Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä jonka lapsi on päiväkodissa hoidossa

Vierailija
09.09.2014 |

Oletko koskaan miettinyt paljonko lapsesi juo vettä tai maitoa hoitopäivän aikana?

Olen itse päiväkodissa töissä ja ollut useammassa eri talossa ja valitettavan usein lapset eivät juo päivän aikana kuin ehkä 2dl maitoa.

Olen itse aina antanut lapsille myös vettä päivän aikana esim. kun tullaan ulkoa sisälle. Lapsethan liikkuvat koko ulkoilun ja sen jälkeen mennään syömään ja lapsi saa eteensä sen mukin tai lasin missä on pieni määrä maitoa. Usein pienemmäykun lapset sitten ruuan jälkeen käsi ja naamapesulla yrittävät hörpätä sitä vettä aikuisen kädestä joka pesee kasvoja.

Tämä ei mielestäni riitä ja pienimmät lapset kun eivät sitä juotavaa välttämättä osaa pyytää. Itse olen työssäni aina saanut muilta työntekijöiltä negatiivistä palautetta siitä kun annan vettä mutta olen aina antanut ja annan jatkossakin.

Nyt kehoitankin teitä kaikkia vanhempia vaikka ihan kysäisemään tästä asiasta päiväkodissa.

Minusta ainakin olisi kurjaa jos olen liikkunut puolitoista tuntia kokoajan ja sen jälkeen en saa juotavaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, meillä pienillä lapset ei meinaa juoda edes puolikasta maitolasia ruokailulla, pitää "pakottaa" eli ei täällä ainakaan kovin janoisia lapsia ole

Vierailija
2/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tiedä mitä tekstille tapahtui lähetyksen aikana mutta toivottavasti saattee selvää.. Pahoittelut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:57"]Voi voi, meillä pienillä lapset ei meinaa juoda edes puolikasta maitolasia ruokailulla, pitää "pakottaa" eli ei täällä ainakaan kovin janoisia lapsia ole
[/quote]

hyvä jos eivät ole janoisia mutta kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
4/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta. Usein pieni muki tai lasi kaadetaan puolilleen maitoa. Kaikki lapset eivät sitä juo ja niille, jotka pyytävät lisää, sanotaan, että ruokaakin pitää syödä. Kun tämä toistuu aamupalalla, lounaalla ja välipalalla, useimmat juovat max 2dl esim klo 7-17 välisenä aikana. Usein vähemmän. Yhtään kunnallista päiväkotia en ole vielä nähnyt, jossa tarvittaisiin esim vettä aterioiden välillä. Kysykää päiväkodeissanne ja pyytäkää lapsille vettä! (Helteellä vettä toki tarjotaan.)

T. Lto

Vierailija
5/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Italiassa annetaan eväiden mukana 500 millin pullo mukaan ja se on aina päivän lopuksi tuotu tyhjänä takaisin. 

Vierailija
6/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:00"]Tuo on kyllä totta. Usein pieni muki tai lasi kaadetaan puolilleen maitoa. Kaikki lapset eivät sitä juo ja niille, jotka pyytävät lisää, sanotaan, että ruokaakin pitää syödä. Kun tämä toistuu aamupalalla, lounaalla ja välipalalla, useimmat juovat max 2dl esim klo 7-17 välisenä aikana. Usein vähemmän. Yhtään kunnallista päiväkotia en ole vielä nähnyt, jossa tarvittaisiin esim vettä aterioiden välillä. Kysykää päiväkodeissanne ja pyytäkää lapsille vettä! (Helteellä vettä toki tarjotaan.)

T. Lto

Juurikin näin :)

Vierailija
7/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Olen ollut töissä neljässä päiväkodissa, joissa lapsille oli vessassa omat nimetyt mukit veden juontiin. Yhdessä päiväkodissa jossa olin oli taas samanlainen vesi piste kuin kouluissa. Sellainen oli jokaisen päiväkotihuoneen sisääntulo aulassa. (kaikilla ryhmillä oma aula)

Vain kahdessa paikassa jossa olen ollut, ei ollut varsinaista vedenjuonti mahdollisuutta lapsilla, mutta lapset joivat tosiaan suoraan hanasta vettä, paitsi pienten ryhmässä jossa pienimmillä oli oma tuttipullo tai nokkamuki josta vettä välillä hörppivät.

Olen kai sitten vain sattunut työskentelemään hoitopaikoissa, jossa tämä ei ole ollut ongelma.

Vierailija
8/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, että meidän päiväkodissa on helteillä ollut mukana ulkona vesisaavi ja mukeja. Toisaalta en ole huomannut, että lapset olisivat käyneet juomassa, koska heillä on ollut leikit kesken. Yleensä vettä ei edes ole tarjolla ulkona.

Kiitos tästä aloituksesta! Tarjoan vastedes varmuuden vuoksi lapsille vettä, kun tullaan kotiin tai jo matkalla.

Vierailija
9/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen ryhmässä melkein kaikilla on lokerossa juomapullo. Täytän pojan pullon vedellä aamuisin ja juo siitä ennen ja jälkeen ulkoilun.

Vierailija
10/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt joskus ihan samaa, että lapset opetetaan juomaan ihan liian vähän pienestä asti. Silloin kun tulee jano, sehän on jo tavallaan elimistön hätähuuto lähenevästä nestehukasta. Monet aikuisetkin juovat liian vähän, ja uskon että aineenvaihdunnan hitaus saadaan aikaiseksi jo lapsuudessa.

Äitini tarjoaa tosi harvoin lapsille juotavaa jos ovat siellä hoidossa. Toivottavasti päiväkodissa voivat juoda edes paremmin... Aamulla syödään puuro kotona, ja juovat ehkä desin maitoa silloin, pk:n lounaalla jotain, arvelen että myöskin ehkä desin verran nestettä, kuten myös välipalalla. Vähäistä on. Ruuan ja iltapuuron kanssa kotona menee ehkä 3-4 desiä.

Vierailija
11/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota. Olen huomannut, että lapset ovat aina kovin janoisia kotiin tullessa. Olen koittanut sanoa, että pyytävät vettä, jos janottaa. Kotona meillä on aina vesipullot saatuvilla, mistä käyvät hörppimässä.

Vierailija
12/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotihoidossa oleva lapsikaan ei yleensä tuon enempää juo, jos puhutaan esim. 8-16 välillä.

Vierailija
13/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:07"]? Olen ollut töissä neljässä päiväkodissa, joissa lapsille oli vessassa omat nimetyt mukit veden juontiin. Yhdessä päiväkodissa jossa olin oli taas samanlainen vesi piste kuin kouluissa. Sellainen oli jokaisen päiväkotihuoneen sisääntulo aulassa. (kaikilla ryhmillä oma aula)

Vain kahdessa paikassa jossa olen ollut, ei ollut varsinaista vedenjuonti mahdollisuutta lapsilla, mutta lapset joivat tosiaan suoraan hanasta vettä, paitsi pienten ryhmässä jossa pienimmillä oli oma tuttipullo tai nokkamuki josta vettä välillä hörppivät.

Olen kai sitten vain sattunut työskentelemään hoitopaikoissa, jossa tämä ei ole ollut ongelma.
[/quote]

Missä kaupungissa olet ollut töissä?

Vierailija
14/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä missä meidän lapsi on päivähoidossa, otetaan kuumina päivinä vesikanisteri mukaan josta isommat pyytä itse ja pienille tarjotaan kun eivät osaa pyytää. Mä myös kerroin keskustelussa, että lapsemme juo paljon vettä ja toin oman nokkamukin päiväkotiin, tarjoavat siitä sitten sitä vettä lapsellemme. Aina kun haen lapsen kertovat onko vettä juotu ja kuinka paljon. Kaikkea maitoa ei edes jaksa juoda ruokailulla, tiedän sen koska haen välipala aikaan lapseni ja kosaan ei ole nokkamuki lapseni jäljiltä tyhjä.

Vierailija
15/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt huomiota, että lapsi on usein todella janoinen kotiin päästyään.

Vierailija
16/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkodista on pyydetty että reppuun laitetaan vesipullo. Juo siitä sitten ennen ja jälkeen ulkoilun.

Vierailija
17/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että edes joissain päiväkodeissa on tuo veden juonti mahdollisuus. Tuo oma vesipullo lokeroon on hyvä idea ja aion toteuttaa sen myös meidän päiväkodissa :)

Kesällä meilläkin on ulkona vesipiste mutta näin syksyllä sellaiset asiat unohtuu.
Muistakaa vanhemmat, että on myös ihan ok esittää omia kehitysideoita pk hoitajille. Teidän lapsiahan siellä hoidetaan. T. AP

Vierailija
18/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on vesipisteen lähellä hyllyt, joissa on nimetyt mukit lapsille. Vaikkei osaa lukea niin meidän kolmevuotiaskin tunnistaa mukinsa ja osaa ottaa vettä hanasta. Heistä on itse asiassa mukava käydä itse hakemassa vettä. Ulkona on omat vesipullot mukana tai kanisteri ja vesimukeja, jos joltain on pullo jäänyt. Mielestäni hyvin ajateltu systeemi. Usein jos joku käy juomassa niin muillekin tulee mieleen hakea vettä. 

Vierailija
19/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, lapsi 4 v saattaa juoda 2 lasillista vettä kun tulee kotiin. Tarjoan aina paljon juomista päiväkodin jälkeen ja kyllä kelpaa.

Vierailija
20/21 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleeni että kuinkahan paljon tämä vaikuttaa lapsilla esim. yökuivaksi oppimiseen. Jos päivän juomista suurin osa juodaan parin viimeisen tunnin aikana niin ei ole ihmekkään että yöllä tulee pissahätä. Toki suurin osa herää pissahätään, mutta osalla tämä varmasti pahentaa ongelmaa. Yökastelijoiden vanhemmille ensimmäinen ohje on että illalla ei saisi antaa juoda kuin esim se puoli lasia. Siinä ei päivän aikana paljon juotua tule jos tarhassakin jää vähäiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan