Te kaikki av:n maisterit hoi!
Kun tämä av on täynnä pelkästään korkeakoulutettuja ja huippupalkkaisia älykköjä, niin kysyn varmaan ihan oikeasta paikasta.
Kerro siis valmistumisestasi maisteriksi: miten juhlit, osallistuitko promootioon tai publiikkiin? Kerro myös paikkakunta ja koulutusalasi. En ole eläessäni osallistunut yksiinkään maisterijuhliin tai kuullutkaan sellaisista. Oma valmistuminen häämöttää ja ajattelin jättää juhlat järjestämättä. Silti kiinnostaisi muiden kokemukset. Miksi maisterien juhlat ovat niin harvinaisia, mutta esim ylioppilaita juhlitaan senkin edestä?
Kommentit (54)
Sain paperit postitse töihin ja kävin syömässä läheisten kanssa.
OTK
En osallistunut promootioon. Kotona perheen kesken juhlittiin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:49"]
Ottakaa se automaattikorjaus pois. Minunkin oli pakko kun se päätti vaihtaa sanaa ihmeellisissä kohdissa kerta toisensa jälkeen :)
[/quote]
Älkää ottako! Vähän huumoria pitää olla.
Ei mitään muistikuvaa. Luulisin, etten pitänyt mitään juhlia.
tampereen yliopistossa isot valmistujaisjuhlat päätalon juhlasalissa muistaakseni 1995 kesäkuussa. Valmistuin filosofian maisteriksi. Se oli massajuhla enkä saanut mitään ulkoisia juhlamerkkejä. Terveisiä vaan kaikille paikalla olleille!
Kun gradu lähti tarkastukseen, minä lähdin kesätyökeikalle ulkomaille. Tutkintotodistus tuli yllätyksenä postissa vähän ennen uutta vuotta. Ei tullut mieleenikään juhlia moista, työnantajalle kuitenkin vein kopion, koska se tarvittiin työhön, jota olin tehnyt jo puolisen vuotta.
Kollegani juhli sitten oikein perusteellisesti, taisi tarvita kolme erillistä iltapukuakin eri muodollisuuksiin. Hän oli valmistunut vuosia aiemmin, mutta pitihän sitä päästä mukaan, kun kerran ihan satojen ihmisten päivällinen ja kulkuekin järjestettiin. Hän tykkäsi muutenkin näyttävästä menosta ja juhli perusteellisesti melkein nimipäiviäkin vaikka penniä venyttäen.
Onkohan kaikki vastanneet edes oikeasti yliopistossa opiskelleet, kun tuntuu menevän niin suloisesti publiikit ja promootiot sekaisin?
Promootiotahan ei järjestetetä lähellekään joka vuosi eikä kaikissa tiedekunnissa/yliopistoissa järjestetä niitä ollenkaan maistereille (on vain tohtoripromootiot). Promootioon voi myös osallistua vaikka 20 vuotta valmistumisen jälkeen, jos ei ole ennen sitä ehtinyt siihen osallistumaan. Promootiossa saa oikeuden käyttää akateemisia arvomerkkejä: maisterilla maisterinseppele ja ainakin osassa tiedekunnista maisterin sormus. Iso osa valmistuneista ei taida promootioihin osallistua (kun niitä järjestetäänkin niin harvoin). Promootio on monipäiväinen juhla, jossa on tarkat asukoodi ja naispromovendi tarvitseekin useamman erilaisen iltapuvun juhliakseen nämä juhlat läpi.
Publiikki sen sijaan on perus todistustenjakotilaisuus, jossa dekaani pitää puheen ja jakaa todistukset valmistuneille. Lisäksi ainakin omassa publiikissani yliopisto tarjosi valmistuneille lasit skumppaa tuon jälkeen.
Promootioon en ole osallistunut vielä, mutta aion kyllä joskus sen tehdä. Sen verran paljon olen kuullut tapahtumasta kehuja tuttavilta, jotka ovat siihen osallistuneet.
Mä olen VTM. Olin publiikissa miehen ja vanhempien kanssa. Mentiin sen jälkeen ulos syömään :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:44"]
Reps. Nyt tuli kyllä hyvä, jösses. Siis juhlin perheen kera .... Saitte hyvät naurut varmaan :D 2
[/quote]
Odotin automaattisesti perkeleellä tarkoitettavan anoppia ;)
Ja itse en juhlinut mitenkään, enkä osallistunut publiikkiin. Paperit saapuivat postissa kotiin ja totesin, että jaahas.
Osallistuin tiedekunnan järjestämään publiikkiin, ja sen jälkeen menin publiikkivieraideni (äiti, poikaystävä ja kaksi kaveriani) kanssa syömään. Publiikki oli tosi mukava tilaisuus ja olin iloinen että menin.
Myöhemmin kutsuin myös sukulaisia vanhempieni kotiin kahville, tämä tilaisuus oli ihan epämuodollinen eikä lainkaan yhtä suureellinen kuin yo-juhlat. Syinä tähän se, ettei suvun muutkaan maisterit ole sen kummemmin juhlineet, en muutenkaan viihdy huomion keskipisteenä ja se, että opintoni venähtivät mikä nolotti minua enkä siksi halunnut tehdä niistä suura numeroa :) Mutta kyllä tämä pienikin juhlinta tuntui kuitenkin hyvältä, tosi tylsää olisi ollut vain ohittaa koko asia.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:28"]Käytiin syömässä vanhempien kanssa ja sain heiltä lahjan. Hopeisen kaulakäädyn ja korvikset (otin itselleni reiät korviin maisteriksi valmistumisen kunniaksi). Kavereille pidin juhlat kotonani. Koko kesä sitten biletettiin sillä varjolla, että olin valmistunut. Syksyllä töihin, ja oikeasti maisterin koulutusta vaativiin töihin neljä vuotta myöhemmin. Lay, ytk.
[/quote]
Jatkan vielä. Tämän jälkeen olen vielä valmistunut ammattikoulusta lapsuuteni haaveammattiin. Silloin pidettiin isot juhlat, ylioppilasjuhlien veroiset, jos ei suuremmat. Ihanat juhlat oli ne ja todistusta ylpeänä esittelin. Maisterin juhlista kerkesi vierähtää 11 vuotta.
Meillä oli kesän alussa yhteisjuhlat: laitoksittain kokoonnuttiin luentosaleihin, joissa jokaiselle jaettiin ruusu. Sieltä kaikki siirtyivät pääsaliin, jossa pidettiin pari puhetta,taisi olla musiikkiakin. Tähän tilaisuuteen olivat tervetulleita myös valmistuneiden läheiset. Lopuksi salin ulkopuolella oli kuohuviinitarjoilu. Valmistuin muutamia viikkoja ennen juhlia, joten sinne oli luontevaa mennä.
Myöhemmin jatkettiin kavereiden kanssa fiinisti pubiin, vanhempien kanssa käytiin jossain vaiheessa ravintolassa syömässä.
En osallistunut tiedekunnan juhlaan, mutta kotona juhlittiin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:31"]
Onko maisterikin akateeminen? Olen aina luullut että vasta tohtori olisi akateeminen. Vai vaatiiko maisteriksi tuleminen julkaisuja?
[/quote]
Ei ole ;) Vasta post doc kymmenellä artikkelijulkaisulla ulkomaan lehdissä on akateeminen ;)
t. megaletti -77