Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lainoista ja niiden määrästä

Vierailija
08.09.2014 |

elänkö minä jossain ihan eri universumissa kuin muut?? meinaan sitä kun pankista ei heru meille lainaa. IHmiset ostelee 300 000 euron omakotitaloja ja lainat onnistuu suitsait mutta me maksetaan kerrostalokaksion lainaa (kaksi lasta) eikä nyt havitella isompaa asuntoa. MUTTA olisimme havitelleet mökkiä ja pyysimme lainaa hulppeat 35000 e. mut ei onnistu ei. tulojen mukaan onjnistuisi hyvin lainan takaisinmaksu mutta riihikuivaa käteistä ei ole tarpeeksi ja siinä kai syy. mut miten ökytalojen omistajat?? mistä hiivatista te revitte takuut lainalle??? ei käsitä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään enää saatais.

Kun ostettiin kesämökki 2004 ja asunto 2008, pankista kysyttiin, että eikö me haluttais enemmän lainarahaa!

Meidän tulot on nousseet ja lainaa tosiaan maksettu jo 6 vuotta, niin nyt ei irtoais lisää, jos haluttais.

Vierailija
2/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa:

Meillä ei kyllä ole mitään ökyasuntoa, ihan kerrostaloasunto Helsingissä ja kesämökki Saimaan rannalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää kysymys rassaa minua niin paljon, sillä minusta tuntuu että jos jostain ei tule meille lisää "tilaa" (hyväksymme sen, että isompaa asuntolainaa ei ilman takaajia saada), pelkään että ero tulee jossain kohtaa silkasta hulinasta ja väsymyksestä. mutta että ei edes pientä mökkilainaa. vakityöt ja vielä alalla mistä ei työt lopu. arghh sanon minä, t:ap

Vierailija
4/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa toisesta pankista. Mekään emme saaneet ekasta, toisesta vasta.

Vierailija
5/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:05"]

elänkö minä jossain ihan eri universumissa kuin muut?? meinaan sitä kun pankista ei heru meille lainaa. IHmiset ostelee 300 000 euron omakotitaloja ja lainat onnistuu suitsait mutta me maksetaan kerrostalokaksion lainaa (kaksi lasta) eikä nyt havitella isompaa asuntoa. MUTTA olisimme havitelleet mökkiä ja pyysimme lainaa hulppeat 35000 e. mut ei onnistu ei. tulojen mukaan onjnistuisi hyvin lainan takaisinmaksu mutta riihikuivaa käteistä ei ole tarpeeksi ja siinä kai syy. mut miten ökytalojen omistajat?? mistä hiivatista te revitte takuut lainalle??? ei käsitä.

[/quote]

Meille myönnettiin 357 000 euron laina 2 vuotta sitten. Takaajina vanhempani. Miehen bruttotulot 4600 euroa, minulla 3100 euroa. Plus lapsilisät. Muita tuloja ei ole. Tänään juuri katsoin lainan saldoa, se oli noin 302 000 euroa. Lokakuussa menee alle 300 000 tuhannen!

Vierailija
6/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin säästänyt 14v. lähtien ja mies 19v., kun säästöjä oli omasta lainaosuudesta lähes puolet ostimme talomme. 

Vierailija
7/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin halpa mökki on joku pikku tönskä metsän keskellä. Pankki laskee sille vakuusarvoa 0e, ja siksi vaatii teiltä muuta vakuutta sen edestä. Se on ihan simppeliä matematiikkaa.

Vierailija
8/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo matematiikka tökkii siinä että 300 000 euron talot ei enää olen arvoisia, ainakaan meidän seudulla (tampere).

Vierailija
9/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit varmaan S-pankista. Kokeile muita.

Meillä miehen brutto n. 5.000-5.500 euroa/kk (yrittäjä) ja mulla 6.000 euroa/kk. Haimme mökkilainaa (asuntolainana) ja Nordea olisi myöntänyt 350.000. S-pankista emme olisi saaneet lainaa ollenkaan :) 

Vierailija
10/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:36"]

tuo matematiikka tökkii siinä että 300 000 euron talot ei enää olen arvoisia, ainakaan meidän seudulla (tampere).

[/quote]Siksi asunnon vakuusarvoksi lasketaankin vain 70%. Mökin tapauksessa voidaan hyvinkin laskea 0%, jos on kyseenalaista saako mökkiä millään hintaa kaupaksi.

Vierailija
11/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuositulot vajaa 100 00 yhteensä. Itsellä molemmat vanhemmat toimivat takaajina ja miehellä oli yli puoliksi jo maksettu omistusasunto itsellään. Sillä se pikkuisen reilu 300 00 laina irtosi.

Vierailija
12/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 12 jatkaa vielä että meillä molemmilla oli ennen samassa pankissa autolainat, jotka olimme maksaneet. Lisäksi kaikki isovanhempia myöten ovat saman pankin asiakkaita joten ainakin aiemmin se on auttanut myös lainapäätöksessä.

Vierailija
13/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin maksoimme molemmat omalla tahollamme ensiasuntomme, tavattiin ja ostettiin yhteinen asunto ja vanhat asunnot laitoimme vuokralle ja kun yhteinen asunto oli maksettu myimme ensiasunnot pois ja laitettiin yhteinenasunto vuokralle ja ostimme ökytalomme ja sitten vasta perustimme perheen. Eli askel kerrallaan pienestä isompaan.

Vierailija
14/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että ap:n tapauksessa syynä on ostettavan mökin huono vakuusarvo. Tuon hintaisia mökkejä on kaupan vaikka kuinka paljon ja pankki on todennäköisesti laskenut sen vakuusarvoksi 0 euroa. Eli pankki ei usko saavansa siitä juuri mitään jos te joutuisitte ongelmiin ja pankki joutuisi myymään vakuutena olevan mökin. Teillä on vaihtoehtona löytää lisää vakuuksia (takaajat) tai säästää tuo summa. Voitte myös kysyä toisesta pankista.

Vierailija
15/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään joka olisi saanut lainaa ilman takaajia tai sitä että on paljon rahaa säästössä. Korkeintaan joku uusi talopaketti kattaa koko lainan vakuutena, eihän mikään vanha asunto/kiinteistö kata koko lainaa, aina pitää olla jotain muuta vaikka olisi minkälaiset tulot, ja jos on isot tulot, niin sitten pitäisi olla säästöjäkin.

Vierailija
16/20 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa asumisoikeusasuntoon, jos ei varaa isompaan omaan kämppään. Elämänlaatunne paranee. Miksi sen on pakko olla oma?

Vierailija
17/20 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko pankeissa olla eroa, jospa haette tosiaan väärästä pankista?

Vierailija
18/20 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 15:50"]

voiko pankeissa olla eroa, jospa haette tosiaan väärästä pankista?

[/quote]

Voi ja on. Esim. Nordeassa ollaan nihkeämpiä lainanantoon kuin vaikkapa OP:ssa tai Säästöpankissa. Säästäminen voi olla myös keskeinen juttu, jos ei takaajia ole. Kun on omaa rahaa säästössä, irtoaa lainakin helpommin. Ökytalojen ostajissa on aika paljon perijöitä, tai sitten on kummallakin tosi hulppeat tulot ja sen perusteella saavat isonkin lainan. Ja sitten on niitä, jotka on ottaneet lainansa ennen vuotta 2008 ja siksi saaneet isomman lainan kuin mitä tänä päivänä saisivat. 

Vierailija
19/20 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarjosit ap vakuudeksi? Me saimme samanarvoiseen hirsimökkiin lainaa v. 2003, mutta vakuudeksi piti laittaa osittain maksettu asunto. No, nyt mökki on velaton, korjattu (uusittu katto, puuverhous ja salaojat), nykyaikaistettu (elintasosiipi) ja nätti kuin kuppikakku.

Muistuttaisin, että ei mökinomistajan kulut siihen jää, vaan kun ostaa halvan vanhan, niin kuluja on yleensä tulossa lisää, ja sitä enemmän, mitä vähemmän on aikaa työleirille. Jos muilla teettää, hintaa tulee. Revit joko selkänahastasi ja lompakostasi vähemmän tai vähemmän selkänahasta ja lompakosta enemmän. Mieti vielä sitä mökin ostoa. Me tehtiin paljon näpertelyhommia itse, mutta katto-, putkitöissä ja sähkötöissä ja valu- ja kaivuuhommissa piti turvautua vieraisiin. Ei oma aika tai taito olisi riittänyt.

Kysyin hiljan henkilökohtaista lainaa mummolan ostoon, mutta koska en halunnut laittaa vakuudeksi melkein velatonta asunnonpuolikastani, kun asunnolla on toinenkin omistaja, niin pankki haluaa nähdä omarahoitusta eli riihikuivaa rahaa sen 15 % verran. Eli nyt sitten säästetään. Kakstonnia puuttuu vielä...

Vierailija
20/20 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme yli 400 000 euron arvoisessa omakotitalossa. Ei me ainakaan lainattu sen hintaa kerralla, vaan ensin mies osti ASP-lainalla kaksion, muutaman vuoden päästä (olimme menneet yhteenä tässä välissä) myimme sen ja ostimme rivarikolmion. Välirahasta oli osa säästössä ja osan otimme uutta lainaa. Rivarikolmiossa asuimme reilut 10 vuotta. Sinä aikana maksoimme ihan palkkatuloillamme kaikki vanhat lainat pois ja säästimme lisäksi noin 85 000 eur. Kun sitten myimme rivarikolmion, ei ollut mitenkään hankalaa saada 100 000 euron lainaa myyntihinnan ja omien säästöjemme päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi