Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensiasunnon osto ilman asp-tiliä?

Vierailija
17.08.2021 |

Olen asunut vuokralla useamman vuoden ja en ole säästänyt asp-tilille. En halua enää sitä tiliä hommata, kun siihen täytyy se vajaa kaksi vuotta säästellä, kun haluisin ostaa asunnon jo tässä puolen vuoden sisään.

Kaikki paasaa, että hommaa se asp-tili. Voiko sen asunnon hommata ilmankin vai menetänkö tällaisessa tapauksessa useita tuhansia sitten? Vai mikä oikein menetän siinä, jos ei ole aspia. Olen ymmärtänyt, että asp-tilissä on joku korkosuoja ja näitä vakuusjuttuja.

Oletko ostanut ensiasunnon ilman aspia?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asunnon ostoon mitään aspia tarvi.

Ei tarvitse ei, mutta on todella typerää jättää ASP:in tarjomat edut (kuten ilmainen lainantakaus) hyödyntämättä. Taloudellisesti ajatteleva valitsee ASP:in.

Vierailija
42/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asunnon ostoon mitään aspia tarvi.

Ei tarvitse ei, mutta on todella typerää jättää ASP:in tarjomat edut (kuten ilmainen lainantakaus) hyödyntämättä. Taloudellisesti ajatteleva valitsee ASP:in.

Toki, mutta ap on auttamattomasti myöhässä. Nuilla säästöillä ja tämän hetkisillä koroilla on vain viisasta ostaa asunto nyt. Eikä maksaa vuokraa ensin niin pitkään, että asp-tilin ehdot täyttyvät, koska siinä maksaa satasia turhaan jollekin toiselle, minkä voisi maksaa itselleen. Ap:lla on lisäksi pieni laina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ASP-lainan etu on myös se, ettei sinun tarvitse maksaa varainsiirtoveroa asuntoa ostaessa. Se tosin on 2 tai 4 % kauppasummasta, eli AP:n hintahaarukan kämpissä ei juuri mitään.

Ei varainsiirtoveroa tarvitse maksaa ensiasunnosta vaikka sen ostaisi ilman ASP-lainaa. 

40 vuotta täyttänyt ensiasunnonostaja maksaa varainsiirtoveron, oli aspia tai ei.

Vierailija
44/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomauttaisin vielä ettei valtion takaus maksa juuri mitään, joten se "etuus" aspissa on melko turha. Itselläni se oli alle 200e kertamaksu, pieni hinta siitä ettei tarvi säätää äidin eläkekämppää vakuudeksi :)

Riippuu lainan määrästä. Isommista lainoissa puhutaan tuhansista, ei sadoista euroista.

Isossaainassa ne tonnit on kärpäsenkakka. Ja ap oli hakemassa ihan kohtuullista lainaa, ei isoa.

Ei ne minulle ole :D. Varmaan sen takia olen saanut niin hyvin säästöön, koska en koskaan ole ajatellut, että tonni on pieni raha. Vaikka siihen olisi helposti varaakin.

Ap on ostamassa sadantonnin asuntoa parinymmen vuoden maksuajalla. Ihan sama onko se laina 80000, 81000 vai 82000.

Vierailija
45/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomauttaisin vielä ettei valtion takaus maksa juuri mitään, joten se "etuus" aspissa on melko turha. Itselläni se oli alle 200e kertamaksu, pieni hinta siitä ettei tarvi säätää äidin eläkekämppää vakuudeksi :)

Riippuu lainan määrästä. Isommista lainoissa puhutaan tuhansista, ei sadoista euroista.

Isossaainassa ne tonnit on kärpäsenkakka. Ja ap oli hakemassa ihan kohtuullista lainaa, ei isoa.

Ei ne minulle ole :D. Varmaan sen takia olen saanut niin hyvin säästöön, koska en koskaan ole ajatellut, että tonni on pieni raha. Vaikka siihen olisi helposti varaakin.

Ap on ostamassa sadantonnin asuntoa parinymmen vuoden maksuajalla. Ihan sama onko se laina 80000, 81000 vai 82000.

No ei se kyllä ihan sama ole, jos yhtään kiinnostaa pitää varoistaan huolta. Jos on tonneja heittää sinne tänne, niin sama pyyhkiä seteleillä suupielensä aterioinnin päätteeksi.

Vierailija
46/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osti talon viime vuoden joulukuussa. Ei ollut asp-tiliä eikä edes säästöjä. Onnistui kun takasimme sen osan lainasta joka meni vakuusarvon yli. Kohta talon remontti on valmis ja sitten haemme takauksen purkua koska talon arvo ylittää reilusti lainamäärän.

Vierailija
47/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki halusi ensiasunnon ostajalta 5% vähintään käsirahana. Olin säästänyt n. 13% käsirahaa hinnasta.

Pankki arvotti asunnon 80% lainasta ja veivasi lopulle summalle valtion takauksen, joka maksoi 195e ~ kertamaksun.

Tuli ostettua melkeinpä heräteostoksena tuo (ensi)asunto. Tämä tapahtui tässä kuussa, eli tuoretta tietoa :)

pankki ei vaadi pennin jeniä KÄSIRAHAA.

Vierailija
48/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ASP tiliä eikä takaajia, saakohan lainaa jos on se 5% säästössä?

Vierailija
49/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut aspia. Pankki halusi 5% käsirahan ja se meiltä löytyi. Ei edes kysytty onko aspia tms :)

ei tasan halunnut 5% käsirahaa. Käsiraha maksetaan MYYJÄLLE ENNEN SITOVAN KAUPAN TEKEMISTÄ.

Vierailija
50/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on jo reilusti yli 5% käsiraha kasassa, joten ei todellakaan ole mitään ongelmia jos ei ole aspia. Et taida tarvita edes mitään valtiontakauksia tai muuta ylimääräistä vakuutta, vaan asunto kattaa loput. Pankkiin vaan hakemaan lainalupaus ja sopivaa asuntoa etsimään :)

Asunnon voi ostaa vaikka käyttäisi 0 euroa käsirahaa. Minä en ole koskaan maksanut euroakaan käsirahaa.

Vierailija
51/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensimmäisen asuntoni ilman asp:ia enkä lainaakaan tarvinnut, kyllä se onnistui

Vierailija
52/53 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuos aspis ole joku ikärajakin...

Vierailija
53/53 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa? Että yli 2% ero lainanhoitokuluissa on "ihan sama"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi