Laihdunko, jos jätän raskauden aikana herkut pois?
En tiedä raskaana olemisesta (vielä) mitään, joten löytyisikö täältä tietoa/kokemusta. Tulin yllättäen raskaaksi ilman apua, vaikka endometrioosin takia sen piti olla vaikeaa. Mikäs sen hienompi juttu!
Mutta: painoindeksini on 31, eli ylipainoa on. Se harmittaa nyt, kun raskauden kanssa tärppäsikin. Mutta painoani ylläpitää pääasiassa taipumukseni herkutteluun, ja sattumoisin mieliherkkuni (mm. Lakritsi ja juustot) ovatkin raskauden aikana kiellettyjä.
Siispä: kun minun on nyt pakostikin luovuttava niistä herkuista, joilla olen tätä nykyistä painoa ylläpitänyt, niin eikö luonnollinen seuraus ole laihtuminen, tai vähintään se että painon ei pitäisi nousta? Ja jos homma näin menee, niin se isoin kysymys on, että onko tämä vauvalle hyväksi? Kärsiikö sikiö, jos korvaan vaikka rasvaiset juustot hedelmillä, ja sen seurauksena paino putoaa, tai ei välttämättä ainakaan nouse?
Anteeksi, jos kysymys on tyhmä. Tilanne on vain niin uusi ja ihmeellinen :)
Kommentit (75)
Lääkärin suosituksesta muutin ruokavaliotani huomattavasti terveellisempään suuntaan raskauden aikana. Minulla oli pahoja puutostiloja ja huomattava ylipaino joten muutos oli kyllä tarpeen. Tämän vuoksi painoni laski raskauden aikana 15 kiloa ja muutama kilo jäi sitten vielä synnärillekin. Ei tätä ainakaan kukaan pahana pitänyt🤷♀️Ja lapsikin oli täyden kympin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaa ei kannata raskauden aikana, koska se saa sikiön kehon luulemaan että ulkomaailmassa odottaa nälänhätä. Tällä on yllättäviä vaikutuksia koko tulevan lapsen elämän ajan, mm. rasva-ja-sokeri-aineenvaihduntaan (tulevan lapsen keho yrittää aina kerätä lisävararavintoa eli lihoa, koska on ehdollistettu siihen että nälänhätiä on), se voi vaikuttaa pituuskasvuun (lyhyempi keho aikuisena tarvitsee vähemmän ruokaa, jos niitä nälänhätiä joskus tulisi) ja jopa aivojen kokoon (isot aivot vievät tyhjäkäynnilläkin enemmän energiaa). Sillä voi olla myös vaikutusta ihan oppimiskykyyn ja keskittymiseen, yms.
Näitä on päädytty tutkimaan vahingon kautta nälänhätäalueilla, missä raskaana oleville naisille pyritään varaamaan ekstraruokaa nimenomaan siksi että heidän lapsillaan olisi parempi elämä myöhemmin.
Eli älä laihduta jos haluat lapsellesi hyvän elämän. Se ei tarkoita etteikö kannattaisi liikkua ja syödä terveellisesti. Saatat laihtua vähän (riippuen missä läski on, lähteekö se helposti liikkeelle) tai painosi saattaa nousta vähän, mutta muista että raskaana elimistöön kertyy helpommin myös vettä (veren määrä lisääntyy) ja kohtukin kasvaa moninkertaiseksi, ja se on iso lihas, eli kaikki painonnousu ei ole pitkäaikaista eikä pysyvää.
Puhu lääkärin kanssa, voit varmasti saada lähetteen ravintoterapeutille joka auttaa ravitsemuksen suunnittelun kanssa.
Onnea raskaudellesi!
Kiitos! Tässä on juuri se mitä murehdin: tiedän, että painoni on korkealla herkuttelun takia. Tiedän, että en voi herkutella entiseen tapaan, koska kyseiset herkut ovat kiellettyjä. Normaalitilanteessa herkkujen korvaaminen terveellisellä ruualla on hyvä juttu ja johtaa laihtumiseen, mutta onko se raskausaikana huono? Jos vauva saa kaiken tarvitsemansa, mutta minulla paino ei nouse tai tippuu, koska kalorimäärä väkisinkin pienenee entisestä, niin onko se sikiölle stressitekijä? Jos on, niin minunhan pitäisi korvata vaikka juustot suklaalla...
Ap
Ei se lapsi niitä tyhjiä kaloreita tarvitse. Herkuissa ei juurikaan ravinteita ole, jos ollenkaan. Jaksaaksesi itse paremmin, niin syö enemmän vihanneksia ja ota välipalaksi banaani suklaapatukan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaa ei kannata raskauden aikana, koska se saa sikiön kehon luulemaan että ulkomaailmassa odottaa nälänhätä. Tällä on yllättäviä vaikutuksia koko tulevan lapsen elämän ajan, mm. rasva-ja-sokeri-aineenvaihduntaan (tulevan lapsen keho yrittää aina kerätä lisävararavintoa eli lihoa, koska on ehdollistettu siihen että nälänhätiä on), se voi vaikuttaa pituuskasvuun (lyhyempi keho aikuisena tarvitsee vähemmän ruokaa, jos niitä nälänhätiä joskus tulisi) ja jopa aivojen kokoon (isot aivot vievät tyhjäkäynnilläkin enemmän energiaa). Sillä voi olla myös vaikutusta ihan oppimiskykyyn ja keskittymiseen, yms.
Näitä on päädytty tutkimaan vahingon kautta nälänhätäalueilla, missä raskaana oleville naisille pyritään varaamaan ekstraruokaa nimenomaan siksi että heidän lapsillaan olisi parempi elämä myöhemmin.
Eli älä laihduta jos haluat lapsellesi hyvän elämän. Se ei tarkoita etteikö kannattaisi liikkua ja syödä terveellisesti. Saatat laihtua vähän (riippuen missä läski on, lähteekö se helposti liikkeelle) tai painosi saattaa nousta vähän, mutta muista että raskaana elimistöön kertyy helpommin myös vettä (veren määrä lisääntyy) ja kohtukin kasvaa moninkertaiseksi, ja se on iso lihas, eli kaikki painonnousu ei ole pitkäaikaista eikä pysyvää.
Puhu lääkärin kanssa, voit varmasti saada lähetteen ravintoterapeutille joka auttaa ravitsemuksen suunnittelun kanssa.
Onnea raskaudellesi!
Kiitos! Tässä on juuri se mitä murehdin: tiedän, että painoni on korkealla herkuttelun takia. Tiedän, että en voi herkutella entiseen tapaan, koska kyseiset herkut ovat kiellettyjä. Normaalitilanteessa herkkujen korvaaminen terveellisellä ruualla on hyvä juttu ja johtaa laihtumiseen, mutta onko se raskausaikana huono? Jos vauva saa kaiken tarvitsemansa, mutta minulla paino ei nouse tai tippuu, koska kalorimäärä väkisinkin pienenee entisestä, niin onko se sikiölle stressitekijä? Jos on, niin minunhan pitäisi korvata vaikka juustot suklaalla...
Ap
Kyllä ne sikiöt yleensä imee itseensä tarvittavat energiat. Kyllähän niitä lapsia syntyy mitä ankeimmissakin olosuhteissa.
Voihan olla että kärsit raskauspahoinvoinnista seuraavat puoli vuotta ja käyt välillä tiputuksessa sairaalassa. Siinä ei paljon lihota, mutta kyllä vauva silti kasvaa.Ei minkään ravinnon tarvitse olla kiellettyä; herkutkin ovat ravintoa. Mutta ellet mielestäsi pysty pitämään määriä kohtuullisina, voi olla helpompi keskittyä enemmän toisenlaiseen ravintoon.
"Herkkujen korvaaminen ei-herkulla" ei automaattisesti johda laihtumiseen. Mahdollisesti päinvastoin.
Epäterveellisen ruuan korvaaminen terveellisellä ruualla ei koskaan ole huono idea - päinvastoin.
"Jos vauva saa kaiken tarvitsemansa" - mistä tiedät? Perunakin voi kasvattaa pelkkiä lehtiä, kun lannoitteen suhteellinen typpipitoisuus on liian korkea.
Varmasti sikiö tuntisi jollakin tavalla tuntisi laihtumistasi johtuvan kehosi stressin. Kuinka paljon pystyisit elämään aliravitsemuksessa ilman, että se vaikuttaisi sikiön kehitykseen, sitä olisi vaikea arvuutella.
En ymmärtänyt juuston ja suklaan vaihtamisen ideaa. Ap, oletko päihteissä..? Väsynyt?
-eri
Ap taisi tarkoittaa, että jos ei saisi laihtua yhtään ( = tiputtaa kaloreita), niin silloinhan rasvaisten juustojen (niiden raskauden aikana kiellettyjen) tilalle pitäisi keksiä jotain muuta yhtä kaloririkasta, vaikka suklaata, joka puolestaan ei ole raskauden aikana kielletty. Ihan ilmiselvä asia, oletkohan itse päihteissä?
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvulla kun itse olin raskaana, niin lakritsin ja salmiakin "vaaroista" ei ollut puhetta muuten kuin "ei saa joka päivä syödä". Aika kiitettävästi tuli lakua ja salmiakkia vedettyä raskaana ollessa, koska se helpotti pahoinvointia, (join myös kahvia n. 3-5 kupillista päivässä), eikä omassa lapsessani ole havaittu koskaan mitään kehityshäiriötä, eikä muitakaan ongelmia. Hän on nyt 25-vuotias terve ja vahva. Ja usein on mainittu hänen olevan fiksu ja ns. terävä päästään.
Toki ei yhden lapsen perusteella voi johtopäätöksiä tehdä, mutta en usko, että jos silloin tällöin lakua/salmiakkia syö pienen annoksen, niin siitä aiheutuisi suurta vaaraa. Kuten kaikessa, kohtuullisuus on tärkeää.
Oletko miettinyt, miten terävä lapsi olisi ilman lakua ja kahvin lotraamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä herkkuja pitää korvata jollakin? Nyt on aika opetella syömään terveellisesti.
Sehän tässä pointtina onkin :D korvata herkut terveellisyydellä. Koska jos en syö herkkujen tilalla mitään, ei sekään hyväksi ole.
Ap
No kyllä on hyväksi että lakkaat mättämästä ylimääräisiä välipaloja. Älä nyt teeskentele, noin tulet olemaan lihava loppuikäsi.
Kuka puhui ylimääräisistä välipaloista? Esim. Joku juustolautanen menee minulla mukavasti vaikka iltapalana, sen sijaan voisin siis syödä vaikka hedelmiä tai ruisleipää nyt, kun juustot on jätettävä pois. Se on silloin ihan vaan iltapala, ei ylimääräinen välipala.
Ap
Raskausaikana ei kannata miettiä laihduttamista. Syöt vaan monipuolisesti niin se riittää, loppu on tuurista kiinni sillä hormonit, turvotus ym vaikuttaa painon kertymiseen raskausaikana. Jos pystyt imettämään, saat siinä kaupanpäälle oikein rasvaimun :)
Minulla raskauden alussa bmi 28, nyt olen raskausviikolla 37 ja kiloja on kertynyt vain 7. Ihan normaalisti olen syönyt ja myös herkutellut joka viikko.
No joo. Minulle ainakin sanottiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että painon ei sitten tarvitsisi nousta yhtään. En ollut edes tajunnut olevani lihava silloin 168cm ja 70 kg., kun en näyttänyt lihavalta ja vaatekoko oli 40. Painoin loppuraskaudessa 80 kg ja kyllä siitä huomauteltiin neuvolassa joka käynnillä. Yritä olla ahdistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä herkkuja pitää korvata jollakin? Nyt on aika opetella syömään terveellisesti.
Sehän tässä pointtina onkin :D korvata herkut terveellisyydellä. Koska jos en syö herkkujen tilalla mitään, ei sekään hyväksi ole.
Ap
No kyllä on hyväksi että lakkaat mättämästä ylimääräisiä välipaloja. Älä nyt teeskentele, noin tulet olemaan lihava loppuikäsi.
Kuka puhui ylimääräisistä välipaloista? Esim. Joku juustolautanen menee minulla mukavasti vaikka iltapalana, sen sijaan voisin siis syödä vaikka hedelmiä tai ruisleipää nyt, kun juustot on jätettävä pois. Se on silloin ihan vaan iltapala, ei ylimääräinen välipala.
Ap
Kerrotko mitä syöt päivän aikana? Uskon että huijaat itseäsi.
Ainakaan reilusti ylipainoisena painon ei tarvitse nousta. Ja jos paino ei viimeisilläkään viikoilla nouse, huolimatta siitä että kehossa on vauva lapsivesineen ym, niin silloin sitä laihtumista on tapahtunut jossain "muualla" eli rasvakudoksessa. Siinä mielessä siis saa laihtua terveellisempien elämäntapojen myötä ja se on jopa suositeltavaa, mutta mitään nälässä olemista ei tietenkään kannata aloittaa.
Laihduin kolmannen lapsen odotusaikana 15 kiloa kurinalaisella syömisellä ja kävelylenkeillä. Söin siis runsaasti ja säännöllisesti, mutta tarkoin. Olin kokoa 40 ja heti synnytyksen jälkeen jouduin ostamaan uudet vaatteet kokoa 36.
Laihdutus ei ole se pointti raskaudessa kuitenkaan, ei painon pudotus eikä nousu, vaan se uuden ihmisen tuottaminen. Äidin stressi on pahinta myrkkyä sikiölle. Jos terveellinen syöminen stressaa hirveästi, kannattaa ennemmin syödä jotain sallittua herkkua silloin tällöin niin että stressaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Minulle ainakin sanottiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että painon ei sitten tarvitsisi nousta yhtään. En ollut edes tajunnut olevani lihava silloin 168cm ja 70 kg., kun en näyttänyt lihavalta ja vaatekoko oli 40. Painoin loppuraskaudessa 80 kg ja kyllä siitä huomauteltiin neuvolassa joka käynnillä. Yritä olla ahdistumatta.
Hirveä terveydenhoitaja sinulle, miten tuollaisia voi edes olla töissä. Tuollaisilla jutuilla pilataan monen naisen ainutkertainen odotusaika :(
On tosi hyvä idea muuttaa elämäntapojaan paremmiksi raskauden alettua, mutta älä ota siitäkään stressiä.
Mä aloin ekassa raskaudessani syödä paremmin ja liikuin enemmän. Painoa tuli silti 13kg, mutta se kaikki jäi myös synnärille. Viikko synnytyksestä olin jo nelisen kiloa alle lähtöpainon.
Nyt toinen raskaus on ollut yksinkertaisesti kamala. Nyt on rv23 ja olen koko raskauden ajan joutunut olemaan sairaslomalla, enkä ole voinut liikkua lainkaan. Ruokavalio on ollut ihan mitä sattuu, käytännössä olen elänyt päiväkausia lähinnä sipsillä ja mehulla, välillä vispipuurolla ja kylmillä nakeilla. Parin viikon ajan oli "hyvä vaihe" ja söin lähinnä salaatteja. Raskaus on ollut henkisesti rankka ja sitä olisi helppo lohduttautua herkuilla koko ajan. Toistaiseksi on onneksi tullut vain +3kg mutta jos sama tilanne jatkuu raskauden loppuun niin voi olla että painoa tulee reippaammin.
Varaudu siis siihen, että mitään ei voi suunnitella. Osa elää hurjan terveellisesti ja kerää silti kiloja reilummin, osalla pahoinvointi laskee painoa rajustikin alussa. Koita elää parhaimmalla mahdollisella tavalla minkä vointi sallii. Imetys myös lisää kalorinkulutusta, ja osalle voi olla sillon helpompi elää terveellisemmin ja esim vaunulenkkeillä. Voinnin mukaan! Onnea raskauteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä painoa varmaan lisää tulee, mutta sinun tapauksessasi ei kyllä paljoa. Terveellinen syöminen on tärkeää, tsemppiä siihen! Ja onnea raskaudesta!!
Kiitos! Toivoisin kyllä paljon että painoa ei juuri tulisi, eihän sekään ole terveellistä ja voi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä jne...
Ap
Kun jätät herkut pois, voit korvata vaihtamalla terveelliseen, monipuoliseen ravintoon. Pieniä määriä useasti päivässä, pitää verensokerin tasaisena. Raskaus voi aiheuttaa huonovointisuutta. Lapsi huolehtii omastaan, eli ottaa kaiken tarvitsemansa sinulta. Mikäli painosi putoaa, niin ei se tarkoita, etteikö lapsi kehittyisi normaalisti, syödessäsi monipuolisesti. Lapsesta kertyy aina painoa. Lapsen paino, lapsivesi ja istukka. Joillakin painoa kertyy 3,5-5kg ja toisilla enemmän. Liikunta on hyväksi.