Angiina- pitääkö oikeasti odottaa tulokset ennen kuin saa antibiootit?
Tää kipu alkaa olemaan jo ihan sietämätöntä. En pysty nukkumaan ja nyt lasken vain tunteja siihen että kello on yhdeksän ja voin soittaa terveyskeskukseen. Jos ne mun puheesta mitään selvää saa, alkaa olemaan melko möminää. :(
Nieluviljelyähän saa odottaa useamman vuorokauden? En varmaan ole enää hengissä silloin..
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 04:47"]
Tää kipu alkaa olemaan jo ihan sietämätöntä. En pysty nukkumaan ja nyt lasken vain tunteja siihen että kello on yhdeksän ja voin soittaa terveyskeskukseen. Jos ne mun puheesta mitään selvää saa, alkaa olemaan melko möminää. :(
Nieluviljelyähän saa odottaa useamman vuorokauden? En varmaan ole enää hengissä silloin..
[/quote]
Lopeta se liioittelu.
Heti pitää mennä lääkäriin jos puhe puuroutuu! Ensiapuun! Sulla voi olla nielupaise! Terveyskeskuksessa otetaan strepA-pikanielunäyte --> positiivinen niin heti lääkitys. Jos negat niin viljely, jossa menee pari pv. Susta voidaan ottaa myös pika-tulehdusarvo joka nousee usein tonsilliitissa. Myös sen perusteella voit saada lääkityksen. Jos strepA negat ja Crp pieni, saa lääkäri päättää aloittaako kuurin nyt vai odottaako viljelyä.
Näin meidän julkisessa Ea-päivystyksessä
Mulla oli joskus varmaan 10 nielutulehdusta peräkkäin, kunnon kierre. Suurin osa oli angiina ja joka kerta jouduin odottamaan viljelyn tuloksen seuraavaan päivään. Jäi vaan mieleen, että kaikkein kivuliain tulehdus ei ollutkaan angiina vaan virusperäinen. Silloin oli vaikea puhua, en pystynyt nielemään edes sylkeä tai juomaan, luulin melkein kuolevani.
Mulla oli angiina viime talvena ja kyllä vain odoteltiin nieluviljely. Kipu oli kamla! Kävin päivystyksessä keskellä yötäkin kun oikeasti luulin paiseeksi. Jäätelö ja smoothiet pitää hengissä! :)
Vakavasti puhuen minusta on hyvä, että jokaisesta vinkaisusta ei enää saa antibiootteja. Surullista vaan, että yksityinen laahaa tässä perässä.
Ihan älytöntä etteivät ota pikatestiä edes alustavasti. Ite kävin nieluviljelyssä to ja viikonlopun takia sain vastauksen vasta ma ja sairaus olikin jo tosi pahana. Sairauslomalla jouduin olemaan vielä to eli kokonaisuudessa viikon. Jos olisin saanut lääkkeet sillon to ku nieluviljely otettiin niin ma olisin jo ollut työkykyinen. Luulisi että työnantajapuoli jo älähtää tohon kun tulee heille kalliiksi.
Aina saanut antibiootit ennen mahd.viljelyn valmistumista, pikatesti otettu niin kauan kun on ollut käytössä.
Tämä siis yksityisellä, julkisen sektorin käytäntöjä en tiedä, kiitos yli 30 vuotta voimassa olleen sair.hoitokuluvak.
Paranemisia.
Ps. Angiinani jäivät nielurisojen kera leikkauspöydälle