Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10kk ikäinen lapsi päivähoitoon?

Vierailija
08.09.2014 |

Ei tämä mikään unelmatilanne ole, mutta taitaa olla ainoa vaihtoehto. Vanhempainvapaan jälkeen ei rahat riitä elämiseen, ja pitäisi noita opiskelujakin jatkaa. Isovanhemmista ainoastaan yksi asuu lähellä, minun isäni.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nuori ulkopuoliselle hoitoon.

Vierailija
2/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni teki noin. Suhde pojan isään veteli viimeisiään. Ystäväni ei siis voinut hyvin. Halusi päästä kotoa töihin ja aikuisten pariin, jotta sai hieman miettiä tilannettaan. Lapsella ei ollut mitään ongelmia hoidon aloituksen suhteen.

Meillä esikoinen meni päiväkotiin 1v1kk iässä. Osasi tuossa vaiheessa jo kävellä hyvin. Hoitoon totuttelu kesti sen 3 viikkoa, jolloin oli vähemmän tai enemmän itkuinen erotilanteissa. Aika normaalia luulisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita kymmenkuisia tirppoja aina välillä on hoitoon jo laitettu. Ei se tosiaan ideaali tilanne lapselle ole, mutta joskus perheen tilanne (jaksaminen, taloudellinen tilanne, tukitoimena) pakottaa tällaisen ratkaisun tekemään. Mahdollisimman lyhyttä päivää tietysti noin pienelle suositellaan. Tsemppiä ap:lle. Ei varmasti ole helppoa noin pientä hoitoon vielä laittaa. T. Lastenhoitaja

Vierailija
4/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yh kun oli pakko palata töihin rahatilanteen takia. 10,5kk oli minun poika kun meni vuoropäivähoitoon. Ihan hyvin meni ja ihan normaali lapsi hänestä kasvoi. Tsemppiä!

Vierailija
5/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:30"]

Kyllähän noita kymmenkuisia tirppoja aina välillä on hoitoon jo laitettu. Ei se tosiaan ideaali tilanne lapselle ole, mutta joskus perheen tilanne (jaksaminen, taloudellinen tilanne, tukitoimena) pakottaa tällaisen ratkaisun tekemään. Mahdollisimman lyhyttä päivää tietysti noin pienelle suositellaan. Tsemppiä ap:lle. Ei varmasti ole helppoa noin pientä hoitoon vielä laittaa. T. Lastenhoitaja

[/quote]

Kiitos!

Lähipiiri lapsen isän puolelta ei muuten lainkaan ymmärtänyt tilannetta. Kyllä se surettaa meitä molempia vanhempia, että tilanne on mikä on. Haluaisin olla läsnä, kun lapseni oppii kävelemään. Ei ole helppoa, ei. Vaikka sinällään päivähoitoon luotankin, enkä ole "laitosvastainen".

Päivät tulisi onneksi olemaan korkeintaan 6h, ja vain neljänä päivänä viikossa. Viikonloppuhoito järjestyy omasta puolesta.

Vierailija
6/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistyttö pistettiin päiväkotiin 10 kk ikäisenä, hän oppi siellä ensimmäisenä päivänä syömään itse ja sosiaalinen ja kiva lapsi hänestä on tullut. 

Vierailija
7/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuon ikäinen sopeutuu paremmin hoitoon, kuin eroahdistusiässä oleva 2-vuotias.
Ja nämä "vauvat" saavat kyllä osakseen paljon huomiotåa. Reippaat parivuotiaat jäävät paljon vähemmälle.

Eihän tuo varmasti vanhemmalle ihannetilanne ole, mutta ainakin itse olen tyässäni perheitä ja heidän erilaisia elämäntilanteintaan varten.

Vierailija
8/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista ettei ole varaa edes muutaman kuukauden olla hoitovapaalla? No me saadaan kyllä kuntalisä eli se 200e kotihoidontuen päälle ja se tietenkin vaikuttaa paljon. Eletään tiukemmin mutta ei tämä mielestäni mitään ihan kohtuutonta kituuttamista ole ollut. Keskituloisia ollaan. Nyt oikein ihmettelen että miten on mahdollista, että silti kaikki rahat tuntuivat kuluvan nopeasti, vaikka tilille tuli töissä ollessa n.1400e enemmän kuussa. 

Vierailija
9/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:53"]Miten voi olla mahdollista ettei ole varaa edes muutaman kuukauden olla hoitovapaalla? No me saadaan kyllä kuntalisä eli se 200e kotihoidontuen päälle ja se tietenkin vaikuttaa paljon. Eletään tiukemmin mutta ei tämä mielestäni mitään ihan kohtuutonta kituuttamista ole ollut. Keskituloisia ollaan. Nyt oikein ihmettelen että miten on mahdollista, että silti kaikki rahat tuntuivat kuluvan nopeasti, vaikka tilille tuli töissä ollessa n.1400e enemmän kuussa. 
[/quote]

Opiskelija tässä hei!
Itse pistin muksun 10 kk ikäisenä päivähoitoon, sillä uusi lukukausi oli alkamassa, enkä viitsinyt ottaa uutta välivuotta (työharjoittelupainotteinen lukuvuosi kyseessä).

Mikä rahaan tulee: monella se raha on oikeasti tiukassa. Meidän kunta ei esm maksa kuntalisää ja ollaan molemmat pienituloisia muutenkin.

Vierailija
10/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin, ap. Asuntolainojen maksuun ei voi kuvitellakaan ryhtyvänsä kotihoidontuella. Pakko siis suunnata töihin. Poikani 10kk on menossa perhepäivähoitoon ensi kuun alussa.

Tsemppiä töihisi, hoidon aloittaminen on varmaan rankempaa äidille kuin muksulle.

Vierailija
11/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän että monessa EU-maassakin lapsia menee aivan yleisesti kokopäivähoitoon 3 kk - 6 kk iässä? En sano että ideaalitilanne mutta jäitä hattuun, ei se myöskään nyt niin hirveä asua ole.

Vierailija
12/64 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli vähän aikaa sitten ketju jossa oli useita 8-10kk hoitoon vieneitä. Itse myös kuulun näihin ja normaali reipas tokaluokkalainen meillä on :)

Vierailija
13/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:33"]

Ainoa poliittisesti korrekti vastaus tähän lienee, että juu, tottakai, vie vaan, ei se pilalle mene ja pitäähän sitä rahaa saada. Totta sekin, mutta: a) 10kk ikäinen on virallisesti vauva, ei lapsi. Vauvaa kuuluu hoitaa vanhemman. b) "Taloudellisista syistä" on palattava töihin. Ensin on ollut melkein yhdeksän kuukautta raskausaikaa ja sitten samanverran hyvätuloista äitiys- ja vanhempainvapaata säästää tulevaisuutta varten ja karsia menoja, neuvotella pankista lyhennysvapaata, muuttaa halvempaan asuntoon jne. c) Ajattelepa sitä vauvaasi siellä vieraan hoidossa, lukuisten muiden lasten keskellä d) Ja ajatelepa niitä muita lapsia, joiden hoitamisen sijaan yksi työntekijä käytännössä hoitaa sinun vain sinun vauvaasi. Ne, jotka jo kävelevät ja syövät edes hiukan itse, jäävät vähemmälle koska sinun vauvasi syö tuttipullosta, tarvitsee nukutukset kaksille unille jne. Omat lapseni ovat lähteneet hoitoon kaksivuotiaina. Emme ole rikkaita, mutta hoitorahalla ja miehen tuloilla pärjättiin ihan ok se aika, että lapset osasivat puhua, kävellä ja olivat päiväkuivia. Päiväkoti tai -hoito ei ole paha paikka, mutta on järkyttävää, kuinka heppoisin perustein ne lapset sinne dumpataan. Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niitä ei jaksa tai pysty hoitamaan kotona edes YHTÄ vuotta?

[/quote]

Voi byhyy, mitä vanhempien syyllistämistä. "Sun vauvas vie hoidossa aikaa meidän mukelolta, sietäisit hävetä!1"

Kaikilla ei ole turvana miehen tuloja. Onnea niille, keillä on.

Vierailija
14/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:29"]

Ap, missä suunnitelmallisuus? Budjetti? Elämänhallinta? Miten jatkossa nämä seikat?

[/quote]

Mikä suunnitelmallisuus, mikä budjetointi?

Miten elämänhallinta liittyy aloitusviestin tilanteeseen?

Vierailija
15/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä löytää kiva pph. Älä vie päiväkotiin. 

Vierailija
16/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko viedä päiväkotiin, niin mahdollisimman lyhyet päivät. 

Vierailija
17/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa poliittisesti korrekti vastaus tähän lienee, että juu, tottakai, vie vaan, ei se pilalle mene ja pitäähän sitä rahaa saada. Totta sekin, mutta:

a) 10kk ikäinen on virallisesti vauva, ei lapsi. Vauvaa kuuluu hoitaa vanhemman.
b) "Taloudellisista syistä" on palattava töihin. Ensin on ollut melkein yhdeksän kuukautta raskausaikaa ja sitten samanverran hyvätuloista äitiys- ja vanhempainvapaata säästää tulevaisuutta varten ja karsia menoja, neuvotella pankista lyhennysvapaata, muuttaa halvempaan asuntoon jne.
c) Ajattelepa sitä vauvaasi siellä vieraan hoidossa, lukuisten muiden lasten keskellä
d) Ja ajatelepa niitä muita lapsia, joiden hoitamisen sijaan yksi työntekijä käytännössä hoitaa sinun vain sinun vauvaasi. Ne, jotka jo kävelevät ja syövät edes hiukan itse, jäävät vähemmälle koska sinun vauvasi syö tuttipullosta, tarvitsee nukutukset kaksille unille jne.

Omat lapseni ovat lähteneet hoitoon kaksivuotiaina. Emme ole rikkaita, mutta hoitorahalla ja miehen tuloilla pärjättiin ihan ok se aika, että lapset osasivat puhua, kävellä ja olivat päiväkuivia. Päiväkoti tai -hoito ei ole paha paikka, mutta on järkyttävää, kuinka heppoisin perustein ne lapset sinne dumpataan. Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niitä ei jaksa tai pysty hoitamaan kotona edes YHTÄ vuotta?

Vierailija
18/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:05"]Et ole yksin, ap. Asuntolainojen maksuun ei voi kuvitellakaan ryhtyvänsä kotihoidontuella. Pakko siis suunnata töihin. Poikani 10kk on menossa perhepäivähoitoon ensi kuun alussa.

Tsemppiä töihisi, hoidon aloittaminen on varmaan rankempaa äidille kuin muksulle.
[/quote]

Enpä usko että on rankempaa äidille, miksi ihmeessä kuvittelet niin? Lapselle on erittäin rankkaa olla koko päivän pois kotoa tuntemattoman ison porukam seassa, monet aikuisetkaan ei kestä tälläistä ja sitten sitä vaaditaan lapselta. Ymmärrän jos on "pakko" laittaa hoitoon, mutta ihan turha selitellä että se on lapsen paras tai että se on lapselle helppoa, helppoa siinä on se ettei lapsi muista kuinka kamalaa aikaa se on. Ap voisit kokeilla olla muutaman kuukauden hoitovapaalla, hae asumistukea lisäksi. Voi kuulostaa mahdottomalta tulla toimeen, mutta pakon edessä tulee toimeen todella vähällä eikä silloin tarvitse ostaa mitään kallista kuten uusia tavaroita tai muutakaan turhaa, ostaa vain sen millä pärjää eli halpaa ruokaa. Myy kaikki käytetty ja turha tavara. Osta ale lihaa pakastimeen aina tilaisuuden tullen. Itse olin kotihoidontuella, mies opiskeli, asuntolaina on, selvittiin, mutta nyt kun on työtuloja tuntuisi mahdottomalta tulla toimeen niin pienellä, mutta kyllä sitä vaan voi tulla.

Vierailija
19/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole sillä lailla ajateltukin, kun kerran vanhempainvapaa loppuu siinä kohtaa? Jos päättäjät haluaisivat lasten pysyvän kotona kauemmin, vanhempainvapaa olisi pidempi.

Vierailija
20/64 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä suunnitelmallisuus? Budjetti? Elämänhallinta? Miten jatkossa nämä seikat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme