Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuumat aallot - Milloin teillä alkaneet?

Vierailija
29.08.2026 |

Kysymys kuumista aalloista: Milloin teillä on ne alkaneet? Itselläni nyt 46-vuotiaana on ollut parin kuukauden ajan silloin tällöin. Ei vielä paha tilanne, kuukautisia ennen tulee eniten ja syödessä. Ajattelin laittaa tuulettimen keittiöön! Ei ole kiva syödä kuin istuisi kuumassa saunassa. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia, kiitos! En varmaan ole ainoa..

Vierailija
2/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä N60.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä N60.

Hyvä sinulle! 

Vierailija
4/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tossa pari vuotta sitten. Nyt olen 44v. Myös mulla on aivosumua,uniongelmaa,sydämen muljailu,vatsa sekaisin,nivelvaivoja. Pillereitä sain keväällä,auttoi vain niveliin. Muut oireet on edelleen.

Vierailija
5/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tossa pari vuotta sitten. Nyt olen 44v. Myös mulla on aivosumua,uniongelmaa,sydämen muljailu,vatsa sekaisin,nivelvaivoja. Pillereitä sain keväällä,auttoi vain niveliin. Muut oireet on edelleen.

Kiitos vastauksesta! Toivon sulle tsemppiä. Mullakin ollut noita muita aikaisemmin, mutta nyt mielestäni nuo muut on helpottaneet, mutta tilalle on tullut kuumia aaltoja.

Vierailija
6/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

56v.

Vierailija
7/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut. Kuumat aallot liittyvät liikaan insuliiniin, eli huonoimpia hiilareita kun karsii ruokavaliosta, niin ei tarvitse kärsiä. https://academic.oup.com/jcem/article/111/6/e1544/8413273

Vierailija
8/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana. Samantien aloitettiin hkh. 

Vierailija
9/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 42v

Vierailija
10/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

42v.

Vierailija
11/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoivat jotain 3 vuotta ennen menkkojen loppumista, joka tapahtui 47-vuotiaana. Jatkuvat edelleen 10 vuoden jälkeenkin, joskin heikentyneinä onneksi. Pirullista, jos tästä joutuu kärsimään loppuiän, mutta mitään hormoneja en ole halunnut mistään hinnasta.

Vierailija
12/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 40v kun kohtu leikattiin ja myös iso osa munasarjoista leikattiin samalla.

Aika pian alkoi vaihtarioireet ja ne on kestäneet nyt jo yli 22 vuotta. Olen nyt 63v.

Kuumaa on, mieliala vaihtelee välillä ihan raivokas olo. Vähän paino noussut myös.

Kysyin omalääkäriltä jos ottaisi hormoonikorvaushoitoa, että onko riskiä rintasyöpään. Lääkäri sanoi, että kyllähän siinä se riski on. Jätin ottamatta hoitoa. Voisin suositella avantouintia ja joogaa jos mahdollista, saattaisivat auttaa. 

Vierailija
13/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v

Vierailija
14/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v. , enkä vielä tunnista mitään oireita. Miltä kuumat aallot tuntuu?

Vierailija
15/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikeä puskee joka huokosesta vaikka istuisit kylmäkaapissa.

Vierailija
16/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuma aalto alkaa sisältä päin ja tuntuu kuin sulaisi siihen paikkaan. Hikoilua tulee joka puolelle kehoa. Tämä kestää hetken. Hikoilu samaa luokkaa kuin tekisi keskitehoista cardiotreeniä ja olisi jossain kymmenen minuutin kohdalla menossa.

-ap

Vierailija
17/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä, mutta en ole moneen vuoteen pystynyt nukkumaan lämpimässä eli yli 18 asteessa. 

N51

Vierailija
18/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 vuotiaana.

Vierailija
19/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sen tietää kun sellanen tulee. Mulle ainakin tulee ensin sellanen oudon epämiellyttävä olo kuin ennakkovaroituksena, että aalto on tulossa, en osaa oikein selittää miltä se tuntuu. Sitten tulee hirveän kuuma, ihan tulinen tunne kroppaan, naamaa kuumottaa ja se muuttuu punaiseksi, hiki nousee pintaan. Se tuntuu ikävältä, mutta kun tietää, että se menee ohi parissa minuutissa, sitä vaan yrittää hengittää rauhallisesti ja ottaa iisisti. Mutta mulla on ollut lievempiä ja lyhyempiä kohtauksia, ja sitten tosi pahoja. Myös fyysinen toiminta ja ympäristön lämpötila vaikuttaa mulla: kuumassa niitä tulee helpommin ja myös silloin, jos tekee jotain vähänkin fyysistä. 

Vierailija
20/25 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 56 vuotta, kuukautiset loppuivat vuosi sitten. Minulla on nyt öisin kuuma, ei onneksi päivisin. Hiilareiden syönti sekä myöhään syönti aiheuttavat pahoja kuumuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi