Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko näin? (ulkonäön periytymisestä)

Vierailija
10.09.2014 |

Olen huomannut, että tosi monessa tapauksessa naispuolinen jälkeläinen muistuttaa enemmän isäänsä ja poika äitiään. Miksiköhän näin on? Onko tälle jotain geneettistä selitystä?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on noin: poika on mun (=isäni) näköinen ja tyttö on mieheni ja anoppini näköinen. Ja siis minä muistutan enemmän isääni ja mies enemmän äitiään ulkonäöltä.

Vierailija
2/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on kuin kopio minusta, tyttö on taasen isänäidin kopio. Sinällään siis pitää paikkansa meillä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta

Vierailija
4/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisinpäin, tyttäret äidin kopioita, poika isän (ja isänisän).

Vierailija
5/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas nelikuinen poika on niin isänsä kopio, että harvoin näkee. Minulta ei ole saanut kuin pyöreän leuankärjen.

Vierailija
6/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta meillä myös

Vierailija
7/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 tyttöä ja 2 poikaa. Toinen tyttö ja toinen poika muistuttavat isäänsä ja ovat keskenään hyvin samannäköisiä. Loput taas muistuttavat enemmän minua.

Vierailija
8/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 4 tyttöä, puolet äidin näkösiä ja puolet isän!

Vierailija
9/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljet on äidin näköisiä. Isoveli näyttää täysin isiltä ja mä näytän isin siskolta. :D

Vierailija
10/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Perustuu darwinismiin eli tyttölapsen pitää muistuttaa isää et isä tunnistaa sen omaksi jälkeläisekseen eikä tapa tai hylkää sitä.

Vierailija
11/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on isänsä näköinen, meidän tyttö on isänsä näköinen. Minä olen äitini näköinen mutta siskoni taas isän näköinen.

Vierailija
12/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:34"]Joo. Perustuu darwinismiin eli tyttölapsen pitää muistuttaa isää et isä tunnistaa sen omaksi jälkeläisekseen eikä tapa tai hylkää sitä.
[/quote] Kuulostaa järkevältä mutta miksi juuri tytön, miksei pojan yhtä lailla?

Vierailija
13/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme ovat saaneet piirteitä molempien vanhempien suvuista. Vaikea sanoa kumpaa enemmän muistuttavat. Ovat itsensä näköisiä.

Vierailija
14/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans poikavauva on kun ilmetty isänsä, mutta niinhän vauvat usein onkin kunnes alkaa tulla niitä omia piirteitä :)

Vierailija
15/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytän aivan äidiltäni ja vauvani näyttää tismalleen samalta kuin minä vauvana, ainoa ero meillä että olen ruskeasilmäinen ja tyttäreni taas sinisilmäinen. Meillä jopa molemmilla on vasen silmä pienempi, ts. vasemman silmän silmäluomea näkyy enemmän kuin oikean :D

Vierailija
16/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolme poikaa näyttävät isältään.

Vierailija
17/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oletteko huomanneet, että korvien muoto periytyisi enempi isän puolelta?

Vierailija
18/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt perivät herkästi isänsä piirteitä. Mm. raskasluisuus, iso leuka, suuri pää jne. periytyvät helposti tyttölapsille. Olen myös kuullut joskus tuon selityksen, että tyttäret ovat isänsä näköisiä, jotta isä ei hylkäisi heitä. Ehkä tämä perustuu siihen, että tyttölapset ovat heikompia kuin pojat, joten he tarvitsevat suojelijan?

Kauneus on vahvasti perinnöllinen piirre ulkonäössä, mutta tutkimusten mukaan miesten komeus on pelkästään sattuman tulos. Tämän vuoksi maskuliinisten piirteiden siirtämisellä tyttölapsille ei vaikuta olevan mitään järjellistä perustetta.

Vierailija
19/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneettinen tausta on se, että jos perheessä on sekä poika että tyttö, niin poika saa enemmän äitinsä geeniperimää suhteessa kuin sisko.

Tämä johtuu siitä, että vaikka kumpikin saa isältään ja äidiltään kummaltakin joko X- tai Y-kromosomin, niin poikahan saa äidiltä X-kromosomin, isältä Y:n (= XY). Tyttö saa kummaltakin X:n (XX).

Nyt sattuu olemaan niin että evoluutio on muuttanut geenien periytymistä niin että X:ssä on moninkertainen määrä geenejä verrattuna Y:hyn. Siksi kumpikin lapsi perii enemmän ominaisuuksia X-kromosomista --- mutta koska poika perii X-kromosomin vain äidiltään, hänellä on mahdollisuus saada enemmän äitinsa kuin isänsä ominaisuuksia. Sen sijaan sisko perii isältään X-kromosomin, joka siis sisältää isän äidin (mummin) geeniperimää.

Joten on ihan loogista jos perheen tyttö näyttää vaikkapa isän siskolta ja poika äidiltään.

Toisaalta eihän kaikki geenit vaikuta ulkonäköön tai muuhun silmin havaittavaan perimään ja lisäksi ihminen perii ikään kuin ison pussillisen vaihtoehtoja (ns. genotyyppi) jollekin ominaisuudelle, mutta yleensä hänessä toteutuu vain yksi (ns. fenotyyppi). Ei ole siis sekään kumma jos olet punatukkainen, mutta lapsesi ei ole, mutta hänen lapsensa voi taas olla punapää.

Vierailija
20/50 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:34"]

Joo. Perustuu darwinismiin eli tyttölapsen pitää muistuttaa isää et isä tunnistaa sen omaksi jälkeläisekseen eikä tapa tai hylkää sitä.

[/quote]

Ei, kun ihan vauvana vauva muistuttaa isän suvun jäseniä mainitsemastasi syystä johtuen. Sukupuolella ei ole merkitystä.

Ap, on totta ainakin meidän perheen neljän lapsen suhteen. Syntyessään kaikki näytti anopilta (hyi) ja hieman kasvaessaan tytöt isänsä suvun naisilta ja pojat minun sivun miehiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme