Onko näin? (ulkonäön periytymisestä)
Olen huomannut, että tosi monessa tapauksessa naispuolinen jälkeläinen muistuttaa enemmän isäänsä ja poika äitiään. Miksiköhän näin on? Onko tälle jotain geneettistä selitystä?
Kommentit (50)
Enpäs ole tullut ennen ajatelleeksi tuollaista, mutta jännä huomio. Itsekin näytän isältäni niin paljon, että usein ihmiset ihan huomauttelevat siitä, kun näkevät minut ja isäni yhdessä. :D Tai siis jotenkin olen vaan perinyt huomattavan osan kasvonpiirteistäni isältä.
Mutta toisaalta minusta kukaan neljästä sisaruksestani ei näytä äidiltäni ollenkaan. (Oli sitten tyttö tai poika.) Osa sisaruksista näyttää minun laillani isältä, osa vain itseltään, mutta kukaan ei äidiltä. Hmm.. :D
Minä olen kyllä äitini ja äidinäitini näköinen. Samoin tyttäreni muistuttaa minua. Poikani on pitkälti sisarensa näköinen mutta hänellä on isänsä silmät. Veljeni taas on kopio isästäni. Siskoni sen sijaan on enemmän sekoitus vanhempiamme.
Molempia vanhempia löytyy molemmista. Mitä vanhemmaksi tulee, sen enempi tytär muistuttaa äitiään ja poika isäänsä.
Itseäni väitetään äidin suvussa ihan äitini näköiseksi, isän sukulaiset taas ilmettynä isänäni.
Että höpönhöpöä. Meissä kaikissa on kumpaakin vanhempaamme. Elleivät sitten ole homoja/lesboja.....
Ja oletteko koskaan kuulleet dominoivista piirteistä???
Minä näytän luustoltani ehdottomasti äitin puolen sukuun kuuluvalle, mutta hiustenväri ja silmienväri on isän puolelta. Toinen siskoni ei näytä äitillemme yhtään, toinen taas on äitistämme aivan kopio, lukuunottamatta hiustenväriä (punapigmentti, ei löydy kummaltakaan vanhemmaltani). Toinen veljeni näyttää täysin äitin isälle (paitsi hiustenväri isältä), toinen taas näyttää aivan isän veljelle. Silti meidät sisaruksiksi tunnistaa, vaikka toinen puoli tulee toiseen sukuun ja toinen toiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:26"]
Olen huomannut, että tosi monessa tapauksessa naispuolinen jälkeläinen muistuttaa enemmän isäänsä ja poika äitiään. Miksiköhän näin on? Onko tälle jotain geneettistä selitystä?
[/quote]
Meillä ei tyttöä ole mutta neljä poikaa, joten näistä pääsee hyvin tekemään johtopäätöksiä. Se on kyllä totta, että kaikkien poikien ulkonäkö tulee jostakin naispuoleisesta sukulaisesta.
2. poika näyttää anopilta
3. poika näyttää minun siskolta
4. poika taas minulta
Oma tyttäreni näyttää enemmän isältään. Minä näytän omalta äidiltäni ja veljeni näyttävät isältään. Hassua.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:26"]
[/quote]
Meillä ei tyttöä ole mutta neljä poikaa, joten näistä pääsee hyvin tekemään johtopäätöksiä. Se on kyllä totta, että kaikkien poikien ulkonäkö tulee jostakin naispuoleisesta sukulaisesta.
2. poika näyttää anopilta
3. poika näyttää minun siskolta
4. poika taas minulta
[/quote]
1. oli siis minun näköinen
Totta. Meillä tytär on aivan isänsä näköinen, ei yhtään piirrettä minulta, ja pojalla taas minun nenäni ja huuleni hyvin selvästi. Tiedän myös ääritatapuksen tästä esimerkistä, perheessä on 3 poikaa ja 1 tyttö, ja kaikki pojat näyttävät täysin äidiltään, tytär on ihan isänsä näköinen. En ole ennen tullut ajatelleeksi tätä, ihmetellyt vain miksi jo teini ikäinen tytär ei ole perinyt mitään multa, mutta nyt se selsivisi tällä ketjulla :D
Osin kai totta. Minä muistutan todella paljon isääni ja hänen puoleista sukua. Äitini kanssa minulla ei ole kovinkaan paljon sanoja piirteitä. Veljeni on myös isänsä näköinen, mutta sisko tulee enemmän äitiin.