Perheessämme on seitsemän lasta ja minulla on jälleen vauvakuume!
Ihan hullua, eikö? Lapset on pienellä ikäerolla ja seitsemännen jälkeen pohdittiin että lapsiluku on nyt tässä. Vaan........nuorin on nyt "jo" kaksi ja vauvakuume sitkeästi nostaa päätään. Rahatilanne on ainoa, joka arveluttaa. Molemmilla on vakituinen työ ja pärjäämme kyllä, mutta en haluaisi tinkiä jatkossa lasten harrastuksista ja muusta, kun halpenemaan tämä eläminen ei tule. Järki vai tunteet? Kas siinä vasta pulma :)
Kommentit (88)
Niin...haluatko vauvan vai lapsen kun se vauva-aika on niin lyhyt ettei se "vauvakuume" lopu uuteen vauvaan.
Oletko niitä jotka punkee vauvoja liukuhihnalta ja kun niistä tulee "isoja" niin ei voisi enää vähemmän kiinnostaa :(
Kuka maksaa elämisemme? No, itse me maksamme. Molemmat käymme töissä, itse olen ollut kotona äitiyslomani ja palannut sen jälkeen töihin, mies on ollut koko ajan töissä.
ap
Alkaako lastesi nimet y-kirjaimella?
Miten teillä riittää aika lasten huomioimiseen yksilöinä, heidän kanssaan keskustelemiseen ja touhuamiseen muutenkin kuin vain osana laumaa? Olisitko itse halunnut olla osa lapsilaumaa vai tärkeä yksilö vanhemmillesi?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:51"]Niin...haluatko vauvan vai lapsen kun se vauva-aika on niin lyhyt ettei se "vauvakuume" lopu uuteen vauvaan.
Oletko niitä jotka punkee vauvoja liukuhihnalta ja kun niistä tulee "isoja" niin ei voisi enää vähemmän kiinnostaa :(
[/quote]
Minkälainen vanhempi ei kiinnostu lapsestaan enää vauva-ajan jälkeen? Aika kurja ja kyyninen ajatus.
Ahneutta se on tuokin, ainakin, jos koko maailman mittakaavassa ajatellaan.
ihme ku et itse tajua. onko sulla todellakin antaa itsestäsi kaikille lapsillesi riittävästi?? enpä usko. Nyt riittää.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:55"]Miten teillä riittää aika lasten huomioimiseen yksilöinä, heidän kanssaan keskustelemiseen ja touhuamiseen muutenkin kuin vain osana laumaa? Olisitko itse halunnut olla osa lapsilaumaa vai tärkeä yksilö vanhemmillesi?
[/quote]
Onko monen lapsen äiti huonompi omilleen, kuin esim vain yhden lapsen äiti? Millä tavalla voit määritellä, miten vähemmällä lapsimäärällä voi olla on tärkeämpi yksilö lapselleen? Huh huh sanon minä. On taas fiksut av.laiset asialla.
Miten jaksat hoitaa nykyisiä? Onko sulla aikaa heille tarpeeksi?
Musta kuulostaa aika surulliselle tuo, että palaat heti äitiysloman jälkeen töihin. Teet siis lapsen, hoidat sitä 9kk ja laitat päiväkotiin. Sitten eikun uudestaan raskaaksi ja sama kierros uuden lapsen kanssa. Toivottavasti ymmärsin jotain väärin...
Joutuvat ne muutkin kuin ap laittamaan lapsen päiväkotiin heti äitiysloman jälkeen. Sitten jos et käy töissä, niin olet sossun pummi, jos laitat muksun tarhaan niin olet wt-mamma joka suoltaa lapsia eikä hoida niitä itse. Ei voita näissä arpajaisissa ;)
Kun äitiysloma loppuu, vauva on noin 3 kk, kun nyt tässä saivarrellaan.
Ap vastailee: Kunta järjestää päivähoitomaksun määrällä hoitajan perheeseen, jossa on monta alle kouluikäistä. Siitä olen surullinen että päivät on oltava töissä enkä heitä pysty itse silloin hoitamaan, mutta ainakin lapset saavat olla kotona ja omassa päivärytmissään. Töissä on vain käytävä että saadaan ruokaa pöytään. Mitenhän pärjäsivät "ennen vanhaan", kun tämän kokoset perheet oli arkipäivää...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:15"]Kun äitiysloma loppuu, vauva on noin 3 kk, kun nyt tässä saivarrellaan.
[/quote]
hyvin saivarreltu.
Meillä kaksi pientä ja kamala vauvakuume. Pelkään että se tulee aina uudestaan. Toisaalta olemme puhuneet kolmesta lapsesta ja mun ehdoton yläraja on neljä. Kolmeen varmaan jätetään jos ei voiteta lotossa ;) Tämä lapsiluku on kyllä sellainen järjen ja tunteiden kamppailu, itse olen kokenut vauvakuumeen melkein kestämättömänä. Mutta täytyy kuitenkin tietää omat rajansa. Jos uskot että teistä riittää kahdeksalle kanssa niin en sitten tuomitse valintaanne, mikä minä olisin sitä tuomitsemaan. Huonoja vanhempia lienee niin yksi- kuin kymmenlapsisissa perheissäkin. Heille en soisi lapsia ollenkaan jos se minusta olisi kiinni.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:55"]Miten teillä riittää aika lasten huomioimiseen yksilöinä, heidän kanssaan keskustelemiseen ja touhuamiseen muutenkin kuin vain osana laumaa? Olisitko itse halunnut olla osa lapsilaumaa vai tärkeä yksilö vanhemmillesi? [/quote] Onko monen lapsen äiti huonompi omilleen, kuin esim vain yhden lapsen äiti? Millä tavalla voit määritellä, miten vähemmällä lapsimäärällä voi olla on tärkeämpi yksilö lapselleen? Huh huh sanon minä. On taas fiksut av.laiset asialla.
[/quote]
Varmasti kaikille normaaleille vanhemmille kaikki lapsensa ovat tärkeitä yksilöinä, mutta se ei lasta lämmitä, jos se ei näy hänelle. Joka päivä. Juuri oli hesarissa lestadiolaisperheiden lasten kertomuksia siitä, miten yksinäistä ja surullista oli kasvaa, kun koskaan ei saanut huomiota (ei koske varmasti kaikkia lestadiolaisia, mutta hyvin monia jättiperheitä kyllä!).
Haluatko oikeasti lisää lapsia vai palveleeko se aina uuden elämän synnyttäminen jotain muuta tarvetta tai menetystä? Miten tulet jaksamaan aina vain suurenevan perheen kanssa ja mitä jos uusi tulokas ei olisikaan terve?
Järki