Miksi hammashoitolassa toivovat 12-vuotiaiden käyvän ilman vanhempia?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"] Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon. [/quote] Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle. [/quote] Vanhemmat eivät saa kieltä HPV-rokotteen antoa. Jokainen yli 12v tyttö voidaan rokottaa, mikäli hän itse haluaa, vaikka huoltajat eivät olisi suostuvaisia. Alle 15-vuotiaiden kohdalla rokotteen antaja arvioi nuoren kypsyystason.
[/quote]
Tietysti voi kieltää, älä nyt ole noin naiivi :D Useimmille 12-vuotiaille riittää se, että kotona sanotaan ei rokotteelle ja lapsi vie tämän tiedon terveydenhoitajalle.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]
Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon.
[/quote]
Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Tai no, kyllähän ne vanhemmat sen kieltää voi. Sillä ei vain ole merkitystä. Jokainen 12-vuotta täyttänyt tyttö saa HPV-rokotteen niin halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"] Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon. [/quote] Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle. [/quote] Vanhemmat eivät saa kieltä HPV-rokotteen antoa. Jokainen yli 12v tyttö voidaan rokottaa, mikäli hän itse haluaa, vaikka huoltajat eivät olisi suostuvaisia. Alle 15-vuotiaiden kohdalla rokotteen antaja arvioi nuoren kypsyystason.
[/quote]
Tietysti voi kieltää, älä nyt ole noin naiivi :D Useimmille 12-vuotiaille riittää se, että kotona sanotaan ei rokotteelle ja lapsi vie tämän tiedon terveydenhoitajalle.
[/quote]
Ei voi. Siinä Tyttöjen juttu-kampanjassa kerrotaan hyvin selvästi, että 12v saa päättää jutusta itse. Luuletko että sen ikäiset on jotain lampaita, jotka sokeasti tottelevat vanhempiaan eivätkä olisi perillä asiasta? Rokote annetaan kaikille yli 12v jotka haluavat.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"] Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon. [/quote] Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle. [/quote] Älä puhu paskaa. Tai no, kyllähän ne vanhemmat sen kieltää voi. Sillä ei vain ole merkitystä. Jokainen 12-vuotta täyttänyt tyttö saa HPV-rokotteen niin halutessaan.
[/quote]
Kuule, aika moni 12-vuotias tekee just niin kuin vanhemmat sanovat :D Rokotteen kattavuus on n. 60 %, joten todella moni jättänyt rokotteen ottamatta.
Oisin kyllä saanut lapsena paniikkikohtauksen, jos äiti ei olisi saanut tulla mukaan. Hyvä kun aikuisena sentään uskaltaa jo mennä yksin...
T. Pelkoinen
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:29"]
Ei voi. Siinä Tyttöjen juttu-kampanjassa kerrotaan hyvin selvästi, että 12v saa päättää jutusta itse. Luuletko että sen ikäiset on jotain lampaita, jotka sokeasti tottelevat vanhempiaan eivätkä olisi perillä asiasta? Rokote annetaan kaikille yli 12v jotka haluavat.
[/quote]
Aivan varmasti voi :D Taidat olla aika nuori ja kaiken lisäksi typerä pikkulikka. Kyllä ne tottelee, rokotuskattavuus on vain n. 60 %. Todella moni jättänyt rokotteen ottamatta, ja taustalla on taatusti rokotteesta aiheutunut mediakohu ja vanhempien vaikutus.
12-vuotiaalla on itsemääräämisoikeus.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:33"]
[/quote]
Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:29"]
[/quote]
Aivan varmasti voi :D Taidat olla aika nuori ja kaiken lisäksi typerä pikkulikka. Kyllä ne tottelee, rokotuskattavuus on vain n. 60 %. Todella moni jättänyt rokotteen ottamatta, ja taustalla on taatusti rokotteesta aiheutunut mediakohu ja vanhempien vaikutus.
[/quote]
Itse olet typerä. Tutustu juttuun ja nuorten tyttöjen oikeuksiin ennen kuin vingut. Sinä olet tässä nyt väärässä. 12v päättää itse, piditpä siitä tai et.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:33"]
[/quote]
Ei ole.
[/quote]
On. Tutustu lakiin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:20"]
Hemmetti, mua ärsyttää se, että hammaslääkärit toivovat vanhempia joka ikiseen hammastarkastukseen mukaan. Meillä on kuusi lasta ja kaikilla hampaat ihan miten sattuu, kaikilla oikomishoito. Minä ja mies olemme työssäkäyviä ihmisiä, eikä työnantaja katso hyvällä, että ollaan 2 tuntia kesken päivän jossain hammaslääkärissä, jossa vanhempaa ei oikeasti tarvita.
Sanoin hammaslääkärille suoraan, etten todellakaan lähde kesken päivän töistä istumaan jonnekin hammaslääkäriin katsomaan, kun hammaslääkäri katsoo lapseni hampaita. Eri asia, jos lasta pelottaisi, ei osaisi mennä sinne, tarvittaisiin jotain lisätietoja perheen hammashistoriasta tai IHAN MITÄ TAHANSA, MIHIN MINUA TARVITAAN. Mutta ei, pitää mennä sinne istumaan ihan muuten vain. Sanoin, ettei käy. Elokuun alussa tuli lasten hammaslääkäristä ajanvarauslappuja 16 kappaletta elokuun ja syyskuun aikana. Mikä työnantaja suostuu siihen, että ilmoitan meneväni hammaslääkäriin joka viikko monta kertaa? Ja syyttä?
Minulla menee 45 minuuttia töistä hammaslääkäriin, siellä 20 minuuttia ja 45 minuuttia takaisin. Lapset osaavat kävellä hammaslääkäriin koulusta itse. Osaavat kertoa, mitä hammaslääkärissä tapahtui, mitä pitää tehdä hampaille tai kojeille. Mihin minua tarvitaan?
Olen kiinnostunut lasteni hyvinvoinnista, mutta rajansa kaikella. Ja miten ihmeessä lapset oppivat ikinä huolehtimaan itse itsestään, kun isä tai äiti on seiskaluokkalaisen hammastarkastuksessa pitämässä kädestä kiinni??
[/quote]
AAMEN!!
T.Kolmen lapsen äiti samoissa pohdinnoissa
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:36"]
Itse olet typerä. Tutustu juttuun ja nuorten tyttöjen oikeuksiin ennen kuin vingut. Sinä olet tässä nyt väärässä. 12v päättää itse, piditpä siitä tai et.
[/quote]
Voi kultapieni, ei päätä :D Voihan sitä itseään yrittää huijata, että saa itse päättää, mutta ei se vain niin mene. Laki sanoo toista, vanhemmat toista. Kumpaa luulet 12-vuotiaan kuuntelevan?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:33"] 12-vuotiaalla on itsemääräämisoikeus. [/quote] Ei ole. [/quote] On. Tutustu lakiin.
[/quote]
Tutustu itse lakiin. Pitää erikseen kieltää vanhempia saamasta potilastietoja. Miten moni 12-vuotias sen tekee? Veikkaan, että ihan murto-osa. Meillä käytetään yksityistä terveydenhuoltoa, ja saattaisi tulla äitiä ja isiä ikävä, kun pitäisi lähteä johonkin päivystykseen kurkkukivun kanssa, kun ei ole varaa maksaa yksityiselle :D Joo, kermapeppuhan tuo teini on :D
Siis oikeastiko joku vielä on menossa 12-vuotiaan kanssa hammaslääkärille!? Ei omassa koulussani aikoinaan kenelläkään olisi tullut mieleenkään pyytää vanhempiaan sinne... Onko tämä joku 2010-luvun pullamössöjuttu taas?
Ja tosiaan, se itsemääräämisoikeus, se on laissa ihan tarkoituksella. Miettikää jos vanhemmat ovat vaikka jotain kiihkojehovantodistajia niin eivät voi enää kieltää esim. verikokeiden ottamista yli 12-vuotiaalta tämän itsemääräämisoikeuden ansiosta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:07"]
Ja meidän teinin Hollywood-hymyn hinnaksi tulee yksityisellä n. 7000 euroa. Löytyykö ylilaudan teiniltä sen verran massia? Ai ei löydy vain? Sitten pidät turpasi kiinni.
[/quote]
Nojoo, ei niitä esteettisesti häiritseviä hampaita oiota kunnallisella puolella oli äiti, tai vaikka koko suku paikalla hoitohuoneessa sitä vaatimassa. Kaikilla ei tarvii olla Hollywood-smile, se on ihna ok omistaa pikkasen vinot hampaat!
Kun on kyse hammashoitolasta, niin yksi näkökanta lienee se, että kun esiteini/teini on siellä yksin ja hänelle puhutaan "kuin aikuinen aikuiselle", vastuutetaan lasta ihan toisella tavalla itsehoitoon kuin jos siellä on joku ärhäkkä mami hysteerisenä kimittämässä kun se meidän Janica-kulti harjaa hampiliinit aamuin illoin mutta kun se juo niitä enerkiajuomia ym. Tuollaisessa tilanteessa, jossa vanhempi on paikalla, se esiteini regressoituu pikkulapseksi, jurottaa puhumatta nurkassa ja antaa dorkan mutsin hössöttää ja keskittyy älypuhelimen räpläämiseen. Kun taas tilanteessa, jossa istutaan rauhassa nokikkain suuhygienistin/hlääkärin kanssa ja keskustellaan suun tilanteen realiteeteista aikuismaiseen sävyyn, 12-vuotias on huomattavasti paremmin vastaanottavainen. Ja uskaltaa myös kertoa esim. tupakoinnista tai nuuskaamisesta tai vaikkapa syömishäiriöön liittyvästä oksentelusta, toisin kuin äitimuorin ollessa paikalla.
Onneksi kävin itse kouluni 1980-luvulla jolloin vanhempai ei tunkenut sinne hammaslääkäriin edes ekalla luokalla. Ahdistava ajatus olisi ollut että äiti tai isä olisi siinä vieressä ollut :-o Ja erittäin monelle 12-vuotiaalle varsinkin, useimmat halunnevat hoitaa itsenäisesti käyntinsä ja vanhempi vieressä olisi erittäin epätoivottu.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:47"]
Hitto sä oot tyhmä :D AP siis
[/quote]
Kuinka niin? Eikö saa kysyä vai vaivaako sua henk.koht. joku asia?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:17"]
Eivät kaikki 12-vuotiaan asiat enää kuulu huoltajille. Esimerkkinä tästä kohdunkaulasyövän rokote, jonka ottamisesta 12-vuotta täyttänyt tyttö päättää käytännössä kokonaan itse. Alle 12-vuotiaan rokotuksesta päättävät vanhemmat, mutta yli sen ei heille tämä enää kuulu. Sama pätee hammashoitoon.
[/quote]
Monet vanhemmat ovat kieltäneet rokotteen annon. Hammashuoltokaan ei voi itse kieltää vanhempia tulemasta paikalle.
[/quote]
Vanhemmat eivät saa kieltä HPV-rokotteen antoa. Jokainen yli 12v tyttö voidaan rokottaa, mikäli hän itse haluaa, vaikka huoltajat eivät olisi suostuvaisia. Alle 15-vuotiaiden kohdalla rokotteen antaja arvioi nuoren kypsyystason.