Miksi hammashoitolassa toivovat 12-vuotiaiden käyvän ilman vanhempia?
Kommentit (87)
Ekaluokkalaisesta lähtien me kakarat kuljettiin ilman mammoja hammaslääkärissä. Kenelläkään ei liene edes tukkut mieleen kuskata mammaa sinne hössöttämään. Vanhemmat voivat itse viedä lapsensa yksityiselle oikomishoitoon.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:50"]
Mun lapsi on käynyt oikomishoidossa puolet elämästään, eli 7 v eteenpäin. Jo parin eka kerran jälkeen en enää mennyt hoitohuoneeseen, vaan odotin käytävässä. Jos annettiin uusia ohjeita tai keskusteltiin hoidosta niin mua pyydettiin lopuksi huoneeseen. En ole pitänyt sitä outona, vaan järkevänä systeeminä. Usein ne vain hiukan muutti tai kiristi jotain, ja homma oli ohi parissa minuutissa. Ei sinne ollut syytä mun mennä.
[/quote]
Minäkin oletin näin, mutta meillä etenkin oikoja pyytää vanhemman mukaan sinne huoneeseen. Jään kylä suosiolla ovensuuhun istumaan ja koitan olla puuttumatta hoitoon. Onhan se hirveää olla siellä mukana esim. hampaiden poistossa, kun oma lapsi itkee hysteerisenä paniikissa. Toivoisin, että voisin jäädä käytävälle. Heti kun lapsi osaa itse kulkea matkan hammashoitolaan, en mene enää mukaan.
Meillä se oikoja oikein haluaa, että vanhemmat tulevat katsomaan sinne suuhun aina välillä. Toki hoitosuositukset harjauksessa esim. menevät paremmin perille kun vanhempi on mukana, mutta mua alkaa oikein heikottamaan se hampaiden repiminen yms. brutaalimpi hoito. Ei musta ole siellä kuin haittaa eli uskon tuohon, että lapsi on helpompi hoidettava jos vanhempi ei ole mukana huoneessa.
Mun lapsi on vasta 10.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:57"]
"Muualla länsimaailmassa..." olen asunut ympäri eurooppaa ja kyllä käynyt hammaslääkärissä lapsena ja nuorena yksin. Suomen hammashoitoon on laitettu isot kriteerit päästä oikomiseen. Ennen pääsi helpommin, ja nyt tarvii olla suuret ongelmat suussa että hoidetaan. Tähän ei auta vaikka äiti olisikin sielä lapsen oikeuksia puolustamassa. Hammaslääkäri on ammattilainen ja äiti on äiti.
[/quote]
Meillä ei kyllä kukaan olisi oikomishoitoa lapselle toivonut. Sen verran hirveää kärsimystä hampaiden poistosta alkaen. Meillä hammaslääkäri (oikoja) teki tietysti kaikki päätökset ja vanhemmat olivat kuulolla, eivät vaatimalla vaatimassa yhden vinon hampaan suoristusta.
Lapsellani on (vielä) täysin suorat hampaat, mutta valtavan suuret kooltaan nämä tulossa olevat rautahampaat. En näe, että oikojalle olisi ollut hankalaa päästä - sinne meidät kysymättä ohjattiin, koska kaikki tulemassa olevat hampaat eivät mahdu suuhun.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:23"]
Ekaluokkalaisesta lähtien me kakarat kuljettiin ilman mammoja hammaslääkärissä. Kenelläkään ei liene edes tukkut mieleen kuskata mammaa sinne hössöttämään. Vanhemmat voivat itse viedä lapsensa yksityiselle oikomishoitoon.
[/quote]
kaikilla koululaisilla koulu ei saata hammaslääkäriin ja matka voi olla hankala. siihen tarvitaan sitä vanhempaa ainakin meillä. kaikki vanhemmat eivät hössötä vaan osaavat odottaa hiljaa odotusaulassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:36"]
12-vuotias on jo rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään ja huoltajuus kiistoissa ym. itseään koskevissa asioissa häntä pitää lain mukaan kuulla. Jos on kyse jostain tällaisesta? Ja kyllä on minusta aika outoa jos vanhemmat on sielä aina mukana. Tietenkin jos on vaikka hirveä hammaslääkäri pelko niin sen ymmärtää, mutta ihan normaali tarkastuksissakin, ja ilman sitä pelkoa?
[/quote]
Pedofiilitkö täällä yrittävät vääntää 12-vuotiaasta aikuista? 12-vuotias EI ole rikosoikeudellisesti vastuussa, vaan 15-vuotias. Huoltajuuskiistoissa toki pitää 12-vuotiasta jo kuulla, mutta hän ei ratkaise itseään koskevia asioita., esim. moni 12-vuotias ja sitä vanhempi vastustaa huostaanottoa, mutta silti se tehdään.
Täällä käyvät jo ekasta eteenpäin yksin ilman vanhempia. Koulusta järjestää kyydin ja lapset käyvät itekseen hammaslääkörissä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 00:17"]
Huonosti kasvatettu 12 vuotias jos ei muista omia tapaamisiaan. Tiedän kyllä monia kakskymppiä joille äidit vielä varailee aikoja. Minkä takia ei lapsille opeteta vastuuta?
[/quote]
Lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen. Ei aikuinen voi siirtää omaa vastuutaan lapselle vaikka kuinka kasvattaisi.