Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin aikaan viette lapsenne päiväkotiin?

Vierailija
08.09.2014 |

Mihin aikaan viimeistään kannattaa viedä? Miksi?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että täällä joku alapeukuttaa  muista kuin 07.30 alkavista päivistä. Työaika välillä 08.00-16.00 alkaa olla kuitenkin harvinaisuus Suomessa.  Eipä sitä taida olla enää juuri muilla kuin joillain kunta-alan työntekijöillä. Yhä useammat ovat töissä palvelualoille,  jossa töitä tehdään tunnetusti silloin, kun on asiakkaita. Kahden vanhemmankin perheet, joissa kummallakin vanhemmalla on "epätyypilliset" työajat, eivät ihan harvinaisia ole. Olen aivan varma, että jos iltahoitopaikkoja olisi enemmän, monet palvelualalta hoitovapaalle jäävät palaisivat työelämään aiemmin. Nyt isoissakin kaupungeissa noita paikkoja on todella vähän suhteessa tarpeeseen, ja hoitomatkat voivat venyä mahdottomiksi.

Ja niin, tämä siis on tuttu tilanne perheessämme. Minä vien lapsen hoitoon 09.00 tai 12.00. Vaikka teen lyhennettyä päivää, 12.00 alkavat päivät ovat lyhempiä, koska lapsen isä pääsee kuitenkin yleensä töistä kuudeksi, ja hakee hänet silloin. Vuorohoidossa on sekin hyvä puoli, että ryhmän kaikki lapset eivät ole yhtä aikaa paikalla. 

Vierailija
42/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä, koska miehen työt alkavat myöhemmin aamupäivästä ja hänen olisi tarkoitus viedä ja minä haen. Puntaroin, että onko klo 10 liian myöhään. Miehelle sopisi ehkä paremmin, mutta jääkö lapsi ulkopuoliseksi ja onko liian monta tylsää tuntia, jos missaa ulkoilun... Klo 9:ää olen ajatellut alustavasti... ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:46"]Ihme moralisointia. Minä vien lapsen siksi ajaksi päiväkotiin kun minulla on töitä. Eikö se päiväkoti sen takia ole olemassakin? Olen freelancer, ja työajat vihtelevat rajusti koko ajan. Välillä työt alkavat klo 05:00, jolloin isovanhemmat tulevat apuun. Välillä työt alkavt klo 11:00, jolloin vien lapseni päiväkotiin klo 10. Pyrin normalirytmiin lapsilleni, eli ettö heräisivät aamu-kahdeksan aikaan, hoitoon ysiksi, mutta eihän minua itseäni aina huvita stressata saamaan pesuetta ylös kasilta jos olen tullut töistä puolen yön aikaan ja haluan itsekin nukkua. Mikä ihme siinä on että vain säännöllisen työrytmin omaavat ovat oikeassa ja epäsäännöllistä työtä tekevät huonoja vanhempia - laskien alapeukkujen määrästä? [/quote] Jos olet tuo 6.30-17 tyyppi niin ekasta viestissäsi lukee joka aamu 6.30.

[/quote]

En ole tuo eka tyyppi. Miten voit päätyä päättelemään niin? En vie lapsia päiväkotiin puoli seitsemän, vaan yleensä 8-10 välillä. Jos minulla on aikaisempia lähtöjä töihin, isovanhemmat tai muut tulevat hoitamaan lasten aamutoimet ja päiväkotiin viemisen. Välillä jos minulla on vain puhelinpalavereja, pidän keskellä viikkoa lapsilla vapaapäivän. Aika hurjaa, eikö? Että perhe elää omien aikataulujensa mukaan eikä jonkun ulkoapäin asetetun normin mukaan joka ei sovi omaan rytmiin? Jännää! Että vien lapset hoitoon silloin kun minulla on töitä, on se jännä!

Vierailija
44/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin alapeukutan 10.5h hoitoajoista jossain laitoksessa, huh huh. Jos sitä on leikkaussalissa noin pitkiä aikoja, niin eikö mies voi hakea lasta aikasemmin kotiin? Tai jos sitä miestä ei ole niin voisiko jonkun vaikka opiskelijan palkata hakemaan lapsi omaan kotiin lepäämään sieltä hälinästä?

Vierailija
45/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo 6.30-17 tarkoittanut viestissä, että päiväkoti on tuolloin auki eli tarvittaessa käytettävissä. Ei siis sitä että ko. henkilön lapset siellä tuon ajan aina. Eli sopimuksessa lukee, että päiväkoti on avoinna 6.30-17.

Vierailija
46/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:11"]

Mietin tätä, koska miehen työt alkavat myöhemmin aamupäivästä ja hänen olisi tarkoitus viedä ja minä haen. Puntaroin, että onko klo 10 liian myöhään. Miehelle sopisi ehkä paremmin, mutta jääkö lapsi ulkopuoliseksi ja onko liian monta tylsää tuntia, jos missaa ulkoilun... Klo 9:ää olen ajatellut alustavasti... ap

[/quote]

Kysy sieltä päiväkodista, menkää tutustumaan ennen kuin hoito alkaa. Meillä pienemmän ryhmä on ulkona 8:45-10:00 ja sit sisäleikkejä 10-11, päiväpiiri ja lounas. Mun täytyy viedä 8:30, mutta veisin varmaan muutenkin ysiksi, että pääsee aamulla ulos. Isomman ryhmä ulkoilee 10:00-11:15, eli hänet voisi periaatteessa viedä hoitoon kympiksi, mutta silloin jäisi aamun toiminta (jumppaa, askartelua, lauluhetki, väliin). Yleensä toiminta on aamupäivisin, joten jos siihen haluaa mukaan, saattaa olla, että täytyy viedä 8:30-9, mutta tosiaan riippuu paikasta ja myös lapsen iästä ja siitä, kuinka aktiivisesti henkilökunta ylipäätään järjestää toimintaa.

Vierailija
47/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:17"]Kyllä minäkin alapeukutan 10.5h hoitoajoista jossain laitoksessa, huh huh. Jos sitä on leikkaussalissa noin pitkiä aikoja, niin eikö mies voi hakea lasta aikasemmin kotiin? Tai jos sitä miestä ei ole niin voisiko jonkun vaikka opiskelijan palkata hakemaan lapsi omaan kotiin lepäämään sieltä hälinästä?
[/quote]
Ehkä miehellä on saman suuntaiset työajat eikä viemisiä ja hakemisia voi limittää? Kuka opiskelija tekee töitä kovin paljon halvemmalla kuin se työssä raatava äiti tai isä? Jos saa kympin yhdestä tunnista, niin pimeästi palkattu opiskelija vähintään 7-8 euroa. Eli äidille jää ylimääräisistä tunneista pari euroa palkkaa? Kaikilla ei ole ilmaisia hoitoapuja isovanhemmista tms.

Tuli mieleen tuosta vuoropäiväkodista, että sellaisen vuoropäiväkotipaikan hakeminen taitaa olla kovin nihkeää? Päiväkotipaikkaa pitäisi hakea kuukausia etukäteen, vaikkei tiedä edes onko töitä tarjolla ja onko se sitten päivätyötä vai vuorotyötä. Rajoittaa työnhakua, kun ei voi olla varma vuoropäiväkotipaikan saamisesta parin viikon varoituksella. Kuinka monta viikkoa työnantaja odottaa, että kaupunki järjestää työntekijän lapselle päiväkotipaikan... sori, meni ohi aiheen. Ap

Vierailija
48/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aggressiivinen käytös yllä kielii ainoastaan syyllisyydentunnosta. Minä olen lastenhoitaja ja aina aggressiivisimmat vanhemmat ovat niitä joiden lapset on pisimpiä päiviä.

Emme me hoitajat vietä mitään kahvitaukoja joita ei saa keskeyttää, vaan on todella paljon muita tehtäviä joita tehdään kun lapset on nukkarissa. Lapselle tekee myös hyvää rytmitys, ja ennakointi että tietää milloin lähtee kotiin. Yllättävän kotiinlähdön tulos on usein kiukkukohtaus.

Iltahoidosta: iltahoitoryhmät ovat aivan vajaita jo nyt pääkaupunkiseudulla. Jopa päivähoitoon tulevia joudutaan laittaa iltaryhmään kun päiväryhmä on täysi. Aina on tilaa iltahoitolaisille. Moni työntekijä tulisi itsekin mielellään iltavuoroon mutta tarvetta ei juuri ole.

Vierailija
49/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan turha viedä lasta aikaisemmin päiväkotiin vain sen takia että missaa jonkun askartelun, kuin jos lapsi saisi viettää rauhallista kotiaamua oman vanhempansa kanssa. Kumpi menee edelle? Kahdenkymmenen lapsen ryhmässä maalailu vai kotona olo? Meillä ainakin kotona olo vie pojot. Tiedät itse mitä lapsesi tarvitsee, kaipaa, haluaa, toimi sen mukaan. Jos se on intona ryhmätoiminnan ja kavereiden perään, ni sitten päiväkotiaamu, ei se ole sen kummempaa. Turhaa munkin mielestä tätä niuhottaminen - jokainen tekeee niinkuin omalla kohdalla on parasta.

Vierailija
50/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 21:27"]6.30 tai 12.45 [/quote] Höh? Miksi alapeukku. Aamu ja iltavuoroviennit

[/quote]

Koska 8-16 välisenä aikana työskentelevät ihmiset eivät ymmärrä, että muilla saattaa olla ihan eri työajat.

Vierailija
51/51 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyydentunto vs. syyllistäminen? Aggressiivisuus vs. kuivakka virkamiesnarina? Analysoinnin kohde vs. analysoija?