Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hammashoitolassa toivovat 12-vuotiaiden käyvän ilman vanhempia?

Vierailija
10.09.2014 |

?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku äiti täällä haluaisi nuuskia kaikki teininsä salaisimmatkin terveystiedot. Hirviö :/

Vierailija
22/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:50"]

https://www.ppshp.fi/potilaan_oikeudet/prime101.aspx#3

Tarkastusoikeuden nojalla alaikäisellä, jota hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen itsensä kanssa ja huoltajilla on oikeus sekä nähdä potilasasiakirjatiedot että saada niistä pyynnöstä kopiot.

Ihan turhanpäiväistä paskanjauhantaa tuo 12 vuotta. Ilmeisesti joku turhantarkka terveydenhoitaja yrittää sumuttaa, että saisivat rauhassa hääräillä omiaan lasten kanssa. Älkää alistuko siihen.

[/quote]

Tuossa tarkoitetaan sillä oikeudella että  lapsi on antanut vanhemmilleen ne oikeudet.

[/quote]

Mitään erillisiä oikeuksia tai lupia ei tarvita, vaan lapsen pitää erikseen vastustaa tietojensa luovutusta huoltajilleen. Ja edelleen, hammashoitola tai mikään muu terveydenhuollon taho ei sitä päätöstä voi tehdä.

Vierailija
24/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisessä ainakin mentiin paniikkiin, kun sanoin, että heidän tulee pystyä todistamaan minulle, että lapseni on kieltänyt pääsyni potilastietoihinsa. He inttivät, että täytyy olla lupa, mutta kuten laissakin sanotaan, niin mitään suostumuksia tai lupia ei tarvita vaan erillinen kielto.

Vierailija
25/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:01"]

Joku äiti täällä haluaisi nuuskia kaikki teininsä salaisimmatkin terveystiedot. Hirviö :/

[/quote]

Sitten teini voi omalla rahallaan mennä yksityiselle suoristuttamaan ne hampaansa ja maksaa viulutkin sitten itse. Julkinen puoli ei oikaise hampaita, kun on kyse esteettisestä haitasta. Toki voi elää vinohampaisenakin lopun elämänsä, ei ole minun ongelmani.

Vierailija
26/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:01"]

[/quote]

Sitten teini voi omalla rahallaan mennä yksityiselle suoristuttamaan ne hampaansa ja maksaa viulutkin sitten itse. Julkinen puoli ei oikaise hampaita, kun on kyse esteettisestä haitasta. Toki voi elää vinohampaisenakin lopun elämänsä, ei ole minun ongelmani.

[/quote]

Ja meidän teinin Hollywood-hymyn hinnaksi tulee yksityisellä n. 7000 euroa. Löytyykö ylilaudan teiniltä sen verran massia? Ai ei löydy vain? Sitten pidät turpasi kiinni.

Vierailija
27/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja bos huoltaja ei niitä aikoja varaa eikä lapsi käy terveystarkastuksissa niin kumpi siitä pistetään vastuuseen? Ei taida lapsilla olla oikeen rahaakaan näitä asioita hoitaa....

Ihan eri asia että 12 v voi ottaa kantaa, kuin että koko vastuu siirretään lapselle ja huoltajalle ei jää oikeuksia vaan ainoastaan velvollisuuksia.

Vierailija
28/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska 12v osaa jo päättää itse tällaisista asioista. Vanhempia ei siellä tarvita.

Vierailija
29/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska 12v kykenee jo itse päättämään tällaisista asioista. 12-vuotta täyttänyt alaikäinen saa ottaa kantaa omiin asioihinsa, ja lisäksi kypsyystason huomioden pitämään terveydellisiä asioitaan vanhemmilleen kuulumattomana.

Vierailija
30/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:13"]

Koska 12v osaa jo päättää itse tällaisista asioista. Vanhempia ei siellä tarvita.

[/quote]

Kai se 12-vuotias osaa maksaakin itse omista rahoistaan siellä yksityisellä? Ei se mene niin, että saa oikeuksia ilman velvollisuuksia.

Vierailija
31/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:15"]

Koska 12v kykenee jo itse päättämään tällaisista asioista. 12-vuotta täyttänyt alaikäinen saa ottaa kantaa omiin asioihinsa, ja lisäksi kypsyystason huomioden pitämään terveydellisiä asioitaan vanhemmilleen kuulumattomana.

[/quote]

Pitää tehdä ERILLINEN kielto. Mitään erillistä suostumusta ei tarvita automaattisesti, kun lapsi täyttää 12 vuotta.

Vierailija
32/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh jos tosiaan 12-vuotiaan tietomäärällä ja elämänkokemuksella ihmisen katsotaan olevan valmis päättämään lääketieteellisistä hoidoista ja toimenpiteistä. No, ehkä en kummastele sillä aikuistenkin odotetaan alistuvan kaikkitietävän lääkärin tahtoon turhia kyselemättä.

Vierailija
33/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lapsi, vanhemmat eivät saaneet tulla koulukäisten mukaan hammashoitoon. Me siis kävimme yksin ekaluokasta alkaen.

Vierailija
34/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon.

Vierailija
35/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina Espoon kaupungilta viesti, että käytkö täyttämässä tiedot ennen kuin poika menee hammaslääkäriin. Kun yritän kirjautua sivuille, niin en pääse sivuille, koska poika on yli 12.

Ymmärrän kyllä, jos oikeasti kyse on jostain hienovaraisesta, vaikkapa 16-vuotiaan tytön ehkäisytarpeesta, jota äiti ei anna vakaumuksensa takia tehdä ja 16-vuotiaalla on kuitenkin poikakaveri, mutta että en tiedä, että onko pojallani jotain isompaa hoidon tarvetta hampaissa, jota yhteiskunnan rahoilla ei voida kustantaa??? Poika kertoo itse kyllä käynneistä, mut ei hän niitä ymmärrä, kun hammaslääkäri on sanonut, että tuo hammas poistetaan ja tuota pitää nostaa, niin mitähän se sitten mahtaa tarkoittaakaan. Käytettiin välillä yksityiselläkin ja yksityinen sanoi, ettei näe mitään erityistä hoidon tarvetta, mutta kunnalliselta tulee tämän tästä käyntipyyntöjä, joten jotain kai ne siellä tekee :D

Ristiriitaista on olla vastuussa alaikäisestä lapsesta ja toisaalta en tiedä, että mitä hänelle aiotaan tehdä. Mukaan en voi hammaslääkäriin mennä, koska en saa töistä vapaata taatusti, jos kerron, että haluaisin mennä 14-vuotiaan pojan mukana hammaslääkäriin, heh.

Vierailija
36/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]

Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon.

[/quote]

Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle.

Vierailija
37/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetti, mua ärsyttää se, että hammaslääkärit toivovat vanhempia joka ikiseen hammastarkastukseen mukaan. Meillä on kuusi lasta ja kaikilla hampaat ihan miten sattuu, kaikilla oikomishoito. Minä ja mies olemme työssäkäyviä ihmisiä, eikä työnantaja katso hyvällä, että ollaan 2 tuntia kesken päivän jossain hammaslääkärissä, jossa vanhempaa ei oikeasti tarvita. 

Sanoin hammaslääkärille suoraan, etten todellakaan lähde kesken päivän töistä istumaan jonnekin hammaslääkäriin katsomaan, kun hammaslääkäri katsoo lapseni hampaita. Eri asia, jos lasta pelottaisi, ei osaisi mennä sinne, tarvittaisiin jotain lisätietoja perheen hammashistoriasta tai IHAN MITÄ TAHANSA, MIHIN MINUA TARVITAAN. Mutta ei, pitää mennä sinne istumaan ihan muuten vain. Sanoin, ettei käy. Elokuun alussa tuli lasten hammaslääkäristä ajanvarauslappuja 16 kappaletta elokuun ja syyskuun aikana. Mikä työnantaja suostuu siihen, että ilmoitan meneväni hammaslääkäriin joka viikko monta kertaa? Ja syyttä?

Minulla menee 45 minuuttia töistä hammaslääkäriin, siellä 20 minuuttia ja 45 minuuttia takaisin. Lapset osaavat kävellä hammaslääkäriin koulusta itse. Osaavat kertoa, mitä hammaslääkärissä tapahtui, mitä pitää tehdä hampaille tai kojeille. Mihin minua tarvitaan?

Olen kiinnostunut lasteni hyvinvoinnista, mutta rajansa kaikella. Ja miten ihmeessä lapset oppivat ikinä huolehtimaan itse itsestään, kun isä tai äiti on seiskaluokkalaisen hammastarkastuksessa pitämässä kädestä kiinni??

Vierailija
38/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa mutta oma 12-vuotiaani jättäisi aivan varmasti jopa jäykkäkouristusrokotteen ottamatta vain siksi että pistäminen on epämiellyttävää. Useimmat 12-vuotiaat elävät tässä hetkessä eikä toimintaa suunnitella sen mukaan mitä seurauksia mahdollisesti joskus tulevaisuudessa voisi tulla.

Vierailija
39/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]Huh jos tosiaan 12-vuotiaan tietomäärällä ja elämänkokemuksella ihmisen katsotaan olevan valmis päättämään lääketieteellisistä hoidoista ja toimenpiteistä. No, ehkä en kummastele sillä aikuistenkin odotetaan alistuvan kaikkitietävän lääkärin tahtoon turhia kyselemättä.
[/quote]
Kyllä varmasti päättää. Ei kaikkea, mutta joitakin. Esim. nro 35 mainitsi kohdunkaulasyövän rokotuksen. Tästä jokainen 12-v täyttänyt nuori tyttö päättää itse. Vanhemmilla on oikeus ottaa asiaan kantaa ja suostutella lastaan, mutta lopullisen päätöksen tekee asianomainen tyttö itse. Huoltajilla ei tässä asiassakaan siis ole juurikaan valtaa, vaikka niin kuvittelet. 12v päättää pääasiassa kehostaan itse, eri asia jos kyseessä on jokin hengenhätä.

Vierailija
40/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:50"]

https://www.ppshp.fi/potilaan_oikeudet/prime101.aspx#3

Tarkastusoikeuden nojalla alaikäisellä, jota hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen itsensä kanssa ja huoltajilla on oikeus sekä nähdä potilasasiakirjatiedot että saada niistä pyynnöstä kopiot.

Ihan turhanpäiväistä paskanjauhantaa tuo 12 vuotta. Ilmeisesti joku turhantarkka terveydenhoitaja yrittää sumuttaa, että saisivat rauhassa hääräillä omiaan lasten kanssa. Älkää alistuko siihen.

[/quote]

"Alaikäisellä on oikeus kieltää tietojensa luovutus huoltajilleen, mikäli hänen katsotaan olevan riittävän kypsä arvioimaan tilannettaan ja päättämään hoidostaan. Alaikäisen ikään, kehitystasoon tai asian laatuun liittyvät kypsyyden arvioi lasta hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Aina, kun arvioidaan kypsyyttä päättää em. asioista, pitää päätökset ja niiden perustelut kirjata potilasasiakirjoihin."

Et vissiin jaksanut lukea loppuun. Ei tuossakaan ikää mainita, mutta ilmeisesti on perusteltua ajatella, että 12-vuotias on tarpeeksi kypsä arvioimaan omaa terveyttään, tai mahdollisesti jopa ehkäisyasioita. Onneksi 12-vuotta. Ajattele, jos sopivan iän arveltaisiin olevan vaikka jo 7-vuotiaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän