Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdunko, jos jätän raskauden aikana herkut pois?

Vierailija
17.08.2021 |

En tiedä raskaana olemisesta (vielä) mitään, joten löytyisikö täältä tietoa/kokemusta. Tulin yllättäen raskaaksi ilman apua, vaikka endometrioosin takia sen piti olla vaikeaa. Mikäs sen hienompi juttu!

Mutta: painoindeksini on 31, eli ylipainoa on. Se harmittaa nyt, kun raskauden kanssa tärppäsikin. Mutta painoani ylläpitää pääasiassa taipumukseni herkutteluun, ja sattumoisin mieliherkkuni (mm. Lakritsi ja juustot) ovatkin raskauden aikana kiellettyjä.

Siispä: kun minun on nyt pakostikin luovuttava niistä herkuista, joilla olen tätä nykyistä painoa ylläpitänyt, niin eikö luonnollinen seuraus ole laihtuminen, tai vähintään se että painon ei pitäisi nousta? Ja jos homma näin menee, niin se isoin kysymys on, että onko tämä vauvalle hyväksi? Kärsiikö sikiö, jos korvaan vaikka rasvaiset juustot hedelmillä, ja sen seurauksena paino putoaa, tai ei välttämättä ainakaan nouse?

Anteeksi, jos kysymys on tyhmä. Tilanne on vain niin uusi ja ihmeellinen :)

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä painoa varmaan lisää tulee, mutta sinun tapauksessasi ei kyllä paljoa. Terveellinen syöminen on tärkeää, tsemppiä siihen! Ja onnea raskaudesta!!

Vierailija
2/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä painoa varmaan lisää tulee, mutta sinun tapauksessasi ei kyllä paljoa. Terveellinen syöminen on tärkeää, tsemppiä siihen! Ja onnea raskaudesta!!

Kiitos! Toivoisin kyllä paljon että painoa ei juuri tulisi, eihän sekään ole terveellistä ja voi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä jne...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana ei käsittääkseni saa laihduttaa siten, että paino laskisi. Kuitenkin ylipainoinen voi pyrkiä siihen että paino ei nouse, jolloin siis toki raskauden jälkeen kiloja pitäisi olla vähemmän kuin ennen raskautta.

Vierailija
4/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva kärsii, jos vaihdat rasvan sokeriin.

Vierailija
5/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko hedelmien sokeria? Ei kai siitä ongelmaa tule jos ei syö ämpärillistä päivässä

Ap

Vierailija
6/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avlle on pesiytynyt ihmisiä joiden mielestä hedelmän on pahin asia maailmassa. Jos vaihdat karkit hedelmiin niin tottakai se on hyvä. Jos on kovin ylipainoinen niin raskausaikana painon ei tarvitse juurikaan nousta. En alkaisi mitään pussikeittodiettiä pitämään mutta nythän on loistava aika rukata ruokavaliota kun sillä on vaikutusta myös lapseesi :)

Vierailija
7/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan kannata liikaa stressata sitä asiaa.

Mulla on neljä lasta ja joka kerta olen ajatellut, että en sitten kerrytä kiloja yhtään ja joka kerta on tullut samat 10 kiloa ja olen tuntenut itseni epäonnistuneeksi. Raskauden aikaiseen painon kertymiseen vaikuttaa tosi moni asia, toisille tulee kilokaupalla turvotusta, hormonaaliset muutokset on rajuja, pahoinvointi voi olla rajua, liikunta voi vähentyä kipujen takia ja vaikka mitä.

Et voi oikeastaan tietää etukäteen yhtään mitä on edessä, joten nauti matkasta ja jätä liika painon miettiminen sivuun :) Toki lapsen takia kannattaa yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti, jos vaan pystyy. Onnea!

Vierailija
8/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ei nyt tule tuplasti, kun viestini katosi äsken jonnekin... Eli kyllä voit vaihtaa herkut terveellisempään syötävään, ja jos olet juustoja yms. tottunut syömään, niin niistä on pakkokin nyt luopua. Tilanteessasi ei ole pakko painon kertyä, ja parempikin jos saat sen pysymään kurissa!

Vierailija
9/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko hedelmien sokeria? Ei kai siitä ongelmaa tule jos ei syö ämpärillistä päivässä

Ap

Fruktoosi aiheuttaa mm. rasvamaksaa, myös se hedelmässä oleva. Ja sokeri nostaa verensokeria, joten radikin on mahdollinen.

Vierailija
10/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avlle on pesiytynyt ihmisiä joiden mielestä hedelmän on pahin asia maailmassa. Jos vaihdat karkit hedelmiin niin tottakai se on hyvä. Jos on kovin ylipainoinen niin raskausaikana painon ei tarvitse juurikaan nousta. En alkaisi mitään pussikeittodiettiä pitämään mutta nythän on loistava aika rukata ruokavaliota kun sillä on vaikutusta myös lapseesi :)

Juuri tuota itse ajattelen, että kun mieliherkut on hylättävä joka tapauksessa, niin ei ainakaan tuntuisi järkevältä korvata niitä vaikka jäätelöllä ja pizzalla, joita en normaalisti syö :D

Ap

Vierailija
11/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan kannata liikaa stressata sitä asiaa.

Mulla on neljä lasta ja joka kerta olen ajatellut, että en sitten kerrytä kiloja yhtään ja joka kerta on tullut samat 10 kiloa ja olen tuntenut itseni epäonnistuneeksi. Raskauden aikaiseen painon kertymiseen vaikuttaa tosi moni asia, toisille tulee kilokaupalla turvotusta, hormonaaliset muutokset on rajuja, pahoinvointi voi olla rajua, liikunta voi vähentyä kipujen takia ja vaikka mitä.

Et voi oikeastaan tietää etukäteen yhtään mitä on edessä, joten nauti matkasta ja jätä liika painon miettiminen sivuun :) Toki lapsen takia kannattaa yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti, jos vaan pystyy. Onnea!

Kiitos tästä viestistä! Täytyy todellakin pitää mielessä, että edessä on Suuri Tuntematon, eikä voi tietää miten kaikki tulee menemään. Parhaani aion yrittää, ja jos olisin tämän tiennyt, olisin yrittänyt laihduttaa etukäteen

..! Mutta nyt asia meni näin, ja teen parhaani.

Ap

Vierailija
12/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av:llä on myös paljon heitä, jotka kuvittelevat, että hedelmässä oleva sokeri ei ole lainkaan sokeria.

Ja ap meinaa vaihtaa juuston hedelmiin, ei suinkaan karkkia.

Vierailija
13/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Fruktoosi aiheuttaa mm. rasvamaksaa, myös se hedelmässä oleva. Ja sokeri nostaa verensokeria, joten radikin on mahdollinen.

Kai omena tai vesimeloni kuitenkin pussillisen lakua voittaa?

Ap

Vierailija
14/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av:llä on myös paljon heitä, jotka kuvittelevat, että hedelmässä oleva sokeri ei ole lainkaan sokeria.

Mainitsin yhden herkuistani olevan lakritsi! Jota ilmeisesti sitäkään ei pidä raskaana syödä.

Ap

Vierailija
15/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä ei nyt tule tuplasti, kun viestini katosi äsken jonnekin... Eli kyllä voit vaihtaa herkut terveellisempään syötävään, ja jos olet juustoja yms. tottunut syömään, niin niistä on pakkokin nyt luopua. Tilanteessasi ei ole pakko painon kertyä, ja parempikin jos saat sen pysymään kurissa!

Minkä ihmeen takia pitäisi juustosta luopua?

Vierailija
16/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustot kielletty? Häh? Mistä lähtien? Kyllä mä söin raskaana ollessani esim. pizzaa jossa tietenkin juustoa, feta- ja halloumisalaatteja, leivän päällä juustoa jne. En ole ennen kuullutkaan ettei muka saisi.

Vierailija
17/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin yhden herkuistani olevan lakritsi! Jota ilmeisesti sitäkään ei pidä raskaana syödä.

Ap

Miksei?

Vierailija
18/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustot kielletty? Häh? Mistä lähtien? Kyllä mä söin raskaana ollessani esim. pizzaa jossa tietenkin juustoa, feta- ja halloumisalaatteja, leivän päällä juustoa jne. En ole ennen kuullutkaan ettei muka saisi.

Ei tietenkään kaikista, mutta osa juustoista on kieltolistalla - juuri ne joista minä pidän.

Ap

Vierailija
19/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt todella fiksusti niin painoa ei kerry paljoa ja se on helppo pudottaa tai ei välttämättä tarvitse nähdä vaivaa ollenkaan.

Vierailija
20/75 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat pelkää rasvaa.  Sokeri on heidän mielestä oikeaa ravintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan