Auttaako purentakisko, jos vaivat ovat olleet pitkäaikaisia?
Mulla on ollu pitkään ajoittaisia outoja hammas- ja ienkipuja, mutta mitään ei ole löytynyt. Mä kävin eilen perustarkastuksessa ja hammaslääkäri sanoi, että hampaissani on kulumaa puremisesta. Hän myös suositteli purentakiskoa, joka voisi auttaa hammaskipuihin ja päänsärkyihin. Hammaslääkärin jälkeen juttelin suuhygienistin kanssa, joka totesi, että kisko suojaa kyllä hampaita, mutta pitkäaikaisiin särkyihin tuskin on apua :( Harmittaa kovasti, jos olen jotenkin tuhonnut hampaat. Onko kukaan saanut kiskosta apua pidempään jatkuneisiin kipuihin?
Kommentit (43)
Sain yläleukaan osaproteesin, ja hl antoi siinä sivussa vinkin, että jotkut pitää sitä öisin ja se on auttanut purentaongelmassa. Päätin kokeilla, ja se tepsii. Se on vähän kuin purentakisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma voi olla vaikka stressi, tai muu psyykkinen juttu, ja se aiheuttaa puremista ja lihasvaivoja.
Ei se kisko niitä poista.
Mistä muista kuin psyykkisistä syistä ihminen unissaan puree ja narskuttaa hampaita? Kisko ei poista stressiä, mutta se estää puremasta hampaisiin lisävaurioita.
Stressin takia olen itse purrut hampaan halki, implantti maksoi yli 2000 euroa. Todellakin käytän hammaslääkärin sovittamaa kiskoa jatkossa ja suosittelen lämpimästi samaa muillekin stressipurijoille.
Voi hyvää päivää. Se, että sinulla psyykkistä ongelmaa, ei automaattisesti tarkoita, että muilla.
Ei ole olemassa sellaista sairautta, joka pistäisi hampaat tiukasti yhteen öisin. Ei ole somaattista syytä.
Ei se siitä muuksi muutu, vaikka sua kuinka häiritsisi ajatus siitä, että sulla olisi joku psyykkinen syy.
Mikäli olette työterveyshuollon piirissä, saatte kiskot sitä kautta ilmaiseksi.