Pilates: onko harhaoppia? (kysymys kristityltä kristitylle)
Olen aloittanut kuntosalijäsenyyden ja salin lisäksi palveluun kuuluu monenlaisia jumppia. Olen kokeillut erilaisia pilates- ja mindfulness-tunteja, joissa on selviä vaikutteita joogasta ja myös jonkinlaista meditointia. Tykkään näistä tunneistas, ne tekevät kropalle hyvää, mutta nyt olen alkanut ajatella että onko tämä luisumista harhaoppien pariin.
Mitä mieltä? Ja hihhuliksisyytteliöiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
Kommentit (74)
Jos aidosti mietit, onko se harhaoppia, neuvon sinua lukemaan Raamattua ja osallistumaan seurakunnan kokouksiin. Jumala kyllä kertoo sinulle, miten sinun pitää toimia.
Minä uskovaisena en osallistuisi mihinkään sellaiseen, mistä olen epävarma, että onko tämä Jumalan tahdon mukaista vai ei. Ehkä silloin on viisainta odottaa ja antaa ajan selvittää asia.
Jotenkin ei tuo synniltä vaikuta, jos kropan syviä lihaksia venyttelee ja harjoituttaa. Ja sen "mindfullness" hetken aikana voi vaikka puhua jumalalle tai rukoilla tai ihan mitä vaan vastaavaa.
Ei sen vieressä olevan ihmisen "synti" voi mitenkään tarttua. Eihän sitä voisi edes kadullakaan sen jälkeen kävellä.
Jos uskoo jumalaan, sitä uskoo jumalaan, ja yrittää silloin elää hyvin. Mikä sitä nyt voisi järkyttää ? Usko ei ole tai ainakaan sen ei pitäisi olla mikään esterata. Kyllä se on jotain aivan muuta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]
Pilates ei ole, mindfullness ei välttämättä jos pysyy pintapuolisena mutta siinä liikutaan jo riskialueella. Jooga on riskialtista, mutta vakaumukseltaan vakaat voidat sitä silti puhtaasti liikuntana harrastaa jos jättää pois kaikki ns "opit".
[/quote]
Tässä muutama joogan "oppi" (eli yama eli eettinen ohjenuora):
1) väkivallattomuus
2) totuuden puhuminen
3) varastamattomuus
4) vastuullinen seksuaalikäyttäytyminen
5) pyrkimys pois ahneudesta
Tuntuuko krististystä erityisen riskialttiilta?
t. joogaope
Ei ole todellista. Ihanko oikeasti pelkäätte joutuvanne ikuiseen kadotukseen parin jumppatunnin takia?
En ymmärrä uskovaisten sielunelämää. Hirveää pelkäämistä koko ajan, ettei vaan suututtaisi jotain henkiolentoa. Eettistä elämää kun voi elää ihan ilmankin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:14"]
Pilates ei ole, mindfullness ei välttämättä jos pysyy pintapuolisena mutta siinä liikutaan jo riskialueella. Jooga on riskialtista, mutta vakaumukseltaan vakaat voidat sitä silti puhtaasti liikuntana harrastaa jos jättää pois kaikki ns "opit".
[/quote]
1) väkivallattomuus
2) totuuden puhuminen
3) varastamattomuus
t. joogaope
[/quote] Se on silti vieras uskonto. Ainakaan minä en tunne tuota uskontoa enkä voi tietää mitä kaikkea se pitää sisällään, joten pidättäydyn sellaisen asian harrastamisesta mitä en tunne. Etenkin kun kyseessä kuitenkin on uskonto. Perusjumppa tavisvenyttelyineen riittänee pitämään minut ihan kunnossa
[/quote]
1) väkivallattomuus
2) totuuden puhuminen
3) varastamattomuus
t. joogaope
[/quote]
Kyllä se tuntuu, jos tämän kaiken hyvän ja kauniin lomassa alkaa hakemaan voimaa ja energiaa jostain väärästä lähteestä ja näin tulee kääntyneeksi epäjumalien/jumaluuden puoleen. Eksytys on eksytys juuri siksi, ettei sen perimmäisiä lähteitä ja motiiveja ole helppo huomata.
Harhaoppi on susi lampaan turkkiin puettuna. Millään yama-jämillä ei ole paikkaa kristityssä arvomaailmassa, ne ovat turhia raamatun käskyjen rinnalla ja harhautusta pois raamatun opeista. Piste.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:18"]
Harhaoppi on susi lampaan turkkiin puettuna. Millään yama-jämillä ei ole paikkaa kristityssä arvomaailmassa, ne ovat turhia raamatun käskyjen rinnalla ja harhautusta pois raamatun opeista. Piste.
[/quote]
Käsketäänkö Raamatussa jumppaamaan?
Mitäs luulette Jeesuksen tehneen erämaassa 40 päivää? Kyllä kristinoppiinkim kuuluu mietiskely, joissain suunnissa taidetaan vain pelätä niin rankasti sitä, että ihmiset alkaisivat tosissaan miettiä Raamatusta lukemaansa, että kaikki tähän viittava on pannassa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]
Olen aloittanut kuntosalijäsenyyden ja salin lisäksi palveluun kuuluu monenlaisia jumppia. Olen kokeillut erilaisia pilates- ja mindfulness-tunteja, joissa on selviä vaikutteita joogasta ja myös jonkinlaista meditointia. Tykkään näistä tunneistas, ne tekevät kropalle hyvää, mutta nyt olen alkanut ajatella että onko tämä luisumista harhaoppien pariin.
Mitä mieltä? Ja hihhuliksisyytteliöiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
[/quote]
Vittu te hihhulit olette sitten söpöjä... :D
"Hei onx tää satu enempi oikeessa kun tää toinen?"
En tiedä pilateksesta mutta joogaamaan en ainakaan lähtisi. Monia asioita voi harrastaa mutta kannattaa olla varovainen. Moni asia on meille luvallista mutta ei kaikki ole hyödyksi. Jos sinusta tuntuu, että tunneilla on jotakin sellaista, joka on Raamatun vastaista niin vaihda jumppaa.
[/quote]
Fiksumpaa olisi heittää raamattu roskikseen ja jatkaa jumppaa.
[/quote]
1) väkivallattomuus
2) totuuden puhuminen
3) varastamattomuus
t. joogaope
[/quote] Se on silti vieras uskonto. Ainakaan minä en tunne tuota uskontoa enkä voi tietää mitä kaikkea se pitää sisällään, joten pidättäydyn sellaisen asian harrastamisesta mitä en tunne. Etenkin kun kyseessä kuitenkin on uskonto. Perusjumppa tavisvenyttelyineen riittänee pitämään minut ihan kunnossa
[/quote]
Jooga ei ole uskonto, vaan filosofia tai elämänkatsomus. Jooga antaa ihmisen itse päättää sen "korkeamman voiman", johon hän mahdollisesti haluaa luoda yhteyttä. Se korkeampi voima voi olla Jeesus, Allah, Buddha, Jahve, maailmankaikkeus, spagettihirviö tai vaikkapa ihan vaan rauha ja rakkaus, jos uskonnollisuus ei nappaa.
t. joogaope
Mitä uskontokuntaa tai -suuntausta edustat? Pakko kysyä, koska tunnen monia tavisluterilaisia, jotka luottavat itseensä ja uskoonsa riittävästi käydäkseen jopa joogassa.
Joku lahko?
Intialaiset kristityt eivät joogaa. He ovat kasvaneet hindulaisuuden ympäröiminä ja pitävät joogaa ehdottomasti epäjumalanpalveluksena. Eivätköhän he tiedä tämän asian paremmin kuin satunnainen suomalainen joogaope.
Jestas! Ja mä kun olin pitänyt kristittyjä täysjärkisempinä kuin muslimeja :D :D
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:20"]
Mitäs luulette Jeesuksen tehneen erämaassa 40 päivää?
[/quote]
Hän joogasi?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:25"]
[/quote]
1) väkivallattomuus
2) totuuden puhuminen
3) varastamattomuus
t. joogaope
[/quote]
Jooga ei ole uskonto, vaan filosofia tai elämänkatsomus. Jooga antaa ihmisen itse päättää sen "korkeamman voiman", johon hän mahdollisesti haluaa luoda yhteyttä. Se korkeampi voima voi olla Jeesus, Allah, Buddha, Jahve, maailmankaikkeus, spagettihirviö tai vaikkapa ihan vaan rauha ja rakkaus, jos uskonnollisuus ei nappaa.
t. joogaope
[/quote]Eli siis itseasiassa vielä pahempaa. Juu ei, toi ei ole kristityn harrastus.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:26"]
Mitä uskontokuntaa tai -suuntausta edustat? Pakko kysyä, koska tunnen monia tavisluterilaisia, jotka luottavat itseensä ja uskoonsa riittävästi käydäkseen jopa joogassa.
Joku lahko?
[/quote]
Tavisluterilainen, elävässä uskossa.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]Pilates ei ole, mindfullness ei välttämättä jos pysyy pintapuolisena mutta siinä liikutaan jo riskialueella. Jooga on riskialtista, mutta vakaumukseltaan vakaat voidat sitä silti puhtaasti liikuntana harrastaa jos jättää pois kaikki ns "opit".
[/quote]
Meni vahingossa alapeukku, piti olla ylös