Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskeytin raskauden ja hain äitiysrahaa kuten neuvolasta neuvottiin

Vierailija
09.09.2014 |

ja nyt kuulinkin että keskeytetyssä raskaudessa ei ole oikeutettu kuin äitiysavustukseen, vaikka raskaus olisikin kestänyt yli 22 viikkoa. Vauvamme oli vakavasti sairas. Tosiaan äitiysneuvolassa kerrottiin että voin hakea avustusta ja äitiysarahaa normaalisti ja antoivat raskaustodistuksen mukaani. Hain Kelalta rahoja heti keskeytyksen jälkeen (sairaalassakin kätilö sanoi että olen äitiyslomaan oikeutettu mutta en vanhempainvapaaseen) ja myönteiset päätökset tulikin nopeasti. Hakemuksiin kirjoitin että lapsi kuollut xx.xx.xxxx. 

Äitiysloman alkuun on 2 viikkoa, mitä teen?! Työnantaja on jo palkannut sijaisen minulle töihin jne. PANIIKKI ISKI olenko 4 kk rahaton.. Miksei Valvira ole lähettänyt tietoja lapsestamme Kelaan... en tiedä mitä teen. Eipähän tarvi kuollutta lasta muistella kun on ihan uudet stressin aiheet.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on nyt se tilanne että vauva syntyi hiukan ennen äitiysloman alkua ja kuoli samantien. Ajattelin mennä töihin mahd. pian ettei tarvitse yksin istua kotona asiaa suremassa (ei puolisoa, olisin ollut yh). No eipä ne asiat niin menekään! Koska olen hakenut ä-loman se on PAKKO pitää sen 105 päivää halusin tai en! Eli tilanne nyt se että olen kohta 4kk istunut yksin pikku kämpässäni ja myynyt vauvan tarvikkeita kirppiksellä itkeskellen joka päivä. Tätä yksinäisyyttä on vaikea mitenkään sanoin kuvailla. Olisin todella onnellinen kun saisin mennä töihin tai vaikka kouluun, olisi muuta ajateltavaa ja aikuisia ympärillä, elämä jatkuisi. Ole ap onnellinen ettet joudu pakkolomalle kuten minä. Elämäni rankimmat 4kk ja yksinäisimmät.

Vierailija
22/23 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tuo pakkoäitiysloma ja äitiysavustus (siis se äitiyspakkaus/raha vauvan tarvikkeisiin) jos vauva kuollut. En ole edes tietoinen moisesta käytännöstä vaikka lapsia on useita. Ymmärtäisin sairasloman mutta että pakko pitää äitiysloma vaikkei ole lastakaan on kyllä jotain niin kummallista ja yhteiskunnan varojen tuhlaamista turhan byrokraattisuuden takia. Luulisi että tuollaisessa tilanteessa olisi parasta mahdollisimman pian palata normaaliin elämään sen sijaan että väkisin makuutetaan kotona miettimässä vauvaa jota ei koskaan tullutkaan. Tuollakin rahalla voisi tarjota lapsensa menettäneelle vaikka terapiaa jos tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 07:12"]

Missä kunnossa olet? Varmasti raskauden keskeytys sikiön sairauden vuoksi on rankkaa, voisitko saada sairaslomaa esim. muutamaksi kuukaudeksi, samalla korjaisit asian kelallle ja työnantajalle (ja voisit kuitenkin palata töihin ennen kuin 4 kuukautta on kulunut)+

Jotenkin hölmöä, että jos sikiö olisi kuollut sairauteensa, olisit äitiyslomaan oikeutettu, nyt et.

[/quote]

Muutamaksi kuukaudeksi? Ihanko tosissasi olet?