Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diagnosoikaa mun vaivani! Voitte loistaa tapaamiani lääkäreitä kirkkaammin!

Vierailija
08.09.2014 |

Mun jalkaterän yksi nivel, tarkemmin sanottua isovarpaan tyvinivel, on kipeä. Kipeytyi kuukausia sitten, eikä mitään tulehduskipulääke tms. tehoa. On kuvattu moneen kertaan, eikä röntgenissä näy viitteitä nivelrikosta. Tähän mennessä on selvitetty:

- ei nivelrikko

- ei reuma

- ei kihti

- ei vaivasenluu (tosin - miten se aukottomasti poissuljetaan, jos kehittymässä?)

Eli suoraan sanottuna lääkärit ovat ihmeissään. Rasitus pahentaa kipua ja ikävimmillään se haittaa koko jalan asentoa kävellessä, reippaammasta etenemisestä puhumattakaan. Verikokeet, ultra ja röntgen eivät siis paljastaneet syytä, mitä seuraavaksi? Mitään ei päälle päin näy, mutta nivel on kosketusarka ja tosiaan kävely sattuu. Kipu heijastuu isovarpaaseen ja muuallekin jalkaterään.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:29"]

Magneettikuva nivelestä. Jos on joku pehmytkudoksen juttu niin ei välttämättä näy röntgenissä. Ultraääni taasen on "köyhän miehen" mageettikuva. Kunnollinen 3 T laite ja hyvin pieni kuvauskela => todella hyvä erottelukyky kuvissa. 

Vaikuttaako kipuun miten lämpö, kylmä, kohollapitäminen, kortisoni, antibiootit, antihistamiinit, alkoholi, maitoproteiinin jättäminen ruokavaliosta?

Paikallinen autoimmuunireaktio, niitä on muitakin kuin reuma? Sanoit että verikoe ei paljasta syytä mutta näkyykö verikokeessa serppi eli CPR - arvo koholla eli onko kyseessä nivelen tulehdustila?

[/quote]

Mikään ei vaikuta; ei lämpö, ei kylmä, ei ruokavalio (tosin maitoproteiinin poisjättämistä en ole kokeillut). CRP oli normaali (alle 3?? muistaakseni) mutta sitrulliinipeptidivasta-aineet ovat koholla. Reumatologin mukaan voin joskus sairastua reumaan mutta reumaa ei ole vielä. Kortisonipistos vei pariksi päiväksi kivun kokonaan, mistä järkeilin, että onhan nivelessä sitten tulehdustila vaikka lääkäreiden mukaan ei ole?!!

-ap-

Vierailija
22/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spongostan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:27"]

Lättäjalka? Mulla kipeytyi päkiä tosi pahasti, kuvittelin että oli kihti. Lääkäri ei tehnyt muuta kuin käski ottaa sukat pois ja nousta seisomaan ja juttu oli selvä: jalan asento oli ihan väärä. Laitoin kaikkiin kenkiini reilun kokoiset holvikaarentuet ja ongelma hävisi vähitellen.

[/quote]

Niin ja mulla liikkuminen pahensi asiaa huomattavasti ja käveleminenkin oli hankalaa, kun ei pystynyt laittaa painoa jalalle. Voi olla että tämä on kaukaa haettua, mutta tulin kertomaan oman kokemukseni, kun eihän sitä tiedä jos hyvässä tapauksessa olisi jostain tuollaisesta vaan kyse.

Vierailija
24/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitrulliinipeptidi-vasta-aineet ovat alkavan reuman merkkejä. Ovat ilmeisesti tarkempia kuin esimerkiksi reumatekijä R-PF, joka voi olla koholla myös muiden autoimmuunivaivojen vuoksi.

http://huslab.fi/ohjekirja/4744.html

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03260

Kortisonipiikeistä:

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumalaakkeet/nivelensisainen_ruiskehoito/

Nivelrikkoon on sekä ihmisillä että esimerkiksi koirilla käytetty glukosamiinia. Kokeile parantaako tilannetta, sen ainakin pitäisi hidastaa nivelvaurioiden aiheutumista. Kaikissa hoidoissa pulmana on se, että kun niveloireet vähenevät niin ei osata olla rasittamatta niveltä ja ongelmat tulevat takaisin.

Jos on reuman alkumerkkejä niin kannattaisi ehdottomasti tutustua tautiin ja siihen, miten sen etenemistä voisi hidastaa ja vaikutuksia lievittää. Nyt vaiva on kuitenkin vasta yhdessä nivelessä.

Vierailija
25/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 siis on 17.

Vierailija
26/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vaan ärtynyt nivel tai mikä tahansa ohimenevä niveltulehdus. Mene terkkariin ja hae siihen korttisoonia, eiköhän helpota!

Vierailija
27/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis älä vaan sano, että sun pottuvarvas on ultrattu :0.

Vierailija
28/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha arvailla, mene magneettikuvaukseen.

Vierailija
29/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava vaiva edellisen raskauden jälkeen. Isovarmaan tyvinivel kipeytyi ja välilä turposi. Jouduin ontumaankin. Kuvattiin, jopa magneetilla ja ei ollut tulehdusta.  Lopulta syyksy paljastui huonot ja liian pienet kengät. Jalkaholvi oli raskaudessa madaltunut ja kaikki omistamani kengät turhan ahtaat (tämän vuoksi jalka oli ärtynyt). Uusien kengien hankinnankin jälkeen jalka oli noin vuoden ärtyisä ja en voinut käyttää korkoja. Nyt olen jo täysin terve.

Vierailija
30/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:23"]

Minulla aivan sama vaiva ja minulla kyseessä siis nivelrikko, kuvauksesi kävi aivan yksiin. Mutta sinullahan ei sitä siis löytynyt.

terv. juoksemisella varpaansa tuhonnut

[/quote]

Voi harmi! Pystytkö juoksulenkkeilemään enää lainkaan? Itsellä kipu on juostessa niin kova ja seuraava päivä yhtä tuskaa, että olen tyytynyt kävelyyn (joka tekee kipeää sekin, jokaisella askeleella). Tilasin juuri sukkamaisen päkiätuen jonka pitäisi viedä painoa pois tyviniveleltä, jospa sen avulla löytyisi vähän helpotusta... Entä oletko saanut apua kortisonista?

-ap

[/quote]

Pystyn juoksemaan kyllä, mutta askellus ei ole enää samanlaista. Pitkiä matkoja en enää juokse. Ja jos juoksen tiuhemmin lenkkejä tai olen paljon jalkojen päällä töissä, varvas kyllä kipeytyy. Kortisonia ei lääkäri suostunut pistämään. Glukosamiinia kokeilin, mutta siitä ei suurempaa apua, ja sehän ei kuulemma juuri auta edes pienten nivelten nivelrikkoon. Sain myös Arcoxia tulehduskipulääkettä, mutta sain siitä sivuvaikutuksia, joten jätin senkin. Jos pahaa kipua tulee, otan tulehduskipulääkettä. JOtenkin olen jo tottunut jatkuvaan kipuun. Ajan kanssa nivel tulee kuulemma jäykistymään, jolloin myös kivut helpottavat. En sitten tiedä, voinko enää juosta ollenkaan. Tiedän, että iso varpaan tekonivelleikkauksia on myös tehty, jostain syystä työterveyslääkäri ei halunnut keskustella koko asista. Fysioterapeutilla kävin, sain jalkajumppaohjeita ja muotoillut erikoistukipohjallisest lenkkareihin, niistä on kyllä ollut apua.

Vierailija
31/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistettiinkö kortisonin mukana puudutetta? Se selittäisi noin lyhyen kivun helpottamisen. Kortisonin pitäisi helpottaa tulehdusta kauemmin. 

Vierailija
32/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktiivinen artriitti.

Vierailija
33/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla se on kyllä alkava nivelreuma.

1) ala syömään inkivääriä, runsaasti

2) tutustu eliminaatiodieettiin http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-hoitaa-luonnonmukaisesti

3) osta keinupohja- ja paljasjalkakengät, mitä monimuotoisempaa askellusta, sen vähemmän yksipuolista rasitusta

4) syö kuurinomaisesti tulehduskipulääkettä

5) älä lopeta liikuntaa

Vierailija
34/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli isovarpaan tyvinivelessä tällainen (napsusormen varvasversio) http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00303

Alussa se oli vaan kipeä ja tuntui ehkä joskus jäävän jumiin, myöhemmin se oli aina jumissa kipeästi ja "napsahti" auki. Vältin kävelemistä parin viikon ajan, vaiva helpotti olennaisesti. Napsuu edelleen, mutta kipua ei ole. Jotakin liukasteainetta voi lekuri ruiskuttaa niveleen tarpeen mukaan.

Vierailija
35/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lättäjalka on infektioperäinen loisongelma sekin. Eihän jalan asento mene huvikseen väärin, kyllä siellä on kudoksissa on jotakin joka aiheuttaa tuota vääristymää. Lähtee kyllä pitkillä antibioottikuureilla, mutta ei saa liian kovilla otteilla sitä infektiota häätää pois, sillä jänteet saattavat muuten napsahtaa poikki. Tätä muuten tapahtuu aika useinkin fluorokinoloniantibioteilla, eli ne ovat liian tehokkaita. Lääkärit ovat täysin tietämättömiä näistä asioista, taas.

Vierailija
36/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosi?

Ellu

Vierailija
37/49 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glukosamiini on samanlaista humpuukia kuin kortisoni. Eli on immunosuppressiivinen, aiheuttaa muuten koe-elämissä yhden tutkimuksen mukaan ohimenevää diabetesta, kuten kortisonikin.

Vierailija
38/49 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla d-vitamiinin puute aiheutti nivelien kipeytymistä. Yksi sorminivel vaati kortisonipiikinkin.

Vierailija
39/49 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mbt kengät käyttöön.

Vierailija
40/49 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:23"]

Minulla aivan sama vaiva ja minulla kyseessä siis nivelrikko, kuvauksesi kävi aivan yksiin. Mutta sinullahan ei sitä siis löytynyt.

terv. juoksemisella varpaansa tuhonnut

[/quote]

Voi harmi! Pystytkö juoksulenkkeilemään enää lainkaan? Itsellä kipu on juostessa niin kova ja seuraava päivä yhtä tuskaa, että olen tyytynyt kävelyyn (joka tekee kipeää sekin, jokaisella askeleella). Tilasin juuri sukkamaisen päkiätuen jonka pitäisi viedä painoa pois tyviniveleltä, jospa sen avulla löytyisi vähän helpotusta... Entä oletko saanut apua kortisonista?

-ap

[/quote] No niin, eli sinäkin olet jalkasi tuhonnut juoksemisella. väränlainen askellus, väärät kengät yms. Seuraava osoite sinulle voisi olla osaava fysioterapeutti!