierailija
7/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeks ensin pieni hekottelu saamalleni mielikuvalle. tein itse aikoinani samaa ja hihityskohtaus tajuttuani miltä näytin karkotti kissan lopullisesti raapimispuulta.

toinen kissa tykkäsi ja raapi että säleet lenteli ja toinen jatkoi eteisen maton ihanaa nyppypintaa raapimalla :/ kokeile jotain houkutuslelua puuta vasten jos hyppisi ja vähän raapisi, jos se olisi mukavaa. kissoja ei voi oikein..hmm..opettaa..

Vierailija
8/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kissa aloittaa maton raapimisen laita raapimispuu siihen tyrkylle.

Vierailija
9/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissanmintulla. Siis vähän vaan kerralla, ei koko bägiä :)

Vierailija
10/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaihmiset ovat kyllä omituisia :D Itse olen esitellyt kissalle uutta petiä silittelemällä sitä ja samalla "rohkaisevasti fiilistellyt" että aijaijaiiii...kyllä sun nyt kelpaa tässä kölliä...niin pehmoinen, katsoppas nyt...aijaiiii....

Samalla kissa köllöttänyt sängyn päällä ja katsonut minua kuin mitäkin ääliötä :D

Vierailija
11/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sitä raapia mattoa ja kiellä raapimasta raapimapuuta.

Vierailija
12/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä se raapimispuu siihen kohtaa mattoa, mihin kissa yleensä menee. Tai vaihtoehtoisesti levittele siihen maton kohtaan sitrushedelmän kuoria ja raapimispuuhun kissanminttua.

Vierailija
13/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:53"]

Kissaihmiset ovat kyllä omituisia :D Itse olen esitellyt kissalle uutta petiä silittelemällä sitä ja samalla "rohkaisevasti fiilistellyt" että aijaijaiiii...kyllä sun nyt kelpaa tässä kölliä...niin pehmoinen, katsoppas nyt...aijaiiii....

Samalla kissa köllöttänyt sängyn päällä ja katsonut minua kuin mitäkin ääliötä :D

[/quote]

Luuletko ettei koiraihmiset ole samanlaisia ;)

Vierailija
14/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kissa raapii mattoa, vie se raapimispuulle. Ota kevyesti kisun etutassuista kiinni ja liikuttele niitä, ikäänkuin auttaen raapimaan. Toista aina kun kissa raapii mattoa. Kissanmintulla on myös hyvä opettaa kissoille asioita, sillä se rentouttaa kissaa. Eli annat vähän kissanminttua ja jonkun ajan päästä viet kisun raapimispuulle ja autat raapimaan. Tämä siis mikäli kissasi reagoi kissanminttuun, kakki kissat ei reagoi. Voit myös tavallisilla nameilla aluksi palkita kissan, kun on raapinut raapimispuuta.

Vierailija
15/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:53"]

[/quote]

Luuletko ettei koiraihmiset ole samanlaisia ;)

[/quote]

On on, mutta ero on siinä että yleensä koirat "ovat mukana" näissä hömpötyksissä :)

Ainakin kaikki tuntemani koirat. Jos veisin tuttuni koiralle puruköysi lelun niin koira olisi heti touhuamassa sen kanssa. Minun ei tarvitsisi houkutella koiraa pitämällä lelua suussa ja mumisemalla "ompas kiva köysi! voi että! tule sinäkin koittamaan".

Kissoja vaan ei kiinnosta ja omistaja tekee itsestään pöhkön kokeilemalla kaikki keinot jotta kiinnostus heräisi.

Vierailija
16/29 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kissa tyhmä ole kuten joku yllä luulee, kyllä se raapii jos sitä kiinnostaa.

Se pitää saada kiinnostumaan raapimispuusta ENNEN kuin se kiinnostuu raapimaan mattoja, muutoin voi olla vaikea enää vaihtaa. Kissällä pitää siis pennusta asti olla mahdollisuus raapia muutakin kuin vain mattoa.

Ja kyllä kissaa voi opettaa siinä missä koiraakin, kyse on vain sen kiinnostuksesta joka on ihan erilainen kuin koiralla, koira kun ei paljoa ajattele touhkottaa vaan.

Meidän eräs kissa oppi hakemaan lankakerää kun sen sille heitti, sen kanssa oli helppo sen jälkeen leikki lankakerällä. Samaten se oppi avaamaan ovet kun halusi päästä huoneesta toiseen. Rääkkäystä on ottaa sitä jaloista kiinni ja pakottaa raapimaan.

Vierailija
17/29 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐱🐈🐈‍⬛😸😺😻

Vierailija
18/29 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudu kissa-asuun, kun raavit sirä puuta. Jos sitten tajuaisi. Muista maukua!

Vierailija
19/29 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissan leikitys puuta vasten voi myös auttaa, höyhenpäiset leikitystikut ja niiden avulla kissa puuta kohti :)

Kyllä luonto kissanpojan puuhun vetää

Vierailija
20/29 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi, kun pukeuduin tiikeriasuun ja raavin puuta. Tuli kyllä heippalappu ilmoitustaululle, mutta kyllä kannatti.