Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hammashoitolassa toivovat 12-vuotiaiden käyvän ilman vanhempia?

Vierailija
10.09.2014 |

?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei kymmenennen kerran jälkeen mene päähän tämäkään asia niin jossain on vikaa.. 

Vierailija
62/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:53"]

No jos ei kymmenennen kerran jälkeen mene päähän tämäkään asia niin jossain on vikaa.. 

[/quote]

Niin? Pulma oli mikä sulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä

Vierailija
64/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:00"]

Sinä

[/quote]

Perustele

Vierailija
65/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät ota alaikäiseltä pysyviähampaita pois ilman vanhempien suostumusta. Täytyy olla joko paikalla tai lapsi kiikuttaa lapun allekirjoitettavaksi kotiin, että saako ottaa pois vai ei. Ja täällä oikein toivovat, että vanhempi on mukana etenkin oikomishoitokäynneillä.

Vierailija
66/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 19 vuotias ja jos mulla olis vaan ollut tukihenkilö niin olis kyllä tullut pitämään kädestä, mulla piti se avustaja kädestä kun lääkehouruissa huusin ja tärisin penkissä hyperventiloiden niin että melkein tukehduin. Vittu mun käynnit julkisella loppuis jos kiellettäis tukihenkilö.

Vierailija
67/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tuli mukaan kerran vielä ollessani 19. Poistettiin viisaudenhammas ja edellisestä melkoisen dramaattisesta poistosta (leuka murtui)tiedettiin nyt, että mä tartten rauhoittavat järkyttävän pelon takia ja sen jälkeen musta ei saa selvää sanaa irti ja oon ihan holhottavassa kunnossa. Ei siellä hammasläälärissä voi olla mitään niin salaista, ettei oma äiti, jolle sen ikäisen asiat vielä kuitenkin kuuluu, saisi tietää. Eri asia joku gyne/tautitesti tms.

Vierailija
68/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pidätte 12-vuotiasta aikuisena, eihän se ole edes teini vielä? Eikä todella riitä elämänkokemus tekemään päätöksiä, jotka vaikuttaa aikuisuuteen asti.
Jos lapset olisi 12-vuotiaana kypsiä tuohon, se olisi täysi-ikäisyyden raja.

Vierailija
69/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää että lapsi/nuori oppii olemaan tilanteissa yksin. Vaikuttaa siihen että minkälaista suhdetta kehittyy hammashoitoon ja henkilökuntaan. Kyllä 12 on jo sen ikäinen että tarvii osata yksin istua sielä penkissä ja ottaa vastuuta omien hampaiden hoidosta. En usko että sen ikäisellä moni vanhempi aamuin illoin on tarkistamassa hammaspesua, vaan sen hoitaa lapsi/nuori itse. Vanhempia on henkilökunnan hyvä informoida jos on sellaista asiaa joka on tärkeätä. Jos lapsi/nuori ite haluaa vanhempia mukaan niin mikäs siinä.

Vierailija
70/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias on jo rikosoikeudellisesti vastuussa itsestään ja huoltajuus kiistoissa ym. itseään koskevissa asioissa häntä pitää lain mukaan kuulla. Jos on kyse jostain tällaisesta? Ja kyllä on minusta aika outoa jos vanhemmat on sielä aina mukana. Tietenkin jos on vaikka hirveä hammaslääkäri pelko niin sen ymmärtää, mutta ihan normaali tarkastuksissakin, ja ilman sitä pelkoa? 

Vierailija
71/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi anteeksi numero 71, kun alapeukutin sua vahingossa! Piti painaa tuosta Aihe vapaa linkistä etusivulle. :)

Vierailija
72/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta harmittaa, kun lapsensa ei halua äitiään mukaan hösäämään.

Vierailija
73/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:44"]Siksi ettei tarvisi tehdä kalliita oikomishoitoja. Vanhemmat osaa vaatia, lapset ei. Sen takia mullakin on hampaat ristissä suussa - "pelkkä" kosmeettinen haitta... Aikuisiällä on hankalampaa ja kalliimpaa.
[/quote]
Juuri näin kävi minullekin. Nyt aikuisena vaatikin sitten hammasleikkauksen, sairasloman ja oikeasti vaarallinenkin leikkaus! Mutta hei, Rauman kaupunki säästi pari sataa markkaa 90-luvulla joten kaikki hyvin. Sairaslomahan oli yhteiskunnalle ilmainen, eikäkö...?

Vierailija
74/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellen, on ihan eri asia että 12v mielipide kuullaan, kuin että hän yksinään päättää asioista, joiden seurauksia vaikka 20 vuoden päähän hän ei pysty arvioimaan.

Oikeuksia seuraa aina myös vastuu. Muualla länsimaailmassa 12 vuotiaan saa vasta jättää vähäksi aikaa kotiin ilman aikuista seuraa.

Vierailija
75/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa nuo Ap: alapeukut. Ja hei! Älä peukuta OMIA kommenttejasi. High five itsensä kanssa = lame... 

Vierailija
76/87 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muualla länsimaailmassa..." olen asunut ympäri eurooppaa ja kyllä käynyt hammaslääkärissä lapsena ja nuorena yksin.
Suomen hammashoitoon on laitettu isot kriteerit päästä oikomiseen. Ennen pääsi helpommin, ja nyt tarvii olla suuret ongelmat suussa että hoidetaan. Tähän ei auta vaikka äiti olisikin sielä lapsen oikeuksia puolustamassa. Hammaslääkäri on ammattilainen ja äiti on äiti.

Vierailija
77/87 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttakun kaikkea pitää päästä kontrolloimaan. Sitten järjetön paasaus kun ei vain onnistu. Säälien ajattelen ap:n lapsen opettajia ym. 

Vierailija
78/87 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:13"]

Koska 12v osaa jo päättää itse tällaisista asioista. Vanhempia ei siellä tarvita.

[/quote]

Entäs kun se osaava 12-vuotias unohtaa hammaslääkäriaikansa? Soittaako itse uuden, vai huudetaanko siinä apuun sitä vanhempaa, jota ei tarvita?

Vierailija
79/87 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti kasvatettu 12 vuotias jos ei muista omia tapaamisiaan. Tiedän kyllä monia kakskymppiä joille äidit vielä varailee aikoja. Minkä takia ei lapsille opeteta vastuuta?

Vierailija
80/87 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 00:17"]

Huonosti kasvatettu 12 vuotias jos ei muista omia tapaamisiaan. Tiedän kyllä monia kakskymppiä joille äidit vielä varailee aikoja. Minkä takia ei lapsille opeteta vastuuta?

[/quote]

Sinäkö et koskaan unohda mitään? Hyvä! Minäpä menen seuraavalla kerralla lapseni mukaan, että varmasti on oikeassa paikasssa oikeaan aikaan. Ja varaan ajan unohtuneen tilalle. Lapsen omasta toivomuksesta olen mukana myös oikomishoitokäynneillä. Lähinnä seurana. Eikä sieltä aikuista pois ajeta, jos ei huutele omiaan hoidon väliin :). Minähän kuitenkin olen vastuussa sen hoidon onnistumisesta kotona (allekirjoitin sellaisen paperin), joten haluan tietää missä mennään.

Mutta onhan se aika erikoista, että kuulin omalta hammaslääkäriltäni lapseni olevan jonossa oikomishoitoon. Oli ollut jo vuoden eikä siitä minulle ollut koskaan mitään puhuttu. Tuli vaan puheeksi kun ihmettelin ääneen lapseni erikoista alahammasta, katsoi sitten koneelta. Lapsi oli silloin n. 9v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi