Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako purentakisko, jos vaivat ovat olleet pitkäaikaisia?

Vierailija
17.08.2021 |

Mulla on ollu pitkään ajoittaisia outoja hammas- ja ienkipuja, mutta mitään ei ole löytynyt. Mä kävin eilen perustarkastuksessa ja hammaslääkäri sanoi, että hampaissani on kulumaa puremisesta. Hän myös suositteli purentakiskoa, joka voisi auttaa hammaskipuihin ja päänsärkyihin. Hammaslääkärin jälkeen juttelin suuhygienistin kanssa, joka totesi, että kisko suojaa kyllä hampaita, mutta pitkäaikaisiin särkyihin tuskin on apua :( Harmittaa kovasti, jos olen jotenkin tuhonnut hampaat. Onko kukaan saanut kiskosta apua pidempään jatkuneisiin kipuihin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan minullakin hammaskivut ja vihlonnat johtua purennasta tai lihaskireydestä. Minulla on jo vuoden ajan juilinut ja vihlonut ajoittain hampaita, mutta niissä ei pitäisi olla mitään reikää. Kipu voi olla niin kovaa ajoittain, niin että mietin, pitäisikö lähteä päivystykseen. Mutta sitten se on taas kadonnut. Kipuilulle on myös tyypillistä, että sitä on molemmilla puolilla, enemmän ylähampaissa. Kipeänä ollessa yleensä pahenee.

Vierailija
22/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli todella kovat kivut hampaissa ja leuassa. Hampaita tutkittiin vaikka ja miten. Lopulta tilanne oli se, että olin karmeissa kivuissa ja suu ei enää auennut, kuin iltaan mennessä. Painokin tippui, kun mitään ei oikein saanut syötyä.

Siinä vaiheessa yksityisellä ehdotettiin ekaa kertaa kiskoa. Se toimii. Edelleenkään en ole kunnossa, mutta pärjään. Suu aukeaa, syön lähes normisti (sitkeät ja kovat ei toimi), enkä todellakaan ole mikään suus*ksin antaja.

Minun ongelmani oli se, että purin leuat unessa kovaan lukkoon. Alkuun en saanut kiskoja edes suusta aamulla. Siitä se sitten helpottui pikkuhiljaa.

Kannatan siis vahvasti kiskoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi olla vaikka stressi, tai muu psyykkinen juttu, ja se aiheuttaa puremista ja  lihasvaivoja.

Ei se kisko niitä poista.

Vierailija
24/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli todella kovat kivut hampaissa ja leuassa. Hampaita tutkittiin vaikka ja miten. Lopulta tilanne oli se, että olin karmeissa kivuissa ja suu ei enää auennut, kuin iltaan mennessä. Painokin tippui, kun mitään ei oikein saanut syötyä.

Siinä vaiheessa yksityisellä ehdotettiin ekaa kertaa kiskoa. Se toimii. Edelleenkään en ole kunnossa, mutta pärjään. Suu aukeaa, syön lähes normisti (sitkeät ja kovat ei toimi), enkä todellakaan ole mikään suus*ksin antaja.

Minun ongelmani oli se, että purin leuat unessa kovaan lukkoon. Alkuun en saanut kiskoja edes suusta aamulla. Siitä se sitten helpottui pikkuhiljaa.

Kannatan siis vahvasti kiskoja.

En oo kysyjä, mutta minulla on kanssa hampaissa ja leuoissa kipua. Leukaperiä jomottelee ja ne tuntuvat tosi väsyneiltä. Välillä se kipu leviää korviin, ohimoihin ja hampaisiin. Eilen otettu kiskoja varten mallinnus. Sinun viestisi on rohkaiseva! Tiedostan, että ei kisko poista purentaa, mut jos edes hieman auttaisi vaivoihin.

Vierailija
25/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että aluksi kisko voi tuntua vähän oudolta tai jopa puristavalta. Kannattaa sitkeästi käyttää kuitenkin. Ja sen istuvuus pitää ehdottomasti tarkastuttaa jatkokäynnillä.

Vierailija
26/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie sain kiskot perjantaina. Lauantaina iski flunssa. Ohimoita ja hampaita vihloo ja ikenet tuntuu vähän aroilta. Johtuukohan kiskosta vai voiko flunssa aiheuttaa myös näitä oireita? Miulla alkoi purentavaivat kesällä ja ei ole ollut flunssaa pitkään aikaan, niin en osaa sanoa, olisiko oireita ollut ilman kiskoja.

Flunssa voi hyvin vaikuttaa. Ainakin itsellä purenta- ja niskalihakset menee aina sairastaessa jumiin. Se voi myös lisätä sitä purentaa.

Voimakas bruksismi öisin, etenkin ilman kiskoja, voi myös ärsyttää hampaan hermoa. Jos hampaassa ei ole reikää eikä sinne ole päässyt sisään bakteereja, tämä purennan aiheuttama kipu yleensä laantuu viimeistään parissa viikossa. Joskus voi vaatia juurihoitoa.

Vierailija
27/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti kiskoja. Olen sairaana ja nukahdin äsken hetkeksi ilman kiskoja sohvalle. Ja nyt kyllä huomaa hampaista :(

Vierailija
28/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kommentti hoitajalta. Kyllä kiskot voivat hyvin auttaa kipuihin (leuka, päänsärky jne.), koska kivut syntyvät bruksismista eli narskuttelusta. Harvoin nyt mitään kroonisia hermosärkyjä syntyy tavallisesta narskuttelusta, jollei hampaita ole kulutettu hermoon asti. Itsellä kiskot lopetti kivut suunnilleen yhdessä yössä. Tämä on myös tosi tavallinen vaiva, enkä ole kenenkään kuullut kärsineen kivuista vielä kiskon saamisen jälkeen.

Vierailija
29/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kommentti hoitajalta. Kyllä kiskot voivat hyvin auttaa kipuihin (leuka, päänsärky jne.), koska kivut syntyvät bruksismista eli narskuttelusta. Harvoin nyt mitään kroonisia hermosärkyjä syntyy tavallisesta narskuttelusta, jollei hampaita ole kulutettu hermoon asti. Itsellä kiskot lopetti kivut suunnilleen yhdessä yössä. Tämä on myös tosi tavallinen vaiva, enkä ole kenenkään kuullut kärsineen kivuista vielä kiskon saamisen jälkeen.

Samaa mieltä. Ei sitä purennalla voi itselleen pysyvää hermosärkyä aiheuttaa. Tietysti hermo voi ärtyä purennasta, mutta rauhoittuu sitten. Vähän sama, kuin jokaiselle juurihoitopotilaalle jäisi hermovaurio. Tuossa aiemmin joku mainitsikin, että jos purennasta johtuva hermoärsytys ei lakkaa —> juurihoito.

Vierailija
30/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei bruksismista tietävät! Minulla on jo pari vuotta ollut kausittain outoa hammas- ja ienkipua vasemmalla puolella kahden yläkulmahampaan kohdalla. Aluksi tutkittiin useampaan kertaan ja myös kuvat otettu. Ei kuulemma ole mitään.

No nyt tuota oireilua on ollut useammin ja kävin taas hammaslääkärissä. Hän sanoi, että johtunee puremisesta öisin ja kiskot olen hankkimassa. Lueskelin ohjeita ja kokeilin suun sisältä hieroa vasemmalta ylhäältä lihaksia. Hirveä vihlovan heijastuskipu juurikin noihin kipuileviin ylähampaisiin ja ienalueelle. Voiko oireet tosiaan johtua purentalihasjumeista vai onko minulla joku paha tulehdus, joka säteilee päinvastaisesti hampaan juuresta poskeen asti?

Vierailija
31/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiskonhan ei ole pakko olla kallis ja kova hammaslääkärin tekemä. Suuhygienisti-kaverini suositteli Ekulfin pehmeää silikonista, itse muotoiltavaa kiskoa ja se on tosi paljon miellyttävämpi käyttää kuin entinen hammaslääkärin tekemä! Ihan vaan vinkkinä niille, jotka sanovat että kisko tuntuu ikävälle. Plussaa myös super edullisesta hinnasta, ei tule kokeilulle paljon hintaa jos kiskon käyttö epäilyttää. Itsellä on ollut kisko seitsemisen vuotta, jos vahingossa unohdan ottaa sen yön yli reissulle mukaan niin on takuulla huonosti nukuttu yö ja päänsärky edessä...

Noita harvoin suositellaan pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, vaikka tiedän itsekin yhden henkilön, jolle tuommoinen sopii jostain syystä paremmin. Noiden silikonisten suojien ongelmana kuulemma on, että niitä ei saa itse muotoiltua ”täydellisiksi” ja joillain ne voivat lisätä purentaa tai muokata sitä. Hankin itselleni sellaisen ensiavuksi ja leuat kipeytyivät tosi pahasti. Lisäksi heräilin siihen, että jauhoin pehmeää kiskoa kuin purkkaa unissani.

Vierailija
32/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei bruksismista tietävät! Minulla on jo pari vuotta ollut kausittain outoa hammas- ja ienkipua vasemmalla puolella kahden yläkulmahampaan kohdalla. Aluksi tutkittiin useampaan kertaan ja myös kuvat otettu. Ei kuulemma ole mitään.

No nyt tuota oireilua on ollut useammin ja kävin taas hammaslääkärissä. Hän sanoi, että johtunee puremisesta öisin ja kiskot olen hankkimassa. Lueskelin ohjeita ja kokeilin suun sisältä hieroa vasemmalta ylhäältä lihaksia. Hirveä vihlovan heijastuskipu juurikin noihin kipuileviin ylähampaisiin ja ienalueelle. Voiko oireet tosiaan johtua purentalihasjumeista vai onko minulla joku paha tulehdus, joka säteilee päinvastaisesti hampaan juuresta poskeen asti?

Ihan kuin minulla tuo heijastekipu. Olen käynyt purentalihashieronnassa ja kun suun sisältä hierotaan, niin etuposkihampaista yläviistossa poskipäähän mentäessä on kohta, josta säteilee vihlova kipu yläposkihampaisiin. Olen ajatellut johtuvan purennasta.

Vierailija
33/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma voi olla vaikka stressi, tai muu psyykkinen juttu, ja se aiheuttaa puremista ja  lihasvaivoja.

Mistä muista kuin psyykkisistä syistä ihminen unissaan puree ja narskuttaa hampaita? Kisko ei poista stressiä, mutta se estää puremasta hampaisiin lisävaurioita.

Stressin takia olen itse purrut hampaan halki, implantti maksoi yli 2000 euroa. Todellakin käytän hammaslääkärin sovittamaa kiskoa jatkossa ja suosittelen lämpimästi samaa muillekin stressipurijoille.

Vierailija
34/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä juurisyyhyn eli siihen miksi bruksaa. Itsensä voi opettaa pois puremasta.

Vierailija
35/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa perehtyä juurisyyhyn eli siihen miksi bruksaa. Itsensä voi opettaa pois puremasta.

Hopeavedellä ja pyhällä hengellä?

Vierailija
36/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi aivan hyvin johtua lihasjumista. Itsellä tuntui kipua korvan alueelta ohimolle, meni pitkään ennen kuin tajusin sen johtuvan puremisesta ja leukanivelen tienoilla olevasta jännityskivusta.

Tiedän kyllä, että syy oli psyykkinen. Jännitin YT-neuvottelujen tulosta. Valitettavasti vain vaiva jäi päälle ja siitä lähtien olen kärsinyt bruksismista. Käytän nykyään kiskoa öisin.

Vierailija
37/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kraniosakraalihoito auttaa. On todella kevyt hoitomuoto, mutta itsellä kallonpohjan linjat menivät oikeaan asentoon.

Vierailija
38/43 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kraniosakraalihoito auttaa. On todella kevyt hoitomuoto, mutta itsellä kallonpohjan linjat menivät oikeaan asentoon.

Tuo ei kyllä varmasti perustu yleisiin hoitosuosituksiin. Kaveri kävi tuollaisessa hoidossa ja katuu rahan menetystä. Hoitaja piti käsiä pään yläpuolella ja kyseli tunteeko kaveri kuinka pää ja leuat rentoutuu. No ei tuntenut. Varmaan tietysti herkemmillä ihmisillä voi auttaa plasebona rentoutumiseen, mutta kannattaa harkita, mihin rahaa käyttää.

Vierailija
39/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taas on kaikkitietävä asialla. Mene nyt vain hakemaan apua omiin ongelmiisi, jotta stressi poistuu.

Vierailija
40/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä muista kuin psyykkisistä syistä ihminen unissaan puree ja narskuttaa hampaita? Kisko ei poista stressiä, mutta se estää puremasta hampaisiin lisävaurioita.

Stressin takia olen itse purrut hampaan halki, implantti maksoi yli 2000 euroa. Todellakin käytän hammaslääkärin sovittamaa kiskoa jatkossa ja suosittelen lämpimästi samaa muillekin stressipurijoille.

Voi hyvää päivää. Se, että sinulla psyykkistä ongelmaa, ei automaattisesti tarkoita, että muilla.