Diagnosoikaa mun vaivani! Voitte loistaa tapaamiani lääkäreitä kirkkaammin!
Mun jalkaterän yksi nivel, tarkemmin sanottua isovarpaan tyvinivel, on kipeä. Kipeytyi kuukausia sitten, eikä mitään tulehduskipulääke tms. tehoa. On kuvattu moneen kertaan, eikä röntgenissä näy viitteitä nivelrikosta. Tähän mennessä on selvitetty:
- ei nivelrikko
- ei reuma
- ei kihti
- ei vaivasenluu (tosin - miten se aukottomasti poissuljetaan, jos kehittymässä?)
Eli suoraan sanottuna lääkärit ovat ihmeissään. Rasitus pahentaa kipua ja ikävimmillään se haittaa koko jalan asentoa kävellessä, reippaammasta etenemisestä puhumattakaan. Verikokeet, ultra ja röntgen eivät siis paljastaneet syytä, mitä seuraavaksi? Mitään ei päälle päin näy, mutta nivel on kosketusarka ja tosiaan kävely sattuu. Kipu heijastuu isovarpaaseen ja muuallekin jalkaterään.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 08:18"]
Olen samaa mieltä, kuin muutama muukin: reaktiivinen artriitti. Ja taustalla voi olla joku sairastettu bakteeritulehdus. Yksi yleisimpiä aiheuttajia taitaa nykyään olla klamydia..
[/quote]
Hmm, miksiköhän kukaan lääkäreistä ei ole tarjonnut tätä vaihtoehtoa? Kukaan ei kysellyt mun mahdollista bakteeritulehdusta eikä ehdottanut minkään kakkanäytteen tutkimista.
Nivelreumaa ehdottaneelle vielä lisäyksenä, että reumalääkärin hyvin tuoreen arvion mukaan kyse ei tosiaan ole reumasta.
Ultraäänitutkimusta ihmetelleelle - kyllä, tyvinivel tosiaan ultrattiin. Kuulemma siinä olisi näkynyt selkeästi, jos nivelessä olisi tulehdus.
Mutta kiitos kaikille diagnosointiavusta, googlettelen näitä vaihtoehtoja ja keskustelen niistä lääkärin kanssa!
-ap-
En tiiä, mutta itellä oli polvi helvatun kipeä kaatumisen jälkeen ja ei näkynyt röntgenissä mitään. Lääkärikään ei osannut sanoa ja sitten todettiin kondromalasia magneetti kuvausten jälkeen. Se voi tulla itsestäänkin, en tiedä tuleeko varpaisiin. Rustonpehmenemis tauti kyseessä ja kipu katoaa ajan mittaan. Ei vaarallinen, mutta noi sun oireet vaan osu kohilleen tän kanssa, niin ajattelin vain jakaa.
Alkava nivelreuma. Itsellä alkoi pikkurilleistä, ja levisi siitä koko käteen, ja siitä edelleen muihin pieniin niveliin, esim. varpaissa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 08:18"]
Olen samaa mieltä, kuin muutama muukin: reaktiivinen artriitti. Ja taustalla voi olla joku sairastettu bakteeritulehdus. Yksi yleisimpiä aiheuttajia taitaa nykyään olla klamydia..
[/quote]
Hmm, miksiköhän kukaan lääkäreistä ei ole tarjonnut tätä vaihtoehtoa? Kukaan ei kysellyt mun mahdollista bakteeritulehdusta eikä ehdottanut minkään kakkanäytteen tutkimista.
Nivelreumaa ehdottaneelle vielä lisäyksenä, että reumalääkärin hyvin tuoreen arvion mukaan kyse ei tosiaan ole reumasta.
Ultraäänitutkimusta ihmetelleelle - kyllä, tyvinivel tosiaan ultrattiin. Kuulemma siinä olisi näkynyt selkeästi, jos nivelessä olisi tulehdus.
Mutta kiitos kaikille diagnosointiavusta, googlettelen näitä vaihtoehtoja ja keskustelen niistä lääkärin kanssa!
-ap-
[/quote]
Ai kun ei löytynyt reumatekijää? Ei sitä aina löydy.
Rasitusvamma. Homma paremmat kengät.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 10:49"]
Rasitusvamma. Homma paremmat kengät.
[/quote] Tai kihti, lisään vielä.
Tuolla tavalla itselläni alkoi reuma oireilla. Ei ole mikään yksiselitteinen suoraa lääkärikirjasta löytyvä diagnoosi vaan monimutkaisempi juttu.
Kaikki rasitus/liikunta pois pariksi viikoksi, sillä katsoisin alkaako kipu hellittää. Jos kortisnoni auttaa tulehdustahan siellä on. Rasitusvammaa veikkaisin. Sitten vielä kengät vaihtoon, joskus kiputilat on niin pienestä kiinni.