Pilates: onko harhaoppia? (kysymys kristityltä kristitylle)
Olen aloittanut kuntosalijäsenyyden ja salin lisäksi palveluun kuuluu monenlaisia jumppia. Olen kokeillut erilaisia pilates- ja mindfulness-tunteja, joissa on selviä vaikutteita joogasta ja myös jonkinlaista meditointia. Tykkään näistä tunneistas, ne tekevät kropalle hyvää, mutta nyt olen alkanut ajatella että onko tämä luisumista harhaoppien pariin.
Mitä mieltä? Ja hihhuliksisyytteliöiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:22"]
Olen ollut vähintään viiden eri pilates-ohjaajan tunneilla ja milloinkaan ei ole tullut tätä hömppäosastoa esiin vaan pelkästään hengityksen ja keskivartalon lihasten harjoitteita ja venytyksiä yms.
Olen käynyt myös muutamilla eri joogatunneilla ja siellä hömppää oli kyllä tarjolla niin että alkoi ihan naurattaa tällaista tavallista, itsensä kanssa henkisesti jo tasapainossa olevaa ihmistä :)
Jossain kait on järjestetty "kristittyä joogaa"? Ihan kuin olisin nähnyt mainoksen sellaisesta...
[/quote]
Joidenkin joogaopettajien tunneilla on tosiaan myös sitä "hömppää" kuten chakroja ja elimistöä puhdistavia hengitystekniikoita. Itse en näistä puhu mitään. Koulutuksessa ne toki käytiin läpi, mutta en silloinkaan lämmennyt mm. millekään vaihtoehtoiselle tavalle tulkita ihmiskehon toimintoja. Olen henkeen ja vereen länsimaisen lääketieteen kannattaja. Mantroja en myöskään lurauttele, koska en koe tarvetta kumarrella gurujen lootuksenjaloille. Ihmispalvonta sikseen.
Se miten "hömppä" näkyy tunneillani on tapani puhua rauhallisen hengityksen, keskittymisen, oman kehonsa kuuntelemisen ja kunnioittamisen periaatteista. Puhun myös egosta ja sen vaimentamisesta joogaharjoituksen ajaksi. Tunnin lopuksi luen jonkun filosofisen mietteen ja sanon heiheit namastella.
t. joogaope
[/quote]
Kiitos joogaopelle selvennyksestä.
49 ja 53 yhä jatkaa. Olen kuullut näistä ja ihan mielenkiintoista niin tai näin. Ehkä itsekin valitsisin joogaopen tyyppisen opettajan tunnin, mutta en näe mitään ristiriitaa kristityn osallistua toisenlaisellekaan tunnille. Ajattelisin vain, että jokainen täällä toimii oman uskonsa mukaan. Minulla ei ole oikeutta leimata tai halveksua kenekään uskoa eikä kenelläkään minun. Tekisin siis vaan harjoitukseni ja sillä hyvä. Ei minuun mitään mistään pomppaa. Samalla logiikalla ei voi kadulla kävellä, kun jostain moskeijasta tai valtakunnansalista pomppaa harhaoppi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:14"]
Ei ole todellista. Ihanko oikeasti pelkäätte joutuvanne ikuiseen kadotukseen parin jumppatunnin takia?
En ymmärrä uskovaisten sielunelämää. Hirveää pelkäämistä koko ajan, ettei vaan suututtaisi jotain henkiolentoa. Eettistä elämää kun voi elää ihan ilmankin.
[/quote]
Kun pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Miksi antaa paholaisen viekoitella itseään, kun tietää etteivät hänen viettelyksensä vie kuin pahaan.
Nämä "elävässä" uskossa olevat voisivat kertoa, miten saatte roikkua täällä av:lla? Täällä jos missä "maallinen" synti roiskuu silmille. Joku voi jopa kertoa teille esim., että se rauhanyhdistyksen setä ei ole paras mahdollinen esikuva hengellisessä eikä maallisessa elämässä...
Ja niinkun joku aiemmin sanoi, miksette kysy Jumalalta ja luota siihen että saatte oikean vastauksen, sen sijaan että kyselette muilta kristityiltä? Joku teistä kirjoitti jotain sokeista lampaista aiemmassa viestissä...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:09"]
Ei ole todellista. Ihanko oikeasti pelkäätte joutuvanne ikuiseen kadotukseen parin jumppatunnin takia?
En ymmärrä uskovaisten sielunelämää. Hirveää pelkäämistä koko ajan, ettei vaan suututtaisi jotain henkiolentoa. Eettistä elämää kun voi elää ihan ilmankin.
[/quote]
Kun pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Miksi antaa paholaisen viekoitella itseään, kun tietää etteivät hänen viettelyksensä vie kuin pahaan.
[/quote]
Ei vie, usko setää. Kuka teille tuollaista roskaa on opettanut? Ja kuka sinulle on määritellyt mikä on paholaisen viekottelua?? Jokainen normaali aikuinen ihminen pystyy arvioimaan toimintaansa niin, ettei "paha vie"
[/quote]
[/quote]
Jep. Jooga ja mindfulness ovat kuin liukas peltikatto. Itse asiassa parempi pysytellä niin jäykkänä kuin mahdollista ja pidättäytyä ajatustensa virran tarkkailusta kaikkina aikoina, niin pysytään turvallisella puolella.
Puhuvat lelutkin ovat varmasti uskovaisten mielestä joku saatanan keksintö johtaa ihminen harhaan, eikö? Sehän on epäjumala jos mikä, keinotekoinen ihmisen jäljitelmä, välttäkää niitä tai joudutte helvettiin!
onhan ne harhaoppia jos raamattua uskoo
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:43"]
Olen aloittanut kuntosalijäsenyyden ja salin lisäksi palveluun kuuluu monenlaisia jumppia. Olen kokeillut erilaisia pilates- ja mindfulness-tunteja, joissa on selviä vaikutteita joogasta ja myös jonkinlaista meditointia. Tykkään näistä tunneistas, ne tekevät kropalle hyvää, mutta nyt olen alkanut ajatella että onko tämä luisumista harhaoppien pariin.
Mitä mieltä? Ja hihhuliksisyytteliöiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan.
[/quote]
Mä olen koulutettu joogaohjaaja, enkä siltikään ole luisunut harhaoppien pariin. Olen ateisti ja "uskontoni" on tiede. En näe tässä mitään ristiriitaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:50"]
onhan ne harhaoppia jos raamattua uskoo
[/quote]
Joo, mutta itse jumpassa näitä henkisiä ulottuvuuksia ei mitenkään tuoda esille, kyse on siis tietyntyyppisestä dynaamisesta venyttelystä ja tasapainoharjoituksista sekä tietoisesta rentoutumisesta. Tiedän vain muuten, että liikkeet ovat saaneet vaikutteita joogasta.
ap
En tiedä pilateksesta mutta joogaamaan en ainakaan lähtisi. Monia asioita voi harrastaa mutta kannattaa olla varovainen. Moni asia on meille luvallista mutta ei kaikki ole hyödyksi. Jos sinusta tuntuu, että tunneilla on jotakin sellaista, joka on Raamatun vastaista niin vaihda jumppaa.
Pilates ei ole, mindfullness ei välttämättä jos pysyy pintapuolisena mutta siinä liikutaan jo riskialueella. Jooga on riskialtista, mutta vakaumukseltaan vakaat voidat sitä silti puhtaasti liikuntana harrastaa jos jättää pois kaikki ns "opit".
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]
En tiedä pilateksesta mutta joogaamaan en ainakaan lähtisi. Monia asioita voi harrastaa mutta kannattaa olla varovainen. Moni asia on meille luvallista mutta ei kaikki ole hyödyksi. Jos sinusta tuntuu, että tunneilla on jotakin sellaista, joka on Raamatun vastaista niin vaihda jumppaa.
[/quote]
Ei jumankekka. Miten rajoittunutta voi ihmisen elämä olla?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
Ei vie, usko setää. Kuka teille tuollaista roskaa on opettanut? Ja kuka sinulle on määritellyt mikä on paholaisen viekottelua?? Jokainen normaali aikuinen ihminen pystyy arvioimaan toimintaansa niin, ettei "paha vie"
[/quote]
Aikaisempien kommenttien "tunnustava kristitty" on sedän kanssa ihan samoilla linjoilla. Se, että nimeät joogatunnin "paholaisen viekoitteluksi" on ihan hullua. Pidän outona epäjumalan palvontana pikemminkin sitä, että nimeät kaikenmaailman asiat paholaisen viekotteluksi tuosta vaan, ihmisen toimesta. Keskityt siis näkemään paholaisen kaikkialla, et Jumalaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:54"]
Pilates ei ole, mindfullness ei välttämättä jos pysyy pintapuolisena mutta siinä liikutaan jo riskialueella. Jooga on riskialtista, mutta vakaumukseltaan vakaat voidat sitä silti puhtaasti liikuntana harrastaa jos jättää pois kaikki ns "opit".
[/quote]
Vähän näin olen itsekin ajatellut, joogatunnit joita on myös tarjolla olen jättänyt suosiolla väliin. Mutta jos tunnin nimi on esim "harmonia" niin olen kyllä sukeltanut aika huolettaa jumppaavaan joukkoon.
ap
Ootteko ihan sairaita, todella harhaisia?
Jooga ja pilates ovat liikkeiltään aika lähellä toisiaan. Erittäin hyviä tukilihaksille.
Toivottavasti et myöskään käytä vaatteita, jotka on kangassekoitetta, syö katkarapuja tai sikaa, etkä käy kirkossa kuukautisten aikana. Muuten joidenkin pilatestuntien miettiminen kuulostaa aika tekopyhältä. Niitä ei sentään suoraan kielletä raamatussa
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:59"]
Toivottavasti et myöskään käytä vaatteita, jotka on kangassekoitetta, syö katkarapuja tai sikaa, etkä käy kirkossa kuukautisten aikana. Muuten joidenkin pilatestuntien miettiminen kuulostaa aika tekopyhältä. Niitä ei sentään suoraan kielletä raamatussa
[/quote]
Huomaan, ettet tiedä juuri mitään kristinuskosta. Nuo mainitsemasi kangassekoitekiellot yms liittyvät israelilaisille annettuun, ensimmäisen liiton jumalanlavelus- ja puhtausmääräyksiin. Epäjumalanpalvota/ harhaoppisuus on sen sijaan pahinta uskottomuutta uuden liiton uskovalle. Ap:n kysymys oli aivan asiallinen kun lähtötiedot ovat kunnossa ja syvällisesti ymmärretty.
Kysyt uskovaisilta ja sitten taas sanot, ettei hihhulisyyttelijöiden kannata sanoa mielipidettään. Ehkä minun siis pitää olla hiljaa, koska arvelen, että tuomitsisit näkemykseni hihhulisyyttelijöiden kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:07"]
Kysyt uskovaisilta ja sitten taas sanot, ettei hihhulisyyttelijöiden kannata sanoa mielipidettään. Ehkä minun siis pitää olla hiljaa, koska arvelen, että tuomitsisit näkemykseni hihhulisyyttelijöiden kategoriaan.
[/quote]
sori, mä luin väärin. avauksessa lukikin hihhuliksisyyttelijöiden. Ymmärsin väärin.
t. hihhuli itsekin ;)