Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako purentakisko, jos vaivat ovat olleet pitkäaikaisia?

Vierailija
17.08.2021 |

Mulla on ollu pitkään ajoittaisia outoja hammas- ja ienkipuja, mutta mitään ei ole löytynyt. Mä kävin eilen perustarkastuksessa ja hammaslääkäri sanoi, että hampaissani on kulumaa puremisesta. Hän myös suositteli purentakiskoa, joka voisi auttaa hammaskipuihin ja päänsärkyihin. Hammaslääkärin jälkeen juttelin suuhygienistin kanssa, joka totesi, että kisko suojaa kyllä hampaita, mutta pitkäaikaisiin särkyihin tuskin on apua :( Harmittaa kovasti, jos olen jotenkin tuhonnut hampaat. Onko kukaan saanut kiskosta apua pidempään jatkuneisiin kipuihin?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiskonhan ei ole pakko olla kallis ja kova hammaslääkärin tekemä. Suuhygienisti-kaverini suositteli Ekulfin pehmeää silikonista, itse muotoiltavaa kiskoa ja se on tosi paljon miellyttävämpi käyttää kuin entinen hammaslääkärin tekemä! Ihan vaan vinkkinä niille, jotka sanovat että kisko tuntuu ikävälle. Plussaa myös super edullisesta hinnasta, ei tule kokeilulle paljon hintaa jos kiskon käyttö epäilyttää. Itsellä on ollut kisko seitsemisen vuotta, jos vahingossa unohdan ottaa sen yön yli reissulle mukaan niin on takuulla huonosti nukuttu yö ja päänsärky edessä...

Noita harvoin suositellaan pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, vaikka tiedän itsekin yhden henkilön, jolle tuommoinen sopii jostain syystä paremmin. Noiden silikonisten suojien ongelmana kuulemma on, että niitä ei saa itse muotoiltua ”täydellisiksi” ja joillain ne voivat lisätä purentaa tai muokata sitä. Hankin itselleni sellaisen ensiavuksi ja leuat kipeytyivät tosi pahasti. Lisäksi heräilin siihen, että jauhoin pehmeää kiskoa kuin purkkaa unissani.

Mikäli olette työterveyshuollon piirissä, saatte kiskot sitä kautta ilmaiseksi.

Vierailija
42/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yläleukaan osaproteesin, ja hl antoi siinä sivussa vinkin, että jotkut pitää sitä öisin ja se on auttanut purentaongelmassa. Päätin kokeilla, ja se tepsii. Se on vähän kuin purentakisko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma voi olla vaikka stressi, tai muu psyykkinen juttu, ja se aiheuttaa puremista ja  lihasvaivoja.

Ei se kisko niitä poista.

Mistä muista kuin psyykkisistä syistä ihminen unissaan puree ja narskuttaa hampaita? Kisko ei poista stressiä, mutta se estää puremasta hampaisiin lisävaurioita.

Stressin takia olen itse purrut hampaan halki, implantti maksoi yli 2000 euroa. Todellakin käytän hammaslääkärin sovittamaa kiskoa jatkossa ja suosittelen lämpimästi samaa muillekin stressipurijoille.

Voi hyvää päivää. Se, että sinulla psyykkistä ongelmaa, ei automaattisesti tarkoita, että muilla.

Ei ole olemassa sellaista sairautta, joka pistäisi hampaat tiukasti yhteen öisin. Ei ole somaattista syytä.

Ei se siitä muuksi muutu, vaikka sua kuinka häiritsisi ajatus siitä, että sulla olisi joku psyykkinen syy.