Keskeytin raskauden ja hain äitiysrahaa kuten neuvolasta neuvottiin
ja nyt kuulinkin että keskeytetyssä raskaudessa ei ole oikeutettu kuin äitiysavustukseen, vaikka raskaus olisikin kestänyt yli 22 viikkoa. Vauvamme oli vakavasti sairas. Tosiaan äitiysneuvolassa kerrottiin että voin hakea avustusta ja äitiysarahaa normaalisti ja antoivat raskaustodistuksen mukaani. Hain Kelalta rahoja heti keskeytyksen jälkeen (sairaalassakin kätilö sanoi että olen äitiyslomaan oikeutettu mutta en vanhempainvapaaseen) ja myönteiset päätökset tulikin nopeasti. Hakemuksiin kirjoitin että lapsi kuollut xx.xx.xxxx.
Äitiysloman alkuun on 2 viikkoa, mitä teen?! Työnantaja on jo palkannut sijaisen minulle töihin jne. PANIIKKI ISKI olenko 4 kk rahaton.. Miksei Valvira ole lähettänyt tietoja lapsestamme Kelaan... en tiedä mitä teen. Eipähän tarvi kuollutta lasta muistella kun on ihan uudet stressin aiheet.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:49"]http://www.kela.fi/raskaus_aitiysraha
"Jos raskaus keskeytetään, oikeutta äitiysrahaan ei ole, vaikka raskaus olisi kestänyt 154 päivää."
Mikset tarkistanut Kelan sivuilta? Löytyi nopeasti.
[/quote]
Miten Kelalta on voinut tulla myönteinen päätös?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:49"]http://www.kela.fi/raskaus_aitiysraha "Jos raskaus keskeytetään, oikeutta äitiysrahaan ei ole, vaikka raskaus olisi kestänyt 154 päivää." Mikset tarkistanut Kelan sivuilta? Löytyi nopeasti. [/quote] Miten Kelalta on voinut tulla myönteinen päätös?
[/quote]
NO AIJAA, mikset tarkastanut kelan sivuilta, hyvä kysellä näin jälkikäteen itsekin itseltään kun löysin myös itse tuon tekstin aamuyöllä kun googlettelin. Kyse ei ole siitä vaan siitä mitä mä nyt teen!!
Ja en tiedä miten kelalta on voinut tulla myönteinen päätös, kai siksi että raskaustodistuksessa ei puhuttu keskeytyksestä mitään. Mutta luulisi että synnytyssairaala / Valvira (joka siis keskeytysluvan myöhäisillä viikoilla antaa) olisi tiedottanut kelaa, mutta kai sekin on näköjään tehtävä itse.
ahdistunut ap.
Ei se tiedotus niille kuulu. Nyt olet joko rahatta, otst velkaa, myyt jotain(esim auto), hankit mitä tahansa määräaikaista työtä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:55"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 06:49"]http://www.kela.fi/raskaus_aitiysraha "Jos raskaus keskeytetään, oikeutta äitiysrahaan ei ole, vaikka raskaus olisi kestänyt 154 päivää." Mikset tarkistanut Kelan sivuilta? Löytyi nopeasti. [/quote] Miten Kelalta on voinut tulla myönteinen päätös?
[/quote]
NO AIJAA, mikset tarkastanut kelan sivuilta, hyvä kysellä näin jälkikäteen itsekin itseltään kun löysin myös itse tuon tekstin aamuyöllä kun googlettelin. Kyse ei ole siitä vaan siitä mitä mä nyt teen!!
Ja en tiedä miten kelalta on voinut tulla myönteinen päätös, kai siksi että raskaustodistuksessa ei puhuttu keskeytyksestä mitään. Mutta luulisi että synnytyssairaala / Valvira (joka siis keskeytysluvan myöhäisillä viikoilla antaa) olisi tiedottanut kelaa, mutta kai sekin on näköjään tehtävä itse.
ahdistunut ap.
[/quote]
Mikset kirjoittanut hakemukseen, että sikiö abortoitu silloin ja silloin...? Olet tehnyt normaalin hakemuksen, miten kela voisi silloin tietää muusta?
Hienosti taas av:lla käännetty kaikki ap:n syyksi vaikka eri tahot vaan neuvoneet väärin :D
Luulisi jokaisen tarkistavan itse Kelan sivuilta, ei googlettelemalla. Itselläni ainakin heräisi epäilys, jos abortin jälkeen sanottaisiin, että olen oikeutettu äitiysrahaan. Tarkistaisin kyllä vielä itse. Löytyy niin helposti Kelan sivuilta tuo tieto.
Nyt vain mitä tahansa työtä kehiin.
Ei tässä mitään syyttelya ole. Kysyi neuvoa ja sai. Kaikki muutkin lääkärintodistukset pitää itse Kelalle toimittaa. Lääkärit tai hoitajat eivät myöskään opasta sosiaalietuuksissa. Potilasasiamies vierailee pyydettäessä ja auttaa hakemusten kanssa ja neuvoo mikä käy ja mikä ei. Kelalta on luonnollisesti tullut myönteinen jos mukana on todistus raskauden jatkumisesta x viikolle.
Missä kunnossa olet? Varmasti raskauden keskeytys sikiön sairauden vuoksi on rankkaa, voisitko saada sairaslomaa esim. muutamaksi kuukaudeksi, samalla korjaisit asian kelallle ja työnantajalle (ja voisit kuitenkin palata töihin ennen kuin 4 kuukautta on kulunut)+
Jotenkin hölmöä, että jos sikiö olisi kuollut sairauteensa, olisit äitiyslomaan oikeutettu, nyt et.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 07:12"]Ei tässä mitään syyttelya ole. Kysyi neuvoa ja sai. Kaikki muutkin lääkärintodistukset pitää itse Kelalle toimittaa. Lääkärit tai hoitajat eivät myöskään opasta sosiaalietuuksissa. Potilasasiamies vierailee pyydettäessä ja auttaa hakemusten kanssa ja neuvoo mikä käy ja mikä ei. Kelalta on luonnollisesti tullut myönteinen jos mukana on todistus raskauden jatkumisesta x viikolle.
[/quote]
Totta.
Todella kummallista, jos neuvolassa ei ole osattu kertoa tätä asiaa. Siellä pitäisi olla riittävästi tietoa raskauteen liittyvistä asioista ja etuuksista kun ovat joka päivä sen asian kanssa tekemisissä.
Yksinkertaisin toimintatapa on nyt se, että ilmoitat työnantajalle palaavasi töihin. Sijaisen työsopimuksessa on perusteluna sinun äitiysvapaasi ja kun sitä ei nyt ole, ei ole työpaikkaakaan.
11. sekoilee, kyse siis äitiysrahasta. Nyt voi olla alasta riippuen, että työnantaja vieläpä joutuu maksamaan täyden palkan esim. ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta (tosin saa kelan äitiyspäivärahan summan takaisin), asia siis kannattaa korjata kelaan ja työnantajalle nyt heti!
11
Oletko ihan varma, että kirjoitit hakemukseen, että lapsi kuollut? Jos olisit kirjoittanut "raskaus keskeytetty", et olisi päätöstä saanut. Lapsi EI siis kuollut ENNEN toimenpidettä? Ehkä olisit saanut äitiysrahasi pitää, jos näin olisi käynyt eikä olisi tarvinnut keskeyttää raskautta.
Ei meillä taidettaisi sijaista heittää pellolle ainakaan jos työt on jo aloitettu..hankala tilanne. Soita nyt töihin ja kysy onko mitään tehtävissä
Soita työnantajalle ja pyydä päästä töihin. Toivottavasti hän on fiksu ja kykenee ymmärtämään tilanteesi.
Olenko ainoa jonka mielestä tuossa tilanteessa pitäisi myöntää äitiysraha yhtä lailla kuin jos lapsi olisi kuollut? Harva on edes työkykyinen em. Tilanteessa joten kela maksaa sairaspäivärahaa joka tapauksessa. Ja äitiysloman saa keskeyttää 2 vko synnytyksestä jos haluaa töihin. Monestihan ta ei saa edes palkata äitiä heti töihin jos lakia tulkitaan tiukasti.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 07:17"]Oletko ihan varma, että kirjoitit hakemukseen, että lapsi kuollut? Jos olisit kirjoittanut "raskaus keskeytetty", et olisi päätöstä saanut. Lapsi EI siis kuollut ENNEN toimenpidettä? Ehkä olisit saanut äitiysrahasi pitää, jos näin olisi käynyt eikä olisi tarvinnut keskeyttää raskautta.
[/quote]
Ei ap kirjoittanut hakemukseen, että sikiö abortoitu. Ja laittoi mukaan raskaustodistuksen, niin kuin normaaleissa tapauksissa. Tottakai tulee myönteinen päätös.
http://www.kela.fi/raskaus_aitiysraha
"Jos raskaus keskeytetään, oikeutta äitiysrahaan ei ole, vaikka raskaus olisi kestänyt 154 päivää."
Mikset tarkistanut Kelan sivuilta? Löytyi nopeasti.