Naiset, onko tämä ahdistelua?
Eli naisille kysymys.
Mitä mieltä onko tämä ahdistelua.
Itseäni ei seksi kiinnosta, mutta yksi nainen on useamman kerran ehdotellut minulle seksiä ja olen kohteliaasti joka kerta kieltäytynyt.
Kerran tämä nainen laittoi myös kätensä selälleni.
Voiko tämän laskea seksuaaliseksi ahdisteluksi tai ahdisteluksi vai pitääkö tätä sietää?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiesIhmeissaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ensin kannattaa varmistaa selustansa. Ota asia puheeksi esimiehen kanssa, tee selväksi että puhut luottamuksellisesti ja haluat vain kysyä neuvoa. Kerrot saman kuin tässä meille. Kuuntelet mitä esimies sanoo.
Jos sitten seuraavalla kerralla annat jämäkästi mutta kohteliaasti naiselle pakit ja sanot, että koet hänen toimintansa ahdistavana (niinkin voi sanoa) ja nainen suuttuukin asiasta, niin ainakaan hän ei voi rynnätä esimiehen luo valehtelemaan, että SINÄ oletkin se ahdistelija.
Onko todella tämmöinen konkreettinen riski, että tämä nainen saattaisi kostaa jämäkät pakit sillä, että alkaisi minusta levitellä valheita, että minä olenkin se ahdistelija??
On. Se on katkeran naisen kosto siitä kun ei kelvannutkaan. Ole varuillasi ja pidä puolesi.
Osaa tätä miehetkin. Takavuosina bussikuski ehdotti nuorelle likalle päiväpanoa bussin takapenkillä tms vastaavaa ja kun likka valitti bussiyhtiön, mies väitti että likka itse oli ehdottanut seksiä. Noh, potkuthan siitä tuli kuskille ja myöhemmin tuomio oikeudessa.
Niin, häiriintynyt feministipissis sai valheillaan tämän aikaan.
Mitään todisteitahan tapauksessa ei edes ollut
Tottakai oli. Bussin ajopiirturi josta näkyy pysähtely, tytön hätääntyneet yhteydenotot lähipiiriin jne.
laitapas ne lähteet, niin jatketaan sitten
Kyllä se on sinun tehtävä laittaa lähteet jos väität ettei todisteita ollut, minä luotan siihen että on ollut kun tuomio kerran tuli. Ja camoon, yritä nyt edes hetken olla aikuinen. Kumpi sitä päivä panoa mahtaa ehdottaa bussin takapenkillä, 55-vuotias bussikuski vai 22-vuotias teologian opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ensin kannattaa varmistaa selustansa. Ota asia puheeksi esimiehen kanssa, tee selväksi että puhut luottamuksellisesti ja haluat vain kysyä neuvoa. Kerrot saman kuin tässä meille. Kuuntelet mitä esimies sanoo.
Jos sitten seuraavalla kerralla annat jämäkästi mutta kohteliaasti naiselle pakit ja sanot, että koet hänen toimintansa ahdistavana (niinkin voi sanoa) ja nainen suuttuukin asiasta, niin ainakaan hän ei voi rynnätä esimiehen luo valehtelemaan, että SINÄ oletkin se ahdistelija.
Onko todella tämmöinen konkreettinen riski, että tämä nainen saattaisi kostaa jämäkät pakit sillä, että alkaisi minusta levitellä valheita, että minä olenkin se ahdistelija??
On. Se on katkeran naisen kosto siitä kun ei kelvannutkaan. Ole varuillasi ja pidä puolesi.
Osaa tätä miehetkin. Takavuosina bussikuski ehdotti nuorelle likalle päiväpanoa bussin takapenkillä tms vastaavaa ja kun likka valitti bussiyhtiön, mies väitti että likka itse oli ehdottanut seksiä. Noh, potkuthan siitä tuli kuskille ja myöhemmin tuomio oikeudessa.
Tottakai oli. Bussin ajopiirturi josta näkyy pysähtely, tytön hätääntyneet yhteydenotot lähipiiriin jne.
Bussi pysähtelee pysäkeille ja se on sinusta joku todiste? Oletko hullu?
Vierailija kirjoitti:
Onko ehdottelu ja koskettelu jatkunut sen jälkeen, kun olet tehnyt selväksi, ettet pidä siitä? Jos on, niin se on ahdistelua.
No en ole kehdannut naiselle näin sanoa ettei mieltänsä pahoita. Pikemminkin olen koittanut olla erittäin ystävällinen, saada hänet nauramaan ja tuntemaan olonsa rennoksi kun on kutenkin työkaveri kyseessä.
Eli olet antanut ymmärtää, että tykkäät siitä?
Nyt lopetat sen juttelun ja yritykset saada nainen nauramaan etc.
Aluksi ajattelin, että on se ahdistelua, mutta nyt on vielä mahdollista, ettet ole tehnyt selväksi, ettet halua sitä huomiota.
Eli sano se selvästi ensi kerralla ja sitten lopeta puhuminen muuta kuin välttämättömissä työasioissa, et enää noteeraa häntä lainkaan ja teeskentelet kuin hän olisi ilmaa sinulle. Et siis edes katso kohti, vaan ikäänkuin läpi kuin häntä ei olisikaan. Niin naiset tekevät vastaavassa tilanteessa.
Jos hän sen jälkeenkin vielä jatkaa, niin sitten se on ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ehdottelu ja koskettelu jatkunut sen jälkeen, kun olet tehnyt selväksi, ettet pidä siitä? Jos on, niin se on ahdistelua.
No en ole kehdannut naiselle näin sanoa ettei mieltänsä pahoita. Pikemminkin olen koittanut olla erittäin ystävällinen, saada hänet nauramaan ja tuntemaan olonsa rennoksi kun on kutenkin työkaveri kyseessä.
Eli olet antanut ymmärtää, että tykkäät siitä?
Itse olen nainen ja olen kokenut vastaavan tilanteen kuin ap mies. Olin ennen nuorena yliystävällinen enkä työpaikalla nuorena uskaltanut tiukasti sanoa "että lopeta" kun pelkäsin seurauksia vaan jatkoin ystävällistä käytöstä vaikka kieltäydyin seksistä useasti. Se ei kuitenkaan oikeuta ahdistelua ja aloittaja mies on tässä uhri. Moni nainen tuntuu unohtavan että mieskin voi olla uhri ja miehiä pitää puolustaa yhtälailla, jos he joutuvat uhriksi.
Kuten moni onkin jo ehdottanut niin käy ap ilmoittamassa esimiehelle välittömästi. Se on varmin tapa, jos tämä ahdistelija nainen syyllisenä jälkeenpäin rupeaa itse uhriutumaan ja esittämään että hän olikin se uhri.
Tiedän itse tapauksen toiselta työpaikaltani jossa pikkujouluissa humala päissään eräs varattu naispuolinen työtoverini piiritti toista työtoveri miestä ja yhteisen yön jälkeen tuli katuma päälle ja syytti miestä ettei itse pienellä paikkakunnalla joutuisi pettäjän maineeseen.
Koskaan ei voi olla liian varovainen näissä asioissa, varsinkin kun ahdistelija on kyseessä, olipa tekijä nainen tai mies. Järkevintä että ilmoitat seuraavana työpäivänä esimiehelle, seuraavan kerran kun nainen ahdistelee sinua niin tee niin että joku toinen on paikalla todistamassa tai lataa puhelimeen sovellus jolla voit tallentaa keskustelun salaa, jotta sinulla on todiste miten päin asia oikeasti oli, jos nainen rupeaakin uhriutumaan, kun esimies tulee mukaan selvittämään asiaa.
Nainen27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laitapas ne lähteet, niin jatketaan sitten
Kyllä se on sinun tehtävä laittaa lähteet jos väität ettei todisteita ollut, minä luotan siihen että on ollut kun tuomio kerran tuli. Ja camoon, yritä nyt edes hetken olla aikuinen. Kumpi sitä päivä panoa mahtaa ehdottaa bussin takapenkillä, 55-vuotias bussikuski vai 22-vuotias teologian opiskelija?
Täällä normaalien ihmisten maailmassa väitteen esittäjä ilmoittaa ne lähteensä. Sinun feministisessä laalaalandiassasi kaikki menee nurinkurin ja vaadit muita todistelemaan, ettei todisteita muka ollut sinun keksimässäsi jutussa :D Olet oikeasti hullu.
No niin ja lähteet kiitos sille että mies tuomittiin ilman todisteita.
Bussikuski ehdotti ”päiväpanoa” yksin bussissa matkanneelle nuorelle naiselle – tuomio tuli https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005364317.html
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole. Se on ahdistelua vasta, jos nainen ei usko kieltävää vastausta ja jatkaa ehdottelua. Onko muuta kysyttävää?
Juuri niinhän tuossa ap:n tapauksessa on käynyt, että nainen on jatkanut, vaikka mies on kieltäytynyt lukuisia kertoja seksistä..
Se että ap:tä kehotetaan lopettamaan liika ystävällisyys ahdistelijaa kohtaan ei tarkoita sitä etteikö ap olisi ahdistelun uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljo yleisempää se on, että nainen valehtelee kostoksi miehestä perättömiä.
Se on iät ja ajat mennyt niin että naiset on levitelleet kostoksi perättömiä ja miehet taas on käyttäneet fyysistä väkivaltaa.
Aloittajan kannattaa vaikka puhelinnauhurilla kerätä todisteet tapahtumasta sillä riski todella on iso, että nainen omaa mainetta suojellakseen yrittää kääntää jutun toisin päin, että aloittelija olisi se ahdistelija jos itse saa pakit! Tälläisiä tapauksia on todella paljon! Nauhuri vaan laulamaan seuraavalla kerralla niin on suojassa!
Salaa nauhoittaminen on rikos.
M20 kirjoitti:
Ainakin tämä olisi ahdistelua jos mies näin tekisi naiselle, sen tiedän. En usko että naiset pitää tätä ahdisteluna kun kohteena on mies. Minuakin on monta kertaa yökerhossa esim. perseestä puristettu naisten toimesta, vaikka naiset itse nykyään moisesta nostaa haloon itse.
M20
Mikä saa sinut uskomaan, että sun perseen puristelijat on naisia?
Vierailija kirjoitti:
Nyt lopetat sen juttelun ja yritykset saada nainen nauramaan etc.
Aluksi ajattelin, että on se ahdistelua, mutta nyt on vielä mahdollista, ettet ole tehnyt selväksi, ettet halua sitä huomiota.
Eli sano se selvästi ensi kerralla ja sitten lopeta puhuminen muuta kuin välttämättömissä työasioissa, et enää noteeraa häntä lainkaan ja teeskentelet kuin hän olisi ilmaa sinulle. Et siis edes katso kohti, vaan ikäänkuin läpi kuin häntä ei olisikaan. Niin naiset tekevät vastaavassa tilanteessa.
Jos hän sen jälkeenkin vielä jatkaa, niin sitten se on ahdistelua.
Kyllä se on jo nyt ahdistelua, sillä mieshän on kieltänyt seksistä toistuvasti niin eikö voi olla sen selvempää että mies ei halua naisen jatkavan vonkaamista työpaikalla?
Kyllä minuakin on ahdisteltu työpaikalla kysymyllä seksiin useasti, kieltäydyin kohteliaasti ja sitten mies itse tajusi lopettaa toisinkuin tässä postauksessa tämä nainen joka aloittajaa jatkuvasti ahdistelee.
Olen käyttäytynyt tätä miestä kohtaan ystävällisesti kuitenkin sen jälkeen, en näe mitään syytä ruveta työpaikalla luomaan huonoa ilmapiiriä sen takia, varsinkin kun asia on ohi.
N35
Naisten tulisi ottaa vastuu teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljo yleisempää se on, että nainen valehtelee kostoksi miehestä perättömiä.
Se on iät ja ajat mennyt niin että naiset on levitelleet kostoksi perättömiä ja miehet taas on käyttäneet fyysistä väkivaltaa.
Aloittajan kannattaa vaikka puhelinnauhurilla kerätä todisteet tapahtumasta sillä riski todella on iso, että nainen omaa mainetta suojellakseen yrittää kääntää jutun toisin päin, että aloittelija olisi se ahdistelija jos itse saa pakit! Tälläisiä tapauksia on todella paljon! Nauhuri vaan laulamaan seuraavalla kerralla niin on suojassa!
Salaa nauhoittaminen on rikos.
Ei ole lain mukaan, jos keskusteluun osallistuu itse:
https://www.minilex.fi/q/yksityiskeskustelun-%C3%A4%C3%A4nitt%C3%A4minen
"Kyse ei ole siis salakuuntelusta silloin, kun keskustelun tallentaja on itse keskustelun osapuoli, vaikka ei olisi etukäteen kysynyt tallentamiseen lupaa kanssakeskustelijoiltaan."
"Tallennetta on sallittua käyttää esimerkiksi todisteena oikeudessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se menee vikaan. Annat naiselle samalla viestiä että sinulle kuitenkin on ok että hän ehdottelee ja koskettelee.
Minä naisena en koskaan ”yritä saada nauramaan ja tuntemaan olonsa rennoksi” sellaista miestä joka toistuvista kieltäytymisistä huolimatta ehdottelee seksiä ja koskettelee. Sen sijaan sanon jämäkästi, että ”ei kiitos” ja siirryn kosketteluetäisyyden ulkopuolelle enkä todellakaan jää naurattamaan miestä. Ihan sama vaikka on työkaveri, ei häneltä tarvitse sietää yhtään sen enempää kuin muiltakaan. Esimies sitten puuttuu asiaan jos nainen alkaa hankalaksi.
Syyllistätkö todella aloittajaa eli uhria että itse aiheutti tilanteensa?
Jos tilanne olisi toisin päin ja joku mies syyllistäisi aloittajaa niin kaikki naiset olisivat heti sanomassa että täysin sopimatonta.
Onko mielestäsi niin että vain naiset voi olla uhreja vaikka sama asia tapahtuisi miehelle? Ja jos tekijä on nainen niin hän yhtäkkiä muuttuukin uhriksi?
huhu.. 😠
Kyllä mä naisellekin neuvoisin, että ei kannata vastata seksuaaliseen häirintään pyrkimällä mielistelemään ja naurattamaan ahdistelijaa, jotta tämän mieli ei vain pahoittuisi. Kyllä sellainen on omiaan antamaan vääriä signaaleja ahdistelijalle, sukupuoleen katsomatta.
Ja kyllä ap on uhri, mutta ei minusta silti ole pahitteeksi mainita sitäkään, että tapa jolla hän on naisen ahdisteluun reagoinut, ei ole välttämättä fiksuin mahdollinen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Se että ap:tä kehotetaan lopettamaan liika ystävällisyys ahdistelijaa kohtaan ei tarkoita sitä etteikö ap olisi ahdistelun uhri.
Nimenomaan!
Ihmiset on erilaisia luonteiltaan ja reagoi erilaisiin tilanteisiin erilailla, mutta se ei oikeuta ahdistelua.
Varsinkin naisten pitäisi se ymmärtää, kun meihinhän se suurinosa ahdistelusta kohdistuu, vaikka on myös totta että miehiäkin ahdistellaan kuten aloittajaa. Ei kaikki naiset ole puhtaisi pulmusia vaikka olisi mukava ajatellakkin että "vain sikamiehet ahdistelee tässä maailmassa".
On ahdistelua! Olipa uhri mies tai nainen!
Itse en kyllä ymmärrä miten nainen voisi olla ahdistelija, jos tekee ehdotuksia? Miesten pitäisi olla iloisia ja imarreltuja että saavat niitä. Toisinpäin se olisi kyllä ahdistelua jos mies tekisi, mutta mies ja nainen eivät ole sama asia vaan erilaisia. Uskon tälläiseen vanhanaikaiseen sukupuolijakoon.
Anni 40v
No ei tietenkään ole. Se on ahdistelua vasta, jos nainen ei usko kieltävää vastausta ja jatkaa ehdottelua. Onko muuta kysyttävää?