Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttavat suojatien eteen pysähtyjät

Vierailija
09.09.2014 |

Että jaksaa ärsyttää nämä suojatien eteen pysähtyvät autoilijat. Vaikka olisin vielä metrien päässä suojatiestä, niin siihen pitää stopata jarrut kirskuen ja sitten jäädä pällistelemään omahyväisesti, että katsokaa nyt kaikki miten erinomaisen hyvä ihminen minä olen, enkös olekin vaikka alla on hieno kallis auto. Odottavat vielä sitä pikku palkinto-kädenheilautusta kuin Pavlovin koirat kuola valuen. Kiitos kun olit niin helvetin laupias huonompiosaiselle kanssaihmiselle, moi moi!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin. Suojatien eteen pysähtyminen silloin kun joku haluaa siitä kävellä, on itsestäänselvyys, siitä ei kukaan normaali ihminen odota mitään palkintoa. Itse en ainakaan. En myöskään pysähdy jarrut kirskuen vaan hidastan jo kauempaa, että kaikki menee sujuvasti, ja jalankulkija uskaltaa lähteä ylittämään. Ihanko oikeasti sinä ajelet vaan, ja jalankulkijoiden pitäisi aina odottaa?

Vierailija
42/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in AV....Suomessa 38 prosenttia liikenteen uhrien menehtymisistä tapahtuu suojatiellä, loukkaantumisista puolet. Niin että olisiko se jo aika saada kalloonsa, että se valkoisilla viivoilla merkitty paikka maantiessä todellakin on SUOJAtie, posottelit sitten autollasi tai pyörälläsi.

Todella huolestuttava tämä nykyinen käytäntö, autot pysähtelevät keskelle suojatietä, eivät tietenkään väistääkseen jalankulkijoita, vaan toisia autoja. Siihen suojatielle kun kaahataan suunnasta kuin suunnasta muuta kuin autoliikennettä seuraamatta.

Jos sua ap niin ärsyttää tälläinen pysähtely, niin voisit ajatella vaikkapa niitä pikkytyttöjä kadehtien, kenen vuoksi ei yksikään ärsyttävä autoilija pysähtynyt, ei, yli mentiin ja lujaa. Niin sitä pitää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokalle sivulle

Vierailija
44/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sun tuntomerkit ja paikkakunta niin minä en pysähdy vaan ajan suoraan sun päälle. Onko parempi näin?

Vierailija
45/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jee...

http://www.iltalehti.fi/autot/2014020418007905_au.shtml

Kiitos, kun pysähdyt, autoilija.

Vierailija
46/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyn aina suojatien eteen, jos näen, että joku on sille astumassa. Musta on myös kiva, jos mulle annetaan tietä ja hymyilen ystävällisesti sekä heilautan kättä tienantajalle. Liikenneraivoille toivon malttia ja ymmärrystä, ei kaikki vaan voi olla yhtä täydellisiä liikenteessä kuin he.

Vierailija
47/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 34% pyöräilijöistä tietää väistämissäännöt. Ja sen huomaa tuolla liikenteessä. 

Oikeus ylittää tie suojatietä/pyörätien jatketta ajaen on eri asia kuin väistämisvelvollisuus. Pyöräilijää koskevat väistämissäännöt ovat ankarammat kuin autoilijaa koskevat: suoraa tietä ylittäessä pyöräilijän kuuluu väistää, ellei autolla ole stoppia tai kolmiota eikä auto ole kääntymässä risteävälle tielle pyöräilijän eteen. Eli nämä pyörätieltä suojatielle eteenajavat pyöräiljät ovat yleensä itse väärässä. On vaarallista opettaa pyöräilijöitä siihen, että heillä olisi oikeus ajaa eteen mistä vain ja milloin vain ja sitten kolisee, kun joku autoilija ajaa oikeasti sääntöjen mukaan. Kolariuutisoinneissakin nykyään useammin ja useammin kerrotaan, että pyöräilijä ajoi väärin tai molemmat osallisia kolariin (pyöräilijä ajoi vasten sääntöjä, molemmilla osapuolilla monesti tilannenopeus liian suuri). Aikaisemmin oli aina "taas suojatiekolari, auto ajoi suojatietä ylittävän pyöräilijän päälle".

Vierailija
48/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:25"]Että jaksaa ärsyttää nämä suojatien eteen pysähtyvät autoilijat. Vaikka olisin vielä metrien päässä suojatiestä, niin siihen pitää stopata jarrut kirskuen ja sitten jäädä pällistelemään omahyväisesti, että katsokaa nyt kaikki miten erinomaisen hyvä ihminen minä olen, enkös olekin vaikka alla on hieno kallis auto. Odottavat vielä sitä pikku palkinto-kädenheilautusta kuin Pavlovin koirat kuola valuen. Kiitos kun olit niin helvetin laupias huonompiosaiselle kanssaihmiselle, moi moi!
[/quote]
No on se nyt perkele. Viimeksi sain 600€ sakkoa kun en pysähtynyt. Ja jalankulkija oli nelikaistaisen tien keskellä olevalla puistoalueella metrin päässä suojatiestä ja kaiken kukkuraksi ajoin oikeanpuoleista kaistaa ja hän tuli vasemmalta. Eli välissä oli vielä yksi kaista.
Sinä saatanan sankari tulet varmaan maksamaan seuraavan sakon...
Enemmän ottaa aivoon ne jalankulkijat, jotka palloilevat siinä suojatien nurkilla. Heistä ei voi tietää minnepäin mennään seuraavaksi.

Vierailija
49/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:14"]

Mua taas ärsyttää, jos autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen (ollessani jalankulkija). Täällä Helsingin keskustassa ajonopeudet ovat niin alhaisia, että lähden aina ylittämään tien riippumatta siitä, näyttääkö kuski olevan pysähtymässä vai ei. Tiedostan tämän olevan vaarallista, mutta vituttaa ne pyhillä peltilehmillään posottavat autoilijat sen verran että...

[/quote]

Komppi tälle,paitsi että en uskalla lähteä ylittämään tietä jos a)autoilija ei pysähdy riittävän kaus,keskelle suojatietä ei riitä tai b) viittoile että mene vaan. Olen itse aina varovainen liikenteessä,ja silti sattunut yksi oikea liikenneonnettomuus(nilkka murtui),yksi onnettomuus missä bussi ajoi pyöräni yli ja monta läheltä piti tilannetta.Ilmeisesti useimmille autoilijoille on ylivoimaista pysähtyä minuutiksi siihen suojatien eteen,kauhea kiire ja jalankulkijan hengellä ei ole niin väliä.Ap:n aloitus on idioottimainen,hyvin harva autoilija tosiaan pysähtyy hyvissä ajoin ennen suojatietä,enkä ole kenenkään huomannut "odottavan kiitosta kuolaten". Toisaalta,olenkin saanut kotona hyvän kasvatuksen ja osaan oma-aloitteisesti kiittää kun joku on minulle ystävällinen :)

Vierailija
50/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:31"]Ite meinasin ajaa jonkun volvon kylkeen pyörällä kun tuli kolmion takaa ja pysähtyi keskelle suojatietä. Mulla oli vielä ihan kiitettävästi vauhtia, kun ajoin alamäkeen aika vauhdilla. [/quote] Ajoitko suojatiellä? Jos teit niin rikoit lakia. [/quote] Älä nyt höpötä. Jos suojatielle pääsee pyörätieltä, se on pyörätien jatke, jossa saa pyöräillä. Väistämisvelvollisuus tuossa tosin on pyöräilijällä, varsinkin kun se auto oli jo suojatien päällä. [/quote] Älä sinä höpötä. Suojatiellä on aina talutettava.

[/quote]

Voi rakkaat pyöräilijät, kun suojatie ei automaattisesti ole pyörätien jatke. Pyörätienjatke on merkattu eri tavalla kuin suojatie. Suojatien ylitse pyöräilijän pitää taluttaa pyöräänsä.
Ei ole oikeasti ihmekään että suurin osa autoilijoista vihaa pyöräilijöitä kun liikennesäännöistä ei näytä olevan hajuakaan.

Vierailija
51/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on nolo trolli.

Vierailija
52/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 13:14"]

Mua taas ärsyttää, jos autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen (ollessani jalankulkija). Täällä Helsingin keskustassa ajonopeudet ovat niin alhaisia, että lähden aina ylittämään tien riippumatta siitä, näyttääkö kuski olevan pysähtymässä vai ei. Tiedostan tämän olevan vaarallista, mutta vituttaa ne pyhillä peltilehmillään posottavat autoilijat sen verran että...

[/quote]

Minä teen niin, että otan katsekontaktin tulevaan autoon, lähden ylittämään tietä, mutta jos autoilija ei näytä merkkejä pysähtymisestä, niin pysähdyn itse ennen kuin olen auton kohdalla (mutta yleensä suojatiellä jo). Yleensä väistävät, viimeistään siinä vaiheessa kun teen hyppäyksen taaksepäin, vain harvoin tulee niitä, jotka katsekontaktista huolimatta kääntyvät eteen ja kaasuttavat kohdalla.

Eniten autoilijana ärsyttää pyöräilijät, jotka luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja ja jalankulkijat, jotka eivät menekään yli vaikka antaisikin tietä. Siis vaikka ovat selvästi ylitystä odottamassa.

Vierailija
53/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:31"]Ite meinasin ajaa jonkun volvon kylkeen pyörällä kun tuli kolmion takaa ja pysähtyi keskelle suojatietä. Mulla oli vielä ihan kiitettävästi vauhtia, kun ajoin alamäkeen aika vauhdilla. [/quote] Ajoitko suojatiellä? Jos teit niin rikoit lakia. [/quote] Älä nyt höpötä. Jos suojatielle pääsee pyörätieltä, se on pyörätien jatke, jossa saa pyöräillä. Väistämisvelvollisuus tuossa tosin on pyöräilijällä, varsinkin kun se auto oli jo suojatien päällä. [/quote] Älä sinä höpötä. Suojatiellä on aina talutettava.

[/quote]

Voi rakkaat pyöräilijät, kun suojatie ei automaattisesti ole pyörätien jatke. Pyörätienjatke on merkattu eri tavalla kuin suojatie. Suojatien ylitse pyöräilijän pitää taluttaa pyöräänsä.
Ei ole oikeasti ihmekään että suurin osa autoilijoista vihaa pyöräilijöitä kun liikennesäännöistä ei näytä olevan hajuakaan.

[/quote]

Joo, paitsi että vielä on siirtymäaika menossa ja vasta vuonna 2017 kaikkien pyöräteiden jatkeiden on oltava merkattu sillä erilaisella suojatieviivoituksella. Jos pyörätieltä pääsee suojatielle, sen katsotaan olevan pyörätien jatke. Jos suojatie on pelkän jalkakäytävän jatkeena, se on pelkkä suojatie.

Vierailija
54/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seuraavan kerran astuessasi suojatielle lupaan painaa kaasua. Ota käteen iso huomioviiri merkiksi. Nähdään!

Vierailija
55/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

No se ei todellakaan mene noin. Talvellahan, etsitte niitä katuun maalattuja merkintöjä. Eli se ei ole merkinnöistä kiinni vaan siitä mikä katu, käytävä, tie on kyseessä. Merkkauspakko on vasta tulossa, mutta sekään ei auta talvella.

Suojatie ja jalkakäytävä kuuluu yhteen. Pyörätir ja jatke kuuluu yhteen on ne miten nyt sitten merkittykään. Ja huom, jos ne on merkitty, niin kävelijöillä ei edes rattaiden kanssa ole siihen merkitylle alueelle asiaa.

Suuriosa pyöräilyonnettomuuksista on autoilijan syy. Sekin löytyy tilastoista, jonka joku voisi tänne linkittää.

Vierailija
56/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa muakin ärsyttää se välillä. En mä aina ole aikomassa ylittää tietä vaikka satunkin kävelemään suojatien läheisyyteen. Joskus kun esim. odottelen lasta koulusta saatan huvikseni vaan kävellä tiellä edes takaisin ja sit on tosi tyhmää kun joku älypää jää siihen pysähtelemään kun en ole aikeissakaan mennä yli, odottelen vaan siinä. Tai sitten vaan jään siihen näpyttelemään tekstiviestiä ja jatkan kohta matkaa.

Vierailija
57/59 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:41"]

[/quote]

[/quote]Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei). Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä.

Vierailija
58/59 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiet pitäisi kieltää, koska eivät ne oikeasti mitään suojaa, vaan yllyttävät hyppäämään auton eteen.

Vierailija
59/59 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. Ite menen liki päivittäin ison tien yli rattaiden ja pyöräilevän kolmivuotiaan kanssa. Tässä pitää katsoa autot neljästä suunnasta joten mieluiten odotan että on sellainen tilanne että saa rauhassa mennä kun se 3 v ei aina ole niin terävä ja nopea. Jäädään vielä aika kauas suojatiestä ettei kukaan tekisi niitä äkkijarrutuksia meidän takia. Aika usein silti joku jää odottamaan että mentäisiin yli jolloin joudun huitomaan että mene sä vaan. Tai jotku jää sinnikkäästi odottamaan että mennään yli jolloin kiskon lapsen pyörää ja toisella kädellä rattaita ja koitetaan pian painella siitä sitten.

No kiva silti että autoilijat väistävät muttaoei tarvi jäädä odottamaan jos selkeästi näkee että toisilla menee vielä hyvä tovi ennenkuin suojatielle menevät. En minäkään enää huiskuta kiitollisena kättä vaan tupisen ärtyneenä kun joutuu ottaa juoksuaskeleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi