En päässyt opiskelemaan lähihoitajaksikaan t. ammattivalittaja
Ja sain ihan lääkärintodistuksen jossa en kertonut noista fyysisistä sairauksista ta i skolioosista yms vaan se oli ihan ok plus mulla oli 10v kokemus omaishoitajasta mutta psykologin testiä en haastattelussa läpäissyt. Eli ei kaikki pääse.
Kommentit (81)
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, millaisiin seikkoihin psykologi kiinnittää huomiota lähihoitajatesteissä ja millaisia ominaisuuksia pitäisi olla? En ole hakeutumassa alalle, mutta kiinnostaisi, millaisoa ihmisiä tulee valituksi.
[/quote]
Olenkin opiskellut vain omaksi ilokseni esim tietokonekursseja ja iltalukiossakin. Ne asiat vaan ei elätä ja on väärin että mies joutuu yksin elättämään koko perheen. Kenites hommaan toisen asunnon että saan edes työmarkkinatukea tms.
[/quote]
Oma rahatilanne on tietysti ihan hyvä turvata, jos ei halua olla puolisonsa elätettävänä. Ikävä kyllä meidän upeasta koululaitoksesta huolimatta Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät koskaan työllisty. Oletko miettinyt blogin pitämistä? Tietenkään kuka tahansa ei päädy blogillaan tienaamaan, mutta mistäpä sen tietää, jos sinä päätyisit? Tunnen yhden vaikeasti vammaisen bloggaajan, joka luonnollisestikaan ei täysin itseään elätä bloggarina, mutta saa siitä kuitenkin sivutuloja.
[/quote]
Mä en osaa pitää blogia esim ladata kuvia nettiin yms mulla on monen tuollaisen jutun kanssa ongelmia ja kun mies ei halua auttaa niin eihän siitä mitään tietenkään tule eikä hän kuulemma halua että alan pitämään blogia. On harmillista että hän kun on paljon opiskellut ja asiat on hänelle simppeleitä niin hän ei halua mua auttaa esim tarvitsisin apua kuvien lataamiseen fb-kirppikselle koska tavaraa olisi paljon mutta ei hän viitsi eikä kerkiä neuvomaan ja auttamaan minua. Toki ymmärrän että hänellä on yrittäjänä kiire ja paljon myös paperitöitä hoidettavana mutta tuntuuhan se pahalta että ottaa tällaisen viallisen akan eikä sitten kerkiä auttamaan.
[/quote]
Ehkäpä miestäsi ei haittaa, että sinulla ei ole tuloja? Ehkä hän elättää sinut ja lapsenne ihan mielellään? Kenties murehdit turhia?
[/quote]
Joo mutta kun komerot on täynnä tavaraa niin olisihan se hyvä niitä saada myytyä vaikka ei niistä paljoa rahaa saisikkaan. Minusta on jännä että olen 9v ollut mieheni kanssa ja hän ei vieläkään tajua mun vaikeuksia tässä elämässä. Sanoin että pitäisi lapsen hyväkuntoisia tavaroita laittaa fb-kirppikselle myyntiin niin hän vaan sanoi että senkun laitat vaan. Sanoin etten osaa niin ei ollut vaan uskoa korviaan eikä viitsinyt neuvoa mua. Mulle matematiikka ja kaikki teknilliset jutut on todella vaikeita ja sitä ei tunnu kukaan tajuavan.
[/quote]
Jos miehesi ei auta, niin pian lapsesi osaa auttaa. Eikös hän mennyt jo eskariin?
[/quote]
Niin ja kuka sua auttaa kirjoittamaan tänne vai ihan itsekö osaat ??? Lol.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:39"]
[/quote]
Olenkin opiskellut vain omaksi ilokseni esim tietokonekursseja ja iltalukiossakin. Ne asiat vaan ei elätä ja on väärin että mies joutuu yksin elättämään koko perheen. Kenites hommaan toisen asunnon että saan edes työmarkkinatukea tms.
[/quote]
Oma rahatilanne on tietysti ihan hyvä turvata, jos ei halua olla puolisonsa elätettävänä. Ikävä kyllä meidän upeasta koululaitoksesta huolimatta Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät koskaan työllisty. Oletko miettinyt blogin pitämistä? Tietenkään kuka tahansa ei päädy blogillaan tienaamaan, mutta mistäpä sen tietää, jos sinä päätyisit? Tunnen yhden vaikeasti vammaisen bloggaajan, joka luonnollisestikaan ei täysin itseään elätä bloggarina, mutta saa siitä kuitenkin sivutuloja.
[/quote]
Mä en osaa pitää blogia esim ladata kuvia nettiin yms mulla on monen tuollaisen jutun kanssa ongelmia ja kun mies ei halua auttaa niin eihän siitä mitään tietenkään tule eikä hän kuulemma halua että alan pitämään blogia. On harmillista että hän kun on paljon opiskellut ja asiat on hänelle simppeleitä niin hän ei halua mua auttaa esim tarvitsisin apua kuvien lataamiseen fb-kirppikselle koska tavaraa olisi paljon mutta ei hän viitsi eikä kerkiä neuvomaan ja auttamaan minua. Toki ymmärrän että hänellä on yrittäjänä kiire ja paljon myös paperitöitä hoidettavana mutta tuntuuhan se pahalta että ottaa tällaisen viallisen akan eikä sitten kerkiä auttamaan.
[/quote]
Ehkäpä miestäsi ei haittaa, että sinulla ei ole tuloja? Ehkä hän elättää sinut ja lapsenne ihan mielellään? Kenties murehdit turhia?
[/quote]
Joo mutta kun komerot on täynnä tavaraa niin olisihan se hyvä niitä saada myytyä vaikka ei niistä paljoa rahaa saisikkaan. Minusta on jännä että olen 9v ollut mieheni kanssa ja hän ei vieläkään tajua mun vaikeuksia tässä elämässä. Sanoin että pitäisi lapsen hyväkuntoisia tavaroita laittaa fb-kirppikselle myyntiin niin hän vaan sanoi että senkun laitat vaan. Sanoin etten osaa niin ei ollut vaan uskoa korviaan eikä viitsinyt neuvoa mua. Mulle matematiikka ja kaikki teknilliset jutut on todella vaikeita ja sitä ei tunnu kukaan tajuavan.
[/quote]
Jos miehesi ei auta, niin pian lapsesi osaa auttaa. Eikös hän mennyt jo eskariin?
[/quote]
Niin ja kuka sua auttaa kirjoittamaan tänne vai ihan itsekö osaat ??? Lol.
[/quote]
Tottakai kirjoitan ihan itse tänne. Kuvien lataamisessa ja muissa teknillisissä jutuissa mun ongelmani on.
Kuinka pahat oppimisvaikeudet sulla on? Onhan niitä aloja, joissa opitaan tekemällä. Ja töitä, joihin otetaan kuka vaan. Mene puhumaan työkkäriin. Mut hakeudu nyt heti vaik vapaaehtoistöihin, että kosketus töitten tekoon säilyy.
Miten sinä selkävaivaisen luulit pystyväsi olemaan lähihoitajana? Työkkärin ammatinvalintapsykologille voisit mennä ja jos mitään sopivaa ei löydy yritä saada eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:44"]
Kuinka pahat oppimisvaikeudet sulla on? Onhan niitä aloja, joissa opitaan tekemällä. Ja töitä, joihin otetaan kuka vaan. Mene puhumaan työkkäriin. Mut hakeudu nyt heti vaik vapaaehtoistöihin, että kosketus töitten tekoon säilyy.
[/quote]
Joo mulla vaan niin pahat sairaudet ettei monikaan ala sovi ja ne taas mitkä sopisi niin niissä en pärjää. Toki tässä yli 20v työttömyyden aikana olen käynyt työkkärissä useastikkin plus ammativalintapsykologeilla ja tehnyt jotain vapaaehtoistöitäkin.
En minäkään päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi kun muutama vuosi sitten hain. En päässy läpi soveltuvuustestejä. Psykologin haastattelussa multa kysyttiin miten talouspuoli jos opiskelen ja mitä puolisi sanoo opiskelusta ja sitten oli lappu, joka oli etukäteen pitänyt täyttää.
Ei haittaa, etten päässyt. Kuitenkin lähihoitajantyö on pienipalkkaista, eikä sitä arvosteta pätkääkään ja lh hommathan on lähinnä sh apulaisena toimiminen, miä on sinällään harmi, koska opiskelussa on todella paljon asiaa ja opiskelu on haastavaa
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:46"]
Miten sinä selkävaivaisen luulit pystyväsi olemaan lähihoitajana? Työkkärin ammatinvalintapsykologille voisit mennä ja jos mitään sopivaa ei löydy yritä saada eläkettä.
[/quote]
Siinä on useita suuntautumisvaihtoehtoja tuossa lähihoitajan opinnoissa siksi sitä ajattelin . Ja enpä vaan eläkettä saa vaikka eivät mitään keksikkään, moni muukin vajaakuntoinen joutuu olemaan työkkärin listoilla eikä pääse eläkkeelle, en tosin saa työmarkkinatukea koska kela katsoo että teen miehen yrityksessä toimistohommia vaikka en tee ja siitä laitettu monta kertaa valitukset menemään silti en korvausta saa. Mutta työkkärin palveluja kyllä käytän.
Parin vuoden päästä lähihoitajia on toodella paljon työttömänä, koska kaikki palvelut ajetaan alas/ulkoistetaan ja tilalle otetaan halvempia virolaisia jne. Harmi. Valmistun jouluna lähihoitajaksi ):
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:52"]
[/quote]
Siinä on useita suuntautumisvaihtoehtoja tuossa lähihoitajan opinnoissa siksi sitä ajattelin . Ja enpä vaan eläkettä saa vaikka eivät mitään keksikkään, moni muukin vajaakuntoinen joutuu olemaan työkkärin listoilla eikä pääse eläkkeelle, en tosin saa työmarkkinatukea koska kela katsoo että teen miehen yrityksessä toimistohommia vaikka en tee ja siitä laitettu monta kertaa valitukset menemään silti en korvausta saa. Mutta työkkärin palveluja kyllä käytän.
[/quote]
Jos sä olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin eikö sieltä tule sulle mitään määräyksiä kursseille tai mitään ilmoituksia työpaikoista, joihin sun pitäisi hakea? Eli pitääkö työkkärikin sua jo niin toivottomana tapauksena, etteivät edes yritä saada sua työllistettyä? Toi on harmillista, kun olet ihan liian nuori työttömyyseläkkeellekin. Eikä taida muutkaan ehdot täyttyä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:52"]
[/quote]
[/quote]
Jos sä olet työkkärissä työttömänä työnhakijana, niin eikö sieltä tule sulle mitään määräyksiä kursseille tai mitään ilmoituksia työpaikoista, joihin sun pitäisi hakea? Eli pitääkö työkkärikin sua jo niin toivottomana tapauksena, etteivät edes yritä saada sua työllistettyä? Toi on harmillista, kun olet ihan liian nuori työttömyyseläkkeellekin. Eikä taida muutkaan ehdot täyttyä.
[/quote]
Ei tule käskyjä kursseille eikä paikkoja työpaikoista pitävät toivottomana tapauksena.
Nuo psykologin testit ovat mielestäni huuhaata. Mieheni yritti teknilliseen yliopistoon lyhyen matematiikan lukeneiden joukossa ja jäi monena vuonna kiinni psykologin testissä. Älykkyystestit läpäisi joka kerta. Psykologi sanoi, että syynä oli, että mies oli liian vanha! Mies oli 34-vuotias.
Hän onnekseen pääsi toista kautta lopulta sisään ja nyt työskentelee opiskelemallaan alalla. Eli ihan tyhmiä nuo psykologin testit.
Mistä Kelalle on muodostunut käsitys, että teet toimistotöitä nuohoojayrittäjä-miehellesi?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:11"]
Mistä Kelalle on muodostunut käsitys, että teet toimistotöitä nuohoojayrittäjä-miehellesi?
[/quote]
Siitä kun suoritin yhden työharjoittelun miehen firmassa kun opiskelin merkonomiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:08"]
Nuo psykologin testit ovat mielestäni huuhaata. Mieheni yritti teknilliseen yliopistoon lyhyen matematiikan lukeneiden joukossa ja jäi monena vuonna kiinni psykologin testissä. Älykkyystestit läpäisi joka kerta. Psykologi sanoi, että syynä oli, että mies oli liian vanha! Mies oli 34-vuotias.
Hän onnekseen pääsi toista kautta lopulta sisään ja nyt työskentelee opiskelemallaan alalla. Eli ihan tyhmiä nuo psykologin testit.
[/quote]
:D
Ei teknilliseen yliopistoon pyrkiville mitään psykologisia testejä tai älykkyystestejä järjestetä...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:57"]
No, kysy siltä, että mille alalle sä sopisit :)
[/quote]
Luuletko etten ole kysynyt? aina sama vastaus että toimistopuolen merkonomiksi mutta eipä se vastaus mua auta koska en oppimisvaikeuksien takia saa sitä ammattia itselleni luettua.
[/quote]
Lähihoitajan opinnot ovat vielä vaativammat kuin merkonomiopinnot, joten todennäköisesti oppimisvaikeuksien vuoksi et päässyt sinne. Varaapa aikaa ammatinvalintapsykologille. Terveisin ammatinvalinpsykologi
Miten muistelen, että joku viikko sitten vakuuttelit olevasi keksitty hahmo?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:57"]
No, kysy siltä, että mille alalle sä sopisit :)
[/quote]
Luuletko etten ole kysynyt? aina sama vastaus että toimistopuolen merkonomiksi mutta eipä se vastaus mua auta koska en oppimisvaikeuksien takia saa sitä ammattia itselleni luettua.
[/quote]
Lähihoitajan opinnot ovat vielä vaativammat kuin merkonomiopinnot, joten todennäköisesti oppimisvaikeuksien vuoksi et päässyt sinne. Varaapa aikaa ammatinvalintapsykologille. Terveisin ammatinvalinpsykologi
[/quote]
Miksi ne viiden eri paikkakunnan ammativalintapsykologit eivät ole mitään keksineet. Saankohan taas tälle samalle ajan joka käski opiskella merkonomiksi vai viitsiikö enää ottaa vastaan kun niin usein olen hänellä käynyt?
Useamman kerran on tullut mietittyä, että arpooko ne psykologit kenet ottavat sisälle lähärikoulutukseen. Välillä tulee vastaan sellaisia lähäreitä, jotka eivät osaa edes pitää huolta omastakaan hygieniasta
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:56"]
Niin ikävä juttu kuin tilanteesi onkin, on kuitenkin parempi, että opiskelupaikan saa joku sellainen, joka sekä pystyy suorittamaan opintonsa loppuun asti että mielellään vielä tekemään töitäkin lähihoitajana. Sinä et oppimisvaikeuksiesi ja sairauksiesi vuoksi pystyisi kumpaankaan. Jos haluat opiskella vain opiskelun ilosta ilman mahdollisuutta valmistua yhtään miksikään, niin suorita opintoja nettilukiossa, avoimessa ammattikorkeakoulussa tai avoimessa yliopistossa. Ties vaikka olisi hyvää harjoitusta opiskelemisessa ja auttaisi oppimisvaikeuksiisikin. Jos ei auta, niin sulla olisi kuitenkin jotain mielekästä tekemistä etkä silti veisi opiskelupaikkaa sellaiselta, joka opinnot pystyy suorittamaankin ja tekemään töitä valitsemallaan alalla. Avoimissa opiskelu onnistuu ihan netin kauttakin eli asuinpaikkakaan ei ole esteenä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo onneksi hän kohta osaa neuvoa nettiasioissa.